Vad händer med svensk RR 2013?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Vad hade MotoGP varit utan publiken? Hur mycket hade rossi tjänat i sponsorintäkter om det hade suttit 100 pers på läktaren istället för 100.000???

Stor publik = Mycket pengar

Publiken är nyckeln till sänkta kostnader, fler förare och hårdare konkurrens. Givetvis kan man diskutera upplägget som en del av problemet men jag tycker att man har fel fokus. Gör sporten mer spännande att titta på. Då kommer publiken och med dom pengarna. Pengar löser inte alla problem här i världen men jävligt många iaf.

Tänk din in i åskådarens situation. Hur kan det bli mer spännande???

Idag är svensk RR som att kolla på en fotbollsmatch på 500m avstånd. Skaffa storbildsskärmar och bättre tidtagning. Mellantider under racen mm. Vi får väl investera oss ur krisen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Delta i klubbens arbete, möten och arrangemang.
Om vi tar LMS som exempel har vi våra månadsmöten i anslutning till tisdagsträningarna, det borde ju passa för de som är där och tränar även om de har långt hem. Vem skall engagera sig i klubben om inte de aktiva gör det?
Träningen slutar 20:00 och det är då de flesta åker hem. För egen del har jag då ca 3 timmar i bil för att komma hem. En del måste dessutom tömma sin bil eftersom den ska användas i jobbet dagen efter. Att komma i säng för 24 är bara att glömma och en del ska upp 5-6 på morgonen dagen efter. Att då spendera extra tid på ett möte känns inte så lockande.

Vad jag har försökt säga under alla år är att alla har inte tid att engagera sig i sin klubb men det är alltid de som bor nära banorna som tycker att förarna ska engagera sig. Om jag hade bott i Linköping, Norrköping, Mantorp eller Nyköping hade jag garanterat varit mycket mer engagerad och det tror jag gäller alla förare.

Så länge "ni" fortsätter att tjata om att de aktiva förarna (som redan har häcken full och lite till) ska engagera sig i sina klubbar, och därmed vara med och påverka Svemo, kommer ni i bästa fall att stå och stampa där ni är i dag med arrangemang som varken lockar tillräckligt med förare eller publik.

@Eric: Du går på som en repig skiva om att folk spenderar tid med att försöka komma på lösningar via SH. Har du tips på något annat ställe där svensk RR diskuteras och där alla kan vara delaktiga?

Vi vet hur dina tankar om svensk RR ser ut men handen på hjärtat, hur tycker du att det har gått de senaste åren när man satsat på att köra ihop med STCC, få in fler sponsorer osv? Inget vidare skulle jag säga.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jo jag har förstått att det är för jobbigt att stanna kvar på möten osv men frågan kvarstår...
Vem skall engagera sig i klubben om inte de aktiva gör det?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag hade helst varit med i en kravlös klubb som jag vet använder mina pengar för att investera i sporten. Skicka en enkät per email till medlemmarna om ni vill ha in åsikter om nått speciellt.

Det här återkommande att man ska behöva aktivera sig inom sin klubb för att göra sig hörd inom sporten är ett omodernt upplägg som uppenbarligen inte fungerar då man måste vara med i en för att få köra. 99% väljer bara en klubb för att få köra och förlitar sig att klubben sköter sitt jobb som dom ska göra med de medlemspengar som kommer in.

Nej fixa ett centralt förbund utan koppling till någon bana. Ha en halv/heltidsanställd som arbetar för sporten. Och som även arrangerar tävlingar oberoende av banägare. Det hade jag lätt lagt 1000 spänn på per år, eller mer om jag ser att pengarna går till någon nytta.

Idag ser jag det tvungna klubbmedlemskapet i tex kga som verkningslöst.

Och om det är som Erik påstår att dagens arrangörer skrattar åt åsikter och diskussioner på SH så bekräftar det ännu mer varför utövarna flyr och att det ser ut som det gör idag.

Kanske borde starta "klubb sporthoj.com" och ta bra betalt, anställa någon bra marknadsförare dom promotar, och sen så är SH på riktigt ett underlag för vad utövarna vill med sporten.
Sen startas även SH mästerskapen i RR. :)
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
T
Vad jag har försökt säga under alla år är att alla har inte tid att engagera sig i sin klubb men det är alltid de som bor nära banorna som tycker att förarna ska engagera sig. Om jag hade bott i Linköping, Norrköping, Mantorp eller Nyköping hade jag garanterat varit mycket mer engagerad och det tror jag gäller alla förare.

Så länge "ni" fortsätter att tjata om att de aktiva förarna (som redan har häcken full och lite till) ska engagera sig i sina klubbar, och därmed vara med och påverka Svemo, kommer ni i bästa fall att stå och stampa där ni är i dag med arrangemang som varken lockar tillräckligt med förare eller publik.

@Eric: Du går på som en repig skiva om att folk spenderar tid med att försöka komma på lösningar via SH. Har du tips på något annat ställe där svensk RR diskuteras och där alla kan vara delaktiga?

Vi vet hur dina tankar om svensk RR ser ut men handen på hjärtat, hur tycker du att det har gått de senaste åren när man satsat på att köra ihop med STCC, få in fler sponsorer osv? Inget vidare skulle jag säga.

Jo, har förstått att hissen inte har alla knappar för dig,
Att du (utan ens ha frågat/diskuterat) uttalar dig om hur vad jag har för tanke/plan för RR i landet är ju mer ett bevis på att ditt engagemang stannar när du tryck på returtangenten utan att ha tänkt alls på vad du författat(?) Med det skrivet vore det väl dags att du ger din syn på hur sporten skall ta sig an nu & framtiden - och då helst utan att "någon annan skall göra det som anser krävs".

Verkar mer som du vill stilla behovet av att göra inlägg som andra skall tycka till på,
Om du OBJEKTIVT (vilket kan vara en utmaning här?) åtminstone försöker erkänna att de förare som kör i mästerskap likn Pro SBK faktiskt får in mer ekonomi till sin sportutövning än de som inte gör det - kan vi stanna med tjafset då eller vill du fortsätta?
Och idag har antalet aktiva/licenser gått ner av flera orsaker vilket även du borde kunna lägga ihop att det blir färre förare oavsett klass/mästerskap? - Något som för övrigt ses i andra länder och kanske kan bero på konjukturen vi befinner i i dagsläget är ansträngd - har du ngn annan förklaring ge den gärna i kort konstruktiv form.

Och ang engagemang,
OM (läs gärna tydligt nu OM!) inte förarna vill/kan orkar el inte har tid att engagera sig - vem el vilka tycker du då skall engagera sig?! För fortfarande verkar du (och tydligen en del till) inte förstå att det är förarna som ÄR SVEMO.

Det är ju inte konstigt att vi har problem som växer oss över huvet om fler än du skulle följa ditt resonemang när det kommer till enggemang. Du verkar vara urtypen för "nånannansimen". DVs någon annan skall se till så du har/får/kan göra vad du vill - utan en ngn större tanke på att det KRÄVS engagemang av andra för att nå resultat. Förare har en klubb, anslutna till SVEMO som idag är den kommunikationsväg skall gå.

Ett försök att komma tillbaks till trådens ursprungliga fråga är väl att "Vi el igen" vet eftersom det inte är "någon" som bemödat sig att skicka frågan till den del av vårt förbund som faktiskt vet (el borde) veta?

Och,
Läste mitt svar här och... ledsen om det ser trist ut för de som faktiskt FÖRSÖKER göra mer än bara för sin egen skull.


/Eric
PS: Istället för att skriva sönder trådar i formuet där du (Perra?) och jag tycker olika så föreslår jag att du ringer mig på 0706-19 64 64. Då slipper övriga forumläsare ta el av personliga tyckanden som inte på något sätt för dialogen framåt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade helst varit med i en kravlös klubb som jag vet använder mina pengar för att investera i sporten. Skicka en enkät per email till medlemmarna om ni vill ha in åsikter om nått speciellt.

Det här återkommande att man ska behöva aktivera sig inom sin klubb för att göra sig hörd inom sporten är ett omodernt upplägg som uppenbarligen inte fungerar då man måste vara med i en för att få köra. 99% väljer bara en klubb för att få köra och förlitar sig att klubben sköter sitt jobb som dom ska göra med de medlemspengar som kommer in.

Nej fixa ett centralt förbund utan koppling till någon bana. Ha en halv/heltidsanställd som arbetar för sporten. Och som även arrangerar tävlingar oberoende av banägare. Det hade jag lätt lagt 1000 spänn på per år, eller mer om jag ser att pengarna går till någon nytta.

Idag ser jag det tvungna klubbmedlemskapet i tex kga som verkningslöst.

Och om det är som Erik påstår att dagens arrangörer skrattar åt åsikter och diskussioner på SH så bekräftar det ännu mer varför utövarna flyr och att det ser ut som det gör idag.

Kanske borde starta "klubb sporthoj.com" och ta bra betalt, anställa någon bra marknadsförare dom promotar, och sen så är SH på riktigt ett underlag för vad utövarna vill med sporten.
Sen startas även SH mästerskapen i RR. :)

Antagligen en rätt okej idé. Och om arrangörerna verkligen skrattar åt deras egen inkomstkälla (förarna, och potentiella förare och deras åsikter) så förtjänar de lite att dö pestdöden.
SHRR! :D
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Jo - Det är nog bra med att hoppas att det blir ”nåt”
Men enklast är väl att översätta ordet ”förhoppningsvis” i ditt inlägg men bristande engagemang/lojalitet från aktiva som med en alltför hög tilltro till ”någon” ska ordna det till det bättre utan att varesig kunna vara enade som grupp, hålla ingångna löften och de flesta nog egentligen bara ”vill köra hoj” när licens & anmälningsavgiften är betald.

Pungspark åt alla här kanske, men det har lagts otroligt m tid på diskussioner/tyckanden som utan styrning substans & vilja bara mals ned till en halvkvävd gäspning när det behandlas oavsett hos förbund, sektion el arrangör.

Det var +25 förare i Gbg som minsann skulle köra Pro SBK i år, jo det va inget snack om hur bra allt skulle bli i år. Facit blev nu under hälften(?) och vad (om någon) finns det för trovärdighet för ett sånt kollektiv (för att låna grupperingsord). Dvs. vi har nog oerhört få - knappast någon som är nöjd med säsongen el framtiden.

Grundproblematiken är (som jag ser det) är att de inblandade oftare söker fel el brister hos ”de andra” och mer sällan saknar helt insikten om sina egna tillkortakommanden. Vi är ett pyttesällskap inom RR grenen jämfört andra sporter och med det borde (läs igen nu) så BORDE det var enklare för berörda att inta en mer samarbetsvillig hållning och INSE att ensam sällan är speciellt stark.

Engagemang endast på pappret?
Kopplat till att de flesta aktiva verkar ha utmaningar med att översätta läs, tal & skrivkunnigheten till handlande/resultat så tycks de dessutom ha ännu svårare att göra något för andra (bortsett då tangenttryck på forum liknande SH). Funderar man på det viset kanske det blir enklare att förstå varför det ser ut som de gör med vikande antal aktiva, svagare bevakning av tävlingar mm. Detta sammantaget genererar sämre förutsättning för de få aktiva som faktiskt FÖRSÖKER göra nåt åt sin möjlighet att utöva och sälja/popularisera sporten utanför familjen.


Men - RR ÄR ju vi vet ingen lagsport så det är kanske inte oväntat med rent individualistfokus?


Från på Spåret – Vart Är vi på väg?
Tillbaks till ”lagom” och i cirkeln för de närmast tyckande el intresserade och de är….. inte så många. Vi verka ha siktet inställt på lågkonjunktur inom RR närmsta åren där de aktiva skall försöka promotera popularisera sig, sin sport och ev. andra för 100-talet åskådare. Och det verkar vara helt i linje med vad 90-97% av de aktiva vill…? Notera att det hjälper inte hur många gånger du än tror dig sitta på svaret om du inte för fram det där det ger resultat, och det är INTE på div. nätforum utan genom den organisation du & din klubb är ansluten till**

År 2013 - 2014 verkar vi gå tillbaks till de gyllene åren för Svensk RR, dvs. åren innan de där snedsprånget med inhopp i Sveriges största publikbevakade motorsportevenemang stökade till världsuppfattningen med TV, press & sponsorer och krav. Nej, ska bli skönt att se 2-hjulsracingen utvecklas i SM-organisation och i samma takt som den gjort de sista 15-20 åren - ELLER??


Jo visst är det ironiskt skrivet och rent av elakt på sina håll,
Men du som ser det lite längre än att framtiden skall bygga på att utövarna ska köra sin sport med egen ekonomi och med det ”hoppas” på intresseframgångar för sporten lokalt & internationellt kanske nickar instämmande. Det blir nog inte så många nya ban el. publikrekord kommande åren



/Eric

** - Så ser det ut idag och är byggt på tiden då vårt samhälle så helt annorlunda ut men… det kan endast komma att förändras OM du följer uppsatta rutiner för att påverka OCH att det ”nya sättet” orkar fungera längre än tiden för den aktivas RR intresse & lust.

Va? Menar du att folk på SH snackar skit. Som krokodiler. Stora käftar och inga öron
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Yup, det meningslösa tjafsandet om en värld som kanske kan vara aktuell i en (räknat i antal händelser) väldigt avlägsen framtid fortskrider som om det vore kärnfrågan. Ja Eric, både du och Perra förtjänar den skon.

Liksom förslaget med att investera sig ur krisen saknar det relevans i dagsläget. Ingen investerare, ideell förening, arrangörs-företag eller extern finansiär skulle ens tänka tanken på att slänga in de miljoner som krävs för att få ordning på de former av bildskärmar, tidtagning, livesändningar osv vi egentligen alla vill ha. Det vore coolt, men är inte realistiskt.

Jag brukar gilla drömmande diskussioner, men det börjar bli allvar nu. När man närmar sig DEADline är det läge att inventera sina resurser och börja knåda den deg man har, och forma något så bra som möjligt som VI KAN, idag, NU!

Vi kan inte:

- Köpa jumbotroner
- Annonsera för miljoner
- Arrangera stor-festival för att dra folk
- Annan kreativ och storslagen idé...

Vi KAN däremot:

- Synas på stan
- Få biljetter av arrangörerna att sälja vid dessa tillfällen (Mossbergs förslag)
- Ha publikvärdar som kör "gruppturer" i depån och refererar racen
- Städa lite i depån, och faktiskt ta första steget och bara säga "hej" när en nyfiken 11-åring långsamt går förbi tältet utan att våga ta kontakt. Bjuda in "familjen", berätta lite, charma ungjäveln och låta det klättra lite på hojen. Jag lovar, det gör hans/hennes helg!
- Göra om race-formatet så att det blir mer intressant att se på (kortare race, fler starter t.ex)
- Bete oss som EN organisation med olika armar, snarare än en skara konkurrenter som vill ha mest av den lilla lilla kaka vi idag har att leka med.

---------------------------------------
Skit i MotoGP, skit i sponsorers miljonkontrakt och skit i medieutrymme av fotbollsrang. Den diskussionen kan vi i bästa fall ha 2018.

Nu handlar det om att vända en trist trend, och göra det med extremt begränsade resurser (för jag antar att ingen av klubbarna sitter på den där jättehögen pengar vi alla drömmer om). Risken att nån motorintresserad miljardär startar en stiftelse för vår sak är rätt liten, så vi kan väl utgå ifrån att vi är få, svaga, pank och osams och börja rätta till de bitarna först!?

Tävlingars utförande verkar med få (och förmodligen naturliga) undantag vara rätt proffessionellt och uppskattat. Förarna håller en rätt hög nivå även i Rookie och allt internt inom respektive tävling verkar ju fungera.

DET är som jag ser det vad den enskilda klubben i stort kan bidra med (Stefan ;), så det görs ju redan bra). Svemo ansvarar inte för marknadsföring och styrning. Vem gör det då? Aj fan... Är det DÄR det brister kanske?

Genomförandet kan fortfarande ske genom klubbarna, de måste bara prata med varandra och komma överens om vad som ska ingå en racehelg (åka-med-lunchtimme, publikvärdar, ståpåstan osv), och påminna/trycka på/delegera förarna om att sköta sin del.

Att tävla inom RR måste börja handla om mer än att köra MC jetefort helt enkelt. Annars gör vi det snart inte alls.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Tyvärr känner jag att RR börjar bli lite som ex löpning, Vasaloppet etc. Känns som SMC och vissa bandagar är helt fullbokade. Även Licensträningar verkar ofta ha gott om folk (heldagskörningar åtminstone).
Problemet är att färre och färre kör race.
GBG varvet Midnattsloppet mfl har fler och fler deltagare. Dock springer folk på sämre och sämre tider. Dvs det har blivit fler som springer och är långsammare och "elit - elitmotionärer" blir bara färre.
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Yup, det meningslösa tjafsandet om en värld som kanske kan vara aktuell i en (räknat i antal händelser) väldigt avlägsen framtid fortskrider som om det vore kärnfrågan. Ja Eric, både du och Perra förtjänar den skon.

Liksom förslaget med att investera sig ur krisen saknar det relevans i dagsläget. Ingen investerare, ideell förening, arrangörs-företag eller extern finansiär skulle ens tänka tanken på att slänga in de miljoner som krävs för att få ordning på de former av bildskärmar, tidtagning, livesändningar osv vi egentligen alla vill ha. Det vore coolt, men är inte realistiskt.

Jag brukar gilla drömmande diskussioner, men det börjar bli allvar nu. När man närmar sig DEADline är det läge att inventera sina resurser och börja knåda den deg man har, och forma något så bra som möjligt som VI KAN, idag, NU!

Vi kan inte:

- Köpa jumbotroner
- Annonsera för miljoner
- Arrangera stor-festival för att dra folk
- Annan kreativ och storslagen idé...

Vi KAN däremot:

- Synas på stan
- Få biljetter av arrangörerna att sälja vid dessa tillfällen (Mossbergs förslag)
- Ha publikvärdar som kör "gruppturer" i depån och refererar racen
- Städa lite i depån, och faktiskt ta första steget och bara säga "hej" när en nyfiken 11-åring långsamt går förbi tältet utan att våga ta kontakt. Bjuda in "familjen", berätta lite, charma ungjäveln och låta det klättra lite på hojen. Jag lovar, det gör hans/hennes helg!
- Göra om race-formatet så att det blir mer intressant att se på (kortare race, fler starter t.ex)
- Bete oss som EN organisation med olika armar, snarare än en skara konkurrenter som vill ha mest av den lilla lilla kaka vi idag har att leka med.

---------------------------------------
Skit i MotoGP, skit i sponsorers miljonkontrakt och skit i medieutrymme av fotbollsrang. Den diskussionen kan vi i bästa fall ha 2018.

Nu handlar det om att vända en trist trend, och göra det med extremt begränsade resurser (för jag antar att ingen av klubbarna sitter på den där jättehögen pengar vi alla drömmer om). Risken att nån motorintresserad miljardär startar en stiftelse för vår sak är rätt liten, så vi kan väl utgå ifrån att vi är få, svaga, pank och osams och börja rätta till de bitarna först!?

Tävlingars utförande verkar med få (och förmodligen naturliga) undantag vara rätt proffessionellt och uppskattat. Förarna håller en rätt hög nivå även i Rookie och allt internt inom respektive tävling verkar ju fungera.

DET är som jag ser det vad den enskilda klubben i stort kan bidra med (Stefan ;), så det görs ju redan bra). Svemo ansvarar inte för marknadsföring och styrning. Vem gör det då? Aj fan... Är det DÄR det brister kanske?

Genomförandet kan fortfarande ske genom klubbarna, de måste bara prata med varandra och komma överens om vad som ska ingå en racehelg (åka-med-lunchtimme, publikvärdar, ståpåstan osv), och påminna/trycka på/delegera förarna om att sköta sin del.

Att tävla inom RR måste börja handla om mer än att köra MC jetefort helt enkelt. Annars gör vi det snart inte alls.

Dom flesta i den här diskusionen tävlar inte. Så låt oss (som jag själv) ta våra idéer och göra något. Jag har på minimotosidan utbildat mer än 400 juniorer. varit med och byggt upp juniorracining sen 2003. Prova på dagar med en helvetes massa deltagare som sedan tagit steget in i racing. Allt utan att ha egna barn. Utan att ha tjänat en enda spänn. MEN betalat 100-tusentals kronor ur egen ficka. Och fått en jävla massa skit för det av avundsjuka skitskallar. Och ändå fortsätter man för att det är belöningen från juniorer, och föräldrar som gör det värt varenda dag man lägger ner.
I år har jag tagit ledigt. Sommarstugan brann ner i våras. Ingen försäkring . Lite tufft. Men nu står där ett nytt litet hus. I Road Racing Fabriken har jag lyft fram över 50 pers. Ganska bra för en Alkis som fått mer skit än någon på det här forumet
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tyvärr känner jag att RR börjar bli lite som .....

....sämre och sämre tider. Dvs det har blivit fler som springer och är långsammare och "elit - elitmotionärer" blir bara färre.

Hänger inte det ganska hårt ihop med att "vi" skapat en norm som säger att det är omöjligt att få sponsorer? Så att ingen verkligen satsar längre..

Lite av poängen är att om ovan sköts lite som jag listade under "can do", att vi syns på stan och hela sporten medvetandegörs i högre grad, så har man hälften vunnet i sin sponsorjakt också. Och får man nån annan som står för notan så är det nog roligare att satsa också.

Eller? Jag har inte testat.

Däremot har jag seglat sönder andras saker, och jag vet att det är MYCKET roligare än att köra sönder sina egna :D
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
När jag började var det 10-12 förare i klassen. Jag tog tag ide och startade prova på dagar. På bara 3 år var det fulla startfällt. Jag klantade till det med en bedrövlig fylla och kvaddade allt jag byggt upp. Det finns inget som gör lika ont idag. Att svika juniorer och föräldrar. Tro mig. Varje dag är tuff när man kämpar med mot alkoholism. Jag hoppas att det finns folk som kan förlåta, och gå vidare. Jag försöker varje dag att göra bättre. Och det skulle vi kunna göra om vi letar samma mål.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Fy fan vilken depprimerande tråd!

För det första. självklart så ska det vara bättre och enklare för publik. Men det är inte publik som är lösningen på problemet det är förare! Det är alderless för få förare!!!!!!!!!!! Det behövs inte hoppborgar, cirkusar, flygplansuppvinsingar mm. Detta kan man ha när det är några tusen åskådare annars blir detta ytterligare en kosntad som ska betalas av förarana.

Så varför tävlar inte de licensierade förarna?


Jag tror det är till stor del pengar. Däcken har blivit snordyra och håller inget alls längre. För bara 2 år sedan kunde man köra en hel tävlingshelg på ett dunlopframdäck och klara sig med två bakdäck och ändå vara med i mitten på SSTfältet. Nu funkar inte däcken alls lika bra längre bakcäcken håller bra ett pass sedan är det ett träningsdäck.
Sedan harpriserna på 4 år gått från runt 3000-4200 för ett sett.

Sedan har vi den ekonomiska marknaden, 2008 så var det typ 16 förare som körde hela pro SBK som var "snabba toppförare" sedan var det en drös med lite långsammare och ett gäng wildcards mm. Men det var mellan 15-25 startande. Varför är det bara 4 toppförare kvar? det måste väll ha att göra med pengar?

Sedan så måste lilla rr sverige samordna sig. Helgen som var så körde bott och pro på knutstorp, samtidigt som sm eller so kördes på karlsskoga. samtidigt som det körs dubbla bandagar på anderstorp. Tro fan att det blir dåligt med folk över allt.

Det måste samordnas och göras regler för att hålla ner kosntnader. Däcksbegränsning och enhetsdäck tycker jag är en bra grej, givetvis drabbas någon enstaka förarae då denna har däckspons men i det stora hela tror jag att det är ett måste. Det blir då även mer sport att ställa in hojen så att däcken håller och lära sig köra fort på lite hårdare däck mm.

Om tex sst skulle inför max 4 däck / helg. 2 sett eller 1 fram och 3 bakdäck. så är bara däck och anmälningsavgiften en bra bit över 10 000 / helg. Sedan lite övrigt så blir det kanske mellan 14-15 utan vurpor.

Jag förstår att folk tröttnar och väljer en bandag med ett nytt hårt bakdäck samt hittar på något annat kul för de överskjutande 10 000 kr.


// Oskar
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
När jag började var det 10-12 förare i klassen. Jag tog tag ide och startade prova på dagar. På bara 3 år var det fulla startfällt. Jag klantade till det med en bedrövlig fylla och kvaddade allt jag byggt upp. Det finns inget som gör lika ont idag. Att svika juniorer och föräldrar. Tro mig. Varje dag är tuff när man kämpar med mot alkoholism. Jag hoppas att det finns folk som kan förlåta, och gå vidare. Jag försöker varje dag att göra bättre. Och det skulle vi kunna göra om vi letar samma mål.

Kämpa på min vän, du gör ett bra jobb
 

mojja83

Guest
Vad jag kan känna efter min första säsong på hoj är att det gamla RR folket behöver ta hand om nybörjarna med öppna armar och försöka hjälpa dessa komma in i gemenskapen och känna sig välkomna till banorna.

Det är ju ingen slump att AP har fullbokat på sina bandagar inte heller att smc har det. Det handlar om att ge tillbaka iform av lite personlig feedback komma med tips och trix och även erbjuda nybörjarna en känsla av att vara välkomna och få dom att utveckla sig.

Ställer nybörjare frågor och har funderingar så kan man istället för att skratta åt dem ge goda råd och komma med konstruktiv kritik både här i forumet och ute i verkligheten.

Det finns några eldsjälar där ute som verkligen är hjälpsamma och trevliga och som fått mig att inte ge upp hoppet om rookie 600 2014 men hade det inte varit för den handfull hjälpsamma människor hade jag aldrig kommit på tanken att fortsätta eller satsa.

Ta hand om oss nybörjare där ute på bandagarna som ändå tagit steget att ta oss dit tagit ledigt från jobb satt undan sköna slantar för att köra bana, Vi har ju tagit första steget visa oss vägen ge oss lite tips fråga om det är något vi vill ha hjälp med så kanske fler av oss får för oss att ta steget att satsa och återkomma till arrangörerna.

Detta förstås om ni vill ha någon återväxt att tala om.
Folk som redan kör i licens gruppen är redan en fångad målgrupp som tagit steget satsa på den lugna gatgruppen alt snabb gruppen det är där dom framtida förarna finns och dom som kan tillföra lite nytt blod och kanske får vi en normal Rookie grupp som inte behöver köra låga 10 or för att hänga med på Glleråsen alt 1.23 på Mantorp för det tar Många år och många bandagar för det tempot och vill man ha återväxt måste det fram en serie avsedd för nybörjare som kanske tränat aktivt ett eller två år för att det ska vara lockande att börja köra race för vem vill ärligt talat bli varvad av hela startfältet?

Mina 50 cent för vad det är värt! Men vad vet jag jag klotar ju bara runt och stjäl bantid från proffsen :rofl
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
En sak jag tänkte på: vi som förare hade ju kunnat hjälpas åt att marknadsföra roadracing. Det är ju ingen hemlighet att nästan ingen vet vad roadracing är, MEN när många får syn på en hoj så märker man att intresset finns där.

Så vad sägs om att vi går ihop och skapar vår egen lilla mässa på ett torg tex. i större städer som ligger i anslutning till en bana där det kort efter kommer gå ett race. Då hade vi i samband med detta kunnat sälja biljetter, berätta mer om hojarna, om förarna, om roadracing. Kanske köra några varv runt torget för att göra det hela lite mer intressant och sen en gemensam utställning hela eftermiddagen med så många som möjligt från så många klasser som möjligt. För den som har tid över kostar det inte så mycket och kan kanske ge en hel del intresse. :fakta
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
En väldigt billig c-serie hade förmodligen inte skadat. Mest för att fler ska våga ta steget att börja tävla och även märka att det kanske inte är det roligaste som finns att köra en helt vanlig bandag. :tummenupp
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag fick upp ögonen för rr för 8år sen när jag pluggade och tuffade rundor på en cb400. Bestämde mig då för att testa på att tävla så fort jag pluggat klart och jobbat ett par år.
Klassen jag hade siktat in mig på var 250sp, som tyvärr inte finns längre. Kollade upp vad det ungefär kostade för en förare per säsong osv och tyckte det var rimligt att börja med. När jag idag hör vad det kostar för en helg med rookie600 är jag inte alls lika sugen på att testa på det, då lägger jag hellre pengarna på bandagar.
I 250sp var alla tvungna att ha samma däck. För mig är det där med däck och däcktryck en skrämmande djungel så det hade varit suveränt att slippa tänka på vilka däck man ska ha. Och när man hör hur rr-förare från rookie-klasserna snackar om olika chassiinställningar på olika banor blir jag än mindre sugen på att prova på det, då jag fortfarande har noll koll på sånt och blir avskräckt av bara det.

Vad hände med den där "er-6 cup" som det snackades om för några år sen? När den kom på tal blev jag genast intresserad av att prova på den. Snackades om enhetsdäck och standard cyklar. Inte mycket chassiinställningar att tänka på. En ENKEL och billig klass att börja med.

En annan sak som också måste förbättras, är att det är alldeles för svårt att hitta information om hur man börjar köra rr.
Varför inte samarbeta med bandagsarrangörerna och hålla nån föreläsning efter bandagarna om hur och varför man ska ta steget vidare till tävling? För om inte nya förare lockas, vad ska ni då fylla upp startfälten med?

(säkert stavfel och felformuleringar då jag skrev ihop det lite hastigt på jobb)

/Jesper, som är alldeles för långsam och okunnig för att våga prova på rr...
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
En annan idé som poppade upp i huvudet (segt på jobb idag och är övertygad om att det är nya förare som drar med sig ny publik som gäller)

Varför inte något "mentorprogram" eller liknande. Att de erfarna förare som vill ställa upp får en nybörjare tilldelad att vara mentor till? Om det är någon som vill börja med rr men inte känner någon sen tidigare som tävlar tror jag många hade känt sig tryggare av att ha EN person som de vet att de alltid kan vända sig till med frågor och funderingar.
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Jag fick upp ögonen för rr för 8år sen när jag pluggade och tuffade rundor på en cb400. Bestämde mig då för att testa på att tävla så fort jag pluggat klart och jobbat ett par år.
Klassen jag hade siktat in mig på var 250sp, som tyvärr inte finns längre. Kollade upp vad det ungefär kostade för en förare per säsong osv och tyckte det var rimligt att börja med. När jag idag hör vad det kostar för en helg med rookie600 är jag inte alls lika sugen på att testa på det, då lägger jag hellre pengarna på bandagar.
I 250sp var alla tvungna att ha samma däck. För mig är det där med däck och däcktryck en skrämmande djungel så det hade varit suveränt att slippa tänka på vilka däck man ska ha. Och när man hör hur rr-förare från rookie-klasserna snackar om olika chassiinställningar på olika banor blir jag än mindre sugen på att prova på det, då jag fortfarande har noll koll på sånt och blir avskräckt av bara det.

Vad hände med den där "er-6 cup" som det snackades om för några år sen? När den kom på tal blev jag genast intresserad av att prova på den. Snackades om enhetsdäck och standard cyklar. Inte mycket chassiinställningar att tänka på. En ENKEL och billig klass att börja med.

En annan sak som också måste förbättras, är att det är alldeles för svårt att hitta information om hur man börjar köra rr.
Varför inte samarbeta med bandagsarrangörerna och hålla nån föreläsning efter bandagarna om hur och varför man ska ta steget vidare till tävling? För om inte nya förare lockas, vad ska ni då fylla upp startfälten med?

(säkert stavfel och felformuleringar då jag skrev ihop det lite hastigt på jobb)

/Jesper, som är alldeles för långsam och okunnig för att våga prova på rr...

Mycket bra skrivit!

Själv började jag inte med RR förrän jag lärde känna någon genom SMC som redan höll på med det lite. När jag fick det bekräftat att det inte är omöjligt att köra RR även om du inte är bra på att meka osv. så var valet givet: Äntligen hade jag börjat med något jag har drömt om såååå länge!! :)

Som du även säger så var det informationen om hur man börjar tävla som drog ut på det för min del.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top