Kawasaki z1100 Retro Fighter 2.0

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Snyggt!
Faan vilket tempo... nu känner jag mig som en sengångare :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När jag ser bilderna på utgångsobjektet (alltså Kawasakin) kan jag inte undgå att fundera över varför de skulle envisas med att ha så högt placerad strålkastare fram ett tag vid den där perioden.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snyggt!
Faan vilket tempo... nu känner jag mig som en sengångare :D

Ha..ha...nu ska vi inte hetsa varandra, det är resan som är själva målet !
Jag tycker allt du pinnar på bättre än mig :lol

Esquire, jo strålkastaren kommer flyttas ner lite men tror allt jag behåller orginalaren.

Måste visa mitt "pojk-dröm-garage" som jag byggt efter att jag renoverat hela huset som frun hade som krav.

IMG_0760.JPG

Och detta är bland det gooooaste som finns...en dassig motor på bänken. Gud va det kliar i fingrarna !

IMG_0762.JPG
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Här händer det grejer minsann. :tummenupp
Utifrån bilden "känns" ditt garage stort, blir lite avis där.
Jag får nöja mig med ett litet krypin så länge men det blir värme i det. :banana
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:)
Jag gör en jävla massa saker men lyckas sällan bli helt klar med något :va
Ser ut som ett trevligt "pojkrum" :tummenupp

Visst är det så, jag har ju aldrig hållt på med att meka eller forma plåt osv, innan detta bygge, så jag lär mig under resans gång...
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Här händer det grejer minsann. :tummenupp
Utifrån bilden "känns" ditt garage stort, blir lite avis där.
Jag får nöja mig med ett litet krypin så länge men det blir värme i det. :banana

Tackar Tomas, jodå byggde garaget 11 meter långt för att få in två bilar på längden. Men med mina projekt så får alltid bilarna stå ute :) Du kommer få det fint du med ! Såg en kille som byggde en hoj på vinden med en takhöjd på 1,4 m...sedan flyttade han ut till ett skåpsläp och fick det större. Stenhårt !
PS. Din fälg väntar på dig...helgen ? Sugen på att prova din axel ? DS.

Zäta, många nöjer sig med ett halvbra utfall...även jag ibland. Göra om tills man är 100 % nöjd är inte att förringa.

IMG_0769.JPG
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tackar Tomas, jodå byggde garaget 11 meter långt för att få in två bilar på längden. Men med mina projekt så får alltid bilarna stå ute :) Du kommer få det fint du med ! Såg en kille som byggde en hoj på vinden med en takhöjd på 1,4 m...sedan flyttade han ut till ett skåpsläp och fick det större. Stenhårt !
PS. Din fälg väntar på dig...helgen ? Sugen på att prova din axel ? DS.
Hmm, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Jag drömmer om min STORA verkstad. Har en lada till sedan som också skall bli verkstad/garage,
kan det vara 180m2? :D
Stockholm väntar imorgon och kommer hem sent på fredag, Lördag/söndag blir skyffla + tippen.
Axeln har jag inte lös för den sitter på YZFen, fälgen är till andra bygget nämligen.
Men snart så hoppas jag komma loss. :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Uppdatering: Kardan till kedjedrift eller Shaft to chain converison

Har gett mig på en ganska stor utmaning då det gäller att konvertera en kardandriven Z 1100 till kedjedrift.

Motor innan konvertering:
IMG_0764.JPG

Delar som behövs: (Här från en GPZ 1000 -81)
IMG_0783.JPG

Delad motor
IMG_0795.JPG

Tag bort växelväljaren
IMG_0812.JPG

Flytta ner styraxeln ett hack
IMG_0813.JPG

Flytta ner växelföraren ett steg
IMG_0815.JPG

Montera ny utgående axel
IMG_0817.JPG

Montera ny motorkåpa
IMG_0820.JPG
 
Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Uppdatering del 2: Kardan till kedjedrift eller Shaft to chain converison forts...

För att alla växlar skall hoppa måste motorn rotera på något högre varv. För att göra detta drev jag på kopplingskorgen med tryckluft. 1-5 hoppar i som de ska :tungan

IMG_0825.JPG

Även motorn har fått sig en första tvätt innan glasblästring.

IMG_0851.JPG IMG_0848.JPG
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Du får det att se så enkelt ut!:D

Mycket pedagogisk instruktion också :tummenupp Men hur fungerar det med skiftet av växelaxeln?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tack....jo, det tar lite tid, mycket letande på nätet mm.

Växelaxeln flyttas bara ner till hålet under (syns dåligt men den satt i övre hålet orginal)
Man behåller samma axel alltså....flyttas för att kedjekåpan ska gå på.

IMG_0815.JPG

Jo, drevet ska ju oxå på :)
IMG_0821.JPG
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Så egentligen så är det ingen svår operation när man väl har grejerna. Fattar att det inte är gjort i en handvändning men det krävs alltså inget svetsande,svarvande eller fräsande alls?

Önskar jag kunde få till mina bygga lika bra, just nu känns det som att jag trampar lite vatten med mitt projekt tyvärr. Fastnat vid designen på bakkåpan och funderingarna om den behöver vara monterad med gummikuddar under eller om det funkar med "stumt" montage. Vill ju gärna kunna kör mer än 3 mil åt gången:död
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Nej, inget man behöver tillverka....tanken är ju att konvertera till kedjedrift med orginaldelar.
Men visst skulle man kunna jobba med utgående axel för att göra en adapter på nått sätt.

Fan det är ju ett coolt bygge du har på gång Rally !
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:tummenupp
Schysst jobbat med motorn, som Rally säger, du får det verkligen att se enkelt ut. Själv är jag den där som skruvar isär och sedan kliar mig i huvet och undrar fur f-n ska jag få ihop de här :va
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nu vet jag inte om du tänker lacka motorn? Men glasblästring gör att ytan fullständigt suger åt sig skit.
När jag renoverat mina GS så lackade jag med etsande grundfärg och sedan MoTip sprayfärg från
Micro bildelar
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nej, inget man behöver tillverka....tanken är ju att konvertera till kedjedrift med orginaldelar.
Men visst skulle man kunna jobba med utgående axel för att göra en adapter på nått sätt.

Fan det är ju ett coolt bygge du har på gång Rally !

Helt klart går dat att göra på det viset med, men då krävs en viss tillgång till maskiner och kompetens. Gillar dock att det går att göra med originaldelar, det känns säkrare och fränare på något konstigt sätt.

Tackar för de goda orden, hoppas själv att det ska bli något bra av det. Dock kommer det i nuläget inte hålla samma finish som ditt bygge tycks göra. Jag har liksom inte riktigt tålamodet att göra en sak i taget:huvet
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
005.jpg
Snurran i vår Moto Martin var en ST1000 kardanmotor då vi inte hade någon annan på hyllan. Jag plockade ihop den med MK2 låda samt delar från gammal Z1. Var inte helt bolt on men nästan, fick svära lite, fundera lite samt fräsa lite plats i den lösa gaveln/locket samt fila till en växelhake. Har endast provat hojen och den växlade bra men varvade snbbt ur så det kan hända att det är annan utväxling på primärtransen. den som lever får se. Kanske att det skrevs om operationen på min blogg men jag minns ej.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
View attachment 371425
Snurran i vår Moto Martin var en ST1000 kardanmotor då vi inte hade någon annan på hyllan. Jag plockade ihop den med MK2 låda samt delar från gammal Z1. Var inte helt bolt on men nästan, fick svära lite, fundera lite samt fräsa lite plats i den lösa gaveln/locket samt fila till en växelhake. Har endast provat hojen och den växlade bra men varvade snbbt ur så det kan hända att det är annan utväxling på primärtransen. den som lever får se. Kanske att det skrevs om operationen på min blogg men jag minns ej.

Grattis till en av de snyggaste hojarna som byggts i detta landet på många år!:tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
View attachment 371425
Snurran i vår Moto Martin var en ST1000 kardanmotor då vi inte hade någon annan på hyllan. Jag plockade ihop den med MK2 låda samt delar från gammal Z1. Var inte helt bolt on men nästan, fick svära lite, fundera lite samt fräsa lite plats i den lösa gaveln/locket samt fila till en växelhake. Har endast provat hojen och den växlade bra men varvade snbbt ur så det kan hända att det är annan utväxling på primärtransen. den som lever får se. Kanske att det skrevs om operationen på min blogg men jag minns ej.

Måste spana in din tråd på den hojen då jag kommer dra åt samma håll med min.
Ett litet sammanträffande...jag fick en cylinder från dig igår (GPZ 1100) och skickar upp den andra till dig idag.
Tycker du löste det hela på ett mycket proffsigt sätt ! :tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Nu vet jag inte om du tänker lacka motorn? Men glasblästring gör att ytan fullständigt suger åt sig skit.
När jag renoverat mina GS så lackade jag med etsande grundfärg och sedan MoTip sprayfärg från
Micro bildelar

Yepp...ska lacka motorblocket. Har inte bestämt exakt vilken kulör som går var men det blir silver och matt svart och vissa delar högglanspolerade. Jag vet att det inte blir bra om man bara glasblästrar....men om man sedan högglanspolerar utan att finslipa i mellan får man en rätt cool yta som är knottrig men ändå blank.

Häng kvar så får du se hur det blir :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top