Vad händer med svensk RR 2013?

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Publik. bör kompletteras med om det är viktigt att veta vilka som deltar, info om bana, statisk och resultat. Eller räcker det med att bara se några hojar som åker jättefort runt en bana i några varv...

Väldigt bra synpukter. :tummenupp

Utgår jag från mig själv som publik så är jag inte nöjd med att "bara se några hojar som åker jättefort runt en bana i några varv". Klart jag vill veta mer om förarna och banan! Resultat och statestik, banrekord m.m. :) Så att prestationerna på banan kan sättas i relation till någonting. Kanske inser man att killen som kom sexa gjorde sitt livs race! :) Tävlingar blir alltid mer spännande för publiken om man håller på någon...

Edit: Viktigare än korven är hur jag känner igen den förare jag är intresserad av på banan? :va
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Verkar fungera för alla förutom dig. Gör du verkligen rätt?;)
Du klickar på pdf:en och sparar den. Därefter dubbelklickar du på pdf:filen på skrivbordet (datorskärmen) och läser.;)

Hoppas att du förstod. Jag brukar själv vilja att folk förklarar tekniska grejer för mig som om jag vore fem år=)

Av obegriplig anledning ville min dator spara filen som htm isf pdf. Är inte filhanteraren ställd för att visa extension så blir det klart musko varför det blir skit när man försöker öppna file. (Windows 7 + Opera) Sparas bara filen som pdf så funkar allt som det ska.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Verkar fungera för alla förutom dig. Gör du verkligen rätt?;)
Du klickar på pdf:en och sparar den. Därefter dubbelklickar du på pdf:filen på skrivbordet (datorskärmen) och läser.;)

Hoppas att du förstod. Jag brukar själv vilja att folk förklarar tekniska grejer för mig som om jag vore fem år=)

Jag har en Mac. Kan det vara det? Det går INTE att spara den, det finns inte som ett alternativ när jag dubbelklickar. Hmmm...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag har en Mac. Kan det vara det? Det går INTE att spara den, det finns inte som ett alternativ när jag dubbelklickar. Hmmm...

Det är nog för att forumet trixar med detta, det är egentligen inte en pdf förrän du klickar på den så att säga. Men för mig med Google Chrome-browsern på Mac så räcker det med att klicka på länkarna för att respektive pdf ska sparas ner så är det bara att låta förhandsgranskaren visa dem.

Safari däremot verkar inte fatta utan laddar ner som abc.pdf.html och måste döpas om.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har mailat dig filerna till den epostadress du har till ditt konto här.

De var väl inte så svårt!:tummenupp!
Så till frågorna. Förare först:
1. VArför vill du veta vem som betalar? Spelar det roll?
2. Här förutsätter du att alla slutat tävla?:va
3. VArför inte alternativ med 3 och 4 race också? Eftersom jag tror att ett vinnande koncept är kval på morgonen och två kortare race på em så saknar jag alternativet "4 race per helg".
4. Ställ frågan som "Vilken längd vill du ha på träningspass"
5. Samma här: "Vilken längd vill du ha på kval"
6 Bra, här ställer du frågan på rätt sätt!:tummenupp:krama
7. Ok
8. Ok
9. Ok
10: Ok
11. Hajar inte varför du vill veta detta.
12. Hajar inte varför du vill veta detta.
13. Varför ställer du en sådan här fråga? FInns det ens en liiiiiiten möjlighet att det finns plats för en arrangör TILL? När vi redan har SM (och de klubbar som arrar detta), SO, Danska, Fiver, Actionpics mm. som arrar tävlingar och skojtävlingar. Men det är bara en fundering...
14. Ok.

Dessutom tycker jag du ska komplettera med ett antal påståenden som man kan få rangordna, eller iaf markera de tre viktigaste. tax:
- Mycket racetid
- Mycket körtid totalt
- Långa kval
- Korta kval
- Långa heat
- Korta heat
- Prispengar
- Fest på kvällen
- Snygg depå
- och så vidare

Med en sådan uppställning BORDE man kunna se vad förare prioriterar mest.
Typ!
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är nog för att forumet trixar med detta, det är egentligen inte en pdf förrän du klickar på den så att säga. Men för mig med Google Chrome-browsern på Mac så räcker det med att klicka på länkarna för att respektive pdf ska sparas ner så är det bara att låta förhandsgranskaren visa dem.

Safari däremot verkar inte fatta utan laddar ner som abc.pdf.html och måste döpas om.

Det var det! Safari fixade det inte, men provade med Firefox och då gick det fint!:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag lär nog inte bli klar med frågorna imorgon, så till på söndag. Så försöker jag få ut undersökningarna på stort i början på veckan.

Fråga 12 är ganska märkligt ställd, tror du kommer få väldigt många nej eller bryr mig inte svar. Arrangörens eventuella finansiella band till banägare är för mig en ickefråga, sålänge de levererar ett bra arrangemang känns det oviktigt vem som har pengarna. Med tanke på storleken och inaveln inom RR sverige så är ändå ingen verkligen opartisk ändå....

Den enda som äger en bana och arrangerar race är väl dessutom Luff???
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Fråga 12 är ganska märkligt ställd, tror du kommer få väldigt många nej eller bryr mig inte svar. Arrangörens eventuella finansiella band till banägare är för mig en ickefråga, sålänge de levererar ett bra arrangemang känns det oviktigt vem som har pengarna. Med tanke på storleken och inaveln inom RR sverige så är ändå ingen verkligen opartisk ändå....

Den enda som äger en bana och arrangerar race är väl dessutom Luff???

Jag försöker ställa frågor som kanske vissa tycker svaret är uppenbart på. Men det kan vara så att den tysta majoriteten tycker helt annat än vad åsiktspöbeln på SH tycker.

Även bra att ha svaret Nej oxå, så slipper man liksom ta upp frågan igen då svaret är uppenbart. En del saker ältas här på SH som de flesta redan vet svaret på...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nu har jag uppdaterat en hel del, baserat på en del saker ni nämnt här, men även lite nya frågor.

Jag vill hävda att Ja och Nej frågor är bra, då det tvingar till ett ställningstagande. Jag kan dock ha missat någon självklar fråga som ska ha ett Vet ej / Bryr mig inte, alternativ. Säg isåfall bara vilket nummer, så tittas det på!

Här kan ni LADDA NER NYA.

Hoppas vi kan få till en vända till med korrigeringar så kanske vi kan få allt klart till på måndag! Eller kanske tidigare om det känns redo att släppas!

EDIT: UPPDATERAT IGEN, 14 Sept med en del borttagna frågor (kändes som dubletter vissa) och en del uppdaterade.

EDIT: Nyare frågor finns i inlägg den 15:e sept.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som (blivande :() förare kan jag lägga en femhunka extra om det kan köpa mig en 19-årig (lättfotad) paraplyflicka med köpebröst. Kan man lägga till det som fråga?

Inget lyser racerstjärna som lättklädda flickor i för små kläder med för stora boobs :banana:banana

Godnatt...
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Fråga 4 (förare) bör kompleteras så att det är samma förutsättningar på alla olika typer av tävlingshelger. (dvs fredags träningen bör skrivas med på "sverigemixen" och "SO")

SM
Fre: 2 x 25 min träning
Lör: Kval, Race
Sön: Kval, Race

SO
Fre: 25 min träning
Lör: Kval, Heat 1, Heat 2, Final
Sön: Kval, Race
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fråga 4 (förare) bör kompleteras så att det är samma förutsättningar på alla olika typer av tävlingshelger. (dvs fredags träningen bör skrivas med på "sverigemixen" och "SO")

SM
Fre: 2 x 25 min träning
Lör: Kval, Race
Sön: Kval, Race

SO
Fre: 25 min träning
Lör: Kval, Heat 1, Heat 2, Final
Sön: Kval, Race

Exakt! Skulle just kommentera detta med!:tummenupp

Dessutom, så som det läggs fram
-Likt WSBK MotoGP
fred: 1-2 timmars friträning...

2 timmars friträning kan du inte få in! 7 klasser x 2 timmar = 14 timmar

det borde stå
- Likt WSBK MotoGP
fred: 1 timmas friträning
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Exakt! Skulle just kommentera detta med!:tummenupp

Dessutom, så som det läggs fram
-Likt WSBK MotoGP
fred: 1-2 timmars friträning...

2 timmars friträning kan du inte få in! 7 klasser x 2 timmar = 14 timmar

det borde stå
- Likt WSBK MotoGP
fred: 1 timmas friträning

Har tänkt på det där.. För mig som inte åkt alla banor och t.ex skulle vilja ha mer träning på falken om jag skulle starta där än på Sviestad som jag har några tusen varv på.

Går det inte att blanda klasser på fredagsträningen? Öppen depå för alla 600 & 1000 och sen trycka ihop de andra klasserna på nåt sätt också.

Är det inte kval handlar det väl mer om att få lära sig en ny bana, eller jobba på inställningar på hojen etc. Då gör ju inte lite trafik lika mkt då en "skadad" tid inte spelar nån direkt roll (även om det kanske indirekt sabbar chassietesterna etc?)

Folk skulle ju inte åka tusen varv bara för att de FICK. Som många påpekat är det dyrt som det är, men man skulle få unna åka 5 varv, skruva lite, åka 5 varv, kolla tider, åka 5 varv, kolla däckslitage, åka 5 varv osv...

Eller?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
9: Ska rookie / juniorer köra på egna helger?

Med tanke på att sporten har för få utövare, inte för många, känns den frågan helt irrelevant i dagsläget.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
9: Ska rookie / juniorer köra på egna helger?

Med tanke på att sporten har för få utövare, inte för många, känns den frågan helt irrelevant i dagsläget.


Som Rookie ser jag 2 bra argument för att hålla ihop det med de ekligaAförarna.

1. Ska man utvecklas vill man ha nåt att kämpa mot, folk att få tips av och lära av. När man är schnabbast i Rookie, vad gör man då då? Glappet riskerar bli stort tror och steget till att klassa upp sig blir större om man inte längre får dela depå med sina tidigare homeboys från silvertejps-ligan.

2. Även som Rookie är sponsorer för många/vissa en viktig fråga. Ska klassen degraderas till en farmarliga som inte ens körs ihop med SM görs det jobbet enormt mkt svårare.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Har tänkt på det där.. För mig som inte åkt alla banor och t.ex skulle vilja ha mer träning på falken om jag skulle starta där än på Sviestad som jag har några tusen varv på.

Går det inte att blanda klasser på fredagsträningen? Öppen depå för alla 600 & 1000 och sen trycka ihop de andra klasserna på nåt sätt också.

Är det inte kval handlar det väl mer om att få lära sig en ny bana, eller jobba på inställningar på hojen etc. Då gör ju inte lite trafik lika mkt då en "skadad" tid inte spelar nån direkt roll (även om det kanske indirekt sabbar chassietesterna etc?)

Folk skulle ju inte åka tusen varv bara för att de FICK. Som många påpekat är det dyrt som det är, men man skulle få unna åka 5 varv, skruva lite, åka 5 varv, kolla tider, åka 5 varv, kolla däckslitage, åka 5 varv osv...

Eller?

Just på Falken så skulle det i de flesta fall betyda att du skulle fastna bakom en 1000cc som kör långsammare än du. Visst får du mer varv, men en träning i din egen klass med liknande hojar blir mer kvalitativ än en träning med blandade klaser.

Det har ju körts lite hopslaget SBK/Rookie1000 i år och med lite blandat resultat. Jag tycker att det funkade bra på Gelleråsen i helgen, men vet ju inte hur SBK förarna tyckte om det. På Falken (fredagsträningen endast) var det ju ruskig fartskillnad och det var svårt att komma in i sin egen körning när det varje varv kom någon SBK förare och bombade om. Tror att de inte heller tyckte att det var idealt, men de var ju så få att det var ohållbart att de skulle få köra själva.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ang. 9: Frågan är med för statistiken. Det ska inte tas beslut på förväg om en frågas relevans. Svaren kanske kommer bli precis som förväntat, eller INTE. Det är då bra att veta.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Har lagt till en till fråga som täcker det här med antal klasser och vilka som ska köra:

Hur många klasser som mest ska vara under en och samma tävlingshelg? (fler betyder generellt mindre körtid)
Välj ett av följande svar
3
4
5
6
7
8
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top