Kawasaki z1100 Retro Fighter 2.0

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
:tummenupp
Schysst jobbat med motorn, som Rally säger, du får det verkligen att se enkelt ut. Själv är jag den där som skruvar isär och sedan kliar mig i huvet och undrar fur f-n ska jag få ihop de här :va

Tackar Zäta...jag har allt kliat mig i huvet oxå en del ska du veta. Men nu är växellådan ett avslutat kapitel.
Nu blir det hård motor-porr framöver med polering, lackering, borrning, smidda kolvar, oljekyl...ohh gud va gött :lol
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Rallyfiskens kommentar glädjer oerhört, tack för den. Smaken är olika hos de flesta men att i alla fall få med en på tåget är stort bara det.

Arnolds bygge kommer förhoppningsvis bli ännu fränare, angående cylindern som vi skickade som var felaktig eller annat som blir knas så försöker vi lösa det på ett vettigt sätt. Känns även det bra att du blev nöjd.

Angående vår Moto Martin finns det ingen riktig byggtråd men om du kollar länken finns det en del bilder. Byggde hojen under tre veckor så det blev inte så mycket tid för annat. Barnen och frun var sjuka samtidigt så inget blev gjort då de tyckte att deras behov var större än mina och till slut fick min mor komma och bo hos oss en vecka så knarren skulle bli klar i tid.
http://nonshine.blogspot.se/2011_01_01_archive.html
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Rallyfiskens kommentar glädjer oerhört, tack för den. Smaken är olika hos de flesta men att i alla fall få med en på tåget är stort bara det.

Arnolds bygge kommer förhoppningsvis bli ännu fränare, angående cylindern som vi skickade som var felaktig eller annat som blir knas så försöker vi lösa det på ett vettigt sätt. Känns även det bra att du blev nöjd.

Angående vår Moto Martin finns det ingen riktig byggtråd men om du kollar länken finns det en del bilder. Byggde hojen under tre veckor så det blev inte så mycket tid för annat. Barnen och frun var sjuka samtidigt så inget blev gjort då de tyckte att deras behov var större än mina och till slut fick min mor komma och bo hos oss en vecka så knarren skulle bli klar i tid.
http://nonshine.blogspot.se/2011_01_01_archive.html

Wow....kommer sno massor av lösningar från den hojjen. Den är fruktansvärt välbyggd ! Håller med Rally, i den kategorin (som jag älskar) är den världsklass !

Kommer jag i närheten av den nivån så blir jag minst sagt nöjd. Och att du byggde den på tre veckor är ofattbart ! Jag kommer tugga på i min lilla takt och njuta av bygget och alla sena kvällar jag får spendera i garaget. :)

Lite frågor:

Är den röda motorkåpan tillverkad eller finns den att köpa ?
En tanke jag har är ha en liknande kåpa och ett ribbat galler över svänghjulet.

Infästningen till stötdämparen på svingen är moddad va ? Behövde infästningen förstärkas eller byggde du på ett öra i stabiliserings bågen ?
 
Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Uppdatering: Packningsskrap + Glasblästring

Dagens övning fick bli att skrapa bort alla packningar och glasblästra blocket.

In och ut ur skåpet x antal gånger...nu får det räcka.

IMG_0879.JPG

Lite flamming med det täcker grundfärgen :tungan

IMG_0880.JPG

Upptäckte att någon (förmodligen samma klåpare som nämnts tidigare) slipat inne i blocket.
Godset var lite väl tunnt så det fick förstärkas med min kompis JB Weld. Stenhårt material på tub som går att laga båtproppeller med. :smasha

IMG_0877b.jpg
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Dämparen sitter så original på Moto Martin, är omodifierat. Angående just att bygga på en sådan ram så blir det enklare än att bygga på en original japansk. Ramen är snygg från början och inga fula fästen behöver tas bort, fula svetsar finns inte alls utan bara extra porriga centimeterbreda lödningar som syns perfekt under förnicklingen. Att hitta en tank var inte så enkelt men det blev uppkäftigt med den som hittades, bakramen fick byggas en ny. Ramen var inte i så bra skick efter att det suttit en ZX9R motor monterad, det fattades motorfästen samt att den var ursprungligen menad för Z1000J motor som har andra infästningar än tidigare snurror. Detta visste jag ej från början, då skulle kanske en sådan motor använts men troligen inte då den kräver en ram under motorn som försvunnit vid ZX9R transplantationen.

Angående röda kåpan ingår den i komplett HPI tändning men den kanske går att köpa lös. Denna tändning kommer ej användas på Martinen då den ej har laddning samt ej gick att kicka igång med den, behövde mer snurr för att gnibba. Se länk på bilder på tändning, finns till flera olika motorer, ska ha lika på min GS1000 racer.

http://nonshine.blogspot.se/search?...0+01:00&max-results=10&start=10&by-date=false
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Lite frågor:

Är den röda motorkåpan tillverkad eller finns den att köpa ?
En tanke jag har är ha en liknande kåpa och ett ribbat galler över svänghjulet.

Infästningen till stötdämparen på svingen är moddad va ? Behövde infästningen förstärkas eller byggde du på ett öra i stabiliserings bågen ?

Finns ersättningskåpor att köpa om man ska köra utan generator/seriöst på bana. Ser ungefär likadant ut, bortsätt från att det inte sitter något elektriskt utanpå.

Att bara köra galler kan bli svårt, ligger i oljebad där inne orginal. Går kanske att täta, men vet inte om oljan är för kylning av generatorn också.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Uppdatering: Färdiglackat !

Fixade ett litet lackbås genom att sno barnens tält/vindskydd från IKEA. Maskerade motorn, tvättade av den och ställde upp den på en "snurrplatta".
Funka fint att lacka där ! :banana

IMG_0886.JPG

Primer på !

IMG_0890.JPG

Och slutligen lacken !!

IMG_0891.JPG IMG_0896.JPG

IMG_0895.JPG IMG_0892.JPG
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Svänghjul bakom galler är en bra idé som kommer ge bra kommentarer, kan bli en sån där grej som gör att den skiljer sig från de andra. Viktigt bland chopper och kustombyggare med detaljerna, de riktigt fina byggena brukar ha massor med udda lösningar, inte för att det är bättre utan bara därför att. Angående kylning av stator är det inga problem men startmotorkopplingen behöver olja. Då du har en senare generations motor finns det inte kick så startmotor är ett måste om du inte vill kuta igång den. Detta kanske går att lösa men känns som det blir krångligt till överdrift. Flänsade kåpor kan hända att Roffes har fortfarande, jag köpte mina där.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Motorn ser grymmt fin ut :tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Grandell: Tror jag lägger ner galler-idén...ingen olja till startmotorkoppling och springa ingång den är inte värt de ;) Ska dock kolla på Roffes om det finns nått kul på hyllan. Men hela statorkåpan är riktigt ful orginal.
Såg att kåpan till tändningen passar från z1:an så det blir en sån på den sidan i alla fall.

Z1100-kåpa vs.Z1-kåpa
kz 1100 ignition cover.jpg z1 ignition cover.jpg

Wiseguy...ha..ha...kolla på IKEA´s hemsida. Tror det var en sommargrej då de sålde detta lilla Pop-up-tält.

Zäta, tackar...hittade en kul grej på nätet. Postar den på din sida stax !

På tal som motorkåpor så höll jag på att smälla av när jag hittade denna Z1 kopplingskåpa ! :kär

z900o.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Motorlacken ser finfin ut. Vilket lackmärke kör du?

Tackar Tomas, fabrikatet på lacken är Graphite HD och kulören är RAL 9006.
En ljus silver metallic som får fint djup utan att behöva klarlackas. Grund + Lack sedan är det klart....används mycket till bilfälgar mm. Tror jag drar ramen i med samma färg...

4-4 Hejja Sverigen !!! :yoparty
 

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Grandell: Tror jag lägger ner galler-idén...ingen olja till startmotorkoppling och springa ingång den är inte värt de ;) Ska dock kolla på Roffes om det finns nått kul på hyllan. Men hela statorkåpan är riktigt ful orginal.
Såg att kåpan till tändningen passar från z1:an så det blir en sån på den sidan i alla fall.

Z1100-kåpa vs.Z1-kåpa
View attachment 371714 View attachment 371715

Wiseguy...ha..ha...kolla på IKEA´s hemsida. Tror det var en sommargrej då de sålde detta lilla Pop-up-tält.

Zäta, tackar...hittade en kul grej på nätet. Postar den på din sida stax !

På tal som motorkåpor så höll jag på att smälla av när jag hittade denna Z1 kopplingskåpa ! :kär

View attachment 371716

En tanke Plexiglas i motor kåpan ?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Uppdatering: Monterade motorhalvor

Rena och fina delar:

IMG_0900.JPG

Silicon packning på:

IMG_0905.JPG

Belöning ;)

IMG_0907.JPG

Känner mig värd en liten belöning idag...!
 
Last edited:

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Östersund/Garaget/Lägenheten
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
Tjo, va de går!
Lite skillnad mot z1100 som jag såg näör jag var ner med den lila.
Spännande å se fortsättningen
Mvh Markus
 

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Östersund/Garaget/Lägenheten
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
Tjo, va de går!
Lite skillnad mot z1100 som jag såg näör jag var ner med den lila.
Spännande å se fortsättningen
Mvh Markus
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Men tjena Mackan !

Kul att du hitta hit...även om du får vänta ett tag för att se din (fd.) hoj hamna på operationsbordet :hihi
Som jag sa kommer jag suga ordentligt på Z1:an innan jag bestämmer hur jag går vidare. Ser detta bygge som uppvärmning. :brinnerup
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Uppdatering: Fick monterat dit lite motorkåpor.

IMG_0930.JPG

Fin om man nån gång ser motorn underifrån :tungan

IMG_0928.JPG

Svart på silver och silver på svart

IMG_0924.JPG
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top