Vad händer med svensk RR 2013?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En dröm jag har är väl en ny arrangör / promotor utan koppling till en bana. Som får ett helhetstänkande som inte existerar idag. Vi måste skapa en sport som folk vill se!

Det tror jag på, en som bygger och marknadsför eventet så inte bara folk vill komma utan även vet att vi finns!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En dröm jag har är väl en ny arrangör / promotor utan koppling till en bana. Som får ett helhetstänkande som inte existerar idag. Vi måste skapa en sport som folk vill se!

Japp, låter bra. Problemet är bara att ännu en serie skulle spä på problemet lite till så på nåt sätt måste det komma någon yttre aktör och helt sonika ta tag i någon av de existerande serierna och styra och ställa med en sjuhelvetes järnhand.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eftersom jag sitter med Lagboken, närmare bestämt "Lag om ekonomiska föreningar" och har Associationsrättstenta imorrn..


Kan inte alla nu aktiva arrangörer gå ihop i ett enkelt bolag och sätta ramarna gemensamt, men utgångspunkt i alla dessa diskussioner?

Det finns SÅ mkt bra idéer, SÅ mkt potential, och ingen som har kraft att driva på det :(

10 drev och massa skruv gör ingen växellåda liksom.. MONTERA skiten nu så vi kan åka!!
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Mer funderingar:
Som publik förvånades jag över hur ojämna en del startfält var. Med fler tävlande så skulle man förmodligen få ett annat kvalificeringssystem och jämnare race.
Man ska inte falla för förmycket publikfrieri. Själva tanken med svenska tävlingar måste väl ändå vara att de ska vara 'drivbänk' för den där rikigt stora talangen, som sedan kan tävla internationellt. Vi bör ha klasser som förbereder de bästa att kunna gå vidare! :tummenupp
För att få publik behövs marknadsföring. Men det är inte kringarrangemang som ska locka, utan en önska att se hur det går för de egna favoriterna! Då blir det spänningen på banan som drar.
Men annan underhållning behöver inte vara fel. Bara bana kan bli lite tråkigt i längden för de som inte är frälsta (läs medföljande familjemedlemmar). Men gärna mc-relaterat. Varför inte en show? Spärra av en bit strip någonstans och låt några grabbar göra lite stunts/uppvisning. :rock
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En dröm jag har är väl en ny arrangör / promotor utan koppling till en bana. Som får ett helhetstänkande som inte existerar idag. Vi måste skapa en sport som folk vill se!

Men det finns väl redan 2 st? STCC och TTA. Eller?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lite för stor omställning kanske :)


Mattias hade en bra idé nyss annars. Köra serie-race. Rulla ut, sighting lap, warm up-lap, 5-6 varv race. Flagga av och sen direkt till startplattan igen för ny start DIREKT. Och då i den ordning man passerade mållinjen sist.

2-3 starter per race. Kalla det heat eller vad som. Det är ju starterna de flesta brinner för ändå :D

Man slipper långdragna race som blir ointressanta för publiken, alla får lättare att hänga med då fältet inte blir så utspritt och varvningar undviks nästan helt vilket minskar konstiga situationer där 1an kommer om smidigt men inte 2an osv..

Det där var lite kul! Men skit i warmup-varvet. Alltid. Från och med idag. Ingen skulle sakna det!
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Kan inte alla nu aktiva arrangörer gå ihop i ett enkelt bolag och sätta ramarna gemensamt, men utgångspunkt i alla dessa diskussioner?

Eller aktiva utövare i ett enkelt bolag och sätta ramarna gemensamt...............?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Om alla aktiva förare engagerade sig i sina klubbar och sen såg till så att klubbarna samarbetade mer skulle det nog vara ett bra steg på vägen.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Hur får man publik från större orter till banan? Kanske skulle det funka att abonnera en buss till självkostnadspris inkl ev entré för åskådare från andra ställen? Få ungdomar utan vare sig körkort eller intresserade föräldrar att komma och titta? Precis som fotbollslagens klackar jobbar?
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Om alla aktiva förare engagerade sig i sina klubbar och sen såg till så att klubbarna samarbetade mer skulle det nog vara ett bra steg på vägen.

Får mer en känsla av att det skulle behövas ett stark förbund, som tillvaratog de aktivas intressen. Som hade nog mycket stake för att bli en viktig förhandlingspartner för banägare m.fl.
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Jaa, vad händer??


Jag var nere på Knutstorp i helgen och var på ett möte med representanter från förarföreningen, STCC och Svemo.
Det stod ju i ett protokoll att Svemo inte har tänkt låta STCC ha kvar Pro Superbike nästa år vilket vi i förarföreningen tycker är lite märkligt!

Vi i förarföreningen har framfört våra åsikter/förslag till Svemo både under ett möte på Gelleråsen i somras och även på det mötet som var nu i helgen.

Vi tycker att det mesta har fungerat väldigt bra i år med alla arrangemang och skulle gärna se att det fortsätter i samma format.
Det som har varit dåligt är att det har varit för få förare som i alla andra klasser, men vi tror att det finns underlag för att ha en bra 1000cc serie i Sverige och vi är ganska säkra på att den ska gå ihop med STCC i det format som är nu.

Alltså har vi som önskemål att STCC och Svemo ska kunna komma överens och att det blir något liknande som det var i år fast informationen kommer ut ganska så snart...

...förhoppningsvis slås STCC och TTA ihop...

...förhoppningsvis så kommer STCC överens med Svemo ganska så snart och då har STCC lovat att jobba hårt för att få in en klass-sponsor...

...förhoppningsvis så blir det bara en 1000cc klass i Sverige där dom bästa gör upp om titeln...

...förhoppningsvis så får vi sprängfyllda startfält så SVT sänder det och även din granne får reda på vad RR är...

...förhoppningsvis så får alla andra arrangörer fulla startfält i dom övriga klasserna så deras ekonomi går ihop...

Men för att svara på din fråga om vad som händer med Pro Superbike nästa år: Inte en aning!!


/Svensken
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Får mer en känsla av att det skulle behövas ett stark förbund, som tillvaratog de aktivas intressen. Som hade nog mycket stake för att bli en viktig förhandlingspartner för banägare m.fl.

Ett starkt förbund ja, vart skall det komma ifrån om inte från de aktiva och deras klubbar?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En stark förarförening vore kalas. Jag ser dock inte riktigt nån ljusning till att kunna driva en sån organisationsstruktur givet att de flesta har rätt full röv som det är.


Om alla, eller nästan, förare gör "det där lilla" för att locka folk till event, och gör det värt besväret när de lyckas. Och arrangörerna kan samsas (vilket verkar vara ett problem) internt och se sig själva som kollegor iställer för konkurrenter och därigenom skapa lite strategisk kongruens (svåra ord, = samstämmighet) i allt från marknadsföring till utförande och info-flöde..

Då skulle vi nog komma långt. Det är närapå omöjligt att hitta info om racen. Väl på plats vet man som utomstående inte vad som händer, vad man ska titta på eller när det händer. Depån ser ofta ut som ett zigenar-läger och varför alla andra verkar bry sig mer om telefonen än att kolla racet är nog en gåta (Amigoo)..

Alx (LMS) pratade i somras om att ha en "publik-värd" som kunde ta emot kullar av folk. Gå ett varv i depån och visa/förklara och kanske presentera förare, och sen prata dem igenom ett race osv.. En alldeles fantastisk idé i mina ögon. Standardisera det på ALLA race. Kan man ha 8 pers på parkeringen kan man nog hitta ett par som vill va publikvärdar också ;)

Kringevent och allt sånt är kalas, och det är säkert strålande idéer för framtida planer. Men NU måste vi jobba med vad vi har, och det är tydligen inte särskilt mkt :(.

Jag ställer mig gärna "på stan" med hojen och delar ut flyers och charmar småbarnsmilfar (ska bara komma till start också :()

------------

Sidetracks igen, doh!

Min poäng Stefan, är att arrangörerna sitter på stora delar av de resurser vi har idag. De ideella krafterna verkar varje tävling genom funktionärer osv.. Ska de arrangera och marknadsföra eventet också?

Det behövs nog inte göras så himla mkt mer från var och en för att få en förändring, men alla måste sträva åt samma håll. Gnället måste bromsas lite och dialogen måste tas till ett högre plan. De här diskussionerna är vanligare nu än för några år sen, det är ett steg i rätt riktning, men det är sent nu..

Är det verklgen omöjligt för alla arrangörer att sätta en mall för hur en tävling ska genomföras? När marknadsföringen ska ut, hur & var? När och hur förare ska engageras och påminnas om vikten att promota sig själva och sporten på "det lokala torget"? Om publikvärdar ska finnas och vad de i så fall ska göra? Om en timme på lunchen ska finnas för "åka med" osv..?

Kontinuitet är nog vad jag saknar..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om alla aktiva förare engagerade sig i sina klubbar och sen såg till så att klubbarna samarbetade mer skulle det nog vara ett bra steg på vägen.
Vilken typ av engagemang är det du menar då?

Har man 20, 30, 40 mil eller mer enkel resa till sin klubb är det inte helt enkelt att hjälpa till samtidigt som man ska försöka hinna med att köra själv.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Vilken typ av engagemang är det du menar då?

Har man 20, 30, 40 mil eller mer enkel resa till sin klubb är det inte helt enkelt att hjälpa till samtidigt som man ska försöka hinna med att köra själv.

Delta i klubbens arbete, möten och arrangemang.
Om vi tar LMS som exempel har vi våra månadsmöten i anslutning till tisdagsträningarna, det borde ju passa för de som är där och tränar även om de har långt hem.
Vem skall engagera sig i klubben om inte de aktiva gör det?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om alla, eller nästan, förare gör "det där lilla" för att locka folk till event, och gör det värt besväret när de lyckas.


Alx (LMS) pratade i somras om att ha en "publik-värd" som kunde ta emot kullar av folk. Gå ett varv i depån och visa/förklara och kanske presentera förare, och sen prata dem igenom ett race osv.. En alldeles fantastisk idé i mina ögon. Standardisera det på ALLA race. Kan man ha 8 pers på parkeringen kan man nog hitta ett par som vill va publikvärdar också ;)

Kringevent och allt sånt är kalas, och det är säkert strålande idéer för framtida planer. Men NU måste vi jobba med vad vi har, och det är tydligen inte särskilt mkt :(.

Jag ställer mig gärna "på stan" med hojen och delar ut flyers och charmar småbarnsmilfar (ska bara komma till start också :()

Flera bra ideer ovan tycker jag! Stå på stan och charma ALLA är fint; starta hojen och lägg på varvstoppet var 10e minut skapar garanterat intresse. Dessutom gillar alla samarbetspartners man förhoppningsvis har ett sådant initiativ.

Iden med depåvärdar är inte dum heller... men där tror jag att du är lösningen närmare i din inledning; "Om alla, eller nästan, förare gör "det där lilla" för att locka folk". Jag tror att den bästa promotorn är föraren själv! Om alla vi gav oss f-n på att locka dit förare för att "titta på MIG" så finns det sedan en självklar "värd" för dessa i depån, nämligen vi själva. Det blir såklart något HELT annorlunda om publik har SIN förare att heja på och snacka med mellan heaten.

Mike, FMK, LMS, ARC och alla andra arrangörer, nu ska ni få ett kalasförslag! Till alla anmälda förare inom 10 mils omkrets från banan, skickar ni ut 50 biljetter. Dessa biljetter kan förare sälja för 120 kr. Föraren redovisar sedan 60 kr per biljett och 60 kan han ta själv. Detta vore en FIN sporre för förare att kränga biljetter. Och då dessa biljetter primärt troligen skulle säljas till vänner, partners och släkt så får då dessa en självklar "värd" i depån. Denna "värd" kommer troligen utan uppmaning att ta med ett halv kilo kaffe, en bryggare och 50 plastmuggar till banan, och kommer säkert dessutom att ge sina "gäster" en trevlig stund! Bra va?:)
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
SVEMO hade inget att informera om utan det var Mike som pressenterade nästa års planer för SO.

Detta är min tolkning av mötet i lördags:
* SO och SM kommer att vara delade mästerskap så som det var innan.
* SO kommer att avgöras på 3 tävlingstillfällen, 1 egen racehelg och 2 racehelger där även SM körs.
* Banorna är Falkenberg och Karlskoga.
* SO kommer att istället för vanliga sprintrace vara kortare sprintlopp på ca 15 km (6 varv på Gelleråsen).
Man kör kort kval på morgonen, 1, 3, 5 osv går till heat 1 och 2, 4, 6 går till heat 2. Sedan får de 7 snabbaste i varje heat (+ snabbaste 8:an) göra upp i ett finalrace där poäng delas ut till alla 15. De som inte går till final är utkvalade och utan poäng. Allt detta skall ske på 1 dag och med max 1 set däck för att hålla kostnaderna nere.
* De helger där SO och SM körs kommer SO köra på lördag och SM kör på söndag. SM kör som i år med kval på fm och race på em.
* En serieavgift/anmälningsavgift för SO som skall vara betald före säsongen börjar.
* Fredagsträning ingår i avgiften, men endast ett pass på eftermiddagen. Förmiddagen är vigt åt gatåkare. Tanken var att man skall kunna åka på fredag morgon och slippa åka på redan på torsdagen.
* Vill man inte åka SO går det bra att bara köra SM, men då är det endast kval och race på söndagen.

Detta är väl ungeför det jag jag kommer ihåg från mötet. Det var lite snack om prispengar och TV sändning (MotorsTV). Observera att detta gäller endast för tävlingarna på Gelleråsen och Falkenberg och det talades inget om resterande SM tävlingar på andra banor.

Mer officiell info kommer att läggas up på SO hemsidan.

Bu eller bä avgör själva.

Detta verkar ju riktigt grymt!!!!

Tummen upp för alla idéer kring SO, framförallt däcken :D
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
"Ponnyridning".

Men vad jag efterlyser, efter att ha varit på Åsen i helgen, är mycket mer information! Gör reklam för er själva. :tummenupp :Bugar Alla barn har sin idrottshjälte, både bland utländsk toppelit, och i klubben hemma. I roadracing har 'vi vanliga' bättre koll på utländska elitåkare, än de svenska. :huvet

Bra idé ungen kan ju fara av hästen också så jag tror inte det är någon större fara. Men framför allt som du skriver få ut infon. I alla fall på arrangörernas hemsidor.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Aning om vad Pro SBK slutar nåsta år...

Jaa, vad händer??


Jag var nere på Knutstorp i helgen och var på ett möte med representanter från förarföreningen, STCC och Svemo.
Det stod ju i ett protokoll att Svemo inte har tänkt låta STCC ha kvar Pro Superbike nästa år vilket vi i förarföreningen tycker är lite märkligt!

Vi i förarföreningen har framfört våra åsikter/förslag till Svemo både under ett möte på Gelleråsen i somras och även på det mötet som var nu i helgen.

Vi tycker att det mesta har fungerat väldigt bra i år med alla arrangemang och skulle gärna se att det fortsätter i samma format.
Det som har varit dåligt är att det har varit för få förare som i alla andra klasser, men vi tror att det finns underlag för att ha en bra 1000cc serie i Sverige och vi är ganska säkra på att den ska gå ihop med STCC i det format som är nu.

Alltså har vi som önskemål att STCC och Svemo ska kunna komma överens och att det blir något liknande som det var i år fast informationen kommer ut ganska så snart...

...förhoppningsvis slås STCC och TTA ihop...

...förhoppningsvis så kommer STCC överens med Svemo ganska så snart och då har STCC lovat att jobba hårt för att få in en klass-sponsor...

...förhoppningsvis så blir det bara en 1000cc klass i Sverige där dom bästa gör upp om titeln...

...förhoppningsvis så får vi sprängfyllda startfält så SVT sänder det och även din granne får reda på vad RR är...

...förhoppningsvis så får alla andra arrangörer fulla startfält i dom övriga klasserna så deras ekonomi går ihop...

Men för att svara på din fråga om vad som händer med Pro Superbike nästa år: Inte en aning!!


/Svensken

Jo - Det är nog bra med att hoppas att det blir ”nåt”
Men enklast är väl att översätta ordet ”förhoppningsvis” i ditt inlägg men bristande engagemang/lojalitet från aktiva som med en alltför hög tilltro till ”någon” ska ordna det till det bättre utan att varesig kunna vara enade som grupp, hålla ingångna löften och de flesta nog egentligen bara ”vill köra hoj” när licens & anmälningsavgiften är betald.

Pungspark åt alla här kanske, men det har lagts otroligt m tid på diskussioner/tyckanden som utan styrning substans & vilja bara mals ned till en halvkvävd gäspning när det behandlas oavsett hos förbund, sektion el arrangör.

Det var +25 förare i Gbg som minsann skulle köra Pro SBK i år, jo det va inget snack om hur bra allt skulle bli i år. Facit blev nu under hälften(?) och vad (om någon) finns det för trovärdighet för ett sånt kollektiv (för att låna grupperingsord). Dvs. vi har nog oerhört få - knappast någon som är nöjd med säsongen el framtiden.

Grundproblematiken är (som jag ser det) är att de inblandade oftare söker fel el brister hos ”de andra” och mer sällan saknar helt insikten om sina egna tillkortakommanden. Vi är ett pyttesällskap inom RR grenen jämfört andra sporter och med det borde (läs igen nu) så BORDE det var enklare för berörda att inta en mer samarbetsvillig hållning och INSE att ensam sällan är speciellt stark.

Engagemang endast på pappret?
Kopplat till att de flesta aktiva verkar ha utmaningar med att översätta läs, tal & skrivkunnigheten till handlande/resultat så tycks de dessutom ha ännu svårare att göra något för andra (bortsett då tangenttryck på forum liknande SH). Funderar man på det viset kanske det blir enklare att förstå varför det ser ut som de gör med vikande antal aktiva, svagare bevakning av tävlingar mm. Detta sammantaget genererar sämre förutsättning för de få aktiva som faktiskt FÖRSÖKER göra nåt åt sin möjlighet att utöva och sälja/popularisera sporten utanför familjen.


Men - RR ÄR ju vi vet ingen lagsport så det är kanske inte oväntat med rent individualistfokus?


Från på Spåret – Vart Är vi på väg?
Tillbaks till ”lagom” och i cirkeln för de närmast tyckande el intresserade och de är….. inte så många. Vi verka ha siktet inställt på lågkonjunktur inom RR närmsta åren där de aktiva skall försöka promotera popularisera sig, sin sport och ev. andra för 100-talet åskådare. Och det verkar vara helt i linje med vad 90-97% av de aktiva vill…? Notera att det hjälper inte hur många gånger du än tror dig sitta på svaret om du inte för fram det där det ger resultat, och det är INTE på div. nätforum utan genom den organisation du & din klubb är ansluten till**

År 2013 - 2014 verkar vi gå tillbaks till de gyllene åren för Svensk RR, dvs. åren innan de där snedsprånget med inhopp i Sveriges största publikbevakade motorsportevenemang stökade till världsuppfattningen med TV, press & sponsorer och krav. Nej, ska bli skönt att se 2-hjulsracingen utvecklas i SM-organisation och i samma takt som den gjort de sista 15-20 åren - ELLER??


Jo visst är det ironiskt skrivet och rent av elakt på sina håll,
Men du som ser det lite längre än att framtiden skall bygga på att utövarna ska köra sin sport med egen ekonomi och med det ”hoppas” på intresseframgångar för sporten lokalt & internationellt kanske nickar instämmande. Det blir nog inte så många nya ban el. publikrekord kommande åren



/Eric

** - Så ser det ut idag och är byggt på tiden då vårt samhälle så helt annorlunda ut men… det kan endast komma att förändras OM du följer uppsatta rutiner för att påverka OCH att det ”nya sättet” orkar fungera längre än tiden för den aktivas RR intresse & lust.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top