Vad händer med svensk RR 2013?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Allmänåkning på lunchen är nog en skitdålig idé iofs för det är säkert nån testo-mupp som kraschar och spiller olja över hela banan :)..

Men håller med till 100% i sin helhet.

Öppna banan för "åka med" på lunchen? Sponsorer, publik osv får ett till skäl att komma och se det på plats. Risken att en av "oss" kraschar innan nästa race med skjuts är nog rätt liten.


kolla in Ottos R1 Taxi :) i vinter ska jag försöka härma honom o bygga om Hyndan lite :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag vet inte vad du har för hoj, men på min tar det <3 min att få bort kutsen, och ingen evighet att få på originalet inkl. skjutspinnar. Tidgare i tråden var det för mkt väntan mellan bantiderna, nu har vi inte tid?
R6'a, men utan sadel, det är en komplett racebakdel med sadelgummi på, mao måste jag köpa sadlar, kåpor osv. Inte omöjligt, men en del pyssel.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
R6'a, men utan sadel, det är en komplett racebakdel med sadelgummi på, mao måste jag köpa sadlar, kåpor osv. Inte omöjligt, men en del pyssel.

Alla behöver kanske inte ställa upp. Tycker inte idén är så dum, och kan tänka mig att det skulle dra en del folk om man kunde erbjuda ett varv som passagerare till ingen eller rimlig kostnad. Kanske praktiskt ogenomförbart, men kanske leder det till något som är det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alla behöver kanske inte ställa upp. Tycker inte idén är så dum, och kan tänka mig att det skulle dra en del folk om man kunde erbjuda ett varv som passagerare till ingen eller rimlig kostnad. Kanske praktiskt ogenomförbart, men kanske leder det till något som är det.
Man kan ju om inte annat skjutsa runt folk med bilar, både tex Gelleråsen och Anderstorp har ju racingskola, och lotta ut det på biljetterna tex. Då slipper man ju det där med med skinnställ, folk som inte är så bra på att bli skjutsade osv.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
R6'a, men utan sadel, det är en komplett racebakdel med sadelgummi på, mao måste jag köpa sadlar, kåpor osv. Inte omöjligt, men en del pyssel.

Samma för mig :) 8mm skummgummi :D

Jag har däremot originalgrejerna i låda på vinden, så jag kan teoretiskt få ihop kutsen till orginal. Tycker däremot inte om att skjutsa, men det går väl att träna på det med :tummenupp

Man kan ju om inte annat skjutsa runt folk med bilar, både tex Gelleråsen och Anderstorp har ju racingskola, och lotta ut det på biljetterna tex. Då slipper man ju det där med med skinnställ, folk som inte är så bra på att bli skjutsade osv.

Problemet med bilar är att det genast medför en kostnad. Ägarna till de där kärrorna tycker nog inte att det är lika viktigt med lycklig RR-publik som vi gör (förstår intevarför bara :D)

Är det omöjligt för Honda-åkare att få gemensam spons från den lokala handlaren till några lånehojar som man kan skjutsa runt dem på?

Låt handlarna sponsra eventet, ställa ut hojar och kläder (om de vill och har tid/personal) och låt oss låna deras originalhojar av samma modell vi tävlar med.

*Tänka utanför lådan*
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det omöjligt för Honda-åkare att få gemensam spons från den lokala handlaren till några lånehojar som man kan skjutsa runt dem på?

Låt handlarna sponsra eventet, ställa ut hojar och kläder (om de vill och har tid/personal) och låt oss låna deras originalhojar av samma modell vi tävlar med.

*Tänka utanför lådan*

Det där lät inte helt dumt faktiskt.
Och man behöver ju inte bomba i rejstempo, eller ens sitt vanliga bantempo när man har någon bakpå. Det är en helt överjävlig skillnad i adrenalinkick på att sitta bakpå och att köra. Det räcker antagligen med att puttra runt i landsvägstempo för att få passagerare att lite lagom darrbent stappla runt efter en tur.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det där lät inte helt dumt faktiskt.
Och man behöver ju inte bomba i rejstempo, eller ens sitt vanliga bantempo när man har någon bakpå. Det är en helt överjävlig skillnad i adrenalinkick på att sitta bakpå och att köra. Det räcker antagligen med att puttra runt i landsvägstempo för att få passagerare att lite lagom darrbent stappla runt efter en tur.


Absolut. Nån som är van och duktig på att bli skjutsad kan man ju "säkert" trycka på mer med, den som aldrig åkt blir starrig ändå.

Hade en polare som bara åkt nån svärfars HD innan bakpå för ett par sen när jag hade SuperDuken (effekt som en 600). Tryckte på lite när vi kom ut på E22an, att döma av varvtalet kanske jag tog ut 80-90 hästar.. Han skrek som en liten flicka.

När vi sen matade på allt och lät det gå lite på slangen kissade han nästan på sig och jag kunde knappt andas så hårt han kramades :D

Och bara att få åka runt en riktig räserbana är nog ballt för den som inte har egen erfarenhet. Personligen skulle jag aldfrig tänka tanken att sätta mig bakom Backlund eller nån, asaläskigt ju. :gnissla
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det där lät inte helt dumt faktiskt.
Och man behöver ju inte bomba i rejstempo, eller ens sitt vanliga bantempo när man har någon bakpå. Det är en helt överjävlig skillnad i adrenalinkick på att sitta bakpå och att köra. Det räcker antagligen med att puttra runt i landsvägstempo för att få passagerare att lite lagom darrbent stappla runt efter en tur.

Nu hatar jag mig själv, som oftast inte ser problem, men vad händer när ett passagerarekipage går i backen? För det kommer SÅKLART att hända, förr eller senare...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Alla behöver kanske inte ställa upp. Tycker inte idén är så dum, och kan tänka mig att det skulle dra en del folk om man kunde erbjuda ett varv som passagerare till ingen eller rimlig kostnad. Kanske praktiskt ogenomförbart, men kanske leder det till något som är det.

Även om få kanske skulle göra det, så kan det bli en "snackis" som också bidrar till helhetskänslan av "en dag på banan".
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu hatar jag mig själv, som oftast inte ser problem, men vad händer när ett passagerarekipage går i backen? För det kommer SÅKLART att hända, förr eller senare...

Hur löser dem det i vanliga fall?

PSBK-åkarna brukar ju ha såna event för sponsorer (och publik?) ibland.

Signa om ansvarsbefrielse och "egen risk".. Sen gäller det ju naturligtvis att ta det som ett "jobb" och inte en stund för egen lekstuga, och se till att ALLA förare förstår innebörden i det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu hatar jag mig själv, som oftast inte ser problem, men vad händer när ett passagerarekipage går i backen? För det kommer SÅKLART att hända, förr eller senare...

Man får såklart åka med på egen risk.
Om du menar skiten som hamnar på banan så får den städas. Borde väl finnas resurser att fixa det på en bana? Det är ju inte som om det direkt är en ovanlighet med diverse motorfordonsdelar på banor.
Och man kan ju köra med rejsvätskor i väghojen med, samt naja och ha uppsamlingskärl på dem tillfälligt.
Det behöver ju inte ens vara en hoj som är laglig för väg, bara att den fortfarande har en baksits och passagerarpinnar. De ska ju ändå vara nerfällda så då kommer det inte gå så fort ändå. :näsblod
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Samma för mig :) 8mm skummgummi :D

Jag har däremot originalgrejerna i låda på vinden, så jag kan teoretiskt få ihop kutsen till orginal. Tycker däremot inte om att skjutsa, men det går väl att träna på det med :tummenupp
Jag ogillar framför allt att skjutsa folk som absolut inte kan åka med, och aldrig har gjort det förut. Tjejen på <60kg är väl helt ok, men att skjutsa runt Börje på 102kg, och som lutar åt fel håll i kurvorna, det kan nog bli onödigt spännande :näsblod

Problemet med bilar är att det genast medför en kostnad. Ägarna till de där kärrorna tycker nog inte att det är lika viktigt med lycklig RR-publik som vi gör (förstår intevarför bara :D)

Är det omöjligt för Honda-åkare att få gemensam spons från den lokala handlaren till några lånehojar som man kan skjutsa runt dem på?

Låt handlarna sponsra eventet, ställa ut hojar och kläder (om de vill och har tid/personal) och låt oss låna deras originalhojar av samma modell vi tävlar med.

*Tänka utanför lådan*
Det kostar ju att tuffa runt med hojar också, har jag hört :D Men å andra sidan så borde det ju kunna gå på reklamkontot för bilägarna också, om det i reklamen inför racehelgen står att man kan vinna en provtur bla bla i en xxx i samarbete med YY AB båda dagarna så är det ju ett win-win. Apropå att inte bara locka hojfolk :7peta

Nu hatar jag mig själv, som oftast inte ser problem, men vad händer när ett passagerarekipage går i backen? För det kommer SÅKLART att hända, förr eller senare...
I synnerhet om det är någon som kör med sin racehoj och får en DNS pga det :( Även om det är minsta problemet jämfört med eventuella personskador. Mig veterligen finns det ingen som helst försäkring för passageraren, om han inte har en privat olycksfallsförsäkring. Frågan är ju om såna lunchövningar ens täcks av licensförsäkringen för föraren? :va Det är ju varken träning eller tävling.
 

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Får man komma med en fullständigt galen idé?

Speedway drar ju fortfarande folk + får TV-tid, likaså dragracing.
Sno deras koncept.

Två man på banan, två varv, vinnaren går vidare.
Med våra korta svenska banor borde det inte ta så mycket tid.

Publiken skulle ha lättare att hänga med och behöver bara vara allmänt motorintresserade för att ha kul.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag ogillar framför allt att skjutsa folk som absolut inte kan åka med, och aldrig har gjort det förut. Tjejen på <60kg är väl helt ok, men att skjutsa runt Börje på 102kg, och som lutar åt fel håll i kurvorna, det kan nog bli onödigt spännande :näsblod

Håller med, jag gillar inte heller att skjutsa. Men jag garanterar att jag kan ta runt vem som helst utan olyckor så länge jag inte har en tid att passa. Safety first :mattias

Man känner ju rätt snabbt om det går eller inte. Den som beter sig märkligt i kurvorna tycker ju att det går fort, och det är ju poängen. Rakt fram kan man ju alltid gasa så länge de håller i sig :fakta.

Apropå att inte bara locka hojfolk :7peta


Fast poängen (från min sida) var ju inte bara att skapa event, utan att öka intresset för RR. Biltävlingar har ju publik, det är inte dem vi ska promota.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Får man komma med en fullständigt galen idé?

Speedway drar ju fortfarande folk + får TV-tid, likaså dragracing.
Sno deras koncept.

Två man på banan, två varv, vinnaren går vidare.
Med våra korta svenska banor borde det inte ta så mycket tid.

Publiken skulle ha lättare att hänga med och behöver bara vara allmänt motorintresserade för att ha kul.

Lite för stor omställning kanske :)


Mattias hade en bra idé nyss annars. Köra serie-race. Rulla ut, sighting lap, warm up-lap, 5-6 varv race. Flagga av och sen direkt till startplattan igen för ny start DIREKT. Och då i den ordning man passerade mållinjen sist.

2-3 starter per race. Kalla det heat eller vad som. Det är ju starterna de flesta brinner för ändå :D

Man slipper långdragna race som blir ointressanta för publiken, alla får lättare att hänga med då fältet inte blir så utspritt och varvningar undviks nästan helt vilket minskar konstiga situationer där 1an kommer om smidigt men inte 2an osv..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Shit,,,

Kan nån mod banna mig ikväll, jag borde plugga :D
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lite Mad Sunday, Gridshow och åka med på bana kanske skulle dra lite folk..
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
"Ponnyridning". Det är förvånantsvärt odramatiskt. Ungefär som när maken första gången lät våra barn följa med på gatan hemma. Det är till barn i rätt ålder som aktiviteten är avsedd. Föräldrarna får nöja sig med att vara omättligt stolta. De barnen är nästa generation rr-åkare. Löjligt lågt tempo så klart. När man arrangerar ponnyridning vill barnen inte ens trava. Men de är löjligt nöjda ändå. Skyddsutrustning: hjälm och mc-jacka i barnstorlek är en bra början. Gathoj skulle duga bra. Huvudsaken för 'barnet' är att få åka med en 'riktig' förare. :)

Försäkring måste jag erkänna att jag inte funderat på. Klubbens försäkring gäller ju inte, då barnet inte är medlem. Så det är egen risk som gäller. Har än så länge inte varit med om att någon ramlat av. Enda problemet brukar vara lång kö, och otåliga barn.

Men vad jag efterlyser, efter att ha varit på Åsen i helgen, är mycket mer information! Gör reklam för er själva. :tummenupp :Bugar Alla barn har sin idrottshjälte, både bland utländsk toppelit, och i klubben hemma. I roadracing har 'vi vanliga' bättre koll på utländska elitåkare, än de svenska. :huvet
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
En dröm jag har är väl en ny arrangör / promotor utan koppling till en bana. Som får ett helhetstänkande som inte existerar idag. Vi måste skapa en sport som folk vill se!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top