Bra att veta : Färdbroms retardation, beräknad med bromssträcka.

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

"Färdbroms retardation, beräknad med bromssträcka"

Läste på bes. protokollet från senaste besiktningen och har fan alltid undrar vad det betyder, har googlat lite och det som jag har kommit fram till är att ..Det har något med bromssträckan att göra mätt med bromsarna på moppen!

Först undrar jag om ni kan förklara exakt vad det är?

Hur gör man för att åtgärda detta? Är det dåliga bromsar eller kärvande ok eller är det ingen fara utan bara saker som händer ibland?


/A
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Det som menar är att dina bromsar tar för dåligt. Vad det beror på kan va lite olika, börja med att tvätta rent allt ordentligt med Brake Clean, vart det ngn skillnad? Om inte, börja byta saker..

Retardation: "Anit-synonymen" till acceleration :)
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Det som menar är att dina bromsar tar för dåligt. Vad det beror på kan va lite olika, börja med att tvätta rent allt ordentligt med Brake Clean, vart det ngn skillnad? Om inte, börja byta saker..

Retardation: "Anit-synonymen" till acceleration :)

Hmm, okej! Men det kan ju inte vara samma som att det är dålig bromsverkan för då hade man ju fått en "2" på bromsarna i protokollet?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fick du en uppmaning att komma tillbaka och visa att det blivit bättre :confused:

Annars så är det "svag bromsverkan" som kan avses med detta, det kan vara glaserade belägg, tröga ok eller nåt annat.
Har du ingen aning så lämna på verkstad :hej
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Nej dina bromsar är inte dåliga det betyder att de mäter din retardation (motsvarigheten till acceleration) genom att köra x km/h och sen får du en bromssträcka på y m som generarar ett bromsvärde på z kN. På bil mäter de kN direkt på rullar, det kan de inte med hoj. Så då påtalar de det i protokollet, att bromsvärdet är en approximation baserad på bromssträckan. Dvs inte ett exakt värde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Nej dina bromsar är inte dåliga det betyder att de mäter din retardation (motsvarigheten till acceleration) genom att köra x km/h och sen får du en bromssträcka på y m som generarar ett bromsvärde på z kN. På bil mäter de kN direkt på rullar, det kan de inte med hoj. Så då påtalar de det i protokollet, att bromsvärdet är en approximation baserad på bromssträckan. Dvs inte ett exakt värde.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo men om det är en " bra att veta" punkt så måste det ju betyda att det är dåliga bromsar för annars skulle dom inte notera det?
 

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Uppland
Hoj
1999, Honda Blackbird
Hej,

Det står med på protokollet som information. De är tydliga med att de inte kunnat mäta din motorcykels bromsförmåga utan den är endast uppskattad. Står allt med numer när det gäller motorcykel. Precis som skrivits ovan kan man inte mäta bromsförmåga på motorcykel på samma sätt som med t.ex. bil.

//daniel
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Fick så på min besiktning också då gubben inte kunde se hur pass slitna beläggen var. Även hjullagren skrev han alternativ kontrollmetod på då han inte bemödade sig att be mig lyfta upp hojen :p
 

AnteW

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Vällingby
Hoj
Yamaha FZ6 -07, HVA TE 250 -07
Man får det om besiktningsman av ett eller annat skäl inte kan testa bromsverkan. T ex blött väglag.

Jag fick det på min KTM 625 med cross däck, som pga däckens natur inte gick att mäta på vanligt sätt.

Helt enkelt ett sätt att beskriva vilken metod som användes för mätning av bromsarnas effektivitet. Inget att bry sig om.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Märkligt, min ville de inte ens provköra efter upplysning om raceväxling och en lite heads up om att jag har 27 meter vändradie pga utflyttade styrstopp :D

TS: Står det som upplysning och inte anmärkning så är det grönt. Anmärkning behöver heller inte ge "nedslag". Relalaxa
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Det står väl lite längre ner på protokollet:
Beräknad retardationsförmåga: > x.x m/s2

Är det > -tecken så visar det att den bromsar minst det värdet, d.v.s. godkända bromsar.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
De skriver det bara då de inte kan testa bromsarna på MC och få ett värde, precis som folk redan skrivit i tråden. Om man frågan besiktningsgubbarna så berättar de vad det är, så gjorde jag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top