Kawasaki z1100 Retro Fighter 2.0

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är de små sakerna som gör helheten! Har du försänkt hålen eller bara inte borrat igenom helt?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jag har missat sista uppdateringarna av motorn, fy satan vad snyggt det blir!
Gött taggad jag blir att börja med min snart!
Kämpa på :tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tackar boys !
Nja...det är lite surt när man vänder upp motorn på rätt sida igen och inte "ser" gobitarna undertill.
Men visst känns det bra att "veta" att det ser fint ut undertill. Kanske gubben på bilprovningen tittar under nån gång :)

Zäta har satt griller i huvudet på mig med TIG-svetsar och svarvar så jag sitter mest och letar maskiner nu :tungan

Känner att det blir lite "same same...but different" med bygget om jag inte skaffar lite mer verktyg att hitta på nya lösningar med. Därför har jag beslutat att gå all-in och investera några tusen i en svarv, en fräs och en tig.


Nedan ska inhandlas:

Plasma/Tig combo (BenRoyal CT535 4500:)

CT-535-1.jpg

Bänksvarv (220 mm x 450 mm 7000:)

TFS FS 450AN.jpg

Nu söker jag en stabil pelarborr alt. en mindre fräs för att avsluta shopping-manin :yoparty
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ooooops :D
Happy Shopping!!
Jagar själv engelskt hjul för tillfället, hoppas få lite transportpriser under början av veckan :rolleyes:
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tänk på att en pelarborr INTE är gjord för att fräsa saker i, de har tydligen en viss tendens att gå sönder om man försöker fräsa något ordentligt. Tänker du att du ska fräsa saker så köpt en fräs. Hellre en äldre, tung jävel än en ny kinesisk skrammelmaskin.

En stor varning för JULA:s maskiner också, sämre saker får man fan leta efter. Vet att många säger att de funkar bra till mindre grejer men ta detta rådet från en före detta anställd på JULA, de är inga bra maskiner!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tänk på att en pelarborr INTE är gjord för att fräsa saker i, de har tydligen en viss tendens att gå sönder om man försöker fräsa något ordentligt. Tänker du att du ska fräsa saker så köpt en fräs. Hellre en äldre, tung jävel än en ny kinesisk skrammelmaskin.

En stor varning för JULA:s maskiner också, sämre saker får man fan leta efter. Vet att många säger att de funkar bra till mindre grejer men ta detta rådet från en före detta anställd på JULA, de är inga bra maskiner!

Grejen med pelarborrmaskiner är att konan som chucken sitter fast i oftast bara är pressad på plats medan en riktig fräs har någon form av dragstång eller annat fastsättningsmekanism som håller den på plats. Börjar man fräsa i en pelarborr resulterar det ofta i att chucken, med kona och allt, helt enkelt ramlar ut. Så jag håller med, bäst vore nog att hitta en billig gammal fräs :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
När mitt lilla krypin är färdigt så tänkte jag också investera i en BenRoyal TIG.
Dock har jag kikat på en annan som även tar aluminium. En pelarborr hade inte
heller varit fel. :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Wow..populärt ämne det här med maskiner !
Tror det är en av grundstenarna kring männens excistens...vid sidan av sport. Kan härdelas hela vägen tillbaka till stenåldern :)

Zäta, skyller på dig när frugan ser kontoutdragen ! :banana

Rally/Bush: Ja hör vad ni säger, men de gamla fräsarna är ju så satans stora. Min tanke var att köpa en gammal Arboga pelarborr och köra "enklare" fräsning i typ aluminium med den. Vill även kombinera svarv och fräs i en enhet...dvs så man kan använda gejdrarna från svarven till fräsning.

Typ som denna enhet:
fräs-svarv.jpg

Sedan vill jag bygga ett stativ och sätta hela skiten på hjul så jag kan dra fram - Svarva/Fräsa - och ställa undan. Det är ju trots allt en "bänksvarv". På jobbet använder vi dessa finingar när vi bygger Sterilisatorer som skall vara mobila:

ac600_img.jpg

Är goda för ett ton :smasha Och är låsbara med gummikudden nertill.

Yami: Jag har läst att många svetsar Aluminium även med en DC-tig med hyggligt resultat. Ska luska lite mer i det.
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Wow..populärt ämne det här med maskiner !
Tror det är en av grundstenarna kring männens excistens...vid sidan av sport. Kan härdelas hela vägen tillbaka till stenåldern :)

Zäta, skyller på dig när frugan ser kontoutdragen ! :banana

Yami: Jag har läst att många svetsar Aluminium även med en DC-tig med hyggligt resultat. Ska luska lite mer i det.

Ja, det är väl något centralt i vår tillvaro, LEKSAKER :banana
Går alldeles utmärkt, men enl livsfilosofer så inte bara bör man, utan SKA man ha ett hemligt konto för dylika utgifter :rolleyes:
Du får gärna utveckla det där med svetsa alu med DC när du luskat lite mer :) trodde inte att det gick...
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ang. DC svets i Aluminium

Därom tvistar de lärde...bokstavligt talat. Hamnade på en tråd där en kille som svetsat alutankar till båtar i 40 år tvistar med en kille som svetat rymdfärjor åt typ NASA i 20 år.

Mina slutsatser är:
Ja, det går !
Men man behöver (extra ren) helium som skyddsgas, mycket rena detaljer och gärna lite grövre gods då man behöver bränna på ordentligt. Tror det var nån speciell elektråd oxå men jag blev lite fyrkantig av allt hoppande mellan svetsprocedurer osv..

Men bevisligen går det: (DC Tigat och slagprovat med kulhammare)

a420030-ally-test-welds-001s.jpg

Jag köper en DC Tig...när tillfälle kommer provar jag svetsa alu. Går inte det så säljer jag skiten och köper en AC/DC. Färdigspekulerat ! :4skrika

Lite länkar kring ämnet:
Wikipedia...skrolla till "aluminium"

Länk till ovan bild:

Weld talk "Rymdnisse mot båtnisse:
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ang. DC svets i Aluminium
Mina slutsatser är:
Ja, det går !
Men man behöver (extra ren) helium som skyddsgas, mycket rena detaljer och gärna lite grövre gods då man behöver bränna på ordentligt. Tror det var nån speciell elektråd oxå men jag blev lite fyrkantig av allt hoppande mellan svetsprocedurer osv..

Men bevisligen går det: (DC Tigat och slagprovat med kulhammare)

View attachment 372465

Jag köper en DC Tig...när tillfälle kommer provar jag svetsa alu. Går inte det så säljer jag skiten och köper en AC/DC. Färdigspekulerat ! :4skrika

Allt brukar gå med lite vilja och vaselin som de säger. :D

Priset nästan dubbleras för att få med alu alternativet.
DC CT520/CT535 (1-fas) 4500:-
AC/DC 200P 1-fas 8000:-

Sen tillkommer gasflaska/gas vad det nu kan gå på. Vart köper
man gas kontinuerligt förresten, behövs avtal med leverantör?

Som jag förstått det så klarar man sig långt med 200P maskinen
trots att den inte har vattenkylning. Det är ju bara hobby svetsning
jag kommer utföra där man har tid att låta kablaget kylas ner så det blir
nog den jag går på.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Yami: Du klarar dig lång med 1-fas DC Tig ! Du får komma förbi mig och provsvetsa min CT 535 när den kommit !

Uppdatering komponenter:

Fick gubbarna på jobbet att bidra lite lite mitt bygge. Behövde modifiera plattan som håller ihop fjäderbenet, sving och dogbone. Måste även ha en axel med bussningar för att sätta in swingen.


Befintlig komponent:

IMG_1027.JPG

Prototyp:

IMG_1020.JPG

3D-ritning

ARJOKAWA_001.jpg

Färdig komponent.

IMG_1025.JPG

Axel och bussningar till swingen.
IMG_0832.JPG

Nu skall swingen vara på plats i helgen !
 
Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Servicepunkter bör eloxeras gula.
Dä ä räjsigt.

När du ändå håller på: Kolla om det går att schimsa locket rakt.
Det är detaljerna som gör helheten.

He...he...jo tanken har slagit mig Nisse. Väntar bara på min svarv...då kan jag snida till lite schims.
Tackar för inputten...mer sånt !
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Yami: Du klarar dig lång med 1-fas DC Tig ! Du får komma förbi mig och provsvetsa min CT 535 när den kommit !

Uppdatering komponenter:

Fick gubbarna på jobbet att bidra lite lite mitt bygge. Behövde modifiera plattan som håller ihop fjäderbenet, sving och dogbone. Måste även ha en axel med bussningar för att sätta in swingen.


Befintlig komponent:

View attachment 372611

Prototyp:

View attachment 372610

3D-ritning

View attachment 372612

Färdig komponent.

View attachment 372613

Axel och bussningar till swingen.
View attachment 372609

Nu skall swingen vara på plats i helgen !

Fy fan vad snyggt! Du har grym koll!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Uppdatering: Ett 1/2 rullande chassie

Jag levererar alltid i tid och inget undantag denna gången !
Svingen sitter på och dämpar mjukt när man hoppar på hojjen...:rofl

Övre infästning fjäderben:

IMG_1029.JPG

Svetsning till ram:

IMG_1038.JPG

Infästning "dog bone":

IMG_1057.JPG

Svetsning till ram:

IMG_1058.JPG

Alla infästningar klara och axel på plats:

IMG_1061.JPG

Swingen hamnar på plats:

IMG_1065.JPG

Lite närbilder på skönheten:

IMG_1069.JPG

IMG_1070.JPG

Guuuud va gott.....snart har jag ett rullande chassie ! :banana
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Stiligt som vanligt! Får ju lite mindervärdighetskomplex när man ser sådant här bara.:D
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tackar Rally, men det är inte det som är avsikten med tråden ! :rodnar
Alla kör ju sina projekt precis efter egen vilja, budget, tidsplan, kunskap eller förmåga. Det är ju det som är tjusningen...alla bestämmer själva !

Kom igen nu Rally....ditt bygge blir ju asgrymt ! :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top