Vad händer med svensk RR 2013?

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Bara att det finns flera klasser som heter superbike rör ju till det för folk som inte är insatta.
Om det nu inte går att få viljorna att samsas kanske man skulle kalla det PRO Superbike och Superstock 1000 för att göra det enklare för publiken.

Det är ju omöjligt att få sponsorer och folk runt omkring en att bli intresserade när det är så rörigt med olika klasser i samma race m.m.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Och slopa den fåniga tröstpriscupen, det är racing vi håller på med dvs pris till topp tre.
Kan förstå att man har en privatförarcup i tex BSB där det finns riktiga proffstream, men i Pro Superbike, där de knappt får ihop 3-4 startled, är det ju bara larvigt.

Skippa STCC och "ta hem" Superbike till RR-helgerna. De som har ambitioner kan ju prova sina vingar mot riktigt motstånd i tex IDM.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Nu har jag uppdaterat en hel del, baserat på en del saker ni nämnt här, men även lite nya frågor.

Jag vill hävda att Ja och Nej frågor är bra, då det tvingar till ett ställningstagande. Jag kan dock ha missat någon självklar fråga som ska ha ett Vet ej / Bryr mig inte, alternativ. Säg isåfall bara vilket nummer, så tittas det på!

Här kan ni LADDA NER NYA.

Hoppas vi kan få till en vända till med korrigeringar så kanske vi kan få allt klart till på måndag! Eller kanske tidigare om det känns redo att släppas!

EDIT: UPPDATERAT IGEN, 14 Sept med en del borttagna frågor (kändes som dubletter vissa) och en del uppdaterade.

Förare: kan ev. vara intressant med en fråga om däcksbegränsning eller ej.

Jag tror det är ett effektivt sätt att hålla kostnaderna nere samt få jämnare race då alla har samma förutsättningar. Nackdelen är ju att det kan vara svårt att hålla ordning på däcken och att man tar bort ytterligare ett tävlingsmoment (den som fixat sponsorer får inte bränna pengar på däck bara för att andra inte har råd...) Vet inte vad jag skulle svara på frågan men kan vara värd att ställas.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ett dåligt, emotionellt laddat svar.


Ett bra, trevligt och inkluderande svar. :tummenupp


Bra inlägg!!!




Nu vet alla på sporthoj skillnaden på "Ett dåligt, emotionellt laddat svar." och ett "Ett bra, trevligt och inkluderande svar."

Jag som aldrig har kunnat förstå skillnaden tidigare! TACK
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Förare: kan ev. vara intressant med en fråga om däcksbegränsning eller ej.

Jag tror det är ett effektivt sätt att hålla kostnaderna nere samt få jämnare race då alla har samma förutsättningar. Nackdelen är ju att det kan vara svårt att hålla ordning på däcken och att man tar bort ytterligare ett tävlingsmoment (den som fixat sponsorer får inte bränna pengar på däck bara för att andra inte har råd...) Vet inte vad jag skulle svara på frågan men kan vara värd att ställas.

Bra fråga! La till den under Ekonomi!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Tror inte det är skrivet i sten. Under de bättre åren drev ju LMS utan problem B-helger. Frågan får stå kvar :)

Jupp, men som förra året var det 59st på rookiehelgen, några få fler än vad det var på KM2 det året (tror det var 50 på KMet).
Att få ihop ekonomi på så få anmälda är svårt, därför blev det ett slut på rookiehelgen helt enkelt.
Men som jag skrev i en annan tråd så var det 160 vid första året efter efter "delningen", vi har tappat runt 100rookisar sen 2008(tror jag det var...).
Dessa rookisar, vart tog de vägen egentligen?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
En komplett race helg ska se ut på följande vis enligt mig.
Fredag - Friträning 2x20 min för alla klasser för den som vill och kan.
Lördag – kval ( fm ) + Race1 (em ) Ingen träning
Söndag – race2 (fm) start position bästa tid från race1.
Race3 ( em) start position bästa tid från race2.

Me like! Preeecis så skulle jag också vilja ha en racehelg!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jupp, men som förra året var det 59st på rookiehelgen, några få fler än vad det var på KM2 det året (tror det var 50 på KMet).
Att få ihop ekonomi på så få anmälda är svårt, därför blev det ett slut på rookiehelgen helt enkelt.
Men som jag skrev i en annan tråd så var det 160 vid första året efter efter "delningen", vi har tappat runt 100rookisar sen 2008(tror jag det var...).
Dessa rookisar, vart tog de vägen egentligen?

Trist är det. Jag hoppas på att mina undersökningar kan ge nån hint över vad som hänt. Annars får vi väl traska i mörker ett tag till. Bäst vore väl att kontakta varenda en av de som tävlat och som lagt av och fråga vart f-n dom är! :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Trist är det. Jag hoppas på att mina undersökningar kan ge nån hint över vad som hänt. Annars får vi väl traska i mörker ett tag till. Bäst vore väl att kontakta varenda en av de som tävlat och som lagt av och fråga vart f-n dom är! :)

Vi får hoppas!
De som fortfarande kör i nån form (bandagar osånt)lär ju finnas här.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Här kommer senaste utkastet för hur undersökningen ser ut. Tillåter ändringar fram till söndag kväll typ, sen spikas det och skickas ut på måndag!

Jag vill gärna att alla som läser här försöker få alla förare att komma hit och göra sin röst hörd så vi får ett så stort underlag som möjligt!
 

Bifogat

  • publik.pdf
    150.8 KB · Visningar: 90
  • förare.pdf
    142.2 KB · Visningar: 102

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
Eftersom vi ska säga vad vi vill och inte vad som är relevant så har jag följande förslag till racehelger:
Skippa fredagsträngen.
Lördag: Träning på fm, kval på em.
Söndag: Race 1 + race 2.
Något kortar race än det är nu, kanske 15 varv på Gelleråsen, då slipper vi dom flesta varvningarna.
En racehelg (och bara en!) på varje tävlingsgodkänd bana vi har, då har alla "hemmabana" vid ett tillfälle.
Mer rättvist och det "kostar" färre semesterdagar för dom tävlande.
Publiken kommer på söndagen och får se race hela dagen, dom intresserade kommer även på lördagen för att se kvalen.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Eftersom vi ska säga vad vi vill och inte vad som är relevant så har jag följande förslag till racehelger:
Skippa fredagsträngen.
Lördag: Träning på fm, kval på em.
Söndag: Race 1 + race 2.
Något kortar race än det är nu, kanske 15 varv på Gelleråsen, då slipper vi dom flesta varvningarna.
En racehelg (och bara en!) på varje tävlingsgodkänd bana vi har, då har alla "hemmabana" vid ett tillfälle.
Mer rättvist och det "kostar" färre semesterdagar för dom tävlande.
Publiken kommer på söndagen och får se race hela dagen, dom intresserade kommer även på lördagen för att se kvalen.

Jag tror också det skulle vara bra med kortare tävlingshelger. Och på så många banor som möjligt.

Minst 1 tävling på alla godkända banor (till och med Midlanda om dom får den godkänd igen) och till tabellen räknas 8 bästa resultaten från minst 3 olika banor. Det blir en liten morot för folk att inte bara tävla på "sin" bana men man behöver inte köra alla tävlingar för att placera sig bra i totalen.

Alla som kör en tävling bidrar ju med att sprida intresset i sin bekantskapskrets. Får man fler att tävla ökar ju intresset. Är många som snurrar bandagar som är tävlingssugna men inte kommer över tröskeln. Det normala är ju att satsa på dom bästa men just nu känns det som att 3 snabba killar i PRO gör mindre för sporten än att få in 20 nya rookiesar.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Vad sägs om tävlingshelger över 2 dagar med dubbla race och minst 2 träningspass på 20 minuter per klass och sen ca 20 minuters kval per klass. Och race på det. Låter mycket? Ja, då får man ju lite körtid värt pengarna som utövare. Det är riktigt tråkigt att spendera helger på banan där man får 1 kort träningspass på förmiddagen och ett kval sent, typ kl 17.30. Du ska då gå och sparka 6-7 timmar. Det är här utövarna hamnar i kläm och till slut anser att tävlingshelger inte är värt pengar och tiden man lägger. Det är i ansiktet på arrangörerna just nu, så det bör lyssnas noga.

Räkna sen all tid baklänges som finns per dag och se hur många klasser man kan få in.

(jag kan ha fel i uträkningarna, men jag försöker bara hjälpa!)

Så 9-17 = 8 timmar = 480 minuter.
Minus 10 minuter mellan varje klass för rensning etc = 80 minuter.
Så vi har 400 minuter körtid att fördela på X antal klasser för att bära en ekonomi.
Om vi säger 30 minuters körpass med träning per dag så får man plats med 10 sådana.
Och jag personligen vill iaf köra minst 2 träningspass per dag (20 min) + kval (20 min) + race (40 min) = 100 minuter i körtid varje dag. Det är 1.5 h på banan och det är helt OK!
Det betyder att man bör få in 4 klasser om allt rullar på bra.

4 stora klasser värt att ta dit publik för:
Superbike
Superstock 600
BoTT
... och en till som ni själva får välja

Tar man då att man vill ha bra med deltagare, minst 20 per klass:

Intäkter
20 x 4 klasser = 100 utövare.
100 utövare * 2600 kr = 260000 kr.
Publikintäkter: 0-500 * 100 kr = 0-50000 kr
Mat / resturanger: 300-500 måltider * snitt 70 kr = 28000 kr

Och får man 25 deltagare i snitt per klass så är det plötsligt över 300000 i intäkter.

Kostnader
Banhyra 2 dagar = 100000 kr? Eller subvensionerat för hemmarace i vissa fall.
Personal? Ingen aning här. 50000 kr?
Tidtagning etc: 20-30000 kr?

Potentiellt vinst per helg:
100000-150000 kr (vinstmarginal 20-40%?)

Jag förstår varför man är ego, då tävlingar kan vara bra pengar att tjäna!
Men det är inte tider nu att vara ego med tanke på att utövarna håller på att lämna sporten (tävlingsmomentet).
Ju fler utövare ju bättre ekonomi, varför då inte locka utövare med att få köra hoj? Istället för att sitta och vänta 2-3 dagar.

Jag som funderar på att köra igen nästa år, ser det här som ett stort problem. Vem kan ge mig mest körtid liksom. Fortsätter det som tidigare år med extremt lite körtid kommer jag skita i det och bara köra bandagar istället.


OBS, jag hoppas jag räknat rätt här men jag tror inte jag är allt för långt ifrån :)



ej läst hela tråden nu så detta kanske har skrivits innan.

jag utgår från att dina beräkningar är någorlunda rätt. men en sak glömde du. OM det nu går att arrangera så som du skriver i ditt exempel så blir det mer "action" och då alltså mer publik vänligt och roligare för publiken att kolla på racen, vilket borde innebära att det blir mer publik som kommer för att kolla vilket i sin tur borde innebära mer entré intäkter och diverse försäljning.

jag och pojken (6år) var på mantorp på ett race förra året och kollade, det var inte speciellt underhållande och mycket "dö tid" så att säga, men kan man effektivisera tävlingarna mer och framförallt ha fler tävlande i varje race så skulle det nog bli mer underhållande att kolla på..
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Här kommer senaste utkastet för hur undersökningen ser ut. Tillåter ändringar fram till söndag kväll typ, sen spikas det och skickas ut på måndag!

Jag vill gärna att alla som läser här försöker få alla förare att komma hit och göra sin röst hörd så vi får ett så stort underlag som möjligt!

Frågorna där man ska ranka saker 1-5 kan tolkas på 2 sätt. Antingen är 5an viktigast eller så är 1an viktigast.

Undviks ganska enkelt genom att tex skriva "mindre viktigt" ovanför 1an och "mycket viktigt" ovanför 5an
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Frågorna där man ska ranka saker 1-5 kan tolkas på 2 sätt. Antingen är 5an viktigast eller så är 1an viktigast.

Undviks ganska enkelt genom att tex skriva "mindre viktigt" ovanför 1an och "mycket viktigt" ovanför 5an

Tack, ska se om det går att ändra. Inte säkert tyvärr då det är automatik som skapar numreringen. Kan annars skriva det i infon för frågan.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Enbart sjukvård, ca 90 0000kr (ca 15kkr per ambulans och dag)
Plus funktionärer med reseersättningar, arvoden, mat etc
Slutnota, runt 130kkr skulle jag gissa

Kan inte du eller någon lista detaljerat vad tävlingarna går på? Så slipper vi ju fantisera. Dumt om man tror något och skriver inlägg och sen sitter det andra som faktiskt vet. Det bör väl inte vara direkta affärshemligheter? :)
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Det är ganska bra att ha 4 eller 6 som gradering så man tvingar folk att verkligen välja för eller emot.

Med 5 eller 3 blir det lätt många "mitten".
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top