ISLE Of MAN - racerapport!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Björn, då racingen ligger på halvfart, nu kan jag ohejdat heja på dig därborta på ön! Håller alla tummar att det gårt FINT för dig, och så sätter vi oss och kollar på "Land speed records" i höst/vinter!
TJO!!!!
#22 Mozz

Lämna ungarna och häng med till ön! :yoparty
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Resan har börjat...

Björn, jag förstår att de' e mycke' nu och då detta skrivs är du kanske redan på väg. Hoppas du får en fin resa! Blev det Gbg-Immingham eller över kanalen? Jag misstänker att uppdateringen av den här sajten satte käppar i hjulet för den utlovade infon som skulle komma för ett par da'r se'n. Hoppas att den kommer så fort du hinner!
Vi ses!

Du har så rätt Silja - det har varit "mycke" ett bra tag nu...:näsblod

Jag har varvat treskiftsjobbet med att försöka få ner alla pusselbitar i rätt hål men som vanligt är det närmast en sekundstrid för att hinna få allt klart innan det är dags att lätta ankar. Packhögen har växt undan för undan på vardagsrumsgolvet de senaste dagarna. Som tur är har jag en packlista sedan de senaste årens IoM-tävlingar men att "ligga borta på tävling" under en månads tid i utlandet tarvar ändå ganska mycket tankearbete. Man vill ju gärna försöka förutse och undanröja så många problem som möjligt.

En av de sista punkterna på programmet har varit att invänta leveransen av METZELER-däcken som jag ska ha med mig och dessa anlände så äntligen igår. Det är en helt ny modell för i år som heter Racetec RR och det har varit vissa förseningar i produktionen men jag har stora förhoppningar på dem.

Efter att ha stuvat det sista under förmiddagen och ordnat med huspassning, lämnade jag Kungälv lagom för att slippa den värsta eftermiddagstrafiken genom Göteborg. Målet var att ansluta till resten av teamet i Skåne men på vägen var jag tvungen att ordna med några banktransaktioner och passera Vartex i Varberg. Där hade snälle Fredrik ordnat fram ett par specialdesignade DAYTONA Security Evo G3 (stövlar) och ett par HELD Titan Evo (handskar) som han skickade med mig till Isle of Man. Endast det bästa är gott nog om man ska ställa upp i Isle of Man TT:tummenupp

DSC_0791.jpg
Har man tidsnöd så har man. Det optimala är att köra in ett par nya handskar hållandes i ett MC-styre genom en lagom regnskur, men under rådande omständigheter fick ratten i en 945:a duga..:) Knogskydden i titan är dem som givit handsken dess namn, men ännu mer intressant är i mitt tycke glidskydden i handflatan som är sydda av huden från Stingrocka. Stingrockan lär tydligen ha ett av naturens stryktåligaste skinn.

Första etappen på resan blev alltså bara på ca. 35 mil ner till Skåne men imorgon kväll rullar buss och släp över gränsen till Danmark. Vid midnatt går färjan från Rödby till Puttgarden och kl 17:30 på lördag kväll bordar vi färjan i Amsterdam mot Newcastle.

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kör snyggt! Vi ses på ön! :hej

(Hälsar här och på Facebook, vet ju inte vilken du kollar först och du behöver puffas fram i rampljuset överallt. ;) )
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Guidning av idealspår runt Isle of Man!

BG, finns det möjlighet till depåbesök även om man inte är deltagare på din supportresa?

Som jag hann nämna innan Sporthoj.com stängdes ner för uppdatering så är du och alla andra svenskar på ön varmt välkommen att hälsa på i depåtältet. Förutom BG-supporterplanet och SMC Travel-gänget kommer det garanterat att finnas andra svensk-grupperingar på ön och det är väl bara trevligt om ni lär känna varandra och kan hjälpas åt där borta, eller hur?

Peter som är min reseledare har bl.a. hyrt en buss på ön som vi ämnar ta alla våra resenärer runt banan med. Jag guidar varvet via mikrofonen och berättar om hur man tacklar banans idealspår och alla svårigheter och fällor som man möter på vägen. Vi gjorde likadant i fjol och många av supporterbuss-deltagarna ansåg det vara veckans höjdpunkt efteråt. Resan tog då ca. 2,5 timme. Peter har medvetet hyrt en buss med lite överkapacitet och resterande platser säljer vi ut till andra intresserade på ön. Priset för denna tur är i så fall 400 kr per person för dem som inte reser med supporterplanet och detta betalas helst på plats. Bussen avgår kl 09:30 tisdagen 9 juni. Anmälningar och förfrågan kring andra upptåg kan göras fram till bussens avgång via peterportimao@gmail.com.:tummenupp

36.jpg

Nu har jag haft lite kontakt med er reseledare Maria inför mitt möte med SMC Travel på fredag 5/6 och vet jag att ni i har någon liknande aktivitet på gång, men du och andra är självklart välkomna att hänga med oss ändå om ni vill ha det aktuella förarperspektivet på svenska som komplement.:)

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Björn, då racingen ligger på halvfart, nu kan jag ohejdat heja på dig därborta på ön! Håller alla tummar att det gårt FINT för dig, och så sätter vi oss och kollar på "Land speed records" i höst/vinter!
TJO!!!!
#22 Mozz

Underbart att höra att du följer med i vad som händer på Isle of Man Mozz! Tack för en god kamp i SM-tävlingarna på Anderstorp senast! Jag vet ju att du fattar var racing handlar om och precis som du brukar säga i dina TV-intervjuer(;)) så "är vi skapta för att utsätta oss för risker" (http://hn.se/sport/1.3991284-magnus-...r-kort-i-48-ar) men en inbjudan om att sätta sig i TV-soffan med dig och kolla på Land speed records i höst är skäl nog för mig att inte ta några onödiga sådana på Isle of Man:krama

En högstadielärare, en polis, några öl och en bunt dvd:er från Bonneville - kan det bli mycket bättre i höstmörkret?;)

Lämna ungarna och häng med till ön! :yoparty

Lysande idé! Mozz skulle bli en utmärkt hejaklacksledare, eller hur?!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag hade nöjet att se ett pre-ex av MC Folket, som väl kommer i brevlådorna i början av nästa vecka - fin artikel med BG :)

Nu har jag också kommit över numret Jesper...:tummenupp

I senaste numret av MC-folket som går ut till SMC:s 71000 medlemmar har Annika Nilsson och Magnus Klys gjort en "inför TT-intervju". Korrekt och välskrivet så när som på faktarutan i vänstra hörnet som bara har med halva sanningen. Det är rätt att jag ska köra ett Kawasaki-baserat bygge i Supertwin-klassen för inhemska DP Coldplanning men mitt huvudsakliga team är samma som jag tävlat för både 2012 och 2014 på Isle of Man, nämligen Sverigebaserade Nordgren Racing med teamchefen Henrik Nordgren.

Det är Nordgren Racing-Hondan som jag tränat med under hela vårsäsongen och som vi tar med oss över för att jag ska kunna ställa upp i TT-tävlingarnas kanske hårdaste klass, Supersport. Superbike-hojarna har visserligen ett varvrekord som är 4-5 MPH snabbare men Supersportklassen brukar anses som den jämnaste med flest potentiella segrare.

På återhörande!
/Björn

MC-folket 5.15 -7.jpgMC-folket 5.15 -1.jpg
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
quote_icon.png
Ursprungligen postat av PeteR1
Lämna ungarna och häng med till ön! :yoparty




Lysande idé! Mozz skulle bli en utmärkt hejaklacksledare, eller hur?!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

På återhörande!
/Björn


:skrämd En äkta Mozz i en Mozz-tisha, istället för Mozziga Mozz-wannabes är nog mer än ön kan tåla.:D

Skämt åsido det skulle vara alldeles fantastiskt döfränt om Mozz kom till ön. Tänk när vi sitter i bussen runt banan, och alla nynnar Hylands melodi, med Mozz som körledare.:D
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Underbart att höra att du följer med i vad som händer på Isle of Man Mozz! Tack för en god kamp i SM-tävlingarna på Anderstorp senast! Jag vet ju att du fattar var racing handlar om och precis som du brukar säga i dina TV-intervjuer(;)) så "är vi skapta för att utsätta oss för risker" (http://hn.se/sport/1.3991284-magnus-...r-kort-i-48-ar) men en inbjudan om att sätta sig i TV-soffan med dig och kolla på Land speed records i höst är skäl nog för mig att inte ta några onödiga sådana på Isle of Man:krama

En högstadielärare, en polis, några öl och en bunt dvd:er från Bonneville - kan det bli mycket bättre i höstmörkret?;)

Ser redan fram mot det! Så, håll dig på banan!:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lysande idé! Mozz skulle bli en utmärkt hejaklacksledare, eller hur?!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

På återhörande!
/Björn

Sååå kul det vore! Det ställer jag upp på DirEckT! När jag blir gammal, och har tid. Det är såååååå snärjigt att komma loss för oss som är mitt i RR-karriären….
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
:skrämd En äkta Mozz i en Mozz-tisha, istället för Mozziga Mozz-wannabes är nog mer än ön kan tåla.:D

Skämt åsido det skulle vara alldeles fantastiskt döfränt om Mozz kom till ön. Tänk när vi sitter i bussen runt banan, och alla nynnar Hylands melodi, med Mozz som körledare.:D

TACK, det var snällt sagt! Och det hade varit JÄTTEKUL!!!! Problemet med att åka med på en sådan här tur är ju att man vill vara med själv! Jag är DÅLIG på att vara åskådare!!!!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Fick tröjan igår, såg mycket bra ut! Fixar du fram några tygmärken så köper jag det med!

Absolut ska eventuella besök inte störa huvudverksamheten, och om vi ses nästa fredag blir det kanon!

Åker gärna med på din busstur!

Lycka till nu och fokusera på racet!
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Fick tröjan igår, såg mycket bra ut! Fixar du fram några tygmärken så köper jag det med!

Absolut ska eventuella besök inte störa huvudverksamheten, och om vi ses nästa fredag blir det kanon!

Åker gärna med på din busstur!

Lycka till nu och fokusera på racet!

Tack! Är grymt fokuserad - som alltid...:tummenupp

Det går att bestämma sig samma dag om att följa med på bussturen men om du redan nu vet att du är intresserad av att följa med så gör du klokt i att maila Peter Karlsson och berätta att du är intresserad av att följa med så att han kan meddela dig om avgångsplats o.s.v. Då har han dessutom dina kontaktuppgifter om det skulle vara så att det blir några förändringar i schemat. Ibland händer det ju att racedagarna flyttas p.g.a. vädret och då har han chans att ta kontakt med dig och meddela ny avgångstid. Vi har ett 20-tal extra platser och dessa säljer vi ut enligt principen "först till kvarn"...:)

Ska bli kul att ses!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Resedramatik...

Nu har vi sladdat in på MCDonalds utanför Newcastle för att äta frukost och framförallt komma över ett WiFI-nätverk så att jag ska kunna hålla er Isle of Man-fans på hemmafronten uppdaterade...:tummenupp

Resan började som sagt i fredags kväll när jag och merparten av teamet (de 2 kvarvarande flyger in under nästa vecka) lämnade Bromölla, passerade Öresundsbron och rullade ner genom Danmark till Rödby. Vi var iland i Puttgarden vid halv två tiden på natten och fortsatte ner genom Tyskland. Det är alltid skönt att passera Hamburg nattetid för att slippa köerna.

Vid 04.30 svängde vi in på en parkeringsplats längs med Autobahn och sov 4 timmar innan vi fortsatte igen. Mitt på dagen krånglade vi oss förbi Amsterdam och ner till hamnen. Ganska mycket köer trots att det var lördag.

DSC_0802.jpg
Paus i hamnen utanför Amsterdam i väntan på att incheckningen skulle öppna

När vi ställde oss i färjekön var vi god tid. Väl framme vid biljettkuren stämde dock inte färjebiljetten vi hade bokat i vintras och som vi hade med oss med det som färjebolaget bokat in i sin dator. Längderna stämde men höjden som de tänkte erbjuda oss var max 185 cm när vårt ekipage mäter 270 cm.

Tjejen i kassan såg bekymrad ut och berättade att färjan var proppfull. Efter en del överläggningar ställdes vi inför faktum att antingen vänta på kajen i ett dygn eller köpa en ny biljett. Den nya biljettkostnaden skulle kosta 1680 euro extra förutom de 6000 svenska kronor vi redan betalt. Vi blev rätt vita i ansiktet hela teamet. En biljettkostnad på 20000 kr för en tur och returbiljett var minst sagt i svettigaste laget...:död

Vi hade dock inga alternativ eftersom vi har anslutningsfärjan över till IoM att passa imorgon bitti. Det var bara att bita i det sura äpplet. Vi insåg att vi fick försöka reda upp detta med vår svenska förmedlingsbyrå när vi kommit hem. Vi gjorde oss redo att rulla ombord men hann inte kliva av innan vi blev stoppade av rederipersonalen på nytt. De hade upptäckt att de blandat ihop valutorna på våra biljetter. Merkostnaden för oss skulle vara 1680 svenska kr, inte 1680 euro som de debiterat oss. Efter en ny vända på biljettkontoret för mig så fick vi mellanskillnaden återbetalad och vi kunde uppsöka hytten med känslan av att vi nyss vunnit på lotto. Reskassan var ju inte lika åderlåten längre. Att färjan sen hade maskinfel och var ett par timmar försenad med att lägga ut från kaj gjorde absolut ingenting

DSC_0806.jpg
Äntligen ombord...

Nu ska vi bara ta oss tvärs över England. Där ska vi övernatta på en camping utanför Heysham i väntan på att Steampacket tar oss över till Isle of Man imorgon. Hoppas att vi slipper mer resedramatik nu...:tungan

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Tjejen i kassan såg bekymrad ut och berättade att färjan var proppfull. Efter en del överläggningar ställdes vi inför faktum att antingen vänta på kajen i ett dygn eller köpa en ny biljett. Den nya biljettkostnaden skulle kosta 1680 euro extra förutom de 6000 svenska kronor vi redan betalt. Vi blev rätt vita i ansiktet hela teamet. En biljettkostnad på 20000 kr för en tur och returbiljett var minst sagt i svettigaste laget...:död

...

Den känslan går inte att mäta med något annat... :3freak

...

Vi hade dock inga alternativ eftersom vi har anslutningsfärjan över till IoM att passa imorgon bitti. Det var bara att bita i det sura äpplet. Vi insåg att vi fick försöka reda upp detta med vår svenska förmedlingsbyrå när vi kommit hem. Vi gjorde oss redo att rulla ombord men hann inte kliva av innan vi blev stoppade av rederipersonalen på nytt. De hade upptäckt att de blandat ihop valutorna på våra biljetter. Merkostnaden för oss skulle vara 1680 svenska kr, inte 1680 euro som de debiterat oss. Efter en ny vända på biljettkontoret för mig så fick vi mellanskillnaden återbetalad och vi kunde uppsöka hytten med känslan av att vi nyss vunnit på lotto. Reskassan var ju inte lika åderlåten längre. Att färjan sen hade maskinfel och var ett par timmar försenad med att lägga ut från kaj gjorde absolut ingenting

...

Utom möjligen med den känslan! :banana


Jag hoppas allt flyter på nu och att träningspassen känns avslappnade och bra.
Håll er hela och friska och kör snyggt! :hej
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hoppas att vi slipper mer resedramatik nu...:tungan

På återhörande!
/Björn

FIFAN, lider med er. Racingdramatik är INGET mot färjedramatik!!!! This is MY story!
https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9/posts/681007001977652?pnref=story

#22 Mozz

- - - Updated - - -

Hoppas att vi slipper mer resedramatik nu...:tungan

På återhörande!
/Björn

FIFAN, lider med er. Racingdramatik är INGET mot färjedramatik!!!! This is MY story!
https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9/posts/681007001977652?pnref=story

#22 Mozz
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Björn,

Är planen att du skall köra alla de tre sista tävlingsdagarna? Båda Supersportracen måndag och onsdag samt Lightweight fredag? Om vädret tillåter dessa tre tävlingsdagar alltså. Senior TT på fredagen blir väl lite väl mycket? Tre varv klockan 10.15 och sedan sex varv 12.30 samma dag? Det blir ju 55 svenska mil i racespeed. Verkar jobbigt. Inget Senior alltså?
 
Last edited:

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Då man väljer att jobba istället för att åka till Isle of Man får man försöka piffa till vardagen så gott det går. Lycka till Björn!

20150525_200800.jpg
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag såg bara Björn i programmet på onsdagens race på 600:an.

För övrigt ett mycket bra program som var värt sina 15£
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
På plats i depån på Isle of Man!

DSC_0806.jpg

Anlände igår kväll vid 18-tiden med färjan till Douglas. På plats i depån strax innan kl. 19 och sen handlade det om att försöka få upp så mycket som möjligt av lägret innan läggdags.

Det blåste ganska friskt som vanligt på den här ön, vilket gjorde att det tog lite tid att få upp tältet på fyra personer eftersom tre var tvungna att hänga i tältduken hela tiden.

Vi hann få upp det mesta innan mörkret och sedan kunde vi koncentrera oss på att inreda vårt hem för de närmaste 3 veckorna. Vid 01:00 kunde vi äntligen gå och lägga oss. Under förmiddagen fortsatte vi med golvläggningen m.m.

I eftermiddags har jag hunnit köra 2 varv på banan med vår medhavda depåhoj, en Honda SLR.

I kväll har vi lyckats snika oss in på ett öppet WiFi. Återkommer med rapporter efterhand i mån av tid.


DSC_0804[1].jpg
Utsikt över bukten i Douglas och vårt depåtält.

På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top