Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan, den blev ju till och med snygg med någon på!! Skitcool:rock

Tackar, de allra flesta Triumph-bobbers har framändan sänkt lika mycket som bak, dvs 2" i det här fallet. Tycker nog det ser snyggare ut med fullhöjd fram i kombination med lågstyre, blir lite kutryggig gris över det hela.:)

Jag är rätt sugen på att skruva i dubb och åka speedweekend med den till vintern, vet inte om jag har tid, råd eller ork att ro raketgocartbygget i land tills dess nämligen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
h-mätare, är ju ingen lag på en sån på den,, kör utan.,
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack! Det blir inga mätare alls på hojen förrutom den gamla vintage-laddmätaren som redan sitter infälld i framlyset. En oljetryckslampa är det enda jag behöver.:)

Fram blir det ingen skärm, jag kollade lite nu när jag var ut och pysslade med turbinen och fan vet om det inte blir en kort skärm bak ändå för att slippa trassla in jackor och skit i bakhjulet.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fram blir det ingen skärm, jag kollade lite nu när jag var ut och pysslade med turbinen och fan vet om det inte blir en kort skärm bak ändå för att slippa trassla in jackor och skit i bakhjulet.
En bakskärm kan ju vara bra att ha. Skulle någon råkat varit snäll och t.ex. vaxat sadeln åt dig utan att du är medveten om det så skulle det kunna bli spännande annars när du accelererar iväg. Och smärtsamt.

Jag har suttit och kollat lite på bilderna nu och det är lite svårt det där med längden på en eventuell bakskärm. Blir den för lång så blir det lite för inklätt, ungefär som den här hojen. Men blir den för kort så kanske risken att en jacka ska fasta blir större än om du kör utan skärm för då finns det verkligen möjlighet för jackan att klämmas fast mellan bakhjulet och skärmen.

Jag gjorde en liten illustration (ber om ursäkt för bildstölden):
skärm.jpg
Skulle skärmen vara i längd bara som till punkt 1 så vore den kanske för kort. Skulle vi tänka oss att du hade haft en lite längre tröja där så skulle den kunnat riskera att klämmas fast mellan bakhjulet och skärmen i det läget.

Istället kanske en eventuell skärm skulle behöva sträcka sig upp mot punkt 2 på den där bilden. Då skulle en jacka inte vara lika mycket i farozonen, även om det kanske inte direkt är läge att köra iväg med en 90L-ryggsäck på ryggen.

Det är som sagt var lite svårt. Det bli många avvägningar för en så liten och enkel sak som en bakskärm...



Fotograferar förresten frun med kameran ställd på AdobeRGB? I så fall kan det vara en idé att konvertera bilderna till sRGB innan publicering på nätet. Det är inte alla webbrowsers som klarar AdobeRGB så då ser bilderna lite dassigare ut i färgerna än vad de kanske annars skulle kunna göra. Men mina ögon är lite trötta n så de kan lika gärna luras av det.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för synpunkten! När jag bara testlagt skärmen på bakhjulet har den slutat i linje med hjulaxeln, men vid punkt 2 på din bild är ju jackor och mindre ryggsäckar ändå ute ur skottlinjen så det skulle nog bli snyggare. Skitig på ryggen blir jag ändå ifall jag inte satsar på en helskärm.:gnissla

Om inte annat så håller en kort bakskärm massa grus och lera borta från att spruta in mot oljetank och motor, det kommer dra upp nog mycket från framhjulet så slipper jag dubblera den mängden vore det tacksamt.

Apropå kamerainställningar, vad är AdobeRGB egentligen? Jag lägger in bilderna i Photoshop och förminskar dom till 500 bredd och gör lite autokorrigeringar på färg och ljus ifall det behövs (inte gjort på dessa bilder) och sen sparar jag dom i jpeg-format.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjing!
Riktigt skönt stuk du får till på hojen :tummenupp

Ang AdobeRGB ... AdobeRGB vs sRGB (färgrymd, inställning i kameran), en kanske något ovetenskaplig beskrivning ...

AdobeRGB innehåller mer information (större färgrymd) än sRGB och används med fördel om man ska skriva ut bilderna
sRGB används tex för visning på skärm där inte samma färgdjup behövs eller kan visas.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har kollat igenom menyerna på kameran (Nikon D3000) men hittar inget AdobeRGB någonstans. Illmarigt som grisdynga, seg men svår å töj.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har kollat igenom menyerna på kameran (Nikon D3000) men hittar inget AdobeRGB någonstans. Illmarigt som grisdynga, seg men svår å töj.
Kameran kan stå kvar på AdobeRGB om den är ställd på det. För som sagt var kan det innebära vissa fördelar när man ska skriva ut bilden.

För att ändra profilen för bilden i Photoshop innan du publicerar den på nätet går du in i menyn Edit och går ner till Convert to Profile som jag har för mig är nästan längst ner i listan. När du får upp fönstret för Convert to Profile kanske det står att du har "Source space" Adobe RGB (1998) då kan du ändra "Destination space" till sRGB IEC61966-2.1 (eller vad det nu står).

Men nu ser jag att jag satt på en antik version av Photoshop inatt så det kanske var den som trixade lite med färgerna då. Skulle det vara så att det står att du har sRGB som Source space när du öppnar Convert to Profile så kan du bara skita i allt jag just har surrat om :tummenupp
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Men hallå! Är detta en fotoblogg eller en byggtråd? :7peta :hihi
För övrigt är det absolut bästa att fota i RAW-format (inställning i din kamera) med din kamera och därefter använda nxview 2 (gratis), eller photoshop för att redigera kontrast och dylikt (automatiskt eller manuellt). Därefter konverterar man bilderna till jpg. Men det är väl ändå lite skit samma, innan hojen är klar eller? För min del tycker jag det är roligare om du lägger mer tid i garaget än vid photoshop :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men hallå! Är detta en fotoblogg eller en byggtråd? :7peta :hihi
För övrigt är det absolut bästa att fota i RAW-format (inställning i din kamera) med din kamera och därefter använda nxview 2 (gratis), eller photoshop för att redigera kontrast och dylikt (automatiskt eller manuellt). Därefter konverterar man bilderna till jpg. Men det är väl ändå lite skit samma, innan hojen är klar eller? För min del tycker jag det är roligare om du lägger mer tid i garaget än vid photoshop :D
Varför är det "bäst" då? Det beror ju lite på vad man ska ha bilderna till. Är det bara snabb webpublicering som är målet så är det ju ett lite onödigt arbetssteg att ta de genom en RAW-hanterare. Och när man ändå skippar RAW-hanteringen skulle man även kunna bygga en action som ändrar storlek på bilderna, autokorrigerar kontrast och nivåer och konverterar färgprofilen :tummenupp

Om vi då istället rör oss från bildskärmar och tillbaka till bakskärmar igen. Kanske vore det en idé att testa med en bit papp eller något för att se vilken längd som skulle kunna bli snyggt och praktiskt? Alternativt dra dit en skärm, klämma i dig en öl eller två och sedan börja kapa bit för bit tills du är nöjd?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Man får tacka för bildredigeringstipsen, men som sagt så är det ju inga bilder som ska ställas ut på Louvren direkt så det får duga som det är. Precis som med 3D-cad så vägrar jag lära mig mer än absolut nödvändigt, det är nog fullt i dumhuvudet som det är ändå.:gnissla

Sportsterdanne: Tackar! Apropå besiktningar har jag inte en blekaste aning vad som gäller, tanken är väl att åka dit bara, låtsas som det regnar och hoppas dom ser lite mellan fingrarna med såna här gamla klenoder. Blir det tvärstopp lär dom väl berätta vad som måste till.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om vi då istället rör oss från bildskärmar och tillbaka till bakskärmar igen. Kanske vore det en idé att testa med en bit papp eller något för att se vilken längd som skulle kunna bli snyggt och praktiskt? Alternativt dra dit en skärm, klämma i dig en öl eller två och sedan börja kapa bit för bit tills du är nöjd?

Skärmlängden kan jag spara tills hojen är så gott som klar, huvudsaken att jag får till ett skärmfäste på bakramen så den går måla. Det här med ölen håller jag med fullständigt om i alla fall!:tummenupp

Lacken kommer för övrigt bli penselmålad Hammarlack, så måste jag ändra på något fäste i efterhand är det bara att slipa bort, svetsa fast och pensla på nytt. Pulverlack är inte fältmässigt!:hihi
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ang. skärm eller inte.
Är det verkligen en risk att fastna med jacka eller annat plagg? Vad ska plagget fastna i? Det ska ju dessutom vara ett bra stort plagg för att det ska vara en risk. Köra runt i rock kanske inte är att rekomendera, men en normal jacka.
I däcket fastnar ju inget, utan det ska ju vara om något kan komma in i eker eller drivpaketet. Men, som sagt det känns lite långsökt eller?
Känns som större risk att sätta sig på bakhjulet isf, kanske speciellt med stelt arsle. Men jag vet inte ens om den risken är så stor?

Anledningen till att jag undrar är att jag planerar ett bygge som lär gå utan skärmar ett tag, även om det lutar åt en kortare skärm som sluter runt 5-10 i 12. Men det ligger inte högst på att-göra-listan så tanken var väl att börja med utan skärmar helt.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Denna tråden borde stängas till förmån för gasturbinbygget:mad:
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ang. skärm eller inte.
Är det verkligen en risk att fastna med jacka eller annat plagg? Vad ska plagget fastna i? Det ska ju dessutom vara ett bra stort plagg för att det ska vara en risk. Köra runt i rock kanske inte är att rekomendera, men en normal jacka.
I däcket fastnar ju inget, utan det ska ju vara om något kan komma in i eker eller drivpaketet. Men, som sagt det känns lite långsökt eller?
Känns som större risk att sätta sig på bakhjulet isf, kanske speciellt med stelt arsle. Men jag vet inte ens om den risken är så stor?

Anledningen till att jag undrar är att jag planerar ett bygge som lär gå utan skärmar ett tag, även om det lutar åt en kortare skärm som sluter runt 5-10 i 12. Men det ligger inte högst på att-göra-listan så tanken var väl att börja med utan skärmar helt.

Grejen är att jag tänkt använda hojen till vardags, och då jag förutsätter att sadeln i likhet med allt annat på en brittisk motorcykel kommer skramla loss förr eller senare kommer det göra ont om jag kör skärmlöst bak...:gnissla

Denna tråden borde stängas till förmån för gasturbinbygget:mad:

Ähh, man hinner väl både och!:tummenupp

Jag kan inte göra mycket mer på Nordsvensken (turbinhojens arbetsnamn) ändå innan jag fått tag i en växellåda, så det är ju kanon att ha ett andra bygge att pyssla på med under tiden. Man är ju inte som Bushido som är så långsam att chopperbygget går baklänges.:hihi
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Grejen är att jag tänkt använda hojen till vardags, och då jag förutsätter att sadeln i likhet med allt annat på en brittisk motorcykel kommer skramla loss förr eller senare kommer det göra ont om jag kör skärmlöst bak...:gnissla

Ah, tänkte inte på den lilla detaljen med Brittiskt kvalité ;)

Annars har jag samma avsikter med min. Dvs. använda den till vardags, mest för att ta mig runt i stan dagar då solen skiner.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top