Frågor man vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Stefans jobbsökarskola "del#76".

Har dykt upp ett kneg jag verkligen vill ha.
Är inte ett jobb jag redan kan, men verkar kunna ungefär det d frågar om åtminstone.

Då är frågan, de vill ju ha ansökan på sedvanligt vis via post eller email, och så har de ju förståss en kontaktperson upplagd med telefonnummer som skall svara på eventuella frågor.
Bör jag ringa och gnälla med denne, eller bör jag låta bli? Jag har ju egentligen inte några frågor som sådant. :va
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stefans jobbsökarskola "del#76".

Har dykt upp ett kneg jag verkligen vill ha.
Är inte ett jobb jag redan kan, men verkar kunna ungefär det d frågar om åtminstone.

Då är frågan, de vill ju ha ansökan på sedvanligt vis via post eller email, och så har de ju förståss en kontaktperson upplagd med telefonnummer som skall svara på eventuella frågor.
Bör jag ringa och gnälla med denne, eller bör jag låta bli? Jag har ju egentligen inte några frågor som sådant. :va
Ring och snacka.
Förvarna om att du kommer och hälsar på.
Åk dit.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Del #77 då;

De begär löneanspråk, hur kinkiga är folk på sådant.
Jag menar jag vill ju inte missa en intervju pga att jag ligger fel i löneanspråk direkt.

Jag vt ju vad jag vill ha, och det går ju lätt att googla fram en medellön i sverige för denna yrkesgrupp, och där ligger jag i lä, så att säga. Men det är ju inte nödvändigtvis helt relevant till en tjänst häromkring.

:va
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Del #77 då;

De begär löneanspråk, hur kinkiga är folk på sådant.
Jag menar jag vill ju inte missa en intervju pga att jag ligger fel i löneanspråk direkt.

Jag vt ju vad jag vill ha, och det går ju lätt att googla fram en medellön i sverige för denna yrkesgrupp, och där ligger jag i lä, så att säga. Men det är ju inte nödvändigtvis helt relevant till en tjänst häromkring.

:va

Åk dit och snacka med dem.
Om jag fattat rätt, så saknar du direkt erfarenhet av just den sortens jobb, så tala om att du går med på en lägre ingångslön mot löfte om omförhandling om ett år när du blivit varm i kläderna.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vad fan håller ryssar på med i trafiken? Jävla galningar.


Bara ryssar? Vi klipper filmen precis innan han väjer åt vänster.

Det hände mig i onsdags i vänsterfil på E4an. Stod still i cirka en halvminut och såg lastbil komma i backspegeln.

Så jag säger att stockholmare och ryssar är likadana i trafiken!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ring och snacka.
Förvarna om att du kommer och hälsar på.
Åk dit.

Stefans jobbsökarskola "del#76".

Har dykt upp ett kneg jag verkligen vill ha.
Är inte ett jobb jag redan kan, men verkar kunna ungefär det d frågar om åtminstone.

Då är frågan, de vill ju ha ansökan på sedvanligt vis via post eller email, och så har de ju förståss en kontaktperson upplagd med telefonnummer som skall svara på eventuella frågor.
Bör jag ringa och gnälla med denne, eller bör jag låta bli? Jag har ju egentligen inte några frågor som sådant. :va

Ja!
Inget uppskattas mer än ett samtal om arbetet du söker. Är du rimligt bra säker på att du passar så bjud in dig själv på intervju.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Anledningen att jag frågar är att tidigare när jag testat ringa. har jag bara fått ett "*grymt*, skick ett mäjl" till svar. Direkt efter jag nämnt att jag ringer angående jobbet. :va
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Anledningen att jag frågar är att tidigare när jag testat ringa. har jag bara fått ett "*grymt*, skick ett mäjl" till svar. Direkt efter jag nämnt att jag ringer angående jobbet. :va

Ja, det är för att du följer det vanliga rådet om att ringa. Är det en platsannons ska du inte ringa, i synnerhet inte om du inte har en väldigt begåvad och relevant fråga att ställa. Säg att de har 50 intresserade, det kan förstås vara 100 eller 200 också. Säg att alla ringer och ska kallprata en stund och berätta att de är intresserade under de två veckor som annonsen ligger ute. I västa fall ska de där 50, 100 eller 200 personerna ringa en gång till bara för att kolla hur det går. Det blir inte mycket jobb gjort mellan telefonsamtalen för den rekryterande chefen. Klart att du får ett lite korthugget svar och att samtalen knappast räknas in på plussidan.

Det värsta var en gång när jag rekryterade och en kandidat plötsligt och oinbjuden anmälde sig i receptionen och ville ha ett snack. Det fick han. Ett kort, och han blev inte kallad till intervju.

Ring inte. Lägg jobbet på en bra ansökan och vänta på att de ringer dig.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Efter 10år i branschen så kan jag säga att det är helt fel att inte ringa om du har frågor om tjänsten. Ring om du har tydliga frågor. Var relevant. Kall snacka funkar naturligtvis inte, inte det som avses i min rekommendation ovan.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
De som kommer in oanmälda på företaget jag jobbar för blir inte kallade på en senare intervju.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Får en chef läsa personalens privata mail och/eller privata konversationer på datorn utan tillstånd?
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Får en chef läsa personalens privata mail och/eller privata konversationer på datorn utan tillstånd?

Utgå från att arbetsgivaren kan göra det. Du kan ha gett tillstånd när du fick kontot eller i samband med anställningen eller så kan det krävas för att lösa ett driftstekniskt problem eller så kan han eller hon helt enkelt göra det ändå.

Den enkla lösningen är givetvis att inte använda arbetsgivarens utrustning för privata ändamål. Du har inte din privata papperspost till jobbet, varför ska du ha din epost dit? Skaffa webbmail som använder https, det gör sannolikt alla, och ett lösenord som du inte återanvänder. Arbetsgivaren kan förstås läsa den också om du använder den från jobbet genom att spegla skärm eller logga dina tangenttryckningar men då är det definitivt olagligt.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Vad jag har förstått får arbetsgivaren inte utan din vetskap lyssna av din telefon, läsa din email eller kontrollera vart du surfat.
Jag har själv suttit i denna situation och då de inte har tillåtelse att göra detta utan facklig representant och dylikt försvann hela situationen mystiskt då de i sin tur hotat mig och ljugit om saker de senare inte kunnat bevisa.
Det hade tagit hus i helvete om de gått vidare med det.
Jag visste att jag inte gjort något fel utan att allt var hittepå. Det vet resten av alla anställda på företaget i fråga nu oxå. :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad jag har förstått får arbetsgivaren inte utan din vetskap lyssna av din telefon, läsa din email eller kontrollera vart du surfat.
Jag har själv suttit i denna situation och då de inte har tillåtelse att göra detta utan facklig representant och dylikt försvann hela situationen mystiskt då de i sin tur hotat mig och ljugit om saker de senare inte kunnat bevisa.
Det hade tagit hus i helvete om de gått vidare med det.
Jag visste att jag inte gjort något fel utan att allt var hittepå. Det vet resten av alla anställda på företaget i fråga nu oxå. :D

Arbetsgivaren får kontrollera vad hans utrustning används till under arbetstid.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Hur kommer det sig att ljud inte kan vara upp-o-ner? :va :)

Det kan det dvs du fasförskjuter det 180 grader.
Ljudenergi utbreder sig i en vågrörelse. Ljudtrycket fluktuerar runt "noll" (statiska lufttrycket) Ljudtrycksvariationen för en ren ton är sinusformad. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sinus
Sorry om kortfattad, trött men ville göra ett försök.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top