Vad händer med svensk RR 2013?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Enbart sjukvård, ca 90 0000kr (ca 15kkr per ambulans och dag)
Plus funktionärer med reseersättningar, arvoden, mat etc
Slutnota, runt 130kkr skulle jag gissa
Japp vi hade samma kostnader senast, dyrt men bra !!!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ett dåligt, emotionellt laddat svar.


Ett bra, trevligt och inkluderande svar. :tummenupp

Skönt att det finns nån som känner sig över alla andra och dömer. :tummenupp
Ursäkta om jag blev förbannad Gustav.
Ska inte ske igen fören nästa tomte hoppar på mig!

Förövrigt så var det nog trådens mest onödiga inlägg i debatten!
 
Last edited:

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Glöm det, ska man ha spons så är STCC el TTA enda alternativ så enkelt är det. Ni alla på Sport Hoj har likosom tappat greppet av vad man kan göra. Nu fick jag ca 50 gäster på vip som betalar 695 kr st . You do the count. Glöm att ett Sm/So lyckas med detta.

Har nämt att Aspen ska sponsa med 20 liter samt vi kör på mönstrade däck så kan sälja dom direkt och få tillbaka pengarna. Då kan vi lätt fylla griden och halvera kostnaderna.

Skaffa spons på ett företag som säljer däck typ åkeri, och be deras revisor har ett spons konto så sänder Greven fakturan ditt. Det finns många möjligheter men det kan väll vem som helst förstå hur man ska göra.

Men klar det görs inte av sig själv....

Nu kommer säkert någon klok person tycke till på negativt på detta men "look outside the box" säger jag bara.......

Mvh

#85 Pro SBK

Kan förstå att man har en privatförarcup i tex BSB där det finns riktiga proffstream, men i Pro Superbike, där de knappt får ihop 3-4 startled, är det ju bara larvigt.

Skippa STCC och "ta hem" Superbike till RR-helgerna. De som har ambitioner kan ju prova sina vingar mot riktigt motstånd i tex IDM.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Glöm det, ska man ha spons så är STCC el TTA enda alternativ så enkelt är det. Ni alla på Sport Hoj har likosom tappat greppet av vad man kan göra. Nu fick jag ca 50 gäster på vip som betalar 695 kr st . You do the count. Glöm att ett Sm/So lyckas med detta.
Men nu tänker du ju enbart på dig själv och din racing.

Du tycker inte att det är ett problem att Pro Superbike tappat deltagare flera år och att startfältet är mindre än någonsin?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Men nu tänker du ju enbart på dig själv och din racing.

Du tycker inte att det är ett problem att Pro Superbike tappat deltagare flera år och att startfältet är mindre än någonsin?

Fast jag tror Pro Superbike skulle tappa till 0 förare om det skulle tas "hem" och vara utanför STCC där man i dagens tuffare ekonomi och ointresse i svensk RR faktiskt har en liten, men existerande, chans att faktiskt rodda hem sponsorer som betalar nästan hela kalaset.

Vad skulle en Pro Superbike-förare säga till sina sponsorer i försök att håva in samma summa pengar, när man går från publik till så gott som ingen publik. För det krävs troligen i närheten av samma pengar för att köra i SM/SO som i STCC.

Att idag flytta från STCC är att ändå förstöra allt som ändå gjorts. RR har inte synts mer i svensk media än via STCC. De 3-4 toppförarna som finns idag i Pro Superbike skulle inte fortsätta köra, utan skulle antingen lägga ner eller dra utomlands tror jag.

Jag hoppas innerligen att Pro Superbike får vara kvar. Annars kommer RR-sporten dö ännu mer.

Sen ett tips för att få FLER förare till Pro Superbike så tror jag det vore bra om ett existerande teamn listar en detaljerad budget där man ser vad en / flera tävlingar faktiskt går på. Jag tror många blir skrämda för att man tror att det MÅSTE kosta en massa att köra Pro Superbike. Det behöver det inte. Jag har kört i Pro Superbike själv och tyckte inte det var någon nämvärd skillnad i kostnader. Allt var bättre! Folk i depåerna, folk på läktarna och man syns i TV. Det finns all chans i världen att utnyttja det till sin fördel. Kan man inte det, ja då får man väl fortsätta pynta ur egen ficka och nå den nivå man når. Vilket oftast blir mediokert såvida man inte är född rik.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Tror många letar en "syndabock", en ansvarig som ska ställas inför rätta varför "vi" inte får/kan köra racing. Vi själva bär ansvar, samt arrangörer, organisationer osv. Men gör nåt istället. Det finns minst tusen olika upplägg att få sponsorer, lösningar, dealer osv, if there is a will, there is a way. Jag är helt övertygad om att även i fall allas önskemål om förändring, idéer om körtid, hur en racehelg ska se ut, klasser ska se ut osv går i uppfyllelse så kommer det alltid finnas missnöje. Någon/några hittar alltid nåt att gnälla på.
Jag älskar köra motorcykel, känslan av att tävla och försöka förbättra sig själv, träffa likasinnade och resa runt som en tattare i bil. Men JAG har inte råd. Med hjälp av mina sponsorer blir det möjligt! Men helvete heller att det kommer av sig själv, det är bara in och riva i skiten och ligga på som ett svin.
Skulle vi göra en enkät bland förarna hur många det verkligen är som sökt en sponsor så tror jag knappt att det rör sig om 10%. Då menar riktigt försökt, inte åkt ner till lokala hojfirman som ändå inte har pengar och fått 15% rabatt på tillbehör, och sen satt dekaler på hojen stora som hus.

Är man inte villig att offra tid och engagemang på att få köra hoj, då behöver man inte yttra sig heller. Livet är hårt, var hård tibax ;) No sacrifice, no victory :)

OCH JAG SÄGER ALLT DETTA I ALL VÄLMENING, INNAN ALLA FÖRSTÅSIGPÅARE GÅR IGÅNG OCH SKA TYCKA TILL SÅ REDER JAG UT DETTA DIREKT, ALL VÄLMENING :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att idag flytta från STCC är att ändå förstöra allt som ändå gjorts. RR har inte synts mer i svensk media än via STCC. De 3-4 toppförarna som finns idag i Pro Superbike skulle inte fortsätta köra, utan skulle antingen lägga ner eller dra utomlands tror jag.
Det jag menar, och som inte alla håller med om, är att dagens svenska RR har anpassats för mycket efter dessa 3-4 toppförare och resten är med som utfyllnad. Resultatet är färre förare i det som ska vara vår absoluta toppklass. Att då fortsätta på inslagen bana känns instinktivt helt fel.

Toppförarna vill säkert att det ska vara som idag men vad som är bäst för sporten i det långa loppet verkar få bry sig om. RR är pyttelitet i Sverige och de som vill någonstans gör som Lundh och Bergman. De drar utomlands där både pengar och intresse finns.

Det var många år sedan det verkade finnas ett genuint intresse för Pro Superbike på TV och det var faktiskt bättre på 600-tiden med tex Cralle och Lindström, två profiler som förstod hur man skapade intresse medialt. Har inte sett en enda artikel om Pro Superbike i Expressen på år och dag :(

Ibland kan det vara bra att ta två steg tillbaka innan man tar ett framåt :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det jag menar, och som inte alla håller med om, är att dagens svenska RR har anpassats för mycket efter dessa 3-4 toppförare och resten är med som utfyllnad. Resultatet är färre förare i det som ska vara vår absoluta toppklass. Att då fortsätta på inslagen bana känns instinktivt helt fel.

Toppförarna vill säkert att det ska vara som idag men vad som är bäst för sporten i det långa loppet verkar få bry sig om. RR är pyttelitet i Sverige och de som vill någonstans gör som Lundh och Bergman. De drar utomlands där både pengar och intresse finns.

Det var många år sedan det verkade finnas ett genuint intresse för Pro Superbike på TV och det var faktiskt bättre på 600-tiden med tex Cralle och Lindström, två profiler som förstod hur man skapade intresse medialt. Har inte sett en enda artikel om Pro Superbike i Expressen på år och dag :(

Ibland kan det vara bra att ta två steg tillbaka innan man tar ett framåt :)

Första gången nånsin jag klickar gilla på ett inlägg från dig!:tummenupp
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Som "Love" skriver, skulle man kunna lägga till ett alternativ på fråga 7, kortare tävlingshelger.

Lördag: friträning FM, kval EM
Söndag: race 1, race 2

Då sparar man även in på träningsavgiften som ligger på ungefär 800 kr för fredagen och behöver inte var ledig från jobbet m.m. :)
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Jag delar inte din åsikt Alex.
Om jag lägger 400 000 på en säsong så är det inte mitt ansvar att få publik till tävlingarna, ambulanser, flaggvakter .. osv. Det är arrangören eller ert kära förbund som ska ordna med detta. Men som du själv vet så sker inget av detta i praktiken, utan allt läggs på förare, att de ska ordna ett "jippo" runt det hela. Helt fantastiskt att förare i Sverige ställer upp på det, först ska vi betala och sen ska vi hjälpa till. Moment 22, hjälper vi inte till blir det heller ingen tävling.

Jag köper en produkt, en tävling som kostar skjortan egentligen. Resten är inte mitt ansvar. Men ofta får man höra från arrangören hur synd det är om dem, för att de inte får det att gå ihop. Ja går det inte ihop så lägg ner.

Vad gäller ert kära förbund SVEMO, jag säger ert förbund, för jag gick ur det för 2 år i ren protest med hur de behandlar roadracing förare i Sverige.

SVEMO har sagt upp kontraktet med STCC, det är inte du och jag som har sagt upp det, utan SVEMO. I mina ögon är det då SVEMO`s ansvar att komma fram med en liknande tillställning som kan jämföras med STCC.
För mig är det helt otroligt att SVEMO säger upp ett avtal, min enda tanke är att de vill förhandla om ett bättre pris. Men det hjälper ju inte oss.

Om nu fallet är att de säger upp avtalat pga det är få förare som kör, så varför inte återgå till 600 klassen, det är väl den enda klassen i Sverige idag som har någorlunda stora startfält. BOTT har väl liknade startfält kan jag tro .. eller ?

Att man sen får höra från folk i SVEMO styrelse hur synd det är om dem för att de jobbar ideelt, blir bara patetiskt. Ta inte uppdraget om du inte kan fullföra jobbet. Ta man på sig ett uppdrag, så ska man VÄRNA om motorsporten i Sverige, inte motarbeta den. I denna tanken ligger då bestraffningar till höger och vänster, körförbud, du är för ung för att köra utomlands.. osv osv osv.
// Pontus

Tror många letar en "syndabock", en ansvarig som ska ställas inför rätta varför "vi" inte får/kan köra racing. Vi själva bär ansvar, samt arrangörer, organisationer osv. Men gör nåt istället. Det finns minst tusen olika upplägg att få sponsorer, lösningar, dealer osv, if there is a will, there is a way. Jag är helt övertygad om att även i fall allas önskemål om förändring, idéer om körtid, hur en racehelg ska se ut, klasser ska se ut osv går i uppfyllelse så kommer det alltid finnas missnöje. Någon/några hittar alltid nåt att gnälla på.
Jag älskar köra motorcykel, känslan av att tävla och försöka förbättra sig själv, träffa likasinnade och resa runt som en tattare i bil. Men JAG har inte råd. Med hjälp av mina sponsorer blir det möjligt! Men helvete heller att det kommer av sig själv, det är bara in och riva i skiten och ligga på som ett svin.
Skulle vi göra en enkät bland förarna hur många det verkligen är som sökt en sponsor så tror jag knappt att det rör sig om 10%. Då menar riktigt försökt, inte åkt ner till lokala hojfirman som ändå inte har pengar och fått 15% rabatt på tillbehör, och sen satt dekaler på hojen stora som hus.

Är man inte villig att offra tid och engagemang på att få köra hoj, då behöver man inte yttra sig heller. Livet är hårt, var hård tibax ;) No sacrifice, no victory :)

OCH JAG SÄGER ALLT DETTA I ALL VÄLMENING, INNAN ALLA FÖRSTÅSIGPÅARE GÅR IGÅNG OCH SKA TYCKA TILL SÅ REDER JAG UT DETTA DIREKT, ALL VÄLMENING :)
 

spurthoj

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
2012 BMW S1000RR
Varför "antingen eller"? Varför inte "både och"? Kan inte SBK-förare köra både "STCC" och "SM/SO"? I år har det nästan fungerat. Om inte schemakrockarna hade funnits, så hade det fungerat. Har man inte intresse/råd/förstående hustru/motivation/tid för att köra samtliga tävlingar, så kan man låta bli att köra samtliga tävlingar.
Åsikterna är många på SH, men alla verkar vara överens om att det inte är ett billigt nöje att tävla i RR. Är vi också överens om, att om den egna kassan inte räcker till för det egna målet, så måste någon annans kassa användas? Någon måste sponsra. När mammapappasläktochvänner har tömts på överlikviden, så måste företag kontaktas. Sponsring innebär då en kostnad som måste vara avdragsgill hos givaren/samarbetspartnern. I nästan alla fall hamnar kostnaden på kontot för marknadsföring, med undantag för diverse överkreativa lösningar.
Marknadsföring inriktas mot ett eller flera kundsegment. Om dessa segment är tomma, dvs det finns ingen publik, så varför sponsra? Hur kan man som förare sälja in en sponsring om "kundsegmentet" är tomt? Värdet för givaren är noll. Varför riskera att Skattemyndigheten underkänner en kostnad för sponsring med anledning av att kundsegmentet är tomt?
För att skapa stora, eller åtminstone större, startfält där förarna helt eller delvis finansieras via sponsring, så krävs publik och ett medialt intresse. STCC drar mycket mer av detta än en traditionell "SM/SO" (en eventuell TV-sändning i en kanal ingen har hört talas om skapar inget mervärde). Låt därför SM/SO-tävlingarna hänga på STCC. Speakern på STCC-tävlingen ska annonsera "Gillade ni den häftiga superbike-racingen, så kan ni redan om två veckor se mer på "torpet/berget/åsen.". Koppla ihop med och häng på STCC (det är winwin-situation för samtliga). Det är därför som jag själv förespråkar en "både och"-lösning.
Sammanfattningsvis: Finns det en publik, finns det en möjlighet till sponsring och då finns en möjlighet till RR-tävlande, vilket leder till större startfält, som ger en större publik och större möjligheter till.... Det blir en positiv spiral. Som en effekt av den hoppas jag att vi får in fler nya juniorer och rookies i denna sport som betyder så mycket för oss. Är du en "gammal" rookie så satsa på elitlicens och släpp in de nya bandagsåkande rookiesarna i nybörjarklasserna. Nu är risken att du med din vilda framfart skrämmer bort dem som vill prova på. Vilket tycker du är viktigast; vinna pokal eller utvecklas som förare? Ta chansen och kör med dem som är bättre än du. Kampen om platserna är lika rolig varsomhelst i startfältet. Har du elitlicens? Ladda med 1000cc. Var med och ge publik, och sponsorer, valuta för pengarna. Satsa på Pro Superbike 2013 tillsammans med STCC.
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Det här det bästa inlägget i den här tråden.
:tummenupp
Varför "antingen eller"? Varför inte "både och"? Kan inte SBK-förare köra både "STCC" och "SM/SO"? I år har det nästan fungerat. Om inte schemakrockarna hade funnits, så hade det fungerat. Har man inte intresse/råd/förstående hustru/motivation/tid för att köra samtliga tävlingar, så kan man låta bli att köra samtliga tävlingar.
Åsikterna är många på SH, men alla verkar vara överens om att det inte är ett billigt nöje att tävla i RR. Är vi också överens om, att om den egna kassan inte räcker till för det egna målet, så måste någon annans kassa användas? Någon måste sponsra. När mammapappasläktochvänner har tömts på överlikviden, så måste företag kontaktas. Sponsring innebär då en kostnad som måste vara avdragsgill hos givaren/samarbetspartnern. I nästan alla fall hamnar kostnaden på kontot för marknadsföring, med undantag för diverse överkreativa lösningar.
Marknadsföring inriktas mot ett eller flera kundsegment. Om dessa segment är tomma, dvs det finns ingen publik, så varför sponsra? Hur kan man som förare sälja in en sponsring om "kundsegmentet" är tomt? Värdet för givaren är noll. Varför riskera att Skattemyndigheten underkänner en kostnad för sponsring med anledning av att kundsegmentet är tomt?
För att skapa stora, eller åtminstone större, startfält där förarna helt eller delvis finansieras via sponsring, så krävs publik och ett medialt intresse. STCC drar mycket mer av detta än en traditionell "SM/SO" (en eventuell TV-sändning i en kanal ingen har hört talas om skapar inget mervärde). Låt därför SM/SO-tävlingarna hänga på STCC. Speakern på STCC-tävlingen ska annonsera "Gillade ni den häftiga superbike-racingen, så kan ni redan om två veckor se mer på "torpet/berget/åsen.". Koppla ihop med och häng på STCC (det är winwin-situation för samtliga). Det är därför som jag själv förespråkar en "både och"-lösning.
Sammanfattningsvis: Finns det en publik, finns det en möjlighet till sponsring och då finns en möjlighet till RR-tävlande, vilket leder till större startfält, som ger en större publik och större möjligheter till.... Det blir en positiv spiral. Som en effekt av den hoppas jag att vi får in fler nya juniorer och rookies i denna sport som betyder så mycket för oss. Är du en "gammal" rookie så satsa på elitlicens och släpp in de nya bandagsåkande rookiesarna i nybörjarklasserna. Nu är risken att du med din vilda framfart skrämmer bort dem som vill prova på. Vilket tycker du är viktigast; vinna pokal eller utvecklas som förare? Ta chansen och kör med dem som är bättre än du. Kampen om platserna är lika rolig varsomhelst i startfältet. Har du elitlicens? Ladda med 1000cc. Var med och ge publik, och sponsorer, valuta för pengarna. Satsa på Pro Superbike 2013 tillsammans med STCC.
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Blir så trött...

2010 körde jag Pro SBK och kom utan något, nu har man lyckas bygga upp något på 3 år och detta görs inte av sig själv. Har inte rika föräldrar utan mycket arbete och "möte" med företag samt lite ide vad man kan göra för att göra sporten billigare. Hade du S&SM lagt lika mycket tid på att bygga upp ett racing team så skulle det vara stort nu.

Sedan är det väl så att Pro SBK Vs andra klasser så är Pro SBK flest på gridden. Correct me if I am wrong...

Om du vill kan jag sända en presentation för Dig vad jag har gjort för svensk motorsport och tycker vi alla ska göra det samma för det finns potensial att ha svenska förare i WSBK. Det gäller att vi alla styr på samma hål.




Men nu tänker du ju enbart på dig själv och din racing.

Du tycker inte att det är ett problem att Pro Superbike tappat deltagare flera år och att startfältet är mindre än någonsin?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sammanfattningsvis: Finns det en publik, finns det en möjlighet till sponsring och då finns en möjlighet till RR-tävlande, vilket leder till större startfält, som ger en större publik och större möjligheter till.... Det blir en positiv spiral.
Visst är det så men just nu befinner sig sporten i en negativ spiral med mindre publik och färre utövare och då kanske man ska titta på andra lösningar än dem som bevisligen inte funkar för tillfället.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ok! Ledsen att jag inte presterat. Haft lite för mycket övrigt jobb att göra. Ska kicka ut frågorna lite senare idag.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Innan jag svarar, är 1 viktigare än 5 eller är det tvärtom?
Normalt är 1 viktigast men som betyg är det ju sämst.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top