Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Rör till bakram! 20x2 kalldraget och sömlöst. Kunde inte köpa kortare bit än 6 meter, så 6 meter fick det bli :hihi Jaja, de 4 meter som blir över kommer säkert till användning någon gång...

CAM02424.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Pillade lite i garaget igår.

Motor på kuddar för att få rätt höjd när jag ska börja snida på växellådsfästen. Det blir brickor över och under, samt kudde under fästet i ramen också. Se tidigare i tråden hur jag tänkt ha det. Nä, jag ska inte ha M5:eek:r för att hålla motorn :D M12 ska det vara.
CAM02646.jpg

Inpassning av växellådshus. Trångt blir det...
CAM02649.jpg

Fräääääsa bort lite material för att få ihop lådan. Ska planas till i en lite stabilare maskin idag. Förhoppningsvis. Jag gjorde så här för att få en hyfsat plan yta att mäta mot när jag ska bestämma hur mycket material som ska bort i den större fräsen...
CAM02651.jpg

Sepåfan. Lådan gick in :)
CAM02656.jpg

Tittut säger axlarna!
CAM02661.jpg
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...

Du får önska en sånhär i julklapp så du spar lite tid! (Mer tid till barnen å annat som frugan vill du ska göra.)
Nu har du redan krökt alla rör, och en sånhär manick lär va dyr. Men jäklar så cool! =)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kul att ni gillar mitt bygge! :) Det är dessutom väldigt kul att snickra på det. Har ju ingen deadline, utan det får ta den tid det tar. Tycker jag att någonting inte blir bra så känner jag ingen tidspress alls utan jag kan bara göra om och göra rätt. Skönt. Väldig skillnad från andra byggen jag har gjort.

Hehe, en sån där rörbock skulle man haft :hihi Fan vad snabb den var!

På tal om att bocka rör... någon som känner till någon i Halmstadtrakten med omnejd som kan bocka rör i dimension 20x2 billigt och bra? Behöver göra 4 st bockar på kanske 30 grader styck (har inte ritningen framför mig just nu så exakt vinkel vet jag inte). Han som hjälpte mig bocka 40x2-rören kan bara bocka just den dimensionen i sin bock (som är byggd för att bocka burrör till banbilar och liknande där den dimensionen används). Palla hålla på med sand och grejor, men det är kanske så jag får göra till slut.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fy fan va hårt detta bygge är Lasse ! :Bugar

Precis detta taggar mig inför hösten ! Vi måste ses i sommar och snacka lite hoj..
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fy fan va hårt detta bygge är Lasse ! :Bugar

Precis detta taggar mig inför hösten ! Vi måste ses i sommar och snacka lite hoj..

Kul att du gillar det :) Tvåtakt är naaaajs. Det hade varit kul att snacka lite hoj i sommar. Länge sedan sist. Har semester vecka 29-32, skulle kanske ta något där?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Du kan ju kolla med Dr_C i granntråden, han har ju bockat ett par rör. Kanske inte Halmstad, men det är ju bara till att stoppa rören i ryggan och blåsa dit på turbohojen annars :hojraket
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du kan ju kolla med Dr_C i granntråden, han har ju bockat ett par rör. Kanske inte Halmstad, men det är ju bara till att stoppa rören i ryggan och blåsa dit på turbohojen annars :hojraket

Ja, det har du rätt i. Det är ju en liten bit dit bara, men varför inte? Har kanske en kontakt på gång här i krokarna men går inte det så...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, igår blev det ett litet ryck till i garaget. Nu är det dags att börja tillverka fästen till växellådan.
Jag fräste klart det sista inne i växellådshuset så nu passar det ihop också :) Gött. Har dessutom planat till anliggningsytan. Nästa att göra på växellådan är montera packbox runt kopplingsaxeln i kassettens gavel. Jag får ta och svarva till en ring som packboxen ska sitta i, och den ringen ska sen skruvas fast på gaveln. Växlingsmekanismen ska monteras också. Ska bara göra fästhål först. Har ganska mycket gods att gänga i där den ska sitta.
Och så ska hålen borras och gängas så jag kan skruva fast kassetten i växellådshuset också :) Oooooch oljekanaler ska borras och det ska fixas med oljerör och grejor till pumpen. Och så ska huset blästras till lite på utsidan för att snygga till det lite.

Men, det där växellådsjobbet tar jag lite paus från och börjar istället att tillverka fästena till växellådan. När det är gjort ska det byggas bakram och rullas pipor.


Kassetten i huset! Alla växlarna går i när jag vrider på trumman :tummenupp

CAM02773_zpszhc2ky4t.jpg


Inpassning

CAM02785_zpsrh44nqnr.jpg

Och lite måttande... kommer nog att se fräsigt ut med rem här sen.

CAM02778_zpsrlun5ooe.jpg


Tittuuuut, här är jaaaaag!
CAM02784_zpsdivqmxbi.jpg


Ett offsetdrev skulle kanske behövas :hihi Jaja, hur svårt kan det vara? Blir det för långt mellan hus och drev så får det väl bli stödlager då. So what. Jag fixar det om det behövs. Feck, snoppen på växellådshuset pekar bakåt... Jaja, jag får väl fräsa över den med en ännu större snopp på andra hållet.
CAM02782_zps4t7dhnoz.jpg
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Långsamt går det med det går framåt iallafall. Undre fästen till växellådan på gång. Får nog vänta lite med de båda övre fästena eftersom jag först måste se hur mycket plats pipor och växlingsgrunka tar. Får ta det i rätt ordning så jag slipper göra om... nu är dessa i stål men vill nog ha dem i tjockare aluminium för utseendets skull ;-) Ska bara höra med sfro först om vad de säger om aluminiumfästen. Kan kanske vara känsligt.

CAM02927_zpshputkcbb.jpgCAM02933_zpssaar77tj.jpgCAM02936_zpsmj635bby.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Liiiite mer garagetid har det blivit. Håller på med att försöka fästa växlingsgrunkelifjången i växellådshuset. Mer klurande än man kan tro. Det finns många sätt att montera den. Hade ett hål för den splinesade stången redan funnits där så är det ju lugnt, men nu ska jag placera ut det där hålet... jag har ett försök och det måste funka sen. Ska nog ta och mäta lite på polarens cbr först...

Har bockat lite rör till bakram också! Kommer bilder när jag kommit längre. Måste nog rulla pipor, eller iallafall göra mockuper av dem innan bakramen helsvetsas. Mest för att se om det passar ihop som det ska.

Har fixat finfina skruvar och grejor till alla motorfästen (9 gängade hål i blocket i 3 olika dimensioner) men inte fan passade de. Gängorna i blocket ÄR FÖR FAN I TUM!!!!! Jävla idiot som har bestämt att det ska vara tumgängor på motorn! Arctic Cat är väl förvisso amerikanskt, men motorn är gjord av Suzuki! Eller så kunde jag mätt innan och inte bara antagit... :-( Jaja, de skruvarna lär gå åt till annat. Men pinnbultarna vid avgasportarna är ju klart i millimeter... det är en hybriiiid jag har och det är tufft.

CAM02964_zpsdhhzdmtw.jpg
CAM02965_zpstbbv4amu.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Härligt att det går framåt!Ska du ha rem mellan vev och kopplingen?Vad för rem i så fall?
Håller det? På HD är dom så jävla breda..
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Härligt att det går framåt!Ska du ha rem mellan vev och kopplingen?Vad för rem i så fall?
Håller det? På HD är dom så jävla breda..

Japp, rem blir det. En Continental Synchrochain 8CTD med 36 mm bredd. Pallar den effekten jag hamnar på. Jag kanske övervarvar den lite, men det är väl det man har säkerhetsfaktor till? :D

CAM01540_zpsxa4zyvzp.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Har sagt det innan....fan va hårt detta bygge är ! :tummenupp

Första semesterdagen idag...måste få tummen ur och komma förbi dig. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Woho!:yoparty Kul att det rör på sig:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har sagt det innan....fan va hårt detta bygge är ! :tummenupp

Första semesterdagen idag...måste få tummen ur och komma förbi dig. :)

Tackar så mycket :) Du är varmt välkommen! Bara hojta till! Jag har också semester nu. Till och med vecka 32 :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top