Vad händer med svensk RR 2013?

Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Framförallt tänker jag på ProSuperbike som nu går ihop STCC, men som inte kommer göra
det nästa år, eller?
Fortsätter Superbike challenge? Blir det en superbike serie i SO? Blir det nått SO?

Hur långt har planerna kommit? Så snart denna säsongen är slut, så får ju förarna börja planera
inför nästa, men vet man inte hur det blir, så är det ju hyffsat svårt.

Någon som vet hur landet ligger?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Mike har skrivit på FB att på lördag kväll ska han presentera 2013, Scandinavian Open is Back stod det!

/Nitrous
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Låter kul! Med liiiite bättre samordning då kan man hoppas! För i år har det väl ändå varit riktigt dåligt med 2 race där STCC och SM/Superbike Challenge har krockat! Himla konstigt tycker jag....
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Mmm,

Vart Svensk RR är på väg är det nog många som kan gissa,
Vi har ju klart mer än bara ett logistik & planeringsproblem när totalt ca 90 förare är anmälda till SM finaler i Karlskoga, Pro SBK samlar 10-11 man till finalen i Knutstorp. Av de licenser som tas ut är det knappt 70 talet som är aktiva som tävlingsförare. Lutar åt att det blir än tuffare 2013 att få ärliga/rktiga sponsorer till en SM-liga som ingen känner till el hört talas om. Utslaget för en tväling lär det med nuvarande förhållningssätt fr arrangörer (dela kostnader med antal anmälda) bli ännu dyrare att tävla.

Men det som smärtar nu är ju att vi har en klart vikande trend på aktiva och... det verkar vara ännu färre som visar att de vill satsa helhjärtat på RR-grenen. Nog finns det flera saker där vi behöver attakera problemet & bygga möjlighter för fler skall våga/vilja att komma upp till racepace och släppa "banåkningen"?

Lägger vi till situationen för arrangörer/banägare så är det svårt att se ljuspunkter i tunneln - kanske är det tåget på väg fr andra hållet?

Vi kan nog hitta fler orsaker till varför det ser ut om det gör men de flesta kommer nog till samma svar, pengar, support, samt tidsbrist. Anser att förbundet & vår sektion har en del i engagera sig i denna problematik som på inget sätt är ny el unik. Med det skrivet så innebär det inte att de enskilda aktiva har en eget & ännu större personligt ansvar att försöka tänka längre än sin egna plånbok för att finanisera sin sportutövning.

Så vad tror du om 2013 - 2014?

/Eric
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tror detta är konsekvensen av åratal med i grund och botten dålig sammanhållning bland de arrangörer som finns där ute. Sverige är för litet för 3-4 olika serier att välja på... Jag menar, det är under 100 utövare (som tävlar)? Det är bara att lägga ner, eller gå ihop och vänta ut och hoppas på bättre tider. Inte rätt tider att vara ego och tro att man ska håva in pengar med en egen serie.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Känns som att den här nedgången bara är fortsättningen på en trend vi sett under flera år och jag är inte det minsta förvånad. Tänker inte upprepa det jag brukar skriva för det är ändå ingen som bryr sig. Som man bäddar får man ligga brukar det heta.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ökar det mina möjligtheter att tillhöra topp 100 i Sverige? Cooolt :banana
(inom några år kanske vi bara är 99, yay) :)


Skämt åsido. Katastrofal utveckling tycker jag. Undrar lite hur folk är till vardags, jag försöker smyga ut infon till kreti & pleti när jag har chansen. Absoluit inte alla, men många visar ändå stort intresse och då framförallt de med barn verkar det som.

Tror skarpt på att utveckla racehelgerna till mer familje-event. Något som förmodligen också blidkar sponsorer bättre än att ha Konsert och fyllefest i anslutning som kommit upp som förslag tidigare. (Å andar sidan, varför välja (på lång sikt)).
 

MC Doktorn

Guest
Är inte heller speciellt förvånad när SM tävlingar krockar med varandra.

Är det Svemo som skall ha informationen med vilka klasser, resultat och framtida tävlingar som gäller?

Där hittar Jag hittar gammal info om prosbk reglementet 2011/2012, ett nytt år med nya möjligheter osv..

Den enda stället jag kan få bra info om vad som gäller är hos Scandinavian Open som körs till helgen.
Borde inte dom arrangera Sbk SM? Verkar vara den enda sammanhållande kraften idag.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Låter kul! Med liiiite bättre samordning då kan man hoppas! För i år har det väl ändå varit riktigt dåligt med 2 race där STCC och SM/Superbike Challenge har krockat! Himla konstigt tycker jag....

Pratade ,ed Mike Luff om detta i helgen, och vad som för en vanlig människa verkar LÄTT är tydligen inte alltid så; det är MÅNGA arrangörer som vill ha SINA datum, och när då någon kommer och rubbar cirklarna så blir det svårt, "Tro mig, vi gör så gott vi kan!" sa Mike...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pratade ,ed Mike Luff om detta i helgen, och vad som för en vanlig människa verkar LÄTT är tydligen inte alltid så; det är MÅNGA arrangörer som vill ha SINA datum, och när då någon kommer och rubbar cirklarna så blir det svårt, "Tro mig, vi gör så gott vi kan!" sa Mike...

Och det är ju just därför som sporten för tillfället dör pestdöden, arrangörerna dödar varandra för att de vägrar att se längre än vad näsan räcker.
Det är väl i princip bara att bita ihop och vänta tills de konkurrerande serierna dött ut pga att ekonomin i det försvunnit sedan bygga upp en friskare rr-rörelse.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Något är helt klart "off" inom svensk RR, jag har precis tillbringat 2 dagar på Anderstorp med Fiver. Licensgruppen var full!!?? 60st licensierade förare väljer att köra träning istället för att tävla, vad beror detta på? Det ska tilläggas att det även fanns "race-hojar" i snabb gatgrupp som kördes av licensförare. Om det är ekonomin som begränsar så ligger alltså gränsen mellan startavgiften och bandagsavgiften, eller? 2 bandagar ligger på 2600:-(rätta mig om jag har fel) och en tävling hamnar på i runda slängar samma. Däck och bränsle går åt mer på träning eftersom körtiden är mer(=dyrare med bandagar).

/J
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Något är helt klart "off" inom svensk RR, jag har precis tillbringat 2 dagar på Anderstorp med Fiver. Licensgruppen var full!!?? 60st licensierade förare väljer att köra träning istället för att tävla, vad beror detta på? Det ska tilläggas att det även fanns "race-hojar" i snabb gatgrupp som kördes av licensförare. Om det är ekonomin som begränsar så ligger alltså gränsen mellan startavgiften och bandagsavgiften, eller? 2 bandagar ligger på 2600:-(rätta mig om jag har fel) och en tävling hamnar på i runda slängar samma. Däck och bränsle går åt mer på träning eftersom körtiden är mer(=dyrare med bandagar).

/J

Njae, en tävling kostar mycket mer än så. Man åker inte runt på jätteslitna däck när man endast har ett kval på 20 min före race osv. På två trackdays kan du klara dig på ett set däck men till en racehelg kör du troligen bara fredags träningen på beggade däck. Sen nya till kval på lördagen, sen åtminstone nytt bakdäck till racet på e.m. , på söndagen likadant.
Sen boende redan från torsdag kväll för att köra fredags träning osv.
Jag skulle nog vilja påstå att en låg-budget helg utan kraschad hoj som behöver reservdelar ligger på ca 10-12k med avgifter för tävling, träning, däck, boende, transport, mat, bränsle osv.

Jag skulle nog säga att tävlingar är mycket dyrare, man betalar för att prestera bästa möjliga under den korta körtid man betalar för och är den enda man får varje dag under en tävlingshelg.

//Nitroyus
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vad sägs om tävlingshelger över 2 dagar med dubbla race och minst 2 träningspass på 20 minuter per klass och sen ca 20 minuters kval per klass. Och race på det. Låter mycket? Ja, då får man ju lite körtid värt pengarna som utövare. Det är riktigt tråkigt att spendera helger på banan där man får 1 kort träningspass på förmiddagen och ett kval sent, typ kl 17.30. Du ska då gå och sparka 6-7 timmar. Det är här utövarna hamnar i kläm och till slut anser att tävlingshelger inte är värt pengar och tiden man lägger. Det är i ansiktet på arrangörerna just nu, så det bör lyssnas noga.

Räkna sen all tid baklänges som finns per dag och se hur många klasser man kan få in.

(jag kan ha fel i uträkningarna, men jag försöker bara hjälpa!)

Så 9-17 = 8 timmar = 480 minuter.
Minus 10 minuter mellan varje klass för rensning etc = 80 minuter.
Så vi har 400 minuter körtid att fördela på X antal klasser för att bära en ekonomi.
Om vi säger 30 minuters körpass med träning per dag så får man plats med 10 sådana.
Och jag personligen vill iaf köra minst 2 träningspass per dag (20 min) + kval (20 min) + race (40 min) = 100 minuter i körtid varje dag. Det är 1.5 h på banan och det är helt OK!
Det betyder att man bör få in 4 klasser om allt rullar på bra.

4 stora klasser värt att ta dit publik för:
Superbike
Superstock 600
BoTT
... och en till som ni själva får välja

Tar man då att man vill ha bra med deltagare, minst 20 per klass:

Intäkter
20 x 4 klasser = 100 utövare.
100 utövare * 2600 kr = 260000 kr.
Publikintäkter: 0-500 * 100 kr = 0-50000 kr
Mat / resturanger: 300-500 måltider * snitt 70 kr = 28000 kr

Och får man 25 deltagare i snitt per klass så är det plötsligt över 300000 i intäkter.

Kostnader
Banhyra 2 dagar = 100000 kr? Eller subvensionerat för hemmarace i vissa fall.
Personal? Ingen aning här. 50000 kr?
Tidtagning etc: 20-30000 kr?

Potentiellt vinst per helg:
100000-150000 kr (vinstmarginal 20-40%?)

Jag förstår varför man är ego, då tävlingar kan vara bra pengar att tjäna!
Men det är inte tider nu att vara ego med tanke på att utövarna håller på att lämna sporten (tävlingsmomentet).
Ju fler utövare ju bättre ekonomi, varför då inte locka utövare med att få köra hoj? Istället för att sitta och vänta 2-3 dagar.

Jag som funderar på att köra igen nästa år, ser det här som ett stort problem. Vem kan ge mig mest körtid liksom. Fortsätter det som tidigare år med extremt lite körtid kommer jag skita i det och bara köra bandagar istället.


OBS, jag hoppas jag räknat rätt här men jag tror inte jag är allt för långt ifrån :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Njae, en tävling kostar mycket mer än så. Man åker inte runt på jätteslitna däck när man endast har ett kval på 20 min före race osv. På två trackdays kan du klara dig på ett set däck men till en racehelg kör du troligen bara fredags träningen på beggade däck. Sen nya till kval på lördagen, sen åtminstone nytt bakdäck till racet på e.m. , på söndagen likadant.
Sen boende redan från torsdag kväll för att köra fredags träning osv.
Jag skulle nog vilja påstå att en låg-budget helg utan kraschad hoj som behöver reservdelar ligger på ca 10-12k med avgifter för tävling, träning, däck, boende, transport, mat, bränsle osv.

Jag skulle nog säga att tävlingar är mycket dyrare, man betalar för att prestera bästa möjliga under den korta körtid man betalar för och är den enda man får varje dag under en tävlingshelg.

//Nitroyus

MEN ÄNDÅ!!!!!! Visst är det JÄTTEKONSTIGT!!!! Jag säger inte emot dig vad det gäller den ekonomiska kalkylen för en racehelg, jag räknar som du.
Men om JAG skulle åka på en bandagshelg (2 dagar) så skulle den bli svindyr av just den anledningen som VR-8 beskriver, jag får MYCKET mer körtid för och gör därför av med MYCKET mer däck. Men jag antar att de som var på Torpet hade en annan approach på körningen, det var mer en fråga om snabbt mysåka är om attack till 100%. För då går det åt däck. Och kåpor.

Så, jag är precis som VR-8, jätteförvånad (och intresserad) över varför det var i princip lika många raceåkare på Torpet som på Åsen!!! Varför var de inte på Åsen??? Och fick köra PÅ RIKTIGT????? Någon borde fråga dem detta; varför vill ni inte rejsa???
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Njae, en tävling kostar mycket mer än så. Man åker inte runt på jätteslitna däck när man endast har ett kval på 20 min före race osv. På två trackdays kan du klara dig på ett set däck men till en racehelg kör du troligen bara fredags träningen på beggade däck. Sen nya till kval på lördagen, sen åtminstone nytt bakdäck till racet på e.m. , på söndagen likadant.
Sen boende redan från torsdag kväll för att köra fredags träning osv.
Jag skulle nog vilja påstå att en låg-budget helg utan kraschad hoj som behöver reservdelar ligger på ca 10-12k med avgifter för tävling, träning, däck, boende, transport, mat, bränsle osv.

Jag skulle nog säga att tävlingar är mycket dyrare, man betalar för att prestera bästa möjliga under den korta körtid man betalar för och är den enda man får varje dag under en tävlingshelg.

//Nitroyus

Du har rätt på sätt och vis men jag tänkte mera ur en nybörjares ögon, då går det inte åt lika mycket däck som för en "snabb" förare. En nybörjare klarar lätt en racehelg på ett set däck, kanske inte på en 1000cc med mycket effekt men lätt i alla andra klasser. Det är ju ändå underifrån vi vill fylla på i leden, inte uppifrån med "avdankade" förare.

Sedan är jag inte riktigt med på argumentet att åka på mer sletna däck på träning än på race, kör man bara på det ena på träning kan man inte utnyttja eller lära sig att köra på nya däck. En mental kick är det att ha nya däck på men det gäller att veta hur man utnyttjar det "nya" innan de är "sletna" och det lär man sig på träningen bland annat, tror jag iaf.

Jag är helt säker på att det du skriver stämmer in på de som redan tävlar och är mer eller mindre erfarna men för en nybörjare blir det inte samma tror jag. Jag tycker också att det är en liten däckhysteri stundtals, det byts däck många gånger mest för att föraren har spöken och inte för att de är så dåligaatt det kan visas på varvtiderna. Spöken kommer av okunskap, kunskap skaffar man sig på träning bland annat, därför tycker jag att det inte skiljer så mycket på däcksåtgång på race och träning men å andra sidan är jag ingen fantom på detta utan en glad wannabe. :)

/J
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Något är helt klart "off" inom svensk RR, jag har precis tillbringat 2 dagar på Anderstorp med Fiver. Licensgruppen var full!!?? 60st licensierade förare väljer att köra träning istället för att tävla, vad beror detta på?

En del hyfsat korrekta antaganden...

(=dyrare med bandagar).

/J

Jo, jag kan hålla med lite. Men 2 saker blir fel i matten.

1. Licensförare i snabb grupp talar sitt tydliga språk. Bara för att man har överlevt en licenskurs (vilket i princip bara kräver att man är där eftersom arrangörerna av dessa inte verkar våga neka nån licens då de riskerar bli utan framtida deltagare om det kommer ut att vissa är hårdare än andra´) så betyder inte det att man är mogen för race.

Det är liksom inte kul att bli varvad 3 ggr av i stort sett hela fältet, då är nog mer bantid för samma pengar högre prioriterat.

Däremot hade ju läget varit ett annat om iaf 1/3 av dessa 60 hade anmält sig. Då hade ju startfältet bestått av de som verkligen ska köra Rookie, Rookies :). Men det är ett stort steg att ta, och kräver nog att ett "gäng" anmäler sig lite i grupp för att slåss en intern kamp, och då kanske börja få med andra utomstående också.

Njae, en tävling kostar mycket mer än så. Man åker inte runt på jätteslitna däck ...

...10-12k med avgifter för tävling, träning, däck, boende, transport, mat, bränsle osv.

//Nitroyus

Du har givetvis rätt. Men ändå inte. För mig t.ex, som åker i bästa fall lågt rookie-tempo så har jag åkt typ 10 träningar (i varv/mil räknat typ 5 hela racehelger) på ett set däck. Nu på Mantorp började framdäcket ge upp och jag lyfte fan hojen med knät runt F2 var & varannat varv, men innan dess har inte fästet varit nåt problem.

Man kan bo billigt om man skippar hotellnätterna, mat är inte dyrare än hemma om man vill och banorna ligger lika långt bort oavsett event-typ. Dessutom kör man ju som sagt betydligt färre varv på race än träning så det blir i princip billigare :banana.

Och även om man kör nya däck till race, så kan man ju träna på dem resten av säsongen sen ;)

Jag har räknat (rätt noga) på att en racehelg landar på 5-8000 beroende på bana/avstånd och boende.


Den största kostnaden (för er andra alltså) är nog utebliven lön om man måste ta ledigt.

-----------------

För er ekligaAförare är ju läget ett annat, ni slaktar däck i ett annat tempo och ställer högre krav på det mesta, då förstår jag tänket till 100%. Men om man vill dricka mkt kaffe och få adrenalinet av att stirra på den där lampan i väntan på att låta hjärtat börja slå igen, då kan man göra det budget-style också ;)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vad sägs om tävlingshelger över 2 dagar med dubbla race och minst 2 träningspass på 20 minuter per klass och sen ca 20 minuters kval per klass. Och race på det. Låter mycket? Ja, då får man ju lite körtid värt pengarna som utövare. Det är riktigt tråkigt att spendera helger på banan där man får 1 kort träningspass på förmiddagen och ett kval sent, typ kl 17.30. Du ska då gå och sparka 6-7 timmar. Det är här utövarna hamnar i kläm och till slut anser att tävlingshelger inte är värt pengar och tiden man lägger. Det är i ansiktet på arrangörerna just nu, så det bör lyssnas noga.

Hmmmm nu vet jag inte hur länge du varit borta från racingen men vi kör ett 25-30 minuters kval på fm och ett 20-25 minuters race på em.

Vidare undrar jag om de förare du siktar på i ditt upplägg, Elitförare, klagar på för lite körtid på SM-helger? Ditt upplägg blir ju SVINDYRT, med två låååånga kval måste man ju ha ännu mer däck än de 2 set som går nu. Jag TROR att bland elitförare är inte brist på körtid ett problem, däremot tycker säkert Rookies att det hade varit fint att få köra mer...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hmmmm nu vet jag inte hur länge du varit borta från racingen men vi kör ett 25-30 minuters kval på fm och ett 20-25 minuters race på em.

Vidare undrar jag om de förare du siktar på i ditt upplägg, Elitförare, klagar på för lite körtid på SM-helger? Ditt upplägg blir ju SVINDYRT, med två låååånga kval måste man ju ha ännu mer däck än de 2 set som går nu. Jag TROR att bland elitförare är inte brist på körtid ett problem, däremot tycker säkert Rookies att det hade varit fint att få köra mer...

Per dag: 2 träning, 1 kval och 1 race.
Detta ska om mina uträkningar stämmer gå runt med 4 klasser.
Ju fler klasser, ju sämre för utövaren (tid på banan).

Att det går åt fler däck på en tävlingshelg är ju naturligt, då det inte är en bandag. 3-4 set set i snitt per helg (inkl träningsdagen) kunde gå åt. Men alla måste ju inte köra med nya däck på varje pass.

När jag kör tävling är jag där för att köra fort och köra bättre tider än på bandagar. Detta är synonymt med jag lägger på nytt gummi på hjulen.

Jag tror inte kostnaden är det som gör att utövare sviker. Kostar det 15000 istället för 12000 kr per helg så är det inte det som avgör om man kommer eller inte, tror jag!

Jag kör iaf inte tävling för totalt 4 pass på 2 dagar. Helvete heller! :)
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
SVEMO hade inget att informera om utan det var Mike som pressenterade nästa års planer för SO.

Detta är min tolkning av mötet i lördags:
* SO och SM kommer att vara delade mästerskap så som det var innan.
* SO kommer att avgöras på 3 tävlingstillfällen, 1 egen racehelg och 2 racehelger där även SM körs.
* Banorna är Falkenberg och Karlskoga.
* SO kommer att istället för vanliga sprintrace vara kortare sprintlopp på ca 15 km (6 varv på Gelleråsen).
Man kör kort kval på morgonen, 1, 3, 5 osv går till heat 1 och 2, 4, 6 går till heat 2. Sedan får de 7 snabbaste i varje heat (+ snabbaste 8:an) göra upp i ett finalrace där poäng delas ut till alla 15. De som inte går till final är utkvalade och utan poäng. Allt detta skall ske på 1 dag och med max 1 set däck för att hålla kostnaderna nere.
* De helger där SO och SM körs kommer SO köra på lördag och SM kör på söndag. SM kör som i år med kval på fm och race på em.
* En serieavgift/anmälningsavgift för SO som skall vara betald före säsongen börjar.
* Fredagsträning ingår i avgiften, men endast ett pass på eftermiddagen. Förmiddagen är vigt åt gatåkare. Tanken var att man skall kunna åka på fredag morgon och slippa åka på redan på torsdagen.
* Vill man inte åka SO går det bra att bara köra SM, men då är det endast kval och race på söndagen.

Detta är väl ungeför det jag jag kommer ihåg från mötet. Det var lite snack om prispengar och TV sändning (MotorsTV). Observera att detta gäller endast för tävlingarna på Gelleråsen och Falkenberg och det talades inget om resterande SM tävlingar på andra banor.

Mer officiell info kommer att läggas up på SO hemsidan.

Bu eller bä avgör själva.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Förra året testade LMS med att ha mycket tid

Fredagsträning, 3 pass 20min, 40min, 30min
pris 600kr

Lördag: kval 20min + 30min
Race: 18 varv

Söndag: kval 20min + 30min
Race: 18 varv

Total körtid inkl fredagsträning (20+40+30+20+30+~20 +20+30+~20) 230 minuter, det vill säga nästan 4:a timmar(!!)
Totalavgift inkl fredagsträning: 2600kr

Antal deltagare? 58st

Man kunde läsa i trådarna här på SH att det var för lite körtid "överallt", men när det väl blev myyycket körtid då dög inte det heller :tungan
Vad är "lagom" ? :D
Detta är anledningen till att det inte blev nåt Rookierace i år, för litet intresse från rookisarna att köra ett sånt race.
Hade man inte kört mycket innan på LMS hade man möjligheten att träna rätt så mycket under tävlingshelgen :fyllisar
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top