Vad händer med svensk RR 2013?

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Vad som händer 2013 ?
För det första måste vi ha ett förbund som jobbar FÖR oss och inte EMOT oss, detta måste vara det absolut viktigaste i hela denna diskussionen.

Vad det gäller publik till våra arrangemang så skiter jag ett stort stycke i om det sitter 5 eller 5000 på läktaren, jag ser dem inte ändå när jag passerar i 300km/h. Jag kör inte fortare/bättre för att det är publik på SM/SO/EM/VM/ eller kanske det allra viktigaste KM. Den som lägger märke till publiken när han/hon kör, kör helt enkelt för sakta. Jag kör för att det är kul att prestera på banan och vara galen i depån.

Kalendern i sig är ett ännu större skämt.
Såh är såg det ut i år:

28-29 april Anderstorp PRO SBK / SM
4-5 maj Mantorp Park STCC / PRO SBK
18-19 maj Ring Knutstorp STCC / PRO SBK
20 maj Falkenberg PRO SBK / SM
16-17 juni Linköping PRO SBK / SM
6-7 juli Mantorp STCC / PRO SBK
28-29 juli Karlskoga PRO SBK / SM / SO
7-8 sep Ring Knutstorp STCC / PRO SBK + SO samma helg

Detta betyder att innan Maj månad är slut så har det gått 4 tävlingar som kostat ca 120 000kr, säg den vanlliga utövaren som har råd med detta? Om vi nu ska hjälpa nya förare in i denna cirkusen, så kan man ju inte döda hela budgeten innan hela säsongen ens har börjat.

Vad är det för vits med att köra 4 tävlingar när det fortfarande är frost på våra banor ? Varför i hela friden namn, delas inte tävlingarna upp på hela perioden som vi har att tillgå i Sverige.

Fakta:
4 tävlingar i April/maj ( då är det som kallast här hemma )
1 tävling i juni ( ja det är ju dumt att köra för mycket när det börjar vi varmt )
1 tävling Juli ( Ja nu är det varmt, dumt att köra för mycket då, man kan ju svettas )
0 Tävlingar i Augusti ( ja för nu är det sommar, då ska vi överhuvudtaget inte köra )
2 tävling i September ( nu börjar det bli kallt igen, då ökar vi antalet tävlingar igen )

Ser ni mönstret ? Vi kör som mest när det är kallt och som minst eller inte alls, när det är varmt!!

En komplett race helg ska se ut på följande vis enligt mig.
Fredag - Friträning 2x20 min för alla klasser för den som vill och kan.
Lördag – kval ( fm ) + Race1 (em ) Ingen träning
Söndag – race2 (fm) start position bästa tid från race1.
Race3 ( em) start position bästa tid från race2.

Fritt däcksval. Att ens tänka tanken att köra på 1 set däck under en hel helg är märkligt. Du kör inte säkert på de däcken. Det kommer att hända mer olyckor om vi ska ”snåla” fram resultat under våra tävlingar.

Fri bromspump, vi pratar fortfarande om SÄKERHET. Idag kan vi byta kammar, avgas system och ha logging på en hoj, allt detta till en kostnad av 100 000 tals kronor, men vi får inte byta bromspump, detta för att vi ska hålla ner kostnaderna.... ? Återigen, in med ett äkta SVEMO som vet vad de pratar om. Fokusera mer på säkerhet än att planera in semestern i Augusti !
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Arrangörer ska ju ha semester när vi som förare har semester och har tid att köra. Logiskt!

Är ungefär lika logiskt som att skidanläggningar har semesterstängt på vintern. Speciellt över jul, nyår och påsk borde dom stänga.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lördag – kval ( fm ) + Race1 (em ) Ingen träning
Söndag – race2 (fm) start position bästa tid från race1.
Race3 ( em) start position bästa tid från race2.

Tjöp! Eller
- Lördag kval på fm och två kortare race på em = SPEEDRACING!!! (eller nåt..)
- Söndag samma sak
Och varför två kortare race? Jo, mer kul att se på = KANSKE att det kommer mer publik = BRA!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ang. 9: Frågan är med för statistiken. Det ska inte tas beslut på förväg om en frågas relevans. Svaren kanske kommer bli precis som förväntat, eller INTE. Det är då bra att veta.
Men oavsett vad svaret blir på frågan är det ointressant eftersom varken rookie/junior eller elitförarna har råd att åka på egna helger.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Men oavsett vad svaret blir på frågan är det ointressant eftersom varken rookie/junior eller elitförarna har råd att åka på egna helger.

Tror inte det är skrivet i sten. Under de bättre åren drev ju LMS utan problem B-helger. Frågan får stå kvar :)
 

PatrikM

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Kvicksund
Hoj
DM BIZeta
Lite klargörande

En motoranläggning är sällan tom under högsäsong men RR konkurrerar med allt från Mazda-klubben, porsche, TTA, STCC, bandagar, classic, Norska RR-tävlingar, Danska RR-tävlingar etc. etc. etc. Listan på de som vill ha banorna är mycket lång. Jag lyckades få till "prova på" för RR-juniorer på första lediga helgen på en av våra anläggningar, det bli sista helgen i oktober.

Eftersom ni även är intresserade av att skapa det förbund ni förtjänar så går det bra att kontakta Svemos valberedning. Varje år så är det någon eller några av platserna som ska väljas om på grenmötet i november, så om ni vill byta ut oss är det bara att föreslå nya namn (som måste vara tillfrågade). Ingen av oss som arbetar med detta ser det som en förlust om andra vill ta vid och göra det bättre.

För er information består RR-sektionen av tre personer. Alla jobbar ideellt och har heltidsjobb för sin försörjning. Personligen är jag konsult inom kraftindustrin, en son som kör Junior Cup, hus, ledamot i minimoto-sektionen, tävlingsledare i minimoto, ledamot i RR-sektionen mm. Tvärtemot vad som skrevs ovan är semestern den tid som vi lägger mest tid på RR eftersom vi då inte är på vanliga jobbet.

Jag ser fram emot att se vad undersökningen kommer fram till och hoppas att nya friska idéer leder till framgång för svensk RR.


Vänligen

Patrik Marklund
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
PatrikM, tack för infon.

Vad kan ni tre konkret få igenom hos en arrangör? T.ex om det nu visar sig att alla förare vill ha ett visst upplägg på tävlingar. Är det då ni tre / Svemo som driver frågan åt förarna? Och låt säga att det är så, kan då en / flera förare kontakta er med t.ex namninsamling eller liknande? Eller hur går processen till att få er att arbeta för en viss förändring som förarna vill ha?

Annan fråga. Finns det idag utrymme för en s.k. central arrangör eller promotor att genomföra bandagar i egen regi? Finns det risk för att existerande banägare bojkottar en ny arrangör? Är det tillåtet?

Hoppas du har tid att svara.
 

StaLin

Braxar vidare
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Borensberg
Hoj
CBR1000rr -08
Nu har jag plöjt igenom (skummat i vissa fall) alla sidor.
Elitserien i fotboll är inte populär pga att det är jävligt bra klubbar/spelet i sig är intressant, utan att ALLA har en relation tilll fotboll! Det spelas korpfotboll mm.
Jag tror att man måste få en bredare utövar grund, dvs billigare insteg till RR innan man blir så biten/har potential att hävda sig längre & längre upp i "divisionen". Har i år tagit RR-licens men det som hindrar mej är att jag inte ens kan köra en eller ett par "korpenrace"! Att organisera liknande erf-sprint för oss som inte siktar/har förutsättningar att leverera på elitnivå kommer att ge en bas för intresse för andra! Ett exempel för att skapa intresse är att som sista programpost låta "allmogen" anmäla sig till "time attack" tävling i 600cc & där under samt över 800cc.

Det är nog inte toppen av Sveriges RR-förare som är dåliga, det är för få att välja ur!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag startade minimotoracing i Sverige. 140 aktiva när jag lämnade över till Svemo. Nu kanske 30-40. S
jag startade och höll i Världens största minimotoläger i Spanien. Nu är det bara ett läger.
Jag vevade igång juniorklassen på samma sätt som med minimoto. Med hjälp av SMC och california superbike School hade vi nästan 80 piloter. Sen kom någon in och bestämde att han kan bättre. På 1 år gick det till 12 förare, och enligt personen bakom hela lyftet kallade det fantastiskt. Provapå dagarna gick från 50-60 pers till 5-10. Jupp! Samma person bakom hela skiten. Konstigt att man blir lite bitter, eller? Konstigt att man lägger allt på hyllan.
Och nu kommer den sura biten. Till stor del ligger jag själv bakom många missar. Alkohol. För jävla hemskt. Suger att vara slav under bremmpa. Jag skapade 2 hjul och en attityd. Med över 50 medlemmar. Idag är det 2. Två stycken som pröjsat medlemskap. Inte ens ordföranden har degat. Så illa år det.
Här finns massor med ideer, och massor med folk som vill dra åt rätt håll. Om någon är villig att satsa på en person med ett taskigt förflutet så drar jag gärna mitt strå. Många bra ideer, som jag sumpat på grund av boose. Men jag kan göra bra grejer till det smäller igen. Eller kanske inte, smäller alltså.

Kasta gärna skit på oss i 2 hjul...
Men res på dig och säg det i ansiktet på oss istället för att vara tuff på SH, vara tuff på SH klara alla men sällan nån som hör av sig och vill reda ut skit i verkligheten!

Så vill du diskutera så hittar du mig säkert!
 

Carry ARC

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Gislaved
Hoj
Nada 01
Jag har sedan början av Augusti jobbat med att få till datum för RR-sm på Anderstorp och Knutstorp.
Det är inte lätt att få svar från banorna innan STCC, TTA har bestämt sig men ARC har ansökt om att
köra 2 SM-deltävlingar, en i början på maj och en i slutet på augusti. Jag tror att det blir bra med en
tävling i månaden. Det är då 4 banor som har sökt SM, Anderstorp och Knutstorp i maj och augusti,
Falkenberg slutet på juni, Karlskoga slutet på juli. Sedan SO historien i början på juni. Så ser det ut
nu men det kan hända att det kommer mer som vill söka en tävling. Ansökningstiden gick ut i slutet
på augusti, då var det 4 SM-tävlingar som var sökta.

Ni kanske har fått lite kött på benen vad som är planerat inför 2013 och jag hoppas att det inte
förändras när bilserierna har bestämt sig.

/Carry
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag startade minimotoracing i Sverige. 140 aktiva när jag lämnade över till Svemo. Nu kanske 30-40. S
jag startade och höll i Världens största minimotoläger i Spanien. Nu är det bara ett läger.
Jag vevade igång juniorklassen på samma sätt som med minimoto. Med hjälp av SMC och california superbike School hade vi nästan 80 piloter. Sen kom någon in och bestämde att han kan bättre. På 1 år gick det till 12 förare, och enligt personen bakom hela lyftet kallade det fantastiskt. Provapå dagarna gick från 50-60 pers till 5-10. Jupp! Samma person bakom hela skiten. Konstigt att man blir lite bitter, eller? Konstigt att man lägger allt på hyllan.
Och nu kommer den sura biten. Till stor del ligger jag själv bakom många missar. Alkohol. För jävla hemskt. Suger att vara slav under bremmpa. Jag skapade 2 hjul och en attityd. Med över 50 medlemmar. Idag är det 2. Två stycken som pröjsat medlemskap. Inte ens ordföranden har degat. Så illa år det.
Här finns massor med ideer, och massor med folk som vill dra åt rätt håll. Om någon är villig att satsa på en person med ett taskigt förflutet så drar jag gärna mitt strå. Många bra ideer, som jag sumpat på grund av boose. Men jag kan göra bra grejer till det smäller igen. Eller kanske inte, smäller alltså.

Ja, det är lite som att sitta i ett glashus... under ett snöbollskrig.
Ungefär som du beskrev att du uppfattade din egen situation som grundare av föreningen. (lite ironiskt, eller hur)

Jag har inte haft äran att träffa dig, men har hört mycket gott om dig Stefan. Väldigt många har mycket att tacka dig för... och det tycker alla som vet vad du gjort..
Det är något du kan (och skall) vara riktigt stolt över...

Ang. dagen situation.
2 Hjul 1 Attityd tappade farten iom vår förra ordförande, Esso´s bortgång förra året.
I år har vi haft 9st tillfällen för våra medlemmar att köra med instruktörer på bana. (varav 5st på Gokartbana)....
Jag uppskattar att vi i dagsläget är ca 33-35 medlemmar...
Å du har helt rätt, det borde vara fler.. och vi borde göra mer...
Men detta tar tid... nästan alla drivande i föreningen är nya för i år, men tro´t om du vill.. vi gör vårt bästa.

Det stämmer dock att vi inte har fler BETALANDE medlemmar idag, men det finns en orsak till detta. (Ring eller pm:a mig om du vill veta mer) Stämmer även att JAG som ordförande inte betalt in medlemsavgiften. Men.. samma orsak gäller även här.

2 Hjul 1 Attityd existerar ENBART för att ge juniorer stöd och råd att köra roadracing. Något vi involverade brinner väldigt mycket för. Vi fick till 2012 ett stöd via SMC från Essos minnesfond, att köpa en Prova På hoj, men tyvärr har det tagit större delen av sommaren att få den i körbart skick.
(NU fungerar den dock, tack vare Kamakzi kid:Bugar)

Vill du vara delaktig, har du förslag/råd om hur vi ska göra för mer framgång... tar jag GÄRNA emot dem från dig, du har säkert massor av erfarenhet att dela med dig av... Ring, PM:a eller maila gärna mig...

Mvh
Benny
Ordförande 2 Hjul 1 Attityd, sedan Mars 2012.
070-4416444 (Ej sms)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har sedan början av Augusti jobbat med att få till datum för RR-sm på Anderstorp och Knutstorp.
Det är inte lätt att få svar från banorna innan STCC, TTA har bestämt sig men ARC har ansökt om att
köra 2 SM-deltävlingar, en i början på maj och en i slutet på augusti. Jag tror att det blir bra med en
tävling i månaden. Det är då 4 banor som har sökt SM, Anderstorp och Knutstorp i maj och augusti,
Falkenberg slutet på juni, Karlskoga slutet på juli. Sedan SO historien i början på juni. Så ser det ut
nu men det kan hända att det kommer mer som vill söka en tävling. Ansökningstiden gick ut i slutet
på augusti, då var det 4 SM-tävlingar som var sökta.

Ni kanske har fått lite kött på benen vad som är planerat inför 2013 och jag hoppas att det inte
förändras när bilserierna har bestämt sig.

/Carry

Låtr finfint juh!:tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kasta gärna skit på oss i 2 hjul...
Men res på dig och säg det i ansiktet på oss istället för att vara tuff på SH, vara tuff på SH klara alla men sällan nån som hör av sig och vill reda ut skit i verkligheten!

Så vill du diskutera så hittar du mig säkert!
Ett dåligt, emotionellt laddat svar.

Ja, det är lite som att sitta i ett glashus... under ett snöbollskrig.
Ungefär som du beskrev att du uppfattade din egen situation som grundare av föreningen. (lite ironiskt, eller hur)

Jag har inte haft äran att träffa dig, men har hört mycket gott om dig Stefan. Väldigt många har mycket att tacka dig för... och det tycker alla som vet vad du gjort..
Det är något du kan (och skall) vara riktigt stolt över...

Ang. dagen situation.
2 Hjul 1 Attityd tappade farten iom vår förra ordförande, Esso´s bortgång förra året.
I år har vi haft 9st tillfällen för våra medlemmar att köra med instruktörer på bana. (varav 5st på Gokartbana)....
Jag uppskattar att vi i dagsläget är ca 33-35 medlemmar...
Å du har helt rätt, det borde vara fler.. och vi borde göra mer...
Men detta tar tid... nästan alla drivande i föreningen är nya för i år, men tro´t om du vill.. vi gör vårt bästa.

Det stämmer dock att vi inte har fler BETALANDE medlemmar idag, men det finns en orsak till detta. (Ring eller pm:a mig om du vill veta mer) Stämmer även att JAG som ordförande inte betalt in medlemsavgiften. Men.. samma orsak gäller även här.

2 Hjul 1 Attityd existerar ENBART för att ge juniorer stöd och råd att köra roadracing. Något vi involverade brinner väldigt mycket för. Vi fick till 2012 ett stöd via SMC från Essos minnesfond, att köpa en Prova På hoj, men tyvärr har det tagit större delen av sommaren att få den i körbart skick.
(NU fungerar den dock, tack vare Kamakzi kid:Bugar)

Vill du vara delaktig, har du förslag/råd om hur vi ska göra för mer framgång... tar jag GÄRNA emot dem från dig, du har säkert massor av erfarenhet att dela med dig av... Ring, PM:a eller maila gärna mig...

Mvh
Benny
Ordförande 2 Hjul 1 Attityd, sedan Mars 2012.
070-4416444 (Ej sms)
Ett bra, trevligt och inkluderande svar. :tummenupp
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Nu har jag plöjt igenom (skummat i vissa fall) alla sidor.
Elitserien i fotboll är inte populär pga att det är jävligt bra klubbar/spelet i sig är intressant, utan att ALLA har en relation tilll fotboll! Det spelas korpfotboll mm.
Jag tror att man måste få en bredare utövar grund, dvs billigare insteg till RR innan man blir så biten/har potential att hävda sig längre & längre upp i "divisionen". Har i år tagit RR-licens men det som hindrar mej är att jag inte ens kan köra en eller ett par "korpenrace"! Att organisera liknande erf-sprint för oss som inte siktar/har förutsättningar att leverera på elitnivå kommer att ge en bas för intresse för andra! Ett exempel för att skapa intresse är att som sista programpost låta "allmogen" anmäla sig till "time attack" tävling i 600cc & där under samt över 800cc.

Det är nog inte toppen av Sveriges RR-förare som är dåliga, det är för få att välja ur!

Precis, nu kan jag inte öppna och läsa för jag kan inte detta med IPad, men är det så att dom ETABLERADE räcers skall få till en fungerande serie/tävling?

Kanske är det minst lika viktigt att få den relativt stora massa bandagsklåpare till att hugga på att börja tävla?

Möjligt jag är helt ute och cyklar, då jag som sagt inte kan läsa frågorna.

Ps. För att undvika missförstånd, ser jag mig själv som en "bandagsklåpare" Ds.
 
Last edited:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
En komplett race helg ska se ut på följande vis enligt mig.
Fredag - Friträning 2x20 min för alla klasser för den som vill och kan.
Lördag – kval ( fm ) + Race1 (em ) Ingen träning
Söndag – race2 (fm) start position bästa tid från race1.
Race3 ( em) start position bästa tid från race2.

Det upplägget gillar jag med, det är ju så BSB har med på sina 3 race helger ,,, så får gärna racen vara ca 30 minuter med tycker jag :)
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Att det är få förarare i Superbikeklassen beror nog på att den under senare år gått från dålig till sämre och i år tyvärr sämst.
Är man seriös med att man vill ha deltagare bör kalender,reglemente vara spikat senast november och vara utskickat till förarna.
I år skickades det ut en inbjudan, den kom i lådan den sista Mars. Är det seriöst?

Skulle vilja se en Suberbike klass som kör på alla banor kanske med ett upplägg som wsbk.
Och slopa den fåniga tröstpriscupen, det är racing vi håller på med dvs pris till topp tre.

- spika en bra kalender tidigt.
- reglemente? kanske ta bort enhetsdäcken.
- framför allt en klass, en prisutdelning.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top