Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äh vafan, det är väl lika bra att starta en byggtråd på den här hojen också. Elffors lät mig provköra hans 750-sidventils HD och det sådde ett frö som resulterade i att jag satt ut Hayabusan på blocket och köpt mig en 67as Triumph Bonneville i lagomt bruksskick.

Bonneville67a.jpg


Förre ägaren har haft den i 12 år och satt in en en hel del godis i motorn, varningsklockorna ringde direkt när jag hittade ett par sönderdragna gängor i toppen men efter att ha pratat med honom om det lugnade jag ner mig.

Bonneville3.jpg


Som synes lämnar elsystemet en del att önska så jag kommer att dra ett nytt sånt och bygga om till brytarlöst för att slippa klatter framöver, eftersom det här kommer bli brukshojen så vill jag helst veta att jag kommer ta mig fram dit jag är på väg utan att behöva renovera hojen i diket efter E45an.

Bonneville6.jpg


Så här ser det ut i nuläget, jag väntar på en hardtail med 2" stretch och 2" sänkning från staterna som bör dyka upp om en vecka typ. Alla originaldelar kommer sparas så det ska gå bygga tillbaka hojen till original i framtiden, detta leder till att jag kommer få gjuta en egen styrkrona osv men sånt är ju bara skoj.:tummenupp

(känns som att medlemsskapet på Sporthoj hänger på en skör tråd snart med endast en ofärdig gasturbinhoj och en gammal veteranare i garaget...:gnissla)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Bobber är väll Amerikanarnas version av britterna's Caféräser, så du sitter nog rätt lungt på Sporthoj! :tummenupp

Ska bli kul att se vad du klurar ihopa. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förvänta er inget märkvärdigt bara, det är ingen utställningshoj jag ska bygga utan bara en småball tuffa-runt-i-blåjeans-hoj.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gillar´t!:tummenupp

Trajja är sport, precis som allt annat som kan gå sönder på de mest spektakulära sätt helt utan förvarning.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Förvänta er inget märkvärdigt bara, det är ingen utställningshoj jag ska bygga utan bara en småball tuffa-runt-i-blåjeans-hoj.

Mhmm....

Isdubb:va Kompressor med vådliga stacks på gasarn:rolleyes: Eller kan du hålla dig "normal":D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
HrrummmppfF!! 928cc sidventilare:fakta
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mhmm....

Isdubb:va Kompressor med vådliga stacks på gasarn:rolleyes: Eller kan du hålla dig "normal":D

Det blir nog normalt skulle jag tro, har fått höra av jojje att man inte kan ta ut svängarna värst mycket med dessa gamla parallelltwinnar utan att byta inälvorna så det får duga med det som redan är gjort åt den. Ska mest tuffa runt med hojen ändå så jag behöver inte mer effekt.:)

HrrummmppfF!! 928cc sidventilare:fakta

Ooooops, sorry...:gnissla
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Ballt! Vart beställde du stelarslet?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Förvänta er inget märkvärdigt bara, det är ingen utställningshoj jag ska bygga utan bara en småball tuffa-runt-i-blåjeans-hoj.
Småballa tuffa-runt-i-blåjeans-hojar är nästan de bästa hojarna. De som byggs för att man själv har en tanke och körs av alla de rätta skälen. Som att det är fint väder, att man måste köpa snus, eller att man inte vill att däcken ska bli platta för att den stått stilla för länge.


Förtydligande: Fabrikstillverkade "customs" fullsmetade med katalogkrom och fransar är inte småballa tuffa-runt-i-blåjeans-hojar. De gör sig bäst på det här viset: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?207791-K%F6rde-r%E4tt-ner-i-Storsj%F6n!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ballt! Vart beställde du stelarslet?

http://stores.ebay.com/TSS-Motorcycle-Vintage-Parts

Småballa tuffa-runt-i-blåjeans-hojar är nästan de bästa hojarna. De som byggs för att man själv har en tanke och körs av alla de rätta skälen. Som att det är fint väder, att man måste köpa snus, eller att man inte vill att däcken ska bli platta för att den stått stilla för länge.


Förtydligande: Fabrikstillverkade "customs" fullsmetade med katalogkrom och fransar är inte småballa tuffa-runt-i-blåjeans-hojar. De gör sig bäst på det här viset: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?207791-K%F6rde-r%E4tt-ner-i-Storsj%F6n!

Kunde inte sagt det bättre själv, folk som åker runt med massa kromade dödskallar och skit på hojen ser ju mest ut som veckans medlem i Fantomenklubben.:dummer
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
då måste jag posta denna av min senaste leksak. Borde alltid reta någon fördomsfull och fullkomligt inavlad djävel :tuttar

visserligen inte gjort av mig, utan hojen är ett bygge av Mothers MC i Göteborg :tummenupp

IMG_0599.jpg

men ok, jag håller med föreg talare till en viss del... bland det första jag gör är att rensa bort div klisterlappar och malteserkors som man klistrat här och där... wtf !
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Stena metall betalar 0:97kr kilot för döskallehojen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med en sån dödskalle på hojen är man banne mig inte veckans medlem i Fantomenklubben, man är president!:yoparty:hihi
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
IMG_0602.JPG

okej okej.. då kommer här en bild på andra sidan med ;o) eftersom ni tjatar om det så in i helv... :yoparty
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tog min luta mot väggen moppe och bände ett par mil i t-shirt o snickarbyxor. :7peta:hihi

Tjöta, drack en pilsner o tuffa hem (dvs väckte 23 sovande barn, satte 8 hästar i vild sken, och fick 2st 45-åringar att få blicken hos en 3-åring som just fått åka traktor. Öppna megafoner sätter känslor i brand hos tvåbenta såväl som fyrbenta) , väl hemma fick jag ingivelsen att jag skulle liva upp kvällen med en liten garageburnis.

Men kombinationen självmordskoppling tankväxel, enkelnocks trumma, framflyttade fotpinnar och träskor är INTE att rekommendera.

När den oljekladdiga trädojjan gled av kopplingspedalen vid halvgas tog moppen ett tre kolvslag långt skutt över halva garaget o klippte arbetsbänken i 20knyck!!

Jorå, upplivad blev jag allt!!!:hihi
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top