323 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Sidan 1 av 14 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 30 av 402
  1. #1
    ?? Bennybåges avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    Hörby
    Hoj
    Ten7 minimotard...
    Inlägg
    1 476

    Vad händer med svensk RR 2013?

    Framförallt tänker jag på ProSuperbike som nu går ihop STCC, men som inte kommer göra
    det nästa år, eller?
    Fortsätter Superbike challenge? Blir det en superbike serie i SO? Blir det nått SO?

    Hur långt har planerna kommit? Så snart denna säsongen är slut, så får ju förarna börja planera
    inför nästa, men vet man inte hur det blir, så är det ju hyffsat svårt.

    Någon som vet hur landet ligger?

  2. #2
    www.actionpics.se Nitrouss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Mantorp (Racetorp)
    Hoj
    GSX-R
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 873
    Mike har skrivit på FB att på lördag kväll ska han presentera 2013, Scandinavian Open is Back stod det!

    /Nitrous

    Gotland Ring 2015 - Årets bandagsgrej!!

    Bandagar på Anderstorp, Mantorp Park, Gelleråsen, Kinnekulle Ring, Gotland Ring

  3. #3
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    7 590
    Låter kul! Med liiiite bättre samordning då kan man hoppas! För i år har det väl ändå varit riktigt dåligt med 2 race där STCC och SM/Superbike Challenge har krockat! Himla konstigt tycker jag....

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2x R-1000
    Inlägg
    278
    Mmm,

    Vart Svensk RR är på väg är det nog många som kan gissa,
    Vi har ju klart mer än bara ett logistik & planeringsproblem när totalt ca 90 förare är anmälda till SM finaler i Karlskoga, Pro SBK samlar 10-11 man till finalen i Knutstorp. Av de licenser som tas ut är det knappt 70 talet som är aktiva som tävlingsförare. Lutar åt att det blir än tuffare 2013 att få ärliga/rktiga sponsorer till en SM-liga som ingen känner till el hört talas om. Utslaget för en tväling lär det med nuvarande förhållningssätt fr arrangörer (dela kostnader med antal anmälda) bli ännu dyrare att tävla.

    Men det som smärtar nu är ju att vi har en klart vikande trend på aktiva och... det verkar vara ännu färre som visar att de vill satsa helhjärtat på RR-grenen. Nog finns det flera saker där vi behöver attakera problemet & bygga möjlighter för fler skall våga/vilja att komma upp till racepace och släppa "banåkningen"?

    Lägger vi till situationen för arrangörer/banägare så är det svårt att se ljuspunkter i tunneln - kanske är det tåget på väg fr andra hållet?

    Vi kan nog hitta fler orsaker till varför det ser ut om det gör men de flesta kommer nog till samma svar, pengar, support, samt tidsbrist. Anser att förbundet & vår sektion har en del i engagera sig i denna problematik som på inget sätt är ny el unik. Med det skrivet så innebär det inte att de enskilda aktiva har en eget & ännu större personligt ansvar att försöka tänka längre än sin egna plånbok för att finanisera sin sportutövning.

    Så vad tror du om 2013 - 2014?

    /Eric

  5. #5
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    24 115
    Tror detta är konsekvensen av åratal med i grund och botten dålig sammanhållning bland de arrangörer som finns där ute. Sverige är för litet för 3-4 olika serier att välja på... Jag menar, det är under 100 utövare (som tävlar)? Det är bara att lägga ner, eller gå ihop och vänta ut och hoppas på bättre tider. Inte rätt tider att vara ego och tro att man ska håva in pengar med en egen serie.

  6. #6
    BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Estocolmo
    Hoj
    Njet
    Inlägg
    9 541
    Känns som att den här nedgången bara är fortsättningen på en trend vi sett under flera år och jag är inte det minsta förvånad. Tänker inte upprepa det jag brukar skriva för det är ändå ingen som bryr sig. Som man bäddar får man ligga brukar det heta.

  7. #7
    Äddsjail Agiles avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Norpan / 08:a i exil
    Hoj
    Frökens baby-twin! Men inte längre en race-sex
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    8 537
    Ökar det mina möjligtheter att tillhöra topp 100 i Sverige? Cooolt
    (inom några år kanske vi bara är 99, yay)


    Skämt åsido. Katastrofal utveckling tycker jag. Undrar lite hur folk är till vardags, jag försöker smyga ut infon till kreti & pleti när jag har chansen. Absoluit inte alla, men många visar ändå stort intresse och då framförallt de med barn verkar det som.

    Tror skarpt på att utveckla racehelgerna till mer familje-event. Något som förmodligen också blidkar sponsorer bättre än att ha Konsert och fyllefest i anslutning som kommit upp som förslag tidigare. (Å andar sidan, varför välja (på lång sikt)).
    Säljes till CBR600RR 03-06:

    Komplett set extra hjul inkl. skivor, distanser etc (ej drevhub)
    Extra bakfälg inkl. skiva (ej drevhub)
    Nytt Michelin Power One Competion (B) 180/55
    NYTT, oanvänt originalkåpset (rött/svart) (Bubbelplastskick, aldrig använt)

  8. #8
    MC Doktorn
    Gäst
    Är inte heller speciellt förvånad när SM tävlingar krockar med varandra.

    Är det Svemo som skall ha informationen med vilka klasser, resultat och framtida tävlingar som gäller?

    Där hittar Jag hittar gammal info om prosbk reglementet 2011/2012, ett nytt år med nya möjligheter osv..

    Den enda stället jag kan få bra info om vad som gäller är hos Scandinavian Open som körs till helgen.
    Borde inte dom arrangera Sbk SM? Verkar vara den enda sammanhållande kraften idag.

  9. #9
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    7 590
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Låter kul! Med liiiite bättre samordning då kan man hoppas! För i år har det väl ändå varit riktigt dåligt med 2 race där STCC och SM/Superbike Challenge har krockat! Himla konstigt tycker jag....
    Pratade ,ed Mike Luff om detta i helgen, och vad som för en vanlig människa verkar LÄTT är tydligen inte alltid så; det är MÅNGA arrangörer som vill ha SINA datum, och när då någon kommer och rubbar cirklarna så blir det svårt, "Tro mig, vi gör så gott vi kan!" sa Mike...

  10. #10
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Z1000SX -11 && RD 350 -85 && R6 -02
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    9 258
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Pratade ,ed Mike Luff om detta i helgen, och vad som för en vanlig människa verkar LÄTT är tydligen inte alltid så; det är MÅNGA arrangörer som vill ha SINA datum, och när då någon kommer och rubbar cirklarna så blir det svårt, "Tro mig, vi gör så gott vi kan!" sa Mike...
    Och det är ju just därför som sporten för tillfället dör pestdöden, arrangörerna dödar varandra för att de vägrar att se längre än vad näsan räcker.
    Det är väl i princip bara att bita ihop och vänta tills de konkurrerande serierna dött ut pga att ekonomin i det försvunnit sedan bygga upp en friskare rr-rörelse.

  11. #11
    Fabrikör Mr.J VR-8s avatar
    Reg.datum
    Nov 2004
    Ort
    Halmstad/Skedala
    Hoj
    Aprilia RSV1127 SBK, HusabergFS650e Enduro/Motard
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 756
    Något är helt klart "off" inom svensk RR, jag har precis tillbringat 2 dagar på Anderstorp med Fiver. Licensgruppen var full!!?? 60st licensierade förare väljer att köra träning istället för att tävla, vad beror detta på? Det ska tilläggas att det även fanns "race-hojar" i snabb gatgrupp som kördes av licensförare. Om det är ekonomin som begränsar så ligger alltså gränsen mellan startavgiften och bandagsavgiften, eller? 2 bandagar ligger på 2600:-(rätta mig om jag har fel) och en tävling hamnar på i runda slängar samma. Däck och bränsle går åt mer på träning eftersom körtiden är mer(=dyrare med bandagar).

    /J

  12. #12
    www.actionpics.se Nitrouss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Mantorp (Racetorp)
    Hoj
    GSX-R
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 873
    Citat Ursprungligen postat av VR-8 Visa inlägg
    Något är helt klart "off" inom svensk RR, jag har precis tillbringat 2 dagar på Anderstorp med Fiver. Licensgruppen var full!!?? 60st licensierade förare väljer att köra träning istället för att tävla, vad beror detta på? Det ska tilläggas att det även fanns "race-hojar" i snabb gatgrupp som kördes av licensförare. Om det är ekonomin som begränsar så ligger alltså gränsen mellan startavgiften och bandagsavgiften, eller? 2 bandagar ligger på 2600:-(rätta mig om jag har fel) och en tävling hamnar på i runda slängar samma. Däck och bränsle går åt mer på träning eftersom körtiden är mer(=dyrare med bandagar).

    /J
    Njae, en tävling kostar mycket mer än så. Man åker inte runt på jätteslitna däck när man endast har ett kval på 20 min före race osv. På två trackdays kan du klara dig på ett set däck men till en racehelg kör du troligen bara fredags träningen på beggade däck. Sen nya till kval på lördagen, sen åtminstone nytt bakdäck till racet på e.m. , på söndagen likadant.
    Sen boende redan från torsdag kväll för att köra fredags träning osv.
    Jag skulle nog vilja påstå att en låg-budget helg utan kraschad hoj som behöver reservdelar ligger på ca 10-12k med avgifter för tävling, träning, däck, boende, transport, mat, bränsle osv.

    Jag skulle nog säga att tävlingar är mycket dyrare, man betalar för att prestera bästa möjliga under den korta körtid man betalar för och är den enda man får varje dag under en tävlingshelg.

    //Nitroyus

    Gotland Ring 2015 - Årets bandagsgrej!!

    Bandagar på Anderstorp, Mantorp Park, Gelleråsen, Kinnekulle Ring, Gotland Ring

  13. #13
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    24 115
    Vad sägs om tävlingshelger över 2 dagar med dubbla race och minst 2 träningspass på 20 minuter per klass och sen ca 20 minuters kval per klass. Och race på det. Låter mycket? Ja, då får man ju lite körtid värt pengarna som utövare. Det är riktigt tråkigt att spendera helger på banan där man får 1 kort träningspass på förmiddagen och ett kval sent, typ kl 17.30. Du ska då gå och sparka 6-7 timmar. Det är här utövarna hamnar i kläm och till slut anser att tävlingshelger inte är värt pengar och tiden man lägger. Det är i ansiktet på arrangörerna just nu, så det bör lyssnas noga.

    Räkna sen all tid baklänges som finns per dag och se hur många klasser man kan få in.

    (jag kan ha fel i uträkningarna, men jag försöker bara hjälpa!)

    Så 9-17 = 8 timmar = 480 minuter.
    Minus 10 minuter mellan varje klass för rensning etc = 80 minuter.
    Så vi har 400 minuter körtid att fördela på X antal klasser för att bära en ekonomi.
    Om vi säger 30 minuters körpass med träning per dag så får man plats med 10 sådana.
    Och jag personligen vill iaf köra minst 2 träningspass per dag (20 min) + kval (20 min) + race (40 min) = 100 minuter i körtid varje dag. Det är 1.5 h på banan och det är helt OK!
    Det betyder att man bör få in 4 klasser om allt rullar på bra.

    4 stora klasser värt att ta dit publik för:
    Superbike
    Superstock 600
    BoTT
    ... och en till som ni själva får välja

    Tar man då att man vill ha bra med deltagare, minst 20 per klass:

    Intäkter
    20 x 4 klasser = 100 utövare.
    100 utövare * 2600 kr = 260000 kr.
    Publikintäkter: 0-500 * 100 kr = 0-50000 kr
    Mat / resturanger: 300-500 måltider * snitt 70 kr = 28000 kr

    Och får man 25 deltagare i snitt per klass så är det plötsligt över 300000 i intäkter.

    Kostnader
    Banhyra 2 dagar = 100000 kr? Eller subvensionerat för hemmarace i vissa fall.
    Personal? Ingen aning här. 50000 kr?
    Tidtagning etc: 20-30000 kr?

    Potentiellt vinst per helg:
    100000-150000 kr (vinstmarginal 20-40%?)

    Jag förstår varför man är ego, då tävlingar kan vara bra pengar att tjäna!
    Men det är inte tider nu att vara ego med tanke på att utövarna håller på att lämna sporten (tävlingsmomentet).
    Ju fler utövare ju bättre ekonomi, varför då inte locka utövare med att få köra hoj? Istället för att sitta och vänta 2-3 dagar.

    Jag som funderar på att köra igen nästa år, ser det här som ett stort problem. Vem kan ge mig mest körtid liksom. Fortsätter det som tidigare år med extremt lite körtid kommer jag skita i det och bara köra bandagar istället.


    OBS, jag hoppas jag räknat rätt här men jag tror inte jag är allt för långt ifrån

  14. #14
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    7 590
    Citat Ursprungligen postat av Nitrous Visa inlägg
    Njae, en tävling kostar mycket mer än så. Man åker inte runt på jätteslitna däck när man endast har ett kval på 20 min före race osv. På två trackdays kan du klara dig på ett set däck men till en racehelg kör du troligen bara fredags träningen på beggade däck. Sen nya till kval på lördagen, sen åtminstone nytt bakdäck till racet på e.m. , på söndagen likadant.
    Sen boende redan från torsdag kväll för att köra fredags träning osv.
    Jag skulle nog vilja påstå att en låg-budget helg utan kraschad hoj som behöver reservdelar ligger på ca 10-12k med avgifter för tävling, träning, däck, boende, transport, mat, bränsle osv.

    Jag skulle nog säga att tävlingar är mycket dyrare, man betalar för att prestera bästa möjliga under den korta körtid man betalar för och är den enda man får varje dag under en tävlingshelg.

    //Nitroyus
    MEN ÄNDÅ!!!!!! Visst är det JÄTTEKONSTIGT!!!! Jag säger inte emot dig vad det gäller den ekonomiska kalkylen för en racehelg, jag räknar som du.
    Men om JAG skulle åka på en bandagshelg (2 dagar) så skulle den bli svindyr av just den anledningen som VR-8 beskriver, jag får MYCKET mer körtid för och gör därför av med MYCKET mer däck. Men jag antar att de som var på Torpet hade en annan approach på körningen, det var mer en fråga om snabbt mysåka är om attack till 100%. För då går det åt däck. Och kåpor.

    Så, jag är precis som VR-8, jätteförvånad (och intresserad) över varför det var i princip lika många raceåkare på Torpet som på Åsen!!! Varför var de inte på Åsen??? Och fick köra PÅ RIKTIGT????? Någon borde fråga dem detta; varför vill ni inte rejsa???

  15. #15
    Fabrikör Mr.J VR-8s avatar
    Reg.datum
    Nov 2004
    Ort
    Halmstad/Skedala
    Hoj
    Aprilia RSV1127 SBK, HusabergFS650e Enduro/Motard
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 756
    Citat Ursprungligen postat av Nitrous Visa inlägg
    Njae, en tävling kostar mycket mer än så. Man åker inte runt på jätteslitna däck när man endast har ett kval på 20 min före race osv. På två trackdays kan du klara dig på ett set däck men till en racehelg kör du troligen bara fredags träningen på beggade däck. Sen nya till kval på lördagen, sen åtminstone nytt bakdäck till racet på e.m. , på söndagen likadant.
    Sen boende redan från torsdag kväll för att köra fredags träning osv.
    Jag skulle nog vilja påstå att en låg-budget helg utan kraschad hoj som behöver reservdelar ligger på ca 10-12k med avgifter för tävling, träning, däck, boende, transport, mat, bränsle osv.

    Jag skulle nog säga att tävlingar är mycket dyrare, man betalar för att prestera bästa möjliga under den korta körtid man betalar för och är den enda man får varje dag under en tävlingshelg.

    //Nitroyus
    Du har rätt på sätt och vis men jag tänkte mera ur en nybörjares ögon, då går det inte åt lika mycket däck som för en "snabb" förare. En nybörjare klarar lätt en racehelg på ett set däck, kanske inte på en 1000cc med mycket effekt men lätt i alla andra klasser. Det är ju ändå underifrån vi vill fylla på i leden, inte uppifrån med "avdankade" förare.

    Sedan är jag inte riktigt med på argumentet att åka på mer sletna däck på träning än på race, kör man bara på det ena på träning kan man inte utnyttja eller lära sig att köra på nya däck. En mental kick är det att ha nya däck på men det gäller att veta hur man utnyttjar det "nya" innan de är "sletna" och det lär man sig på träningen bland annat, tror jag iaf.

    Jag är helt säker på att det du skriver stämmer in på de som redan tävlar och är mer eller mindre erfarna men för en nybörjare blir det inte samma tror jag. Jag tycker också att det är en liten däckhysteri stundtals, det byts däck många gånger mest för att föraren har spöken och inte för att de är så dåligaatt det kan visas på varvtiderna. Spöken kommer av okunskap, kunskap skaffar man sig på träning bland annat, därför tycker jag att det inte skiljer så mycket på däcksåtgång på race och träning men å andra sidan är jag ingen fantom på detta utan en glad wannabe.

    /J

  16. #16
    Äddsjail Agiles avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Norpan / 08:a i exil
    Hoj
    Frökens baby-twin! Men inte längre en race-sex
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    8 537
    Citat Ursprungligen postat av VR-8 Visa inlägg
    Något är helt klart "off" inom svensk RR, jag har precis tillbringat 2 dagar på Anderstorp med Fiver. Licensgruppen var full!!?? 60st licensierade förare väljer att köra träning istället för att tävla, vad beror detta på?

    En del hyfsat korrekta antaganden...

    (=dyrare med bandagar).

    /J
    Jo, jag kan hålla med lite. Men 2 saker blir fel i matten.

    1. Licensförare i snabb grupp talar sitt tydliga språk. Bara för att man har överlevt en licenskurs (vilket i princip bara kräver att man är där eftersom arrangörerna av dessa inte verkar våga neka nån licens då de riskerar bli utan framtida deltagare om det kommer ut att vissa är hårdare än andra´) så betyder inte det att man är mogen för race.

    Det är liksom inte kul att bli varvad 3 ggr av i stort sett hela fältet, då är nog mer bantid för samma pengar högre prioriterat.

    Däremot hade ju läget varit ett annat om iaf 1/3 av dessa 60 hade anmält sig. Då hade ju startfältet bestått av de som verkligen ska köra Rookie, Rookies . Men det är ett stort steg att ta, och kräver nog att ett "gäng" anmäler sig lite i grupp för att slåss en intern kamp, och då kanske börja få med andra utomstående också.

    Citat Ursprungligen postat av Nitrous Visa inlägg
    Njae, en tävling kostar mycket mer än så. Man åker inte runt på jätteslitna däck ...

    ...10-12k med avgifter för tävling, träning, däck, boende, transport, mat, bränsle osv.

    //Nitroyus
    Du har givetvis rätt. Men ändå inte. För mig t.ex, som åker i bästa fall lågt rookie-tempo så har jag åkt typ 10 träningar (i varv/mil räknat typ 5 hela racehelger) på ett set däck. Nu på Mantorp började framdäcket ge upp och jag lyfte fan hojen med knät runt F2 var & varannat varv, men innan dess har inte fästet varit nåt problem.

    Man kan bo billigt om man skippar hotellnätterna, mat är inte dyrare än hemma om man vill och banorna ligger lika långt bort oavsett event-typ. Dessutom kör man ju som sagt betydligt färre varv på race än träning så det blir i princip billigare .

    Och även om man kör nya däck till race, så kan man ju träna på dem resten av säsongen sen

    Jag har räknat (rätt noga) på att en racehelg landar på 5-8000 beroende på bana/avstånd och boende.


    Den största kostnaden (för er andra alltså) är nog utebliven lön om man måste ta ledigt.

    -----------------

    För er ekligaAförare är ju läget ett annat, ni slaktar däck i ett annat tempo och ställer högre krav på det mesta, då förstår jag tänket till 100%. Men om man vill dricka mkt kaffe och få adrenalinet av att stirra på den där lampan i väntan på att låta hjärtat börja slå igen, då kan man göra det budget-style också
    Säljes till CBR600RR 03-06:

    Komplett set extra hjul inkl. skivor, distanser etc (ej drevhub)
    Extra bakfälg inkl. skiva (ej drevhub)
    Nytt Michelin Power One Competion (B) 180/55
    NYTT, oanvänt originalkåpset (rött/svart) (Bubbelplastskick, aldrig använt)

  17. #17
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    7 590
    Citat Ursprungligen postat av Swedie Visa inlägg
    Vad sägs om tävlingshelger över 2 dagar med dubbla race och minst 2 träningspass på 20 minuter per klass och sen ca 20 minuters kval per klass. Och race på det. Låter mycket? Ja, då får man ju lite körtid värt pengarna som utövare. Det är riktigt tråkigt att spendera helger på banan där man får 1 kort träningspass på förmiddagen och ett kval sent, typ kl 17.30. Du ska då gå och sparka 6-7 timmar. Det är här utövarna hamnar i kläm och till slut anser att tävlingshelger inte är värt pengar och tiden man lägger. Det är i ansiktet på arrangörerna just nu, så det bör lyssnas noga.
    Hmmmm nu vet jag inte hur länge du varit borta från racingen men vi kör ett 25-30 minuters kval på fm och ett 20-25 minuters race på em.

    Vidare undrar jag om de förare du siktar på i ditt upplägg, Elitförare, klagar på för lite körtid på SM-helger? Ditt upplägg blir ju SVINDYRT, med två låååånga kval måste man ju ha ännu mer däck än de 2 set som går nu. Jag TROR att bland elitförare är inte brist på körtid ett problem, däremot tycker säkert Rookies att det hade varit fint att få köra mer...

  18. #18
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    24 115
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hmmmm nu vet jag inte hur länge du varit borta från racingen men vi kör ett 25-30 minuters kval på fm och ett 20-25 minuters race på em.

    Vidare undrar jag om de förare du siktar på i ditt upplägg, Elitförare, klagar på för lite körtid på SM-helger? Ditt upplägg blir ju SVINDYRT, med två låååånga kval måste man ju ha ännu mer däck än de 2 set som går nu. Jag TROR att bland elitförare är inte brist på körtid ett problem, däremot tycker säkert Rookies att det hade varit fint att få köra mer...
    Per dag: 2 träning, 1 kval och 1 race.
    Detta ska om mina uträkningar stämmer gå runt med 4 klasser.
    Ju fler klasser, ju sämre för utövaren (tid på banan).

    Att det går åt fler däck på en tävlingshelg är ju naturligt, då det inte är en bandag. 3-4 set set i snitt per helg (inkl träningsdagen) kunde gå åt. Men alla måste ju inte köra med nya däck på varje pass.

    När jag kör tävling är jag där för att köra fort och köra bättre tider än på bandagar. Detta är synonymt med jag lägger på nytt gummi på hjulen.

    Jag tror inte kostnaden är det som gör att utövare sviker. Kostar det 15000 istället för 12000 kr per helg så är det inte det som avgör om man kommer eller inte, tror jag!

    Jag kör iaf inte tävling för totalt 4 pass på 2 dagar. Helvete heller!

  19. #19
    WCX Racing Magnuss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R6 -08
    Inlägg
    2 316
    SVEMO hade inget att informera om utan det var Mike som pressenterade nästa års planer för SO.

    Detta är min tolkning av mötet i lördags:
    * SO och SM kommer att vara delade mästerskap så som det var innan.
    * SO kommer att avgöras på 3 tävlingstillfällen, 1 egen racehelg och 2 racehelger där även SM körs.
    * Banorna är Falkenberg och Karlskoga.
    * SO kommer att istället för vanliga sprintrace vara kortare sprintlopp på ca 15 km (6 varv på Gelleråsen).
    Man kör kort kval på morgonen, 1, 3, 5 osv går till heat 1 och 2, 4, 6 går till heat 2. Sedan får de 7 snabbaste i varje heat (+ snabbaste 8:an) göra upp i ett finalrace där poäng delas ut till alla 15. De som inte går till final är utkvalade och utan poäng. Allt detta skall ske på 1 dag och med max 1 set däck för att hålla kostnaderna nere.
    * De helger där SO och SM körs kommer SO köra på lördag och SM kör på söndag. SM kör som i år med kval på fm och race på em.
    * En serieavgift/anmälningsavgift för SO som skall vara betald före säsongen börjar.
    * Fredagsträning ingår i avgiften, men endast ett pass på eftermiddagen. Förmiddagen är vigt åt gatåkare. Tanken var att man skall kunna åka på fredag morgon och slippa åka på redan på torsdagen.
    * Vill man inte åka SO går det bra att bara köra SM, men då är det endast kval och race på söndagen.

    Detta är väl ungeför det jag jag kommer ihåg från mötet. Det var lite snack om prispengar och TV sändning (MotorsTV). Observera att detta gäller endast för tävlingarna på Gelleråsen och Falkenberg och det talades inget om resterande SM tävlingar på andra banor.

    Mer officiell info kommer att läggas up på SO hemsidan.

    Bu eller bä avgör själva.
    #35 R600 - 2014

    WCX RACING
    Samarbetspartners
    MIDROC Electro - Sveriges ledande elteknikföretag
    MIDROC Automation - ledande leverantör av system för effektivare produktion!
    VIANOR - Däckspecialister på nordiska förhållanden
    Yamaha Center Göteborg
    ARCCORE - The future is open

  20. #20
    Brumm brumm håkans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    mantorp-racing.se
    Hoj
    Honda CBR 1000RR
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 443
    Förra året testade LMS med att ha mycket tid

    Fredagsträning, 3 pass 20min, 40min, 30min
    pris 600kr

    Lördag: kval 20min + 30min
    Race: 18 varv

    Söndag: kval 20min + 30min
    Race: 18 varv

    Total körtid inkl fredagsträning (20+40+30+20+30+~20 +20+30+~20) 230 minuter, det vill säga nästan 4:a timmar(!!)
    Totalavgift inkl fredagsträning: 2600kr

    Antal deltagare? 58st

    Man kunde läsa i trådarna här på SH att det var för lite körtid "överallt", men när det väl blev myyycket körtid då dög inte det heller
    Vad är "lagom" ?
    Detta är anledningen till att det inte blev nåt Rookierace i år, för litet intresse från rookisarna att köra ett sånt race.
    Hade man inte kört mycket innan på LMS hade man möjligheten att träna rätt så mycket under tävlingshelgen
    Senast redigerat av håkan den 2012-09-10 klockan 10:03.
    StensbyRacing goes www.stensby-racing.se

  21. #21
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    24 115
    håkan, hur kommuncierar LMS ut mot alla utövare när var hur tävlingar är? Görs det utskick till alla aktiva i Sverige som berättar t.ex minst 2 månader i förväg att en tävling är planerad samt vad för upplägg som erbjuds?

    Fredag ser OK ut i körtid, men lördag och söndag ser riktigt tråkiga ut i körtid. Mycket att vänta, något jag minns som rätt negativt. Ofta körtid på morgonen sen sent eftermiddag.

    Försöker inte vara negativ förresten...

  22. #22
    Fabrikör Mr.J VR-8s avatar
    Reg.datum
    Nov 2004
    Ort
    Halmstad/Skedala
    Hoj
    Aprilia RSV1127 SBK, HusabergFS650e Enduro/Motard
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 756
    Betalande publik är nyckeln till bättre racing(på lång sikt) och med ett fokus på att få in NYA förare vidgas sökområdet för att hitta publiken. Nya förare drar med sig ny publik, nya förare har polare som också dras med, kanske som förare, kanske som publik eller depå-personal. Så länge vi fokuserar på att deltagarna ska stå för kalaset helt och hållet kommer vi ingenvart, självklart är detta en långsiktig plan men jag tror att det är dit vi måste sikta.

    /J

  23. #23
    Snabbare än Don Queer Nr:18s avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Oskarström
    Hoj
    Honda Fiverblade 2010
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    9 275
    Citat Ursprungligen postat av Swedie Visa inlägg
    Vad sägs om tävlingshelger över 2 dagar med dubbla race och minst 2 träningspass på 20 minuter per klass och sen ca 20 minuters kval per klass. Och race på det. Låter mycket? Ja, då får man ju lite körtid värt pengarna som utövare. Det är riktigt tråkigt att spendera helger på banan där man får 1 kort träningspass på förmiddagen och ett kval sent, typ kl 17.30. Du ska då gå och sparka 6-7 timmar. Det är här utövarna hamnar i kläm och till slut anser att tävlingshelger inte är värt pengar och tiden man lägger. Det är i ansiktet på arrangörerna just nu, så det bör lyssnas noga.

    Räkna sen all tid baklänges som finns per dag och se hur många klasser man kan få in.

    (jag kan ha fel i uträkningarna, men jag försöker bara hjälpa!)

    Så 9-17 = 8 timmar = 480 minuter.
    Minus 10 minuter mellan varje klass för rensning etc = 80 minuter.
    Så vi har 400 minuter körtid att fördela på X antal klasser för att bära en ekonomi.
    Om vi säger 30 minuters körpass med träning per dag så får man plats med 10 sådana.
    Och jag personligen vill iaf köra minst 2 träningspass per dag (20 min) + kval (20 min) + race (40 min) = 100 minuter i körtid varje dag. Det är 1.5 h på banan och det är helt OK!
    Det betyder att man bör få in 4 klasser om allt rullar på bra.

    4 stora klasser värt att ta dit publik för:
    Superbike
    Superstock 600
    BoTT
    ... och en till som ni själva får välja

    Tar man då att man vill ha bra med deltagare, minst 20 per klass:

    Intäkter
    20 x 4 klasser = 100 utövare.
    100 utövare * 2600 kr = 260000 kr.
    Publikintäkter: 0-500 * 100 kr = 0-50000 kr
    Mat / resturanger: 300-500 måltider * snitt 70 kr = 28000 kr

    Och får man 25 deltagare i snitt per klass så är det plötsligt över 300000 i intäkter.

    Kostnader
    Banhyra 2 dagar = 100000 kr? Eller subvensionerat för hemmarace i vissa fall.
    Personal? Ingen aning här. 50000 kr?
    Tidtagning etc: 20-30000 kr?

    Potentiellt vinst per helg:
    100000-150000 kr (vinstmarginal 20-40%?)

    Jag förstår varför man är ego, då tävlingar kan vara bra pengar att tjäna!
    Men det är inte tider nu att vara ego med tanke på att utövarna håller på att lämna sporten (tävlingsmomentet).
    Ju fler utövare ju bättre ekonomi, varför då inte locka utövare med att få köra hoj? Istället för att sitta och vänta 2-3 dagar.

    Jag som funderar på att köra igen nästa år, ser det här som ett stort problem. Vem kan ge mig mest körtid liksom. Fortsätter det som tidigare år med extremt lite körtid kommer jag skita i det och bara köra bandagar istället.


    OBS, jag hoppas jag räknat rätt här men jag tror inte jag är allt för långt ifrån
    Korrigerar intäkterna med atat maten tjänar du inga 70 kr per portion på. I bästa fall kanske du tjänar 10 kr per portion.
    På utgiftssidan har du glömt en av de största kostnaderna, nämligen sjukvård. Räkna med mellan 80 och 100K per 2 dagar, beroende på vilken bana det gäller.
    Banåkningssugen? Kolla in www.fiver.se

  24. #24
    Äddsjail Agiles avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Norpan / 08:a i exil
    Hoj
    Frökens baby-twin! Men inte längre en race-sex
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    8 537
    Är det bara jag som tycker att det tjafsas mkt mellan alla intressenter i vår lilla bubbla?

    Det finns i princip 4 grupper av "oss".

    * Aktiva deltagare (Förare, team-staff etc)
    * Arrangörer (funkisar, ideellt snälla hjälpredor etc)
    * Leverantörer (Catering, sjukvård, Greven etc)
    * Kunder (Publik, sponsorer mf)

    Man behöver inte ha doktorerat i företagsekonomi för att förstå att en positiv utveckling är win-win för alla, och tvärtom.

    Alla ställer krav, men ingen verkar förstå vem som ska betala. Varför?

    Är det ett problem att få folk att starta? Varför? Sannolikt för att de inte vet vad de går miste om. Styr då upp fler C-race som KM, ERF-sprint osv och se till att hetsa dina fellow licens-bandagsåkare att "testa".

    Är det ett problem att däck är dyrt? Sluta gnäll om bantiden då!

    Är det ett problem att arr tar höga avgifter i brist på publiikintäkter, börja ställ upp hojen på stan och promota din nästa tävling. Bjud in kollegor, grannar osv..

    Är det ett problem att täävlingar krockar och kalendern är bristfällig? Se för ff till att prata med de andra arrangörerna i en öppen dialog. Ni är inte konkurrenter, ni är kollegor

    Samtliga ovan 4 nämnde grupper har samma mål. Att göra sporten mer intressant för publik, skapa ett större kring-event och mervärde och få fram fler elitförare som kanske kan bli nåt i framtiden.
    Säljes till CBR600RR 03-06:

    Komplett set extra hjul inkl. skivor, distanser etc (ej drevhub)
    Extra bakfälg inkl. skiva (ej drevhub)
    Nytt Michelin Power One Competion (B) 180/55
    NYTT, oanvänt originalkåpset (rött/svart) (Bubbelplastskick, aldrig använt)

  25. #25
    Brumm brumm håkans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    mantorp-racing.se
    Hoj
    Honda CBR 1000RR
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 443
    Citat Ursprungligen postat av Swedie Visa inlägg
    håkan, hur kommuncierar LMS ut mot alla utövare när var hur tävlingar är? Görs det utskick till alla aktiva i Sverige som berättar t.ex minst 2 månader i förväg att en tävling är planerad samt vad för upplägg som erbjuds?

    Fredag ser OK ut i körtid, men lördag och söndag ser riktigt tråkiga ut i körtid. Mycket att vänta, något jag minns som rätt negativt. Ofta körtid på morgonen sen sent eftermiddag.

    Försöker inte vara negativ förresten...
    på precis samma sätt som när det var 160st på B-racet...

    Förra året så var hösten lite ekonomiskt jobbig, det låg väl 4:a race på 5 helger i rad eller nåt sånt

    Du ser, det dög inte med mkt körtid heller, det ska va mkt tid + ingen vänteid... tills det kommer de som som vill ha tid emellan för att kunna laga hojen.

    R1000
    Kval1 10:45 20min
    Kval2 14:15 30 min
    Race: 17:15 18 varv

    Vet inte hur man får det så mkt bättre utan att ha det direkt efter varandra i princip.

    ska race vara 20 minuter efter kvalet för att det ska va tight nog?

    själv tycker jag man kunde skitit i kval2 o kört race1 då och race2 17.15 istället .)
    dvs 4:a race på helgen...
    Senast redigerat av håkan den 2012-09-10 klockan 11:50.
    StensbyRacing goes www.stensby-racing.se

  26. #26
    BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Estocolmo
    Hoj
    Njet
    Inlägg
    9 541
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...80#post5638380

    Kul att Mike försöker med något nytt men som redan nämnts är det för många kockar och svensk RR ser ut att bli en enda röra även 2013.

    När det gäller snacket om körtid gillade jag själv aldrig LMS upplägg med 2 kval samma dag. Jag höll inte på med roadracing för att kvala, det var racen som var kul. Ett kort kval och två race hade varit mycket roligare och det är väl det Mike och SO siktar på.

    Otroligt glad över att nuförtiden befinna mig på "läktaren" och slippa oroa mig för vad arrangörerna ska komma med för tokiga påhitt nästa säsong

  27. #27
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    24 115
    Jag klipper om lite i trådarna så vi slipper ha två med samma inriktning...

    (Magnus inlägg med info från Mike's presentation av SO finns med ca mitten på den här sidan)

  28. #28
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Z1000SX -11 && RD 350 -85 && R6 -02
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    9 258
    Som spelutvecklare kan jag tipsa om att man aldrig slipper gnäll, men när det gnälls lika mycket från båda hållen så har man nått en bra balanspunkt. (Men då måste det ju såklart vara motpoler.)
    Som exempelvis att folk gnäller på att det är för lite bantid, vs att folk gnäller på att det går åt för mycket däck...

    Och som jag sagt tidigare, få dit betson eller något bettingföretag så att pöbeln kan satsa pengar på loppen, samt ta en avgift (hyra) för att de ska kunna finnas på plats. Det är tex inte en jävel som är intresserad av travsport i sig, men ändå är det väldigt många som tittar för att de satsat pengar.

  29. #29
    Medlem Harmon Rabbs avatar
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Ducati 748R -02
    Inlägg
    8 617
    För att svensk motorsport ska i huvudtaget kunna locka publik kan man inte hålla på som idag och det verkar man själv ha insett. Intressant att följa er diskussion så här långt. I morse läste jag att STCC lockade 20 000 människor till Knutstorp för 10 år sedan. I år har det max varit 5000- 6000 personer på plats. Tror väldigt mycket beror på motorsporten själva med de internbråk som varit inom olika serier vilket resulterat i utbrytarligor. Sponsorer vill exponeras och för att göra det måste man fundera på hur man kan locka tillbaka publiken man förlorat. Det är ingen billig sport ni håller på med. Många av er får säkert ta mycket ur egen ficka så det är inte konstigt att motorsporten är lite svältfödd.

    http://hd.se/sport/2012/09/09/banrac...t-losa-braket/

  30. #30
    Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ingen... =/
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    24 115
    Med tanke på vikande siffror vad gäller antalet utövare som tar sig till en tävlingshelg, så kanske det är värt att göra en enkät och fråga varför folk inte dyker upp?

    Sen tar man den punkt som återkommer mest och åtgärdar!

Sidan 1 av 14 1234567 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2002 Kawasaki Mean Streak av Janu4ri

2009 Ducati Monster 696 av Malin

2014 Suzuki GSR 750 av CsabaM

Bloggar
Jobbar på..... av Toyman

Röda districtet.. av Toyman

En jävla knall av Toyman