Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skulle du inte köpa såna där smarta brickor som hindrar skruvförband att vibrera loss? :)

Du kan lita på att det blir Locktite och Nordlock-brickor överallt, men man ska inte underskatta en anglosaxisk parallelltwin...:gnissla

Nu har jag beställt ett nytt tändsystem med Sparx-modul som ersätter laddregulator, diod och batteri från Lowbrowcustoms.com så om nån vecka kan jag börja dra om elen!:tummenupp
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Nordlock ja, tackar :) Vore fint att ha ett litet arsenal med lite olika storlekar av dom där

Har inte heller sagt nått än men fyyy faaan så grannt det blir :tummenupp Kommer att följa tråden in i det sista :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack ska du ha, det här med veteranhoj är ju en helt annan sida av hojintresset än sporthojandet. Eftersom jag trots allt är mer intresserad av att skruva än att köra så känns det som att jag hittat hem.:tummenupp

Dessutom inbjuder ju såna här gamla skrorvar till improvisations-skruvning på en helt annan nivå än nyare hojar, en gammal ventil från en varmvattenberedare kan vara pricken över i:t på en ratbike-Norton när det varit sista spiken i kistan på ett gixxer1000-bygge.:D
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nordlock är bra men lite klumpiga. Schnorrbrickor är bättre och mycket nättare. Kul bygge, blir änna lite inspirerad...En gammal BSA 350cc kanske hamnar här om allt vill sig väl!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nordlock är bra men lite klumpiga. Schnorrbrickor är bättre och mycket nättare. Kul bygge, blir änna lite inspirerad...En gammal BSA 350cc kanske hamnar här om allt vill sig väl!

En BSA! Släpp loss the fury bara!:yoparty

Med fästmön och yngsta jäntan på möhippa (tack och lov inte hennes egen...) blev det live-streaming från Tierp Arena tills äldst-jäntan tuppade av och sen var det dags för oljetanksbygge! :)

Bonneville22.jpg


För ca 10 år sedan var jag förbi en gammal hederlig skrothandlare i Rossön och snubblade över en 3 liters bränsletank från en brittisk tvåtaktsmotor, jag hade på känn att den någon gång i framtiden skulle komma till god nytta så jag slog till och köpte den för inga pengar alls och lade den på hyllan för att sen glömma bort den totalt.

Bonneville23.jpg


För er som inte vet så har Triumphmotorer av denna årgång torrsump, så det sitter en hiskeligt ful och skrymmande oljetank under dynan som fick stryka på foten när jag skrotade bort allt onödigt från ramen. Av en gudomlig slump är originaltanken på prexis 3 liter så mitt gamla skrotfynd passade som kuken i Britta! Ett fäste snidades till och bultades fast i högra motorplåten.

Bonneville24.jpg


Mig veterligt har alla och då menar jag alla Bonneville-bobbers oljetanken (jajja, nån enstaka har den stående) på tvären under sadeln, detta är enormt opraktiskt då man måste loss med sadeln för att kolla oljenivån och en slak kedja riskerar att slå hål i tanken. Därför satte jag den på högersidan av hojen istället, rent spontant känns det som att den smälter in bättre i hojen så också. Lite mindre "packrulle"-känsla över den på det viset.:tummenupp

Bonneville25.jpg


Ett par läderremmar hittade jag på överskottsfirman i stan längst ner i en låda, dom lär få en betydligt trevligare färg efter att ha hanterats med oljedyngiga fingrar hela vintern. :hihi

Bonneville26.jpg


Nästa jobb blir att löda fast anslutningar på den, något man måste hålla koll på är att vipparmarna får smörjning genom en blödledning på returledningen så jag måste borra in en strypning på returen in i tanken för att få tillräckligt högt mottryck för att oljan ska pressas upp till toppen. Lätt att missa då det inte är logiskt på en fläck, jävla britter till att krångla till saker...:dummer
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Den oljetanken blev ju kanon & det ser ut som om resten med blir det :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Den var inte dum du, får se framöver hur det blir. Tills vidare använder jag framstänkan då den är gratis, vill inte plöja ner mer pengar än absolut nödvändigt då jag har en knappast jättebillig vinkelväxel till turbinhojen att lösa ut framöver hösten...:gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man är ju inte som Bushido som är så långsam att chopperbygget går baklänges.:hihi

...:mad:

Nåja, nu ska vi inte överdriva här. Det är förvisso sant att bygget står så pass stilla att det är ca -260 grader ute i verkstan, men det går inte baklänges iallafall...:rolleyes: :gnissla

Dessutom är sommaren inte slut än på ett tag, så mina kulor låter du bli ett tag till:D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
:hihi

Nåväl, idag fick jag mina sadelfjädrar så det blev några timmar i verkstaden ikväll för att få dit dom. Jag började med att såga ut ett par ramfästen ur en stång rundstål.

Bonneville27.jpg


Sen svarvades det gänga för 5/16-24 UNF mutter. Själva sadeln har fått metrisk gänga men allt som ska svetsas fast i ramen tänkte jag kosta på samma hokuspokus-gängtyp som det sitter i hojen sen innan.

Bonneville28.jpg


Och simsalabim så låg det ett par fästen på bänken!

Bonneville29.jpg


Efter lite måttande och höftande kletade jag fast dom med tigen i bakramen.

Bonneville30.jpg


Sen borrade jag hål och svetsade fast ett par 12.9 M8 som blivit lite masserade i svarven, hade jag haft nära till någon som säljer UNC/UNF skulle jag använt såna istället men som det är nu så kommer jag få beställa 5/16-24 muttrarna på Ebay för typ 20 spänn styck. Är det någon som vet vart man köper UNC/UNF billigt här i Sverige så tveka inte att höra av er, det bästa vore om det gick få tag i en sortimentlåda med både skruv och mutter så man har på hyllan.

Bonneville31.jpg


Så här blev det till slut, jag har sett en del som vänder fjädrarna åt andra hållet dvs med loopingen bakåt men det ser ju helt cp ut så det får bli så här oavsett vad som är rätt och inte.:)

Bonneville32.jpg


En sidovy, nästa steg blir att blästra av sadelplåten och lägga några lager hammarlack på den. Sen ska den få ett lager liggunderlag och kläs.:tummenupp

Bonneville33.jpg


Ha det!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snyggt byggt!

Men ska jag vara ärlig så tycker jag nog att det ser bättre ut med fjädrarna bakåt faktiskt... Jag vet inte, ser liksom mer enhetligt ut. Med fjädrarna framåt så ser de liksom ut att gå "emot" hojens riktning...:va Mindre strömlinjeformat eller vad man ska kalla det...:D Men det är ditt bygge, bygg så att du blir nöjd :) Tänkte bara komma med en meningslös tråkning såhär mitt i allting så att du inte får för lite motstånd nu när murphy verkar ha gått i pension...:gnissla
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag försökte skriva precis samma sak om fjädrarna på mobilen idag men det var sååå segt så vi tar det nu istället.
Annars snyggt :tummenupp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Snyggt byggt!

Men ska jag vara ärlig så tycker jag nog att det ser bättre ut med fjädrarna bakåt faktiskt... Jag vet inte, ser liksom mer enhetligt ut. Med fjädrarna framåt så ser de liksom ut att gå "emot" hojens riktning...:va Mindre strömlinjeformat eller vad man ska kalla det...:D Men det är ditt bygge, bygg så att du blir nöjd :) Tänkte bara komma med en meningslös tråkning såhär mitt i allting så att du inte får för lite motstånd nu när murphy verkar ha gått i pension...:gnissla

+1 på den, sen funkar dom ju bättre på köpet.


Fast på ett sådant bygge går nog utseende före funktion ändå.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top