Dyktråden!

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Det verkar som om det är flera här som har dykcertifikat! Jag har ganska nyss tagit mitt, men ska snart ta nästa steg och göra Advancedkursen! :) Vilka har dykcert? Vart har ni dykt? Bästa/sämsta upplevelsen? :)

Shark.jpg
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
PADI AOW.
18 dyk totalt men ska försöka göra minst ett varje vecka tills det blir för kallt i vattnet, vilket lär bli mot slutet av oktober.
Bara dykt i Sverige än så länge. "Bästa" upplevelsen var inte så upphetsande, men var intressant då jag dök i en sjö jag växt upp vid och bara snorklat i innan. När man kom ner på lite djup visade sej ett djurliv jag inte sett tidigare. Dessutom bra sikt för att vara Sverige.
Sämsta upplevelsen var första dyket för säsongen i april. Hyrd torrdräkt med för stora tätningar i hals och handleder gjorde att 4 gradigt vatten sipprade in. Har nog aldrig fryst så mycket.

På sikt är tanken att börja dyka RB och hydrox.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Lite drygt 100 dyk i östersjön. Mest vintertid. På sommaren kör man ju hoj :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har inte cert men efter att ha dykt nere i Sharm El Sheik så står det överst på min to-do-list, fyfan vad häftigt det var...
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
PADI AOW.
18 dyk totalt men ska försöka göra minst ett varje vecka tills det blir för kallt i vattnet, vilket lär bli mot slutet av oktober.
Bara dykt i Sverige än så länge. "Bästa" upplevelsen var inte så upphetsande, men var intressant då jag dök i en sjö jag växt upp vid och bara snorklat i innan. När man kom ner på lite djup visade sej ett djurliv jag inte sett tidigare. Dessutom bra sikt för att vara Sverige.
Sämsta upplevelsen var första dyket för säsongen i april. Hyrd torrdräkt med för stora tätningar i hals och handleder gjorde att 4 gradigt vatten sipprade in. Har nog aldrig fryst så mycket.

På sikt är tanken att börja dyka RB och hydrox.

Vilka dyk gjorde du på aowkursen? :) Det är verkligen en helt annan värld! Även om man är uppväxt vid havet var det som att se det för första gången :)
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Har inte cert men efter att ha dykt nere i Sharm El Sheik så står det överst på min to-do-list, fyfan vad häftigt det var...

Häftigt! Min instruktör ska till Egypten nästa år till ett speciellt ställe där det samlas enorma stim med hammarhaj! Grymt avis! Han sa att Egypten var ett av de allra bästa ställena att dyka på! :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Häftigt! Min instruktör ska till Egypten nästa år till ett speciellt ställe där det samlas enorma stim med hammarhaj! Grymt avis! Han sa att Egypten var ett av de allra bästa ställena att dyka på! :)

Jag tvivlar inte på att han har rätt, det är gryyyymt under ytan där vill jag lova! :banana
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Tog cert för tio år sedan... Naui advanced.. Har dykt några ggr i thailand och egypten... Röda havet var ju såå mycket bättre än thailand. Australien och stora barriärrevet måste ändå vara det ultimata. Men inom hyffsat avstånd så har jag hört att beskåda gamla krigsskepp i narvik, norge, ska vara häftigt..
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Padi Divemaster, OW 1992, Divemaster 1998

Antal dyk: vet inte, slutat logga/räkna
Dök senast: säkert 4 år sedan (tack vare en mc olycka & en kotkopression)
Dykt i: Sverige, Norge, Grekland, Thailand (jobbat i grekland)
Bästa dyk: sverige (kullaberg & nattdyk) Thailand, shark point, delfiner, hajar mm mm mm


Kommer troligtvis att dyka i vinter då jag & sambon drar till Thailand en månad.
får se om hon tar certet då.
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Tog cert för tio år sedan... Naui advanced.. Har dykt några ggr i thailand och egypten... Röda havet var ju såå mycket bättre än thailand. Australien och stora barriärrevet måste ändå vara det ultimata. Men inom hyffsat avstånd så har jag hört att beskåda gamla krigsskepp i narvik, norge, ska vara häftigt..

Fräckt :) Vi ska göra ett vrakdyk i aowkursen, vet dock inte vilken typ av skepp eller vart. Men det känns spännande!
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Padi Divemaster, OW 1992, Divemaster 1998

Antal dyk: vet inte, slutat logga/räkna
Dök senast: säkert 4 år sedan (tack vare en mc olycka & en kotkopression)
Dykt i: Sverige, Norge, Grekland, Thailand (jobbat i grekland)
Bästa dyk: sverige (kullaberg & nattdyk) Thailand, shark point, delfiner, hajar mm mm mm


Kommer troligtvis att dyka i vinter då jag & sambon drar till Thailand en månad.
får se om hon tar certet då.

Awesome! Vilken/vilka typer av haj har du dykt med? Dyka med haj är min största dröm! :)
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Padi/SSI
Open water och Advance
De bästa dyken jag gjort är utanför Similan Island i Thailand, har gjort 4 dyk där sammanlagt och det är ruskigt fint vatten med mycket firrar att titta på, allt från box-fish till gigantiska mantor.

Det näst bästa är när vi dök på ett vrak utanför Phi phi, en färja på 80 meter lång och 30 meter bred, som sjönk 1997 (tror jag det var).

Här är färjan när den håller på att sjunka.
26844_398327759953_2281349_n.jpg

Har gjort några dyk i svenskt vatten oxå, men det är kul ner till 2 meters djup, sen kan det kvitta =)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Awesome! Vilken/vilka typer av haj har du dykt med? Dyka med haj är min största dröm! :)

Det e jag på bilden du postade..............
























nä, skämtar bara
vi såg inga "farliga" hajar close-up, bara på avstånd.
klappade däremot ett par leopard hajar, men dom e ju helt ofarliga
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Padi/SSI
Open water och Advance
De bästa dyken jag gjort är utanför Similan Island i Thailand, har gjort 4 dyk där sammanlagt och det är ruskigt fint vatten med mycket firrar att titta på, allt från box-fish till gigantiska mantor.

Det näst bästa är när vi dök på ett vrak utanför Phi phi, en färja på 80 meter lång och 30 meter bred, som sjönk 1997 (tror jag det var).

Här är färjan när den håller på att sjunka.
View attachment 369973

Har gjort några dyk i svenskt vatten oxå, men det är kul ner till 2 meters djup, sen kan det kvitta =)



Den kommer jag ihåg, jag var där när den sjönk.
gissa om morsan fick spel här hemma.. fick utskällning när man sedan ringde hem & berättade att man var ok
(jag var inte PÅ båten dock när den sjönk, bara i samma område)
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Har gjort några dyk i svenskt vatten oxå, men det är kul ner till 2 meters djup, sen kan det kvitta =)

Jag tyckte det var jättefräckt när man kom ner till 18 meter! Där fanns tusentals sjöstjärnor av olika sorter, stora krabbtaskor och en väääldans massa död mans hand osv osv :) Jag har läst 30 poäng marinbiologi på högskolan så jag tycker det är kul att bara titta på typ... tång ^^
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Naui open water + advanced.

Tror jag har 18 dyk. Certen togs i sverige så där dök jag väl totalt 10 dyk, varav ett vrakdyk. Efter det så har jag hållt mig utomlands, på vrak och rev i Florida, Cypern, Kos samt Thailand. Men nu är det 8 år sedan jag dök senast.
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Naui open water + advanced.

Tror jag har 18 dyk. Certen togs i sverige så där dök jag väl totalt 10 dyk, varav ett vrakdyk. Efter det så har jag hållt mig utomlands, på vrak och rev i Florida, Cypern, Kos samt Thailand. Men nu är det 8 år sedan jag dök senast.

Finns det något kul att se under ytan vid Cypern alltså?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top