Vad händer med svensk RR 2013?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
håkan, hur kommuncierar LMS ut mot alla utövare när var hur tävlingar är? Görs det utskick till alla aktiva i Sverige som berättar t.ex minst 2 månader i förväg att en tävling är planerad samt vad för upplägg som erbjuds?

Fredag ser OK ut i körtid, men lördag och söndag ser riktigt tråkiga ut i körtid. Mycket att vänta, något jag minns som rätt negativt. Ofta körtid på morgonen sen sent eftermiddag.

Försöker inte vara negativ förresten... :)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Betalande publik är nyckeln till bättre racing(på lång sikt) och med ett fokus på att få in NYA förare vidgas sökområdet för att hitta publiken. Nya förare drar med sig ny publik, nya förare har polare som också dras med, kanske som förare, kanske som publik eller depå-personal. Så länge vi fokuserar på att deltagarna ska stå för kalaset helt och hållet kommer vi ingenvart, självklart är detta en långsiktig plan men jag tror att det är dit vi måste sikta.

/J
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vad sägs om tävlingshelger över 2 dagar med dubbla race och minst 2 träningspass på 20 minuter per klass och sen ca 20 minuters kval per klass. Och race på det. Låter mycket? Ja, då får man ju lite körtid värt pengarna som utövare. Det är riktigt tråkigt att spendera helger på banan där man får 1 kort träningspass på förmiddagen och ett kval sent, typ kl 17.30. Du ska då gå och sparka 6-7 timmar. Det är här utövarna hamnar i kläm och till slut anser att tävlingshelger inte är värt pengar och tiden man lägger. Det är i ansiktet på arrangörerna just nu, så det bör lyssnas noga.

Räkna sen all tid baklänges som finns per dag och se hur många klasser man kan få in.

(jag kan ha fel i uträkningarna, men jag försöker bara hjälpa!)

Så 9-17 = 8 timmar = 480 minuter.
Minus 10 minuter mellan varje klass för rensning etc = 80 minuter.
Så vi har 400 minuter körtid att fördela på X antal klasser för att bära en ekonomi.
Om vi säger 30 minuters körpass med träning per dag så får man plats med 10 sådana.
Och jag personligen vill iaf köra minst 2 träningspass per dag (20 min) + kval (20 min) + race (40 min) = 100 minuter i körtid varje dag. Det är 1.5 h på banan och det är helt OK!
Det betyder att man bör få in 4 klasser om allt rullar på bra.

4 stora klasser värt att ta dit publik för:
Superbike
Superstock 600
BoTT
... och en till som ni själva får välja

Tar man då att man vill ha bra med deltagare, minst 20 per klass:

Intäkter
20 x 4 klasser = 100 utövare.
100 utövare * 2600 kr = 260000 kr.
Publikintäkter: 0-500 * 100 kr = 0-50000 kr
Mat / resturanger: 300-500 måltider * snitt 70 kr = 28000 kr

Och får man 25 deltagare i snitt per klass så är det plötsligt över 300000 i intäkter.

Kostnader
Banhyra 2 dagar = 100000 kr? Eller subvensionerat för hemmarace i vissa fall.
Personal? Ingen aning här. 50000 kr?
Tidtagning etc: 20-30000 kr?

Potentiellt vinst per helg:
100000-150000 kr (vinstmarginal 20-40%?)

Jag förstår varför man är ego, då tävlingar kan vara bra pengar att tjäna!
Men det är inte tider nu att vara ego med tanke på att utövarna håller på att lämna sporten (tävlingsmomentet).
Ju fler utövare ju bättre ekonomi, varför då inte locka utövare med att få köra hoj? Istället för att sitta och vänta 2-3 dagar.

Jag som funderar på att köra igen nästa år, ser det här som ett stort problem. Vem kan ge mig mest körtid liksom. Fortsätter det som tidigare år med extremt lite körtid kommer jag skita i det och bara köra bandagar istället.


OBS, jag hoppas jag räknat rätt här men jag tror inte jag är allt för långt ifrån :)

Korrigerar intäkterna med atat maten tjänar du inga 70 kr per portion på. I bästa fall kanske du tjänar 10 kr per portion.
På utgiftssidan har du glömt en av de största kostnaderna, nämligen sjukvård. Räkna med mellan 80 och 100K per 2 dagar, beroende på vilken bana det gäller.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det bara jag som tycker att det tjafsas mkt mellan alla intressenter i vår lilla bubbla?

Det finns i princip 4 grupper av "oss".

* Aktiva deltagare (Förare, team-staff etc)
* Arrangörer (funkisar, ideellt snälla hjälpredor etc)
* Leverantörer (Catering, sjukvård, Greven etc)
* Kunder (Publik, sponsorer mf)

Man behöver inte ha doktorerat i företagsekonomi för att förstå att en positiv utveckling är win-win för alla, och tvärtom.

Alla ställer krav, men ingen verkar förstå vem som ska betala. Varför?

Är det ett problem att få folk att starta? Varför? Sannolikt för att de inte vet vad de går miste om. Styr då upp fler C-race som KM, ERF-sprint osv och se till att hetsa dina fellow licens-bandagsåkare att "testa".

Är det ett problem att däck är dyrt? Sluta gnäll om bantiden då!

Är det ett problem att arr tar höga avgifter i brist på publiikintäkter, börja ställ upp hojen på stan och promota din nästa tävling. Bjud in kollegor, grannar osv..

Är det ett problem att täävlingar krockar och kalendern är bristfällig? Se för ff till att prata med de andra arrangörerna i en öppen dialog. Ni är inte konkurrenter, ni är kollegor :fakta

Samtliga ovan 4 nämnde grupper har samma mål. Att göra sporten mer intressant för publik, skapa ett större kring-event och mervärde och få fram fler elitförare som kanske kan bli nåt i framtiden.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
håkan, hur kommuncierar LMS ut mot alla utövare när var hur tävlingar är? Görs det utskick till alla aktiva i Sverige som berättar t.ex minst 2 månader i förväg att en tävling är planerad samt vad för upplägg som erbjuds?

Fredag ser OK ut i körtid, men lördag och söndag ser riktigt tråkiga ut i körtid. Mycket att vänta, något jag minns som rätt negativt. Ofta körtid på morgonen sen sent eftermiddag.

Försöker inte vara negativ förresten... :)

på precis samma sätt som när det var 160st på B-racet...

Förra året så var hösten lite ekonomiskt jobbig, det låg väl 4:a race på 5 helger i rad eller nåt sånt :)

Du ser, det dög inte med mkt körtid heller, det ska va mkt tid + ingen vänteid... tills det kommer de som som vill ha tid emellan för att kunna laga hojen.

R1000
Kval1 10:45 20min
Kval2 14:15 30 min
Race: 17:15 18 varv

Vet inte hur man får det så mkt bättre utan att ha det direkt efter varandra i princip.

ska race vara 20 minuter efter kvalet för att det ska va tight nog?

själv tycker jag man kunde skitit i kval2 o kört race1 då och race2 17.15 istället .)
dvs 4:a race på helgen...
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258026-Info-ang-Svenskt-RR-2013&p=5638380#post5638380

Kul att Mike försöker med något nytt men som redan nämnts är det för många kockar och svensk RR ser ut att bli en enda röra även 2013.

När det gäller snacket om körtid gillade jag själv aldrig LMS upplägg med 2 kval samma dag. Jag höll inte på med roadracing för att kvala, det var racen som var kul. Ett kort kval och två race hade varit mycket roligare och det är väl det Mike och SO siktar på.

Otroligt glad över att nuförtiden befinna mig på "läktaren" och slippa oroa mig för vad arrangörerna ska komma med för tokiga påhitt nästa säsong :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag klipper om lite i trådarna så vi slipper ha två med samma inriktning...

(Magnus inlägg med info från Mike's presentation av SO finns med ca mitten på den här sidan)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som spelutvecklare kan jag tipsa om att man aldrig slipper gnäll, men när det gnälls lika mycket från båda hållen så har man nått en bra balanspunkt. (Men då måste det ju såklart vara motpoler.)
Som exempelvis att folk gnäller på att det är för lite bantid, vs att folk gnäller på att det går åt för mycket däck...

Och som jag sagt tidigare, få dit betson eller något bettingföretag så att pöbeln kan satsa pengar på loppen, samt ta en avgift (hyra) för att de ska kunna finnas på plats. Det är tex inte en jävel som är intresserad av travsport i sig, men ändå är det väldigt många som tittar för att de satsat pengar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För att svensk motorsport ska i huvudtaget kunna locka publik kan man inte hålla på som idag och det verkar man själv ha insett. Intressant att följa er diskussion så här långt. I morse läste jag att STCC lockade 20 000 människor till Knutstorp för 10 år sedan. I år har det max varit 5000- 6000 personer på plats. Tror väldigt mycket beror på motorsporten själva med de internbråk som varit inom olika serier vilket resulterat i utbrytarligor. Sponsorer vill exponeras och för att göra det måste man fundera på hur man kan locka tillbaka publiken man förlorat. Det är ingen billig sport ni håller på med. Många av er får säkert ta mycket ur egen ficka så det är inte konstigt att motorsporten är lite svältfödd.

http://hd.se/sport/2012/09/09/banracingen-pa-vag-att-losa-braket/
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Med tanke på vikande siffror vad gäller antalet utövare som tar sig till en tävlingshelg, så kanske det är värt att göra en enkät och fråga varför folk inte dyker upp?

Sen tar man den punkt som återkommer mest och åtgärdar! :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
För att svensk motorsport ska i huvudtaget kunna locka publik kan man inte hålla på som idag och det verkar man själv ha insett. Intressant att följa er diskussion så här långt. I morse läste jag att STCC lockade 20 000 människor till Knutstorp för 10 år sedan. I år har det max varit 5000- 6000 personer på plats. Tror väldigt mycket beror på motorsporten själva med de internbråk som varit inom olika serier vilket resulterat i utbrytarligor. Sponsorer vill exponeras och för att göra det måste man fundera på hur man kan locka tillbaka publiken man förlorat. Det är ingen billig sport ni håller på med. Många av er får säkert ta mycket ur egen ficka så det är inte konstigt att motorsporten är lite svältfödd.

http://hd.se/sport/2012/09/09/banracingen-pa-vag-att-losa-braket/

Tänk om följande citat kunde vara från inbördes inom RR-sfären:

Efter att det börjat gå upp för ansvariga att Sverige kanske är för litet för två serier har tonen mellan parterna skruvats ner, och senast i torsdags satt de i förhandlingar på förbundsordförande Kåge Schildts kontor i Åstorp.

STCC / TTA verkar ha fattat att Sverige är alldeles för litet för att vara ego och tro att pengar finns i flertalet olika serier.

– Det blev precis som vi trodde det skulle bli, hälften så bra än om vi hade kört tillsammans. Halverat med sponsorer, publik och team.

Ovan är vad som hänt för Roadracing i 5 år..., mnst! INTE konstigt att det ser ut som det gör!

Alla sviker träsket som styrs av några få arrangörer med helt fel intentioner som enbart vill stå på egna ben och inte se för sportens goda och för att få tillbaka sporten och publiken som automatiskt kommer om det finns en stark serie med stora namn.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Med tanke på vikande siffror vad gäller antalet utövare som tar sig till en tävlingshelg, så kanske det är värt att göra en enkät och fråga varför folk inte dyker upp?

Sen tar man den punkt som återkommer mest och åtgärdar! :)


Utifrån ett mer generellt perspektiv (jag har inte insyn i det här specifika fallet tillräckligt bra)..

Så skulle jag säga att det hade varit en kalasidé, för 3-4 år sen.

Idag måste det nog till att ALLA som bryr sig det minsta börjar svälja stoltheten, ta ett fast tag om spaden och börja jobba. Det räcker inte med fler deltagare, längre. Problemet är djupare än så.

Bara en sån sak som att 9/10 av de jag pratar med inte ens på rak arm vet vad Roadracing är.. De kan inte skilja på cross, speedway eller RR helt enkelt. F1 och rally däremot har alla koll på. Vi måste ut på stan med hojar, filmer, planscher och visa oss bland människor. Prata med folk och skapa intresse och den där grundläggande vetskapen om att vi ens existerar.

Hur ska man få en sponsor (förares eller events) att betala för något som 90% av deras kunder inte ens vet vad det är?

Jag pratade med en lärare förra veckan om en grej så det kom fram att jag höll på med det här. Hon började fråga och blev nyfiken, hade ingen aning om vad det var innan. Hon konstaterade snabbt att hon inte brydde sig nämnvärt, men att ett besök på KM eller nästa SM vore askul för hennes 9-åriga son. Så potentialen finns där.

Kan vi skapa en dag där de faktiskt uppskattar det så mkt att det var värt en hundring? Ja, om alla faktiskt släpper sargen och engagerar sig för att få den där 9-åringen att lysa en stund. Vi behöver inte ha pariserhjul och ACDC-konserter, vi har tävlingsmotorcyklar som går ASAFORT!!! Fatta hur coolt det är för en 9-åring att få prata med en livs levande räserstjärna och provsitta hans hoj, kanske torrgasa lite tom!?

Skapa eventet ff.. GE lite åt de som visar intresse och inse att det är DET som gör dagen för publiken, inte att se oss snurra varv efter varv på en liten asfaltsslinga, för det är ärligt talat rätt trist om man nte har amigoo framför sig och en relation till nån av förarna. Så visa dem amigoo, och SKAPA relationen :tummenupp
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Mycket gissningar och spekulationer och åsikter....

Men inget vet alltså vad som händer med ProSuperbike nästa år som var huvudfrågan?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Mycket gissningar och spekulationer och åsikter....

Men inget vet alltså vad som händer med ProSuperbike nästa år som var huvudfrågan?

Rubriken är "Svensk RR" och det är inte enbart Pro Superbike. Pro Superbike kör inte STCC, och troligen har väl inte någon erbjudit dom nån direkt plats någonstans. Tillhör inte oxå Pro Superbike som namn STCC? Så hela klassen löses väl i med det upp?

Vi får väl vänta på att Svensken ska säga något.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Rubriken är "Svensk RR" och det är inte enbart Pro Superbike. Pro Superbike kör inte STCC, och troligen har väl inte någon erbjudit dom nån direkt plats någonstans. Tillhör inte oxå Pro Superbike som namn STCC? Så hela klassen löses väl i med det upp?

Vi får väl vänta på att Svensken ska säga något.
Jag vet bara att det är grejer på G men vet inget om utfallet ännu. Vi får sitta lugna i båten ett tag till. Förhoppningarna var att kunna göra allt klart snart (som vanligt)...
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag var på Åsen i helgen som åskådare för första gången har annars bara varit där med SMC. Det första som slog mig som åskådare är att det var väldigt svårt att få fram någon info. Inte mycket fanns på Gåsens hemsida det som fanns att tillgå i form av info innan var de som fanns på so hemsida och det var inte mycket. Ett excel ark med starttider för de olika klasserna det var allt. Tycker att Svemo borde kunna ha betydligt mer info för att locka publik.
Väl där fick man ett utförligt program. varför kan man inte lägga upp det på nätet?

Jag tror att viktigast är att få dit mer publik samt göra det lättare att förstå för åskådarna. Då kommer intresset och fler aktiva. De flesta banor ligger långt bort så sats på familje-evenemang t ex hoppborg för ungarna försäljning av mc-relaterade produkter etc. Mässan funkar ju rätt bra och dit kommer det folk så det borde funka.

Men framför allt bättre info
Pris info vuxen, barn ,familj
Tydliga tider
Mat möjligheter
Övriga aktiviteter
Kortbetalning
Saker för barn

Som det är nu får man en känsla att det bara är till för de aktiva

//Martin
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Jag var på åsen i lördags och kollade på tävlingarna.
Det första man lägger märket till är hur lite folk som är anmälda depån e ju knappt halv full.
De flesta av oss som tävlat/tävlar tycker det är ok med 20 varvs race men som publik va det faktiskt långtråkigt.. Man kanske skulle satsa på kortare men fler race varje dag.

För att locka folk så erbjud att allmänheten får köra efter dagens race eller över lunchen
Sen för familjerna så måste det finnas saker att göra , jag skulle aldrig kunna få med familjen om det inte finns saker för familjen att göra. Detta medför att man sällan kan komma iväg
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag var på åsen i lördags och kollade på tävlingarna.
Det första man lägger märket till är hur lite folk som är anmälda depån e ju knappt halv full.
De flesta av oss som tävlat/tävlar tycker det är ok med 20 varvs race men som publik va det faktiskt långtråkigt.. Man kanske skulle satsa på kortare men fler race varje dag.

För att locka folk så erbjud att allmänheten får köra efter dagens race eller över lunchen
Sen för familjerna så måste det finnas saker att göra , jag skulle aldrig kunna få med familjen om det inte finns saker för familjen att göra. Detta medför att man sällan kan komma iväg

Allmänåkning på lunchen är nog en skitdålig idé iofs för det är säkert nån testo-mupp som kraschar och spiller olja över hela banan :)..

Men håller med till 100% i sin helhet.

Öppna banan för "åka med" på lunchen? Sponsorer, publik osv får ett till skäl att komma och se det på plats. Risken att en av "oss" kraschar innan nästa race med skjuts är nog rätt liten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Öppna banan för "åka med" på lunchen? Sponsorer, publik osv får ett till skäl att komma och se det på plats. Risken att en av "oss" kraschar innan nästa race med skjuts är nog rätt liten.
Jag tror racehojar med passagerarsadel och skjutspinnar är ohyggligt ovanliga i depån, och iaf jag släpar inte med en gathoj bara för att bjussa några varv på banan. Lägg sen till kompletta utrustningar för passagerarna också. Såna där övningar är betydligt mycket lättare med fyrhjulingar :fakta Däremot har dom flesta flygdagar jag har varit på haft simulatorer, och dom flesta hojmässor jag har varit på har haft hojsimulatorer, men jag har aldrig sett såna på någon tävling!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror racehojar med passagerarsadel och skjutspinnar är ohyggligt ovanliga i depån, och iaf jag släpar inte med en gathoj bara för att bjussa några varv på banan. Lägg sen till kompletta utrustningar för passagerarna också. Såna där övningar är betydligt mycket lättare med fyrhjulingar :fakta Däremot har dom flesta flygdagar jag har varit på haft simulatorer, och dom flesta hojmässor jag har varit på har haft hojsimulatorer, men jag har aldrig sett såna på någon tävling!

Jag vet inte vad du har för hoj, men på min tar det <3 min att få bort kutsen, och ingen evighet att få på originalet inkl. skjutspinnar. Tidgare i tråden var det för mkt väntan mellan bantiderna, nu har vi inte tid?

Som sagt, det handlar lite om att engagera sig och JOBBA för att ge publik och sponsorer en anledning att bry sig. SÅ kul är det inte att de okända MCs fara runt på en bana för kreti och pleti.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top