Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite bilder.

Lådan på väg ihop. Den saknade kanten ska förhoppningsvis svetsas dit nästa vecka. Sen ska ju alla oljekanaler fixas, fästen ska dit, kopplingen ska byggas om till torr, växlingsmekanismen och slavcylinder monteras mm mm, men en bit på väg är jag iallafall :)

Sådär jättestor blir den inte. Jämför med 125 mm kapskivan och bromsrengöringsburken :)

CAM02642_zps88dc41ca.jpg

CAM02643_zps056fede7.jpg

Svarvning av "nav" till kopplingen. Den är normalt nållagrad och får oljetryck, men det får den inte nu så det får bli en annan lagring. Dubbla kapslade lager ska pressas i här sen.

CAM02658_zps35e9fdbb.jpg

CAM02661_zps94958704.jpg

CAM02662_zpsbabcc262.jpg

Så, vad tror ni om det?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fy fan...impressive ! :tummenupp :tummenupp

Hur kopplar du lådan med motorn ? Jag är van vid att man har allt i en klump :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fy fan...impressive ! :tummenupp :tummenupp

Hur kopplar du lådan med motorn ? Jag är van vid att man har allt i en klump :D

Tackar :)
Det blir HTD 8M-rem mellan vev och låda. Så remhjul på veven, ursvarvat remhjul (bara kransen kvar) runt kopplingskorgen och rem mellan. Sen ska oljepumpen drivas från en kuggkrans bakom kopplingskorgen och startmotorn ska också driva där. Lätt som en plätt :D
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja det kan ju blir hur komplext som helst eller skitenkelt om man har koll. :tummenupp

Och nu till frågan som jag själv fick på mitt bygge: Varför ? :hihi
Jag svara: Ehh...va menar du ?

Kör hårt mannen :rock
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tar man sig tid att grubbla igenom alla alternativa lösningar ordentligt och drar in lite sunt förnuft så fixar man mycket.

Hehe, svaret på frågan "varför?" på detta bygget är nog: för att stor tvåtaktare med mer än en cylinder i ett lättlätt och svängigt chassi borde bli hemskt kul. Och många fler än jag verkar dela den tanken, men ingen tar tag i det. Så då måste ju jag göra det :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Like a glove!

CAM02688.jpg


CAM02686.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Här går det inte fort. Navet till kopplingskorgen har jag borrat och gängat i för att kunna fästa navet i plattan som i sin tur sitter fast där ryckutjämnaren/kraftöverföringen satt nitad. Nitarna är urborrade så där ska skruvas istället.

Förresten, nu är det tomt på min arbetsbänk... anledningen till det är att ramen är iväg på helsvetsning! :banana

CAM02759.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Finns här någon som är en jävel på att tig:a aluminium (som kanske jobbar med sådant?) som skulle kunna hjälpa mig att svetsa ihop bultcirkeln med resten av huset? Total längd på sömmen ca 60-70 cm och måste kanske svetsas på båda sidor? Godstjocklek ca 8 mm med någon millimeter upp eller ner. Mot ersättning såklart, men gärna vettigt pris... lite ont om kosing nu pga husbyte... pm:a gärna pris och annan info. Har haft svårt att hitta någon som vill och kan, och har jag hittat så var det liiiite väl dyrt.

CAM02564.jpg
 

moddlaren

Guest
ring till vargöns mekaniska i vänersborg,, twillingarna svetsar upp i princip alla rasade alu promod v8 o alu toppar till hela europeiska eliten, dom blev ju skälva EM mästare o fick åka till monaco o hämta bucklan samtidigt som F1 o dyligt delades ut. i vilket fall som helst kan man svetsa samman en alu v8 som är i 2 bitar o leverera 3-4000 hp o få det att bli rakt och att hålla då kan man svetsa alu.

mvh
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Navet har fått sina lager ipressade (det finns ju inget överflöd på kapslade lager med 28 mm inner) och nu snurrar kopplingskorgen fint :tummenupp

Började lite smått med gummikuddarna till motorfästena också. En sån här motor vibrerar jävligt mycket, så jag har lärt av Tularis-byggarens tabbe och monterar INTE motorn stumt. Vill gärna kunna köra längre än 1 mil innan armarna domnar bort och jag tappar hälften av skruvarna...


CAM02787.jpgCAM02780.jpg
CAM02785.jpg
CAM02788.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Började lite smått med gummikuddarna till motorfästena också. En sån här motor vibrerar jävligt mycket, så jag har lärt av Tularis-byggarens tabbe och monterar INTE motorn stumt. Vill gärna kunna köra längre än 1 mil innan armarna domnar bort och jag tappar hälften av skruvarna...

Vibrationer är svåra att förutse.
Om det går, så tycker jag att du skall försöka lämna plats för alternativa lösningar på motorfästena.
Om du har otur, så kan motorns vibrationer komma i resonans med kuddarna och skramla runt ännu värre.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vibrationer är svåra att förutse.
Om det går, så tycker jag att du skall försöka lämna plats för alternativa lösningar på motorfästena.
Om du har otur, så kan motorns vibrationer komma i resonans med kuddarna och skramla runt ännu värre.

Jag tänkte att kuddarna skulle funka så här:
V9C20040_ort2.gif

Möjligheten finns ju då att byta kuddarna till annan hårdhet. Det finns ju gummi i massor med olika hårdhet. Det jag har är nog runt 60 shore A om jag minns rätt. Skulle det inte räcka så kan jag göra likadana i polyuretan som räcker över ett större spann i shoreskalan än gummi. Men sen är det ju inte alltid hårdheten som avgör egenfrekvensen... Blir nog fan trial and error här :hihi Motorn blir skruvad i undersidan (4 st M12), men det blir även två stycken motorfästen i motorns ovankant som fäster i topplockens bultcirkel.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tänkte att kuddarna skulle funka så här:
View attachment 394507

Möjligheten finns ju då att byta kuddarna till annan hårdhet. Det finns ju gummi i massor med olika hårdhet. Det jag har är nog runt 60 shore A om jag minns rätt. Skulle det inte räcka så kan jag göra likadana i polyuretan som räcker över ett större spann i shoreskalan än gummi. Men sen är det ju inte alltid hårdheten som avgör egenfrekvensen... Blir nog fan trial and error här :hihi Motorn blir skruvad i undersidan (4 st M12), men det blir även två stycken motorfästen i motorns ovankant som fäster i topplockens bultcirkel.

Bra att du tänkt på det.
Man kan nog inte räkna ut det på förhand, med tanke på varvtalsregister och skiftande belastning.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Bra att du tänkt på det.
Man kan nog inte räkna ut det på förhand, med tanke på varvtalsregister och skiftande belastning.

Nä, det blir nog svårt. Förhoppningsvis kommer det att gå snabbt och smidigt att byta kuddar istället om det skulle behövas :)
 

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Viktigt att "supporting structure" är styv också. Är den för vek blir det aldrig bra oavsett hur mjuka gummikuddar man använder. Mjuka kuddar innebär ju också att motorn rör sig mycket, något man kanske inte alltid vill.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Viktigt att "supporting structure" är styv också. Är den för vek blir det aldrig bra oavsett hur mjuka gummikuddar man använder. Mjuka kuddar innebär ju också att motorn rör sig mycket, något man kanske inte alltid vill.

Ja, det är den som håller fast alltihop så den blir bastant. Kuddarna blir ju en kompromiss. Tillräckligt mjuka för att ta upp vibrationer men tillräckligt hårda för att inte motorn ska hoppa ur ramen :D Svårt att sia om hur hårda kuddar det bli, men det löser sig. En sak i taget :rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top