Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur var det nu. Var det 175 grader i ugnen över natten med de gjutna bitarna? Funderar på att rota fram en ugn som vi inte lagar mat i så blir nog frugan lite gladare iallafall...
Men, lär mig: varför? Strukturförändring antar jag, men på vilket sätt blir det bättre? Vad skiljer om man bearbetar en klump som varit i ugnen, och en klump som inte varit i ugnen? Både bearbetningsmässigt och hållfasthetsmässigt? Nu ska ju huset in i ugnen, men det kan vara intressant att veta hur aluminium beter sig. Har ingen jätteerfarenhet av det.

Förresten, om man googlar på "aluminumklump gjuten fräsa" så får man två träffar. Båda tillhör herr Johansson :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
God morgon Lars!:)

175 grader i 12 timmar har jag för mig att receptet var.

Nu kan jag inte teorin bakom det men om man fräser i ett obehandlat ämne är det "grynigt", det lossnar flisor från kanterna och ytan blir ful och ojämn. Efter en natt i ugnen är ämnet mer homogent och ytfinishen blir mycket bättre vid bearbetning.

Det är inga problem att köra i köksugnen, sist jag gjorde det blev det inga odörer som fästmön klagade på. Nu är väl hon i och för sig väldigt tålig...:)
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Låter trevligt :) Jag kollar på Johanssons gjutningar när de anländer och ser om jag kan göra något bra med dem först. Går det inte så hojtar jag till :tummenupp Tack för erbjudandet :banana

kan göra den iaf som övningsobjekt, behöver du den inte så har jag den som fruktskål,
behöver du den så är den redan klar... :O)
annars sinkas du ett tag till med att vänta på om jag lyckas eller inte...
men det kanske är en hemlig konstruktion :O)
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
vi s---er i det, de går säkert att göra ngt av...
men en tanke slog mig, hur har du tänkt infästningen av lådan? i gaveln? med tanke på de enorma krafterna i kedjan.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
God morgon Lars!:)

175 grader i 12 timmar har jag för mig att receptet var.

Nu kan jag inte teorin bakom det men om man fräser i ett obehandlat ämne är det "grynigt", det lossnar flisor från kanterna och ytan blir ful och ojämn. Efter en natt i ugnen är ämnet mer homogent och ytfinishen blir mycket bättre vid bearbetning.

Det är inga problem att köra i köksugnen, sist jag gjorde det blev det inga odörer som fästmön klagade på. Nu är väl hon i och för sig väldigt tålig...:)

Godmorgon!
Ok, tackartackar, jag drar igång ugnen och testar :tummenupp Får väl starta spisfläkten om hon börjar klaga :gnissla

kan göra den iaf som övningsobjekt, behöver du den inte så har jag den som fruktskål,
behöver du den så är den redan klar... :O)
annars sinkas du ett tag till med att vänta på om jag lyckas eller inte...
men det kanske är en hemlig konstruktion :O)

Ja, varför inte :) Tackar för erbjudandet :tummenupp Nja, ingen jättehemlig konstruktion, men jag önskar ju inte att såna här lådor börjar dyka upp till salu sen eftersom jag lagt ner en del jobb... Hur vill du ha underlaget? stp, dxf, dwg, konturerna utskrivet på papper eller annat?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
vi s---er i det, de går säkert att göra ngt av...
men en tanke slog mig, hur har du tänkt infästningen av lådan? i gaveln? med tanke på de enorma krafterna i kedjan.

Jahaja, snabba vändningar :D

Ja, skruvade fästen i båda gavlarna.
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Godmorgon!
Ok, tackartackar, jag drar igång ugnen och testar :tummenupp Får väl starta spisfläkten om hon börjar klaga :gnissla



Ja, varför inte :) Tackar för erbjudandet :tummenupp Nja, ingen jättehemlig konstruktion, men jag önskar ju inte att såna här lådor börjar dyka upp till salu sen eftersom jag lagt ner en del jobb... Hur vill du ha underlaget? stp, dxf, dwg, konturerna utskrivet på papper eller annat?

vi bortser från mitt sista, jag var inte riktigt vaken.... :)
gjuter gärna en fruktskål... :O)
dwg, dxf går bra...

kommer inte att hända...
kåpan är ju bara en del av lådan, det mesta jobbet återstår...
så det är inte lönt att försöka kopiera...

ang anlöningen så tror jag det är 300 - 400° i 0.5 - 3 timmar, och sen kallna 20° per timme till 280°...
men det ger full anlöpning och sämre hållfasthet, segt och mjukt...
Johanssons 175 i 12 timmar är kanske en kompomiss som ger hälften av båda...
att det är kornigt gör ju inget om det är stabilare...

http://www.mlevel3.com/BCIT/heat treat.htm
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
vi bortser från mitt sista, jag var inte riktigt vaken.... :)
gjuter gärna en fruktskål... :O)
dwg, dxf går bra...

kommer inte att hända...
kåpan är ju bara en del av lådan, det mesta jobbet återstår...
så det är inte lönt att försöka kopiera...

ang anlöningen så tror jag det är 300 - 400° i 0.5 - 3 timmar, och sen kallna 20° per timme till 280°...
men det ger full anlöpning och sämre hållfasthet, segt och mjukt...
Johanssons 175 i 12 timmar är kanske en kompomiss som ger hälften av båda...
att det är kornigt gör ju inget om det är stabilare...

http://www.mlevel3.com/BCIT/heat treat.htm

Hehe, ok. Du har PM förresten.

Ok, så med full anlöpning blir det mjukt, men jag behöver hårt och samtidigt bearbetningsbart. Det där lät ju bra nu när det närmar sig fredag kväll :D :gnissla Menmen, en kompromiss för att få lite av varje.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En miniupdate. Kassettlådan sitter normalt sett i en cbr1000rr, och då får den sitt oljetryck i kanaler genom blocket. Nu får ju min låda inget oljetryck på så sätt eftersom jag bygger en separat låda. Så, vad gör man då? Jo, man bygger en extern remdriven oljepump :) Finns ju externa torrsumpspumpar att köpa för några tusen, men hur kul är det. Mycket roligare att bygga eget. Snodde några bitar från en oljepump jag byggt tidigare, t.ex. dreven (från en Mazda RX-7) och huset, men resten är nytt. Måste ju kullagras eftersom den får radiell belastning pga drivningen och det är gjort ikväll. Nu är det bara några oljekanaler kvar att borra, sen kan den pumpa såinihelvete ;)
 

Bifogat

  • CAM01529.jpg
    CAM01529.jpg
    188.5 KB · Visningar: 495
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nä, jag har varken gett upp eller dött... var två månader sedan senaste uppdateringen, men det beror på husrenoveringar och nu husbyte till större (håller på att sälja mitt nuvarande hus = alla de där sista listerna och färgen som skulle dit för tre år sedan måste dit nu) eftersom unge nummer 3 kommer i december.
Så det har inte hänt så mycket sedan sist, men nu börjar snart byggarsäsongen så nu drar jag snart igång igen. Väntar på helsvetsning av ramen, och jag har fått hem en liten fräsmaskin så där har jag stått och vevat lite. Så det blir lite tätare mellan uppdateringarna framöver :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser fram emot kommande uppdateringar! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Större garage också? Ditt gamla enbilsgarage var ju knökfullt även utan det nya hojbygget...:gnissla
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Större garage också? Ditt gamla enbilsgarage var ju knökfullt även utan det nya hojbygget...:gnissla

Hehe, det var ganska fullt där ja... nja, nya garaget är lite bredare och 2 meter djupare så det är inte så mycket större. Men med 290 kvadrat yta i huset jämfört med 105 i gamla huset så finns det lite lagringsutrymme där istället. Husets största rum som ligger i källaren (bredvid bastun :fyllisar ) är mitt så där tänkte jag ha sånt som inte används hela tiden. Dvs allt sånt som tog sån jävla plats i gamla garaget.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hehe, det var ganska fullt där ja... nja, nya garaget är lite bredare och 2 meter djupare så det är inte så mycket större. Men med 290 kvadrat yta i huset jämfört med 105 i gamla huset så finns det lite lagringsutrymme där istället. Husets största rum som ligger i källaren (bredvid bastun :fyllisar ) är mitt så där tänkte jag ha sånt som inte används hela tiden. Dvs allt sånt som tog sån jävla plats i gamla garaget.

Slipper du bara ha massa rat där så har du ju gott om utrymme, jag såg till att fylla upp varenda skrymsle i garaget med mina prylar så inte fästmön skulle få några dumma idéer om syltförråd och skit i något av de inre rummen. Där har jag baxat in ett fat flygfotogen, en hög med stålrörsböjar och oljeförrådet så jag är safe.:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Slipper du bara ha massa rat där så har du ju gott om utrymme, jag såg till att fylla upp varenda skrymsle i garaget med mina prylar så inte fästmön skulle få några dumma idéer om syltförråd och skit i något av de inre rummen. Där har jag baxat in ett fat flygfotogen, en hög med stålrörsböjar och oljeförrådet så jag är safe.:)

Tackar för tipsen! Man måste ju göra de utrymmena ogästvänliga för frun :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Oljepump för att få oljetryck till växellådan! Verkar funka :)
Kullagrad, packboxad och klar. Eller, nja, ska nog snygga till gavlarna lite i svarven. Ska drivas med kuggrem från veven, suga från sumpen i lådan och trycksätta inne i växelaxlarna. De e najs. Kanske inte den snyggaste pumpen i världshistorien, men jag har gjort den själv iallafall.

CAM01895.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Oljepump för att få oljetryck till växellådan! Verkar funka :)
Kullagrad, packboxad och klar. Eller, nja, ska nog snygga till gavlarna lite i svarven. Ska drivas med kuggrem från veven, suga från sumpen i lådan och trycksätta inne i växelaxlarna. De e najs. Kanske inte den snyggaste pumpen i världshistorien, men jag har gjort den själv iallafall.

View attachment 391998

Imponering och respekt uttryckes härmed. Hoppas härdningen funkar som den ska!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Imponering och respekt uttryckes härmed. Hoppas härdningen funkar som den ska!

Tackar för omdömet :) Härdningen? Växellådshuset? Den har varit inne i ugnen. Hoppas huset har fått vettiga egenskaper :) Kletade en del vid bearbetning innan besöket i ugnen. Kunde inte riktigt hålla mig tills efter uppvärmningen så jag provfräste lite och det blev ingen snygg yta alls... men ska prova igen nu när huset har varit i ugnen. Några millimeter till att fräsa bort, så det är lugnt. Och egentligen är det funktionen jag är ute efter. Utseende kommer i andra hand.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har faktiskt fixat lite lagerlägen som kan funka. De gjordes efter att huset varit i ugnen, och ytan frästes innan som ni kan se på ytan. Ser hemskt ut! Som tur är finns det några millimeter till att ta bort. Jaja. Mycket jobb kvar, men huset är på väg på iallafall. Mycket som kan gå fel så jag har ett hus extra från _johansson_ samt kanske ett hus till på gång. Förresten, på ena bilden ser det ut som hålet missat växelaxeln helt, men det är bara som det ser ut. Det är rakt. Hyfsat iallafall...

CAM01915.jpg
CAM01916.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Där ser man....ytterliggare en som skall rätt ner i "flytta-träsket" :D
Kul ! Var har ni hittat nya kåken ?

Snyggt progress med motorn, mitt bygger är "on hold" några veckor till..

Rock on Lars
:rock
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top