Vad händer med svensk RR 2013?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Gör undersökningarna anonyma. Många aktiva som inte vågar säga vad de egentligen tycker.

Tror jag gör det valbart att fylla i sitt namn. En del vill ju ha diskussionen, medans vissa hellre säger en åsikt anonymt. Dock kommer jag rekommendera att man måste skriva vad för klass man kör, så det blir lite relevans i svaren.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Jo vi med olika utgångspunkt & erfarenhet tycker olika

Det där har jag försökt säga i flera år men motorfolk saknar uppenbarligen erfarenhet från andra sporter.

Jag har läst de flesta av dina inlägg angående svensk RR de senaste åren (även om det tar emot många gånger eftersom du inte riktigt har förmågan att hålla diskussionen på en civiliserad nivå, se citat ovan) och har en väldigt klar bild av vad du vill göra. Du vill att sporten ska bli dyrare, att utövarna ska tvingas skaffa fler sponsorer osv. Om du hade tagit dig tiden att läsa mina inlägg hade du vetat att jag inte delar den synen på hur man ska lösa problemen. Att sätta eliten i första hand funkar säkert bra i stora sporter men inte i små. Vilka ska ta över efter Mårtensson, Backlund mfl om mångfalden saknas?

Jag har också flera gånger hävdat att STCC/valfri arrangör säljer en produkt och om få vill köpa den är det fel på produkten. Tyvärr så sticker många huvudet i sanden och menar att det inte är något fel på produkten, det är fel på kunden (förarna). Med den inställningen avslutar vi snart det sämsta RR-året på minst 10-15 år.

Här märks 2st tydliga områden du bör ta möjligheten att förbättra:

A: ”Det där har jag försökt säga i flera år”
Det ÄR en STOR skillnad på att försöka säga något – och att verkligen göra det… Att sedan omsätta ord till handling är du inte ensam om att missuppfatta.

B: ”Du vill att sporten ska bli dyrare, att utövarna ska tvingas skaffa fler sponsorer osv”
Här är du så totalfel ute som bara går att skriva oavsett forum!! Min ståndpunkt är (och kommer alltid att förbli) att det skall vara BILLIGARE för utövarna att tävla i Roadracing. Men för att detta någonsin skall bli verklighet så behöver fler inse att arbetet med sponsorer är en viktig del OM inte karriären skall sluta när egna pengarna är slut. Och – här ligger en lika stor känga till banägare/arrangörer som i stort sett bara delar kostnaden för att arra en tävling med antalet anmälda förare utan att marknadsföra sig externt!

Det som många verkar totalmissa är att GENOM att åtminstone försöka göra sponsorarbetet så skapas även intresse och i viss mån kunskap för sporten– något vi är i stort behov av (även om nu inte alla företag köper det du erbjuder).

Tillväxten är A & O för att det öhvgt skall kunna finnas tävlingar. Här är jag precis som du oroad av att utövarna verkar sakna lusten att tävla ”på riktigt”. Utan ett mästerskap värt namnet finns det ju än mindre framtid för de som vill mer än att bara köra bana.


Den modellen du verkar förespråka – att det skall vara ”billigare”
Har ALDRIG och kommer inte att generera att utövare/klubbar/arrangörer/funktionärer/personal har en fruktsam framtid. Det är exakt som ordspråket: ”Pay peanuts – and you get monkees”. Det VAR en avgrundsdjup skillnad för 40 – 60 år sedan när utbud/kommunkation/samhälle/fritid etc. såg annorlunda ut – men det var DÅ det och en racingförare var hjälte och fick BETALT bara för att komma till banan.

Jag menar ATT det behöver finnas ekonomi att avlöna el visa uppskattning för de människor som faktiskt möjliggör att det kan köras Roadracing i landet – basta! Och mina damer & herrar vi har lång erfarenhet av att INTE marknadsföra vår sport (kanske för att den just det ”ska vara billig”) en situation där vi väl bör kunna erkänna att det kanske inte var/är det smartaste taktikvalet OM man vill få fler som utövar eller intresserar sig för sporten…..?

Slutligen verkar du fortfarande fast i ngt ”kund / leverantörsförhållande” mellan förare & arrangör, något som nog bara du kan förklara. Du kan ju även få svara på HUR (eller kanske VAD) de förare som vill mer än ERF ska erbjuda ev. sponsorer i sport som ingen känner till, saknar publik finns knappt på TVn men… den är billlllliiiigg (el mindre dyr än idag då)

Som skrivet tidigare – ber om ursäkt för ett kanske personligt svaromål till Perra(?) här men han ville inte anta mitt förslag att lyfta luren för en konstruktiv diskussion utan valde enklaste(?) vägen över tangenterna.


/Eric
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Som du säger med sponsorer samt en väl fungerande hemsida med god aktivitet där man gör allt för att synas PR-mässigt är nyckeln till att få nöjda sponsorer som fortsätter betala. För det är en sak att få en sponsor att betala 1 gång, men att få dom att fortsätta betala är en annan sak. Man måste se att ens varumärke visats eller synts i media / social media.

I övrigt angående mer tid på bana är det en smaksak och för mig bara en personlig åsikt. När jag körde så var det sådär 15-20 minuters pass. Ena tidsträning och andra kval. På en hel dag. Det är så lite att det inte gör det värt det för mig iaf.

Fel Fel Fel
Hur i h-e skall en företagares kunder hitta till din hemsida. Folk gör suveräna foldrar om sig själva som verkligen är helt och fullständigt meningslösa. Min första fråga som företagare är: varför? Varför är det bra för mig? För att mitt företag finns på DIN hemsida. Lura mig inte att skratta. Jag kommer inte få en enda kund på din ide.
MEN , Och nu kommer det. Som ett exempel.
Vi säger att du vill ha 10.000:- Stålingar som är avdragsgilla. Men ändå måste jobbas ihop på något sätt. Stålingar som kanske finns på firmans reklamkonto. Men lik förbenat skall ge ge något tillbaka. Och det är absolut inte på din hemsida. Men om vi vrider kollar på det som en företagare. Du får utöver dina satsade, avdragsgilla 10.000:- 5 VIP plåtar till ett evenemang som passar dig och din firma. Inträde, lunch, parkering, läktare. Kanske 2000:- pix på hans 10000 till dig på investeringen. satans mycket bättre än aktiemarknaden.8000:- till dig. 20% på satsade pengar som är avdragsgilla. Vars hittar du det?
Bara ett jäkligt vettigt exempel. För du kommer aldrig få stålar för att någon är meningslöst bussig. Ändrar mig. Kanske ....
Han gör det här för sig.....Inte för dig
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Du och Macke är grymt duktiga Otto!
Jag har flera riktigt bra samarbetspartners. Jag får en j-a massa grejer och hjälp med det mesta.
Dock har jag svårt att få någon att släppa rena pengar. Ex 15000 kr för en racehelg eller anm avg för alla/flera race, ja listan kan ju göras lång... Lägger just nu 150000 kr ur egen ficka/säsong. Men lägenheten på 44 kvm med kokvrå och en liten kille som kom för 6 v sedan gör att det är ganska ohållbart att fortsätta på detta sättet.
Kort fråga... Hur f-n löser ni pengar? :va:confused:

Jag har just kört min första säsong Pro Superbike med sponsorer och hela den biten där jag driver roadracingen som företag och jag skulle vilja påstå att jag blev förvånad hur lätt det gick att få det att gå runt.
Något som många verkar helt missa är vikten att ha en vettig hemsida som uppdateras frekvent. När jag gjorde en duktig vurpa i somaras så hörde flertalet företagare av sig som tidigare tvekat lite inför sponsring eller annan typ av samarbete och gick in för att hjälpa till och var sedan med i depån nästa tävling.
Jag kör verkligen lågbudget men har ändå haft en däcknota på över 70+moms men det är ett nöje att betala fakturan när man vet att man tjänar pengar på att köra slut på däck.

Swedies förslag om mer körtid gillar jag inte alls, lagom som det var i år med två körpass om dagen. Träna kan man göra någon annan gång. Tävlingshelgen behöver i alla fall jag dels fokusera på race samt ta hand om gäster i depån.
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Du och Macke är grymt duktiga Otto!
Jag har flera riktigt bra samarbetspartners. Jag får en j-a massa grejer och hjälp med det mesta.
Dock har jag svårt att få någon att släppa rena pengar. Ex 15000 kr för en racehelg eller anm avg för alla/flera race, ja listan kan ju göras lång... Lägger just nu 150000 kr ur egen ficka/säsong. Men lägenheten på 44 kvm med kokvrå och en liten kille som kom för 6 v sedan gör att det är ganska ohållbart att fortsätta på detta sättet.
Kort fråga... Hur f-n löser ni pengar? :va:confused:

Jag tror du fick en ledtråd i mitt förra inlägg. 10 loppor var bar en ide.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det finns många jag vill be om ursäkt. Ni vet vilka ni är. Och ett par stycken som förtjänar .... Ni vet vilka ni är. Men det finns alltid en chans att förbättra. Även en hund förtjänar en andra chans

Du känner säkert igen versen nedan och förstår innebörden av den. Jag känner inte dig, men håller tummarna för dig och vill här med uttala min respekt för att du är så öppen med ditt före detta missbruk. Tvivlar inte en sekund på att du har en enorm kapacitet. Inte minst vad man läst sig till här. Hoppas att de du gjort besvikna någonstans kan ta emot handen du sträckt ut.

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Fel Fel Fel
Hur i h-e skall en företagares kunder hitta till din hemsida. Folk gör suveräna foldrar om sig själva som verkligen är helt och fullständigt meningslösa. Min första fråga som företagare är: varför? Varför är det bra för mig? För att mitt företag finns på DIN hemsida. Lura mig inte att skratta. Jag kommer inte få en enda kund på din ide.
MEN , Och nu kommer det. Som ett exempel.
Vi säger att du vill ha 10.000:- Stålingar som är avdragsgilla. Men ändå måste jobbas ihop på något sätt. Stålingar som kanske finns på firmans reklamkonto. Men lik förbenat skall ge ge något tillbaka. Och det är absolut inte på din hemsida. Men om vi vrider kollar på det som en företagare. Du får utöver dina satsade, avdragsgilla 10.000:- 5 VIP plåtar till ett evenemang som passar dig och din firma. Inträde, lunch, parkering, läktare. Kanske 2000:- pix på hans 10000 till dig på investeringen. satans mycket bättre än aktiemarknaden.8000:- till dig. 20% på satsade pengar som är avdragsgilla. Vars hittar du det?
Bara ett jäkligt vettigt exempel. För du kommer aldrig få stålar för att någon är meningslöst bussig. Ändrar mig. Kanske ....
Han gör det här för sig.....Inte för dig

Det där kunde du sagt på ett mycket trevligare sätt. Herregud.

Sen fungerar nog inte alla företag som du tror. Jag själv om jag ger lite sponsorpengar vill ha reklam på hemsidor då mitt företag är på Internet enbart.
 

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Du och Macke är grymt duktiga Otto!
Jag har flera riktigt bra samarbetspartners. Jag får en j-a massa grejer och hjälp med det mesta.
Dock har jag svårt att få någon att släppa rena pengar. Ex 15000 kr för en racehelg eller anm avg för alla/flera race, ja listan kan ju göras lång... Lägger just nu 150000 kr ur egen ficka/säsong. Men lägenheten på 44 kvm med kokvrå och en liten kille som kom för 6 v sedan gör att det är ganska ohållbart att fortsätta på detta sättet.
Kort fråga... Hur f-n löser ni pengar? :va:confused:

Jobba jobba jobba och jobba lite till
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Det där kunde du sagt på ett mycket trevligare sätt. Herregud.

Sen fungerar nog inte alla företag som du tror. Jag själv om jag ger lite sponsorpengar vill ha reklam på hemsidor då mitt företag är på Internet enbart.

Herregud. Absolut inget personligt. Ett tips kanske. Bara ett på vägen. Jag har många fler föörslag, och jag har lyckats bra med dom flesta
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Du känner säkert igen versen nedan och förstår innebörden av den. Jag känner inte dig, men håller tummarna för dig och vill här med uttala min respekt för att du är så öppen med ditt före detta missbruk. Tvivlar inte en sekund på att du har en enorm kapacitet. Inte minst vad man läst sig till här. Hoppas att de du gjort besvikna någonstans kan ta emot handen du sträckt ut.

Jag kan en bättre
Happy are those who dream dreams, and are are willing to pay the price to see them come true
Men din är säker
Och Swedie.... absolut inte ett personangrepp. Mer ett försök att hjälpa på ett positivt sätt
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Fel Fel Fel
Hur i h-e skall en företagares kunder hitta till din hemsida. Folk gör suveräna foldrar om sig själva som verkligen är helt och fullständigt meningslösa. Min första fråga som företagare är: varför? Varför är det bra för mig? För att mitt företag finns på DIN hemsida. Lura mig inte att skratta. Jag kommer inte få en enda kund på din ide.
MEN , Och nu kommer det. Som ett exempel.
Vi säger att du vill ha 10.000:- Stålingar som är avdragsgilla. Men ändå måste jobbas ihop på något sätt. Stålingar som kanske finns på firmans reklamkonto. Men lik förbenat skall ge ge något tillbaka. Och det är absolut inte på din hemsida. Men om vi vrider kollar på det som en företagare. Du får utöver dina satsade, avdragsgilla 10.000:- 5 VIP plåtar till ett evenemang som passar dig och din firma. Inträde, lunch, parkering, läktare. Kanske 2000:- pix på hans 10000 till dig på investeringen. satans mycket bättre än aktiemarknaden.8000:- till dig. 20% på satsade pengar som är avdragsgilla. Vars hittar du det?
Bara ett jäkligt vettigt exempel. För du kommer aldrig få stålar för att någon är meningslöst bussig. Ändrar mig. Kanske ....
Han gör det här för sig.....Inte för dig

Jag tror kanske att det var även mitt inlägg som du försöker svara på så jag svarar dig. Ingen av mina sponsorer eller partners betalar för någon länk på hemsidan. Min hemsida är främst en blogg där jag uppdaterar vad som händer på tävlingar och träningar. Det jag ger mina partners är främst möjligheten att komma och titta på tävlingarna och vara en del av teamat. För att det ska vara riktigt kul för gästerna så behöver dom lära känna mig och veta vad roadracing handlar om. Precis det är det hemsidan gör så bra!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Du och Macke är grymt duktiga Otto!
Jag har flera riktigt bra samarbetspartners. Jag får en j-a massa grejer och hjälp med det mesta.
Dock har jag svårt att få någon att släppa rena pengar. Ex 15000 kr för en racehelg eller anm avg för alla/flera race, ja listan kan ju göras lång... Lägger just nu 150000 kr ur egen ficka/säsong. Men lägenheten på 44 kvm med kokvrå och en liten kille som kom för 6 v sedan gör att det är ganska ohållbart att fortsätta på detta sättet.
Kort fråga... Hur f-n löser ni pengar? :va:confused:

För mig är det precis tvärt om, jag får i princip bara pengar från mina partners! Jag har aldrig gett dom chansen att ge mig prylar. Dom köper en tjänst av mig och då skickar jag en faktura på det.

Målet jag satte upp för ett år sedan var att år 1 skulle någon annan betala kostnaden för tävlandet, år 2 alla tävlingskostnader, år 3 tävlingskostander + ny hoj + pengar till skattemyndigheten.

Än så länge så går det enligt plan men vi får se vad som händer nästa år, jag vill tävla i något som ser ut som stcc för några år sedan. Att dra in 30000kr inför roadracingsm på sviestad är betydligt svårare än stcc på mantorp.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Herregud. Absolut inget personligt. Ett tips kanske. Bara ett på vägen. Jag har många fler föörslag, och jag har lyckats bra med dom flesta

Du ska få ett tips av mig.
Arbeta på hur du skriver samt levererar dina förslag till andra så får du mer förståelse för det du vill säga.
I all välmening.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror kanske att det var även mitt inlägg som du försöker svara på så jag svarar dig. Ingen av mina sponsorer eller partners betalar för någon länk på hemsidan. Min hemsida är främst en blogg där jag uppdaterar vad som händer på tävlingar och träningar. Det jag ger mina partners är främst möjligheten att komma och titta på tävlingarna och vara en del av teamat. För att det ska vara riktigt kul för gästerna så behöver dom lära känna mig och veta vad roadracing handlar om. Precis det är det hemsidan gör så bra!


Även om jag har viss förståelse för att du kanske inte vill, och att det kanske är svårt att få ner på några rader..

Jag har rekat din hemsida och din tillväxt av partners ett tag, och du gör ett grymt bra jobb :tummenupp

Frågan är: Hur produktifierar du dig själv?

Vad är din kärnprodukt, hur ser det rena, avskalade erbjudandet ut och hur saltas det för att bli en bra slutprodukt?

Hoppas du förstår frågan. De i den här diskussionen som faktiskt jobbar aktivt och har lyckats med sin spons är de som förstått att det inte handlar om hemsidor och klisterlappar. Men mer konkretiserat, hur har du valt/nått/fått just de "kunder" du har? Vad erbjuder du, egentligen?

Är det "event" i form av mer interaktivt deltagande vid själva racen, hur styr du i så fall upp det för att få (antar jag) bra betalt i förhållande till vad en egen biljett skulle kostat? Vad är mervärdet liksom?


----------------------------
Ovan inget annat än en ärlig fråga, förhoppningsvis tips till andra som tror att det är omöjligt nu när DART och Backis tagit "alla" sponsorer, ett tungt beröm till dig och framförallt tips till mig :D

Jag har klurat massor och produktifierat en hel del möjligheter som jag skulle kunna genomföra NU. Men just en racehelg vette fan vad jag kan erbjuda som är värt för kunden vad jag skulle kräva för att det skulle vara värt merjobbet för mig :(. Eller så är det en nivåfråga, kanske fattar när jag blir stor :D
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Även om jag har viss förståelse för att du kanske inte vill, och att det kanske är svårt att få ner på några rader..

Jag har rekat din hemsida och din tillväxt av partners ett tag, och du gör ett grymt bra jobb :tummenupp

Frågan är: Hur produktifierar du dig själv?

Vad är din kärnprodukt, hur ser det rena, avskalade erbjudandet ut och hur saltas det för att bli en bra slutprodukt?

Hoppas du förstår frågan. De i den här diskussionen som faktiskt jobbar aktivt och har lyckats med sin spons är de som förstått att det inte handlar om hemsidor och klisterlappar. Men mer konkretiserat, hur har du valt/nått/fått just de "kunder" du har? Vad erbjuder du, egentligen?

Är det "event" i form av mer interaktivt deltagande vid själva racen, hur styr du i så fall upp det för att få (antar jag) bra betalt i förhållande till vad en egen biljett skulle kostat? Vad är mervärdet liksom?

Självklart vill jag men som sagt kanske svårt att få ner på några rader men jag ska göra ett litet försök.

Det viktigaste är helt klart att få ut sponsorerna till banan en tävling så att dom vet vad det handlar om. Därför började jag redan förra året att sälja in små paket med några tröjor och fribiljetter för någon eller ett par tusenlappar styck.
När företagarna insåg att det var ganska spännande att titta på race så var det ganska enkelt att sedan nästa säsong sälja lite större paket som inkluderade lite mer i form av lunch och möjlighet att plocka med kunder, släktingar eller personal.

Mycket tror jag handlar om att känna sig delaktig i teamet, att dom får en tavla att hänga på väggen där det står att dom är delaktiga i ett racingteam. Folk behöver något att prata om i fikarummet och när kunder besöker på kontoret.

Men börja med bredd, och försök att få in många små och jobba hårt för att dom ska känna att dom fått mycket för pengarna. Man ser snart vilka som är intresserade och som det är värt att jobba vidare med.
Ett tips kan ju även vara att föra ihop sponsorerna med varandra så man den vägen genererar affärer. Vid några tillfällen har mina partners gjort affärer med varandra efter som vida överstiger sponsringen. Jag skulle tro att jag ligger bra till när knackar på i vinter och presenterar mitt förslag för 2013... om det nu blir nåt 2013

Sälj eller dela ut mycket fribiljetter och tröjor kepsar mm... Bjud på kaffe och snacks i depån så folk känner sig välkomna.

Jag har även arrangerat licenskurser för rr, två bandagar på sviestad för mc och tre bandagar på mantorp för bil för att försöka ha lite fler ben att stå på ekonomiskt, knyta kontakter och för att synas.

Hoppas att det jag skriver kan vara till någon hjälp!
Glöm inte bort att ha kul bara! Det är det viktigaste och helt klart lättare om man inte behöver ha ångest för ekonomin.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Jag startade minimotoracing i Sverige. 140 aktiva när jag lämnade över till Svemo. Nu kanske 30-40. S
jag startade och höll i Världens största minimotoläger i Spanien. Nu är det bara ett läger.
Jag vevade igång juniorklassen på samma sätt som med minimoto. Med hjälp av SMC och california superbike School hade vi nästan 80 piloter. Sen kom någon in och bestämde att han kan bättre. På 1 år gick det till 12 förare, och enligt personen bakom hela lyftet kallade det fantastiskt. Provapå dagarna gick från 50-60 pers till 5-10. Jupp! Samma person bakom hela skiten. Konstigt att man blir lite bitter, eller? Konstigt att man lägger allt på hyllan.
Och nu kommer den sura biten. Till stor del ligger jag själv bakom många missar. Alkohol. För jävla hemskt. Suger att vara slav under bremmpa. Jag skapade 2 hjul och en attityd. Med över 50 medlemmar. Idag är det 2. Två stycken som pröjsat medlemskap. Inte ens ordföranden har degat. Så illa år det.
Här finns massor med ideer, och massor med folk som vill dra åt rätt håll. Om någon är villig att satsa på en person med ett taskigt förflutet så drar jag gärna mitt strå. Många bra ideer, som jag sumpat på grund av boose. Men jag kan göra bra grejer till det smäller igen. Eller kanske inte, smäller alltså.

Jag har själv varit på en av dina prova på dagar, (då jag känner en kille som bara var 13 år just då,
och som jag såg hade känslan), och då var det i Karlskoga, men vi körde nästan 50 mil för bara det. Men det var det helt klart värt. Men hade du inte haft prova på dagarna,
så vet jag inte om killen hade börjat med RR eller ej.
Tack vare ditt engagemang, så var det MÅNGA som började med RR som inte hade gjort det annars.

Jobba som RR-konsult 2013 för mig med provision? :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det viktigaste är helt klart att få ut sponsorerna till banan en tävling så att dom vet vad det handlar om. Därför började jag redan förra året att sälja in små paket med några tröjor och fribiljetter för någon eller ett par tusenlappar styck.
När företagarna insåg att det var ganska spännande att titta på race så var det ganska enkelt att sedan nästa säsong sälja lite större paket som inkluderade lite mer i form av lunch och möjlighet att plocka med kunder, släktingar eller personal.
Just på den här punkten har ju ni som bor nära en bana en stor fördel. Jag säger inte att du åker gräddfil Otto, tvärs om, du gör ett riktigt bra jobb på sponsorsidan :tummenupp men det underlättar att ragga sponsorer som finns i närheten av banan, och det underlättar om man själv är nära sponsorerna. Att få några sponsorer att hoppa i bilen och åka 40 mil ToR från Stockholm bara för någon gratisbiljett och en T-shirt tror jag inte på. Samtidigt som jag inbillar mig att det är svårt att få spons av ett företag som ligger 20 mil bort.

Istället kanske man kan delta på mässdagar med hojen, vara med på/skapa event för företagen på hemorten osv, som gör att dom känner sig mer delaktiga och får något tillbaka. Lite som Mossberg har gjort hemmavid i biblioteket tex, del 1 och del 2.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vill bara säga att jag håller på att skapa dessa undersökningar, men det var inget enkelt jobb inte att komma på vettiga frågor som på något sätt ska få en att se vad som är fel.

Här kan ni se de frågor / svar som jag gjort hittills.

BORTTAGNA FILER! LADDA NER FRÅN MITT SENASTE INLÄGG ISTÄLLET

Vad bör ändras och vad bör läggas till? Vore bra att få ut detta medans ämnet är aktuellt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top