Vad händer med svensk RR 2013?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Exakt! Skulle just kommentera detta med!:tummenupp

Dessutom, så som det läggs fram
-Likt WSBK MotoGP
fred: 1-2 timmars friträning...

2 timmars friträning kan du inte få in! 7 klasser x 2 timmar = 14 timmar

det borde stå
- Likt WSBK MotoGP
fred: 1 timmas friträning

Frågan tar inte hänsyn till antal klasser utan bara hur man vill ha det.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Frågan om tävlingsupplägg ser nu ut så här:

*Vilket tävlingsupplägg för en helg tycker du är bäst?
Välj ett av följande svar

Likt WSBK, MotoGP:

Fredag: Minst 2 fria träningar

Lördag: Kortare träning, längre kval

Söndag: Warmup sen RACE


Sverigemixen:

Fredag: oftast 1 friträning

Lördag: Kval, Race

Söndag: Kval, Race


Sprintrace / SO

Lördag: Kval, Heat 1, Heat 2, Final

Söndag: Kval, Race
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har lagt till en till fråga som täcker det här med antal klasser och vilka som ska köra:

Hur många klasser som mest ska vara under en och samma tävlingshelg? (fler betyder generellt mindre körtid)
Välj ett av följande svar
3
4
5
6
7
8

Måste inte den då kompletteras med "och är du då beredd att betala dubbel startavgift för hälften så många klasser?" För det är ju realiteten idag, Racehelgen betalas av förarna; så, färre klasser dyrare avgift
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Måste inte den då kompletteras med "och är du då beredd att betala dubbel startavgift för hälften så många klasser?" För det är ju realiteten idag, Racehelgen betalas av förarna; så, färre klasser dyrare avgift

Frågan förutsätter att den som röster tänker lite längre än näsan och inser att färre kan betyda högre kostnader om arrangörer fortsätter lägga alla kostnader enbart på utövarna och tar sin vinst från dom. Så är det idag tyvärr.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Frågan om tävlingsupplägg ser nu ut så här:

*Vilket tävlingsupplägg för en helg tycker du är bäst?
Välj ett av följande svar

Likt WSBK, MotoGP:

Fredag: Minst 2 fria träningar

Lördag: Kortare träning, längre kval

Söndag: Warmup sen RACE


Sverigemixen:

Fredag: oftast 1 friträning

Lördag: Kval, Race

Söndag: Kval, Race


Sprintrace / SO

Lördag: Kval, Heat 1, Heat 2, Final

Söndag: Kval, Race

De senaste 2 åren har det ALLTID varit 2 st friträningar på fredagen på både SM och SO (3 st nu senast på Gelleråsen pga att R1000 och SBK samkörde)

På "Nya" SO kommer det ALLTID att vara 1 friträning på fredagen (som dessutom ingår i startavgiften)

Så du får uppdatera igen så att fakta stämmer.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
De senaste 2 åren har det ALLTID varit 2 st friträningar på fredagen på både SM och SO (3 st nu senast på Gelleråsen pga att R1000 och SBK samkörde)

På "Nya" SO kommer det ALLTID att vara 1 friträning på fredagen (som dessutom ingår i startavgiften)

Så du får uppdatera igen så att fakta stämmer.

Frågan ändrad lite till. Ska inte vara ställd som fakta för hur det varit, utan för ett önskat upplägg på en tävlingshelg. Men lägger till friträning på fredagen för SO. Anger inte längd på dessa pass, då det finns andra frågor som dikterar önskad längd på träningspass.

Ser ut så här nu:

Vilket tävlingsupplägg för en helg tycker du är bäst?
Välj ett av följande svar

Likt WSBK, MotoGP:

Fredag: Friträning

Lördag: Friträning, Kval

Söndag: Warmup, RACE


Sverigemixen:

Fredag: Friträning

Lördag: Kval, Race

Söndag: Kval, Race


SO / Sprintrace

Fredag: 1 Friträning (gäller för 2013)

Lördag: Kval, Heat 1, Heat 2, Final

Söndag: Kval, Race (enligt SM tidigare år)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan någon förklara poängen med att ha ett nytt kval på söndagen som man kör i Sverigemixen/SO. Startordningen på söndagen skulle kunna avgöras av placering på lör eller snabbaste varvtid från lör kval+race. Mer racetid ftw...
 

Glennska

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Ingelstad
Hoj
2000 Triumph sprint RS
Jag saknar ett upplägg där man istället för att köra fre-söndag, som alla alternativen är nu. Kör exempelvis friträning fredag och sedan kval och dubbla race dagen efter. Eftersom det är billigare att vara iväg två dagar än det är att vara iväg tre. Vet inte om intresset för detta finns i verkligheten men eftersom detta är en undersökning som ska ta reda på hur vi vill ha det kanske frågan ska ställas iaf.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan någon förklara poängen med att ha ett nytt kval på söndagen som man kör i Sverigemixen/SO. Startordningen på söndagen skulle kunna avgöras av placering på lör eller snabbaste varvtid från lör kval+race. Mer racetid ftw...

Eller huuur...

Fre: Frivillig friträning

Lör: Kval + Race 1
Sön: Race 2 + Race 3

Mitt driv för att tävla är att få se den lampan slockna och gå in i nirvana och låta tunnelseendet ta över de första 200 metrarna :banana
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag saknar ett upplägg där man istället för att köra fre-söndag, som alla alternativen är nu. Kör exempelvis friträning fredag och sedan kval och dubbla race dagen efter. Eftersom det är billigare att vara iväg två dagar än det är att vara iväg tre. Vet inte om intresset för detta finns i verkligheten men eftersom detta är en undersökning som ska ta reda på hur vi vill ha det kanske frågan ska ställas iaf.

Endagsrace är nog klubbrace-stuk likt SO annonserat för 2013. Så detta är inget alternativ jag lägger till i undersökningen. Du kan faktiskt anmäla dig till enbart SO och inte köra SM på söndagen alls. Då får du ditt upplägg.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Kan någon förklara poängen med att ha ett nytt kval på söndagen som man kör i Sverigemixen/SO. Startordningen på söndagen skulle kunna avgöras av placering på lör eller snabbaste varvtid från lör kval+race. Mer racetid ftw...

Om du helt enkelt inte vill köra SO och bara köra SM så kan du köra endast på söndagen och då måste de som väljer det också få kvala. Jag antar att SM blir "som vanligt" på Anderstorp och Sviestad.
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Swedie borde du inte ta med någon fråga om man tycker att det skulle finnas en billigare nybörjarserie? Typ en c-serie eller ER6-cup eller något liknande.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om du helt enkelt inte vill köra SO och bara köra SM så kan du köra endast på söndagen och då måste de som väljer det också få kvala. Jag antar att SM blir "som vanligt" på Anderstorp och Sviestad.
Men detta är inget nytt koncept till 2013. De SM jag var på både 2011 och 2012 hade kval lördag och söndag.
Exempelvis detta som jag googlade fram från Anderstorp.
Tisdsschema-SM-i-Anderstorp.png
 
Last edited:

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Och om dem som bara kör bandagar i dagsläget hade kunnat tänka sig att börja tävla om det infördes billigare serier.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Men detta är inget nytt koncept till 2013. De SM jag var på både 2011 och 2012 hade kval lördag och söndag.
Exempelvis detta som jag googlade fram från Anderstorp.
View attachment 369891

Det är för att lördag och söndag räknas som separata tävlingar med fulla poäng, de måste därför ha kval och race helt separat från varandra. Åtminstone från början (LMS 2007) var man t o m tvungen att söka dubbla tävlingstillstånd från Svemo.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Du vill inte köra en blandad träning med r1000 på falken ! Jag lovar dig

Då är det bättre med 2x25 min tränin klassvis.

Eller så får du åka och köra en kvällsträning någon vecka innan. Visst kan vara långt att åka men kan vara värt det när du kanske får starta två startled längre fram när du ska tälva.....

/7O
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Kvällsträningarna på Falken är inte heller optimalt om man vill kunna åka i ett hyggligt tempo. Där har de senaste åren varit endast en licensgrupp blandad med allt. Allt från 125 junior, några gamla classicbajkar, en hoper halvmediokra rookies till några enstaka elitförare.

Du vill inte köra en blandad träning med r1000 på falken ! Jag lovar dig

Då är det bättre med 2x25 min tränin klassvis.

Eller så får du åka och köra en kvällsträning någon vecka innan. Visst kan vara långt att åka men kan vara värt det när du kanske får starta två startled längre fram när du ska tälva.....

/7O
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top