Nån som hittar runt Mantorp???

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Åkte Mantorp med AP för första gången i helgen.

Pga en serie i misslyckanden och otur blev det bara 4 hela pass och ett par skvättar, men hann få en hum om banan iaf.

Åkte 1.30 3e passet, och började mot slutet av söndagen förstå vad jag hade greppat, och vad som fortfarande var ett mörker när det gäller spår och fokus.


Finns det nån som hittar runt bra, som orkar skriva en lite manual för bromspunkter, referenspunkter (spår) osv så att jag med banan färskt i minnet får nåt att memorera till nästa år så jag kan jaga de där <1.25 som jag borde åka på.


------------------------------------------------
Chikanen fick jag flyt i, mjölbysvängen greppade jag, även om jag inte hann labba mig fram till hur hårt man kunde pressa. Fanns en ojämnhet i utgången som fick det att rysta till rätt bra.. Fjädringsjobb eller annat spår? Blir nog problem om det går riktigt fort?

Vänstern efter krönet var asläskig, förstår att det går att åka CP-fort där, men fick problem med nån bula sent i ingången som fick framhjulet att bete sig så jag vågade inte pressa hårdare. Kanske går att gasa sig förbi det mer stabilt och bromsa hårdare mot F2?

Ingången F2 ett jävla mörker, kändes som man stannade och gick skitsegt ända ut till curbsen. Sen var det ju bara att macka på så mkt man vågade.. Rätt att hålla sig ganska i mitten där?

Långt ut till höger och svänga sent mot start/mål där det verkade gå att åka MYCKET fortare än man trodde första passet, men inga direkta problem tror jag. Men att jag måste vänja mig vid farten runt det blinda hörnet.

Spår ingången till första vänstern? Tyckte alla andra gick så tight in i den. Jag fick problem i utgången då att det blev tight och vill svänga senare och bryta in mot ett senare apex för att kunna trycka på en halv sekund mot parisaren innan lite broms.. Vad är rätt?

Parisaren???? Ja, vaffan ere frågan om :kulspruta :3freak
Åkte bara vilse, assvårt att hitta nåt flyt. Tog den som nån sort dubbelapexhöger, men vette fan vad jag gjorde egentligen.

Snabbhögern sen var ok, jag svängde för tidigt och missade både gas innan och kurvhastighet pga det, men det är jag medveten om så det är ok.
-----------------------------------------------------

Nån vintertrött själ som orkar hjälpa oss vilsa blåbär?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och det är grymt om nån kan walk me through bara en (1) sektion.. Blir lite uppsats annars kanske :D
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Chikanen fick jag flyt i, mjölbysvängen greppade jag, även om jag inte hann labba mig fram till hur hårt man kunde pressa. Fanns en ojämnhet i utgången som fick det att rysta till rätt bra.. Fjädringsjobb eller annat spår? DET ÄR SÅ DÄR. FÖRSÖK ATT LUTA UPP HOJEN OCH LIGG KVAR PÅ FULLGAS. Blir nog problem om det går riktigt fort?

Vänstern efter krönet var asläskig, förstår att det går att åka CP-fort där, men fick problem med nån bula sent i ingången som fick framhjulet att bete sig så jag vågade inte pressa hårdare. Kanske går att gasa sig förbi det mer stabilt och bromsa hårdare mot F2? HÄR GÅR DET ATT GÅ RUGGIGT FORT IN. DU SLÄPPER GASEN PRECIS INNAN KRÖNET OCH SEDAN KAN DU LÄGGA PÅ FÖRSIKTIGT MED BROMS OM DU VILL. ANNARS VIKER DU IN OCH GÅR PÅ LÄTT GRUNDGAS. GÅ IN SENARE ÄN DU TROR. SEDAN GÅR DET ATT BROMSA GANSKA SENT INNAN HÖGERN.

Ingången F2 ett jävla mörker, kändes som man stannade och gick skitsegt ända ut till curbsen. Sen var det ju bara att macka på så mkt man vågade.. Rätt att hålla sig ganska i mitten där? FÖRSTA HÖGERN DÄR ÄR MIN AKILLESHÄL SÅ DÄR FÅR NÅGON ANNAN SVARA. FÖRSÖK EFTER DEN ATT RÄTA UPP HOJEN SÅ MYCKET DU KAN OCH HÄNG UT KRAFTIGT! SEDAN GASAR DU LITE MER ÄN DU VÅGAR OCH GÅR IN GANSKA SENT ÅT HÖGER SÅ DU FÅR ETT RAKARE SPÅR UT. GASAR TILL OCH SEDAN GLIDER DU UT ÅT HÖGER UNDER INBROMSNINGEN MOTSTYR OCH GÅR IN RELATIVT SENT PÅ DEN VÄNSTRA KURVAN SOM KOMMER. HÄR ÄR DET VIKTIGT ATT FÅ EN RAK LINJE UT PÅ RAKAN SÅ DU SLIPPER GLIDA UT FÖR LÅNGT OCH DÄRMED BEHÖVA SLÄPPA GASEN. HÄR GÅR DET ATT TJÄNA MYCKET TID.

Långt ut till höger och svänga sent mot start/mål där det verkade gå att åka MYCKET fortare än man trodde första passet, men inga direkta problem tror jag. Men att jag måste vänja mig vid farten runt det blinda hörnet.

Spår ingången till första vänstern? Tyckte alla andra gick så tight in i den. Jag fick problem i utgången då att det blev tight och vill svänga senare och bryta in mot ett senare apex för att kunna trycka på en halv sekund mot parisaren innan lite broms.. Vad är rätt? JAG GÅR IN GANSKA SENT OCH JÄVLIGT FORT DOCK ÄR DET SOM ALLA ANDRA KURVOR BEROENDE PÅ HOJ OCH INSTÄLLNINGAR. SEDAN GASAR JAG HÅRT UR KURVAN.

Parisaren???? Ja, vaffan ere frågan om
Åkte bara vilse, assvårt att hitta nåt flyt. Tog den som nån sort dubbelapexhöger, men vette fan vad jag gjorde egentligen. DÅLIG PÅ DENNA FRÅGA NÅGON ANNAN. KÄNNS SOM JAG KOMMER MER RÄTT JU SNABBARE JAG KÖR IN. DOCK UPPLEVER JAG ATT MAN LIGGER NÄRA GRÄNSEN ÄNDÅ...

Snabbhögern sen var ok, jag svängde för tidigt och missade både gas innan och kurvhastighet pga det, men det är jag medveten om så det är ok.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Kollade den i morse faktiskt :)

Men det hjälper inte, det är mer en demonstration än en manual. I need the fukking manual :talanglös


Vart ska man hålla ut inför böj, vart kan man ta tidigt/sent apex, finns det märken/referenser i marken/bredvid banan som man ska tänka på för att veta var man ska svänga in, gå på gas, sikta på utgången. Ska jag drifta ut ända till bankant eller hålla mig i mitten för att få rakare (närmare) spår?

Finns det spår där man kan undvika bulorna jag fick problem med? Typ som i Mikes Corner som blir mjuk om man håller max 30cm från apex i ingången..

Var är det halt, var kan man kliva på tills man kroknar?

David är ju balls>brains (på ett bra sätt) - Skulle jag ens tänka på att försöka hålla hans tempo skulle jag krascha mig död redan i depån :(

Glöm inte att jag farträdd och talanglös :(
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nåt att analysera för den hjälpsamme samariten :)

Kör inte riktigt max då jag försöker filma den vita pricken framför, och kameran halkar snett efter ett par varv så vrid på skärmen :D

Försökte montera kameran på kutsen sen för att se hur man satt också, men fick inga hela pass sen :(

http://www.youtube.com/watch?v=jPFYYiBxxPQ&feature=plcp
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det jag kan se är att du inte hittat bromspunkterna och ibland inte utnyttjar banan fullt ut. Du kör lite för runt i vissa partier och inte "lite spetsigare" i slutet av kurvan så du kan gå på med hårdare gas ur kurvan (typ ur parisaren eller vad den heter).
Samma sak ut på raksträckan. Vräk ner hojen och gå på med gas tidigt och sedan ligger du på ännu lite hårdare så du precis klarar av att styra hojen så du inte kör över curbsen.
Du har ju skaplig kurvhastighet braq utgång ut på start och mål och så men det är bromspunkterna som förstör det mesta i din körning just nu ser det ut som. Alldeles för tidigt.
I kurvan efter raksträckan bör du inte glida ut så mycket i utgången. Du får ett sent "2a apex". Hämta hem hojen tidigare så du kan gå på hårdare med gasen.

Över krönet innan snabbvänstern släpper du nog gasen 50 meter innan du behöver göra det... Men som sagt känn efter själv och gör ingen "kapa 3 sek i en kurva" idiot körning. Testa att gå in lite snabbare, lite snabbare, lite snabbare etc så hinner du lära känna gränserna.

Jag är på intet sätt snabbast runt Mantorp men efter egen förmåga kan jag guida runt dig några varv vid tillfälle (om vi kör samtidigt någon gång).
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det jag kan se är att du inte hittat bromspunkterna och ibland inte utnyttjar banan fullt ut. Du kör lite för runt i vissa partier och inte "lite spetsigare" i slutet av kurvan så du kan gå på med hårdare gas ur kurvan (typ ur parisaren eller vad den heter).
Samma sak ut på raksträckan. Vräk ner hojen och gå på med gas tidigt och sedan ligger du på ännu lite hårdare så du precis klarar av att styra hojen så du inte kör över curbsen.
Du har ju skaplig kurvhastighet och så men det är bromspunkterna som förstör det mesta i din körning just nu ser det ut som. Alldeles för tidigt.
I kurvan efter raksträckan bör du inte glida ut så mycket i utgången. Du får ett sent "2a apex". Hämta hem hojen tidigare så du kan gå på hårdare med gasen.

Jag är på intet sätt snabbast runt Mantorp men efter egen förmåga kan jag guida runt dig några varv vid tillfälle (om vi kör samtidigt någon gång).


Tror vidvinkeln på kameran luras lite, mina sena bromsningar är typ det enda jag är bra på och det jag hämtar tiden på jämfört med även de som är betydligt snabbare än mig på allt annat, men ska tänka på det ändå och slipa slipa :)

"Kurvan efter raksträckan", där du tyckte jag gled ut för mkt.. Menar du start/mål eller mjölbysvängen efter långa rakan?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan inte mantorp så jag uttalar mig inte om hur du kör just där men mjuk ock fin instyrning tycker jag det ser ut som.....

Mer attack i instyrningen, snabbt ner och upp igen.
Sen, utnyttja banan, kan ha fel då jag inte kan banan något vidare men ser ut som du sparar för mycket asfalt ibland.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och felet i chikanen är nog lite växelval och/eller drevning. Körde Mojjas hoj ett par varv och då gick det bra att ta den på 1an vilket gav mkt bättre tryck, min är lägre drevad så jag tar den på tvåan och då blir det lte trött där.. Får labba med det nästa ¨gång kanske..

Gasar ändå ganska tidigt, men det händer liksom ingenting :D
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Mjölbysvängen. Den rurvan kör du väldigt runt i. Där kan man tidigt lägga på i princip full gas med rätt spår.
Tror vidvinkeln på kameran luras lite, mina sena bromsningar är typ det enda jag är bra på och det jag hämtar tiden på jämfört med även de som är betydligt snabbare än mig på allt annat, men ska tänka på det ändå och slipa slipa :)

"Kurvan efter raksträckan", där du tyckte jag gled ut för mkt.. Menar du start/mål eller mjölbysvängen efter långa rakan?
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Avgörande för mig att komma upp i hastighet är ofta just bromspunkterna. När jag bromsar där jag ska bromsa så får jag perfekt kurvhastighet och det blir nästan automatiskt ett bra apex. Du lägger på gas tidigt, mjukt och fint i högfartskurvorna tycker jag.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mjölbysvängen.


Ok, viss förvirring här.. (Jmf Henriks tips om att utnyttja banbredden)

Jag chansar på att du inte menar det sista i utgången där man mackar på. Utan mer att jag ska vänta en stund till med att kliva på, för att kuna bryta runt hojen mer ordentligt och sen kunna slå på FULLT istället för ganska mkt som nu?

Och samma sak där, tog den på trean men borde kört på 2an för att få bättre driv. Gav inte full effekt förrän uppe på krönet typ :(
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Avgörande för mig att komma upp i hastighet är ofta just bromspunkterna. När jag bromsar där jag ska bromsa så får jag perfekt kurvhastighet och det blir nästan automatiskt ett bra apex. Du lägger på gas tidigt, mjukt och fint i högfartskurvorna tycker jag.


Äsch då :rodnar
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Avgörande för mig att komma upp i hastighet är ofta just bromspunkterna. När jag bromsar där jag ska bromsa så får jag perfekt kurvhastighet...

Det är ett problem för mig, jag är farträdd som fan..

Jobbat med sviestadböjen ett par träningar för att få upp ingångshastigheten, men jag tvekar och tar escapen :(

Vill våga bromsa mig längre in i böj så man kan styra ingångshastigheten bättre de sista metrarna utana tt det blir otäckt som er stora pojkar.


Träna träna träna träna träna
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag pratar "i början av utgången". Om man kan köra med hojen "rakare" där istället för att köra runt i kurvan kan du slå på mycket hårdare istället för att halvgasa i 100 meter.
Mycket handlar om att köra fort i kurvor, men också att göra det på "rätt" ställe i kurvan. Bromsa sent och hårt. Ligg kvar på broms lite längre. Åk ut lite i "något senare än mitten" (detta ska du behöva göra pga farten är så hög så du inte kan köra tight) av kurvan fortfarande ganska bra hastighet men slipa av fart fram hit. Lägg på grundgas, lägg ner järnet så du hämtar hem hojen titta mot vänstra sidan av banan vid krönet. Räta upp hojen (häng ut huvud och kropp så mycket du kan till höger om hojen och gå hårt på gasen. Sjukt svårt att beskriva...

Backlund kör inte så men Mårtensson gör det. Backlund tar höjd som fasen till vänster innan böj. Jag Mårtensson mfl gör inte det. Som sagt körstil, hoj och inställningar...

Ok, viss förvirring här.. (Jmf Henriks tips om att utnyttja banbredden)

Jag chansar på att du inte menar det sista i utgången där man mackar på. Utan mer att jag ska vänta en stund till med att kliva på, för att kuna bryta runt hojen mer ordentligt och sen kunna slå på FULLT istället för ganska mkt som nu?

Och samma sak där, tog den på trean men borde kört på 2an för att få bättre driv. Gav inte full effekt förrän uppe på krönet typ :(
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om man kan köra med hojen "rakare" där istället för att köra runt i kurvan kan du slå på mycket hårdare istället för att halvgasa i 100 meter.

Mycket handlar om att köra fort i kurvor, men också att göra det på "rätt" ställe i kurvan. Bromsa sent och hårt. Ligg kvar på broms lite längre. Åk ut lite i "något senare än mitten" (detta ska du behöva göra pga farten är så hög så du inte kan köra tight) av kurvan fortfarande ganska bra hastighet men slipa av fart fram hit. Lägg på grundgas, lägg ner järnet så du hämtar hem hojen titta mot vänstra sidan av banan vid krönet. Räta upp hojen (häng ut huvud och kropp så mycket du kan till höger om hojen och gå hårt på gasen. Sjukt svårt att beskriva...

Backlund kör inte så men Mårtensson gör det. Backlund tar höjd som fasen till vänster innan böj. Jag Mårtensson mfl gör inte det. Som sagt körstil, hoj och inställningar...

En sak som slår mig..

Är det stor skillnad på spår mellan 1000 och 600 på en stor snabb bana som Mantorp? Tänker att det ändå inte händer så mkt när ja slår på fullt jämfört med era dödsmaskiner :D
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Skiljer säkert något. Har bara kört Bohmens R6 på Mantorp när banan var delvis blöt, ca 20 varv (innan dess var det 5-6 år sedan jag satt på en 600). Körde 1,24 då så jag kan inte uttala mig om vad som är snabbaste spårväl då. Någon annan får svara här. Dock tyckte jag största skillnaden var att man kunde bromsa 10-20 m senare efter rakan (förmodligen delvis för det var blött precis vid utgången på rakan) och att den var snällare i lågfartspartierna. Sedan måste man ju komma exakt på växlarna/varvtal för annars dog hojen (nästan). Tyckte dock jag hade bättre fäste i min hoj och den var minst lika snäll och förtroendeingivande i övriga sektioner på banan. Som sagt inställningar/körstil/hoj.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
En 1000 har högre hastigheter på de flesta sektioner som t.ex. dragstrippen och behöver bromsa tidigare för att få ner farten, det går alltså att bromsa senare med 600a så referenspunkterna blir lite olika pga hastigheterna.
Jag har kört 600 i flera år på Mantorp men i år första året med 1000, Ja spår skiljer sig. T.ex. på Mantorp som är en förhållandevis snabb bana behöver man hålla upp kurvhastigheten och varvet med en 600a. Bra exempel är Mjölbykurvan där man måste ha med sig mycket fart in och använda utgången för att drifta mot vänster och upp mot backen åka korsande över mot höger.
Med 1000 går det att åka mycket mer aggresivt in i mjölby, vända snävt och hålla upp hojen som Masen skriver och ge fullt upp mot backen och då kan man vara ganska långt till höger hela tiden.

Jag har haft problem med t.ex. detta för att jag har fortsatt åka 600a spår till ingen nytta, bara en omväg när man kör 1000cc.

Men just mjölby är ett jättebra exempel för med 600a så går det segt uppför backen och varenda km/h du kan få med dig genom Mjölby är viktigt.

Jag åkte ofta på tvåan med skrikande varv sista biten in i mjölby, i med 3an där ni nämnde att det är lite ojämt, sen 4an nästan uppe vid krönet. Missar man farten genom Mjölby så fanns nästan ingen chans att få i 4an uppe i backen.

//Nitrous - försöker acklimatisera mig till 1000cc
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top