ISLE Of MAN - racerapport!

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Träffade din gamla alltiallo och fotograf på Dekra idag. Han var påväg till Landskrona sen Tjeckien.

Kollade på cooktowns 100 häromkvällen och Guy Martin har ju knappt några sideburns kvar��
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Kollade på cooktowns 100 häromkvällen och Guy Martin har ju knappt några sideburns kvar��

Gott, då blir han helt ofarlig i år och jag får en placering gratis i resultatlistan...:rolleyes::tungan

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kan man hyra en moppe på ön? Jag kommer över med BG-maffian, men drömmen om ett varv runt ön på två hjul lever ju vidare, oavsett om det går i 30 km/h...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Kan man hyra en moppe på ön? Jag kommer över med BG-maffian, men drömmen om ett varv runt ön på två hjul lever ju vidare, oavsett om det går i 30 km/h...

En bra fråga som jag faktiskt inte har något rakt svar på. I fjol var det tre ålänningar med och hejade under Manx och jag vet att de hyrde varsin gammal bumse för en dag. Är dock osäker på om det var privat eller via en förmedling på något sätt. Gissar att internet kan ge svar på sådana funderingar, men bered dig på att det kan vara fler än du som går i samma tankar och att varseltiden är knapp.:näsblod

Ett tips skulle kunna vara att knöla med en hjälm i packningen. Det räcker med en jethjälm och ett par brillor. Det tar minimalt med plats och är förhållandevis oömt. Jag vet nämligen folk som tagit sig dit utan egen båge men eftersom förbrödringen bland racefansen är total på Isle of Man så har det inte tagit många dagar innan de fått nya vänner på ön som inneburit möjligheten att åka med på bönpallen för att stå på lite mer otillgängliga platser runt banan. Nu har ni ju möjlighet att åka kors och tvärs med Jorka som lovat skjutsa runt er på ön i sin Dodge-buss om jag fattat rätt men två hjul är så klart alltid att föredra (utom när det blåser orkan och regnar småspik:rolleyes:).

Vem vet, för den som är tillräckligt social och framåt kanske det rent av kan bli frågan om att få styra ett varv runt banan på egen hand. Tänk dock på att de flesta brittiska försäkringar verkar vara personliga och inte följer fordonet som vi är vana vid.

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har fått rapporterat från en initierad källa (du vet vem om jag säger att jag vet att du vet att han vet vem som vet) att BG-maffian kommer att ha en egen Kawasaki ZXR 750 av äldre, oömt, snitt som vi kan ta ett varv eller två på runt ön. Jorka kommer att frakta över den bak i Dodgen.

När det gäller placering under träningar/tävlingar förlitar jag mig på att de erfarna IoM-rävarna tar mig under sina vingar. Nu verkar drömmen om ett varv på två hjul vara löst också. Hjälmen har jag väl på huvudet, då tar den ingen plats alls. :brynad
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Då man befinner sig på Isle of Man så gäller inte det Europeiska sjukförsäkringskortet. Kan innebära problem om något skulle hända som föranleder besök på sjukhus eller hos läkare eller tandläkare. Man måste ha ett speciellt intyg, FK 6395, som man beställer kostnadsfritt på Försäkringskassan. Det visar att man är sjukförsäkrad i Sverige. Tryggt att ha med sig detta papper!

Stämmer det verkligen? Hittar ingen sådan blankett på försäkringskassan, och SMC-TRAVELL har inte sagt något utöver att man ska ha sjukförsäkringskortet med sig.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Beställde en T-shirt och några dekaler av dig björn, räcker väl till gummi några hundra meter, använd dem väl!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag har fått rapporterat från en initierad källa (du vet vem om jag säger att jag vet att du vet att han vet vem som vet) att BG-maffian kommer att ha en egen Kawasaki ZXR 750 av äldre, oömt, snitt som vi kan ta ett varv eller två på runt ön. Jorka kommer att frakta över den bak i Dodgen.

När det gäller placering under träningar/tävlingar förlitar jag mig på att de erfarna IoM-rävarna tar mig under sina vingar. Nu verkar drömmen om ett varv på två hjul vara löst också. Hjälmen har jag väl på huvudet, då tar den ingen plats alls. :brynad

Grymt kul besked!!! Det var mer än jag fått information om, men allt händer så snabbt nu på alla håll och kanter. Här är det full fart med packningen och jag vet att Peter sliter frenetiskt med resan på sitt håll och detta påfund blir ju i så fall bara en ytterligare bonus. Det har kommit till ytterligare två resenärer de senaste dagarna men vi har fortfarande några platser kvar. Om nu någon känner att det vore kul att följa med så tar vi emot folk fram tills planet är fullt hela vägen ända till avresedagen 5 juni. Ibland kan något negativt vändas till något positivt. Det kan ju exempelvis vara någon som plötsligt får en lucka i schemat p.g.a. att man råkar vurpa med hojen och blir sjukskriven några veckor. Vad kan väl vara bättre med att muntra upp sig med under konvalescensen än en resa till TT-15 då...
:hej:7peta


James%20Hillier%20Classic%20TT%202014__________wi800he600moletterboxbgwhite.jpg

James Hillier körde en ZXR på Manx GP i somras tror jag bestämt.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Stämmer det verkligen? Hittar ingen sådan blankett på försäkringskassan, och SMC-TRAVELL har inte sagt något utöver att man ska ha sjukförsäkringskortet med sig.

Det stämmer att Isle of Man inte är med i EU men att sjukförsäkringskortet inte gäller där ställer jag mig frågande till. Jag hann ju göra en ganska grundlig inventering av de medicinska kvalitéerna på legendariska Nobles hospital vid mitt första besök på ön men det var inga försäkringsmässiga bekymmer då. Som tävlande har man ju dock en massa extra försäkringar som man måste köpa vid inskrivningen som täcker lufttransport till "mainland" m.m. om olyckan är framme. Minns inte om sjukförsäkringskortet behövde visas den gången...:va

Beställde en T-shirt och några dekaler av dig björn, räcker väl till gummi några hundra meter, använd dem väl!

Tack Psychobiker! Jag fick precis besked av Karin om din beställning och grejerna läggs på lådan imorgon. Allt stöd är välkommet och jag gissar att du ska med över till ön med SMC med tanke på din hänvisning till deras information i förra inlägget? Glöm inte att ta med dig tröjan då.:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag läste på lite och det stämmer att kortet inte gäller, men Sverige har avtal med IoM, man behöver visa upp pass eller ovan nämnda blankett. Får ringa Fk och be dem fixa en.

Och givetvis ska tröjan med, det var lite syftet!

Och kollade ring o surfpriserna på mitt abonnemang också....det simkortet kommer inte att sitta i kan jag säga, blir till att fixa kontantkort.

Vet du hur vanligt det är med fritt Wifi? Typ som i Sverige där många fik och andra offentliga ställen har öppna nät man kan ansluta till.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag läste på lite och det stämmer att kortet inte gäller, men Sverige har avtal med IoM, man behöver visa upp pass eller ovan nämnda blankett. Får ringa Fk och be dem fixa en.

Och givetvis ska tröjan med, det var lite syftet!

Och kollade ring o surfpriserna på mitt abonnemang också....det simkortet kommer inte att sitta i kan jag säga, blir till att fixa kontantkort.

Vet du hur vanligt det är med fritt Wifi? Typ som i Sverige där många fik och andra offentliga ställen har öppna nät man kan ansluta till.

Hmm... du skriver "visa upp pass ELLER ovan nämnda blankett"? Skulle det innebära att blanketten är överflödig så länge man har passet med sig på båren???:näsblod

Nu är jag inte särskilt bevandrad i cyberspace och WiFi är inte det första jag brukar fråga efter, men jag vet att det finns på en del caféer i Douglas och i depåområdet. BG-supportrarna som bor i Metzeler-campen har också fri WiFi där enligt vad som utlovats.

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jag har fått rapporterat från en initierad källa (du vet vem om jag säger att jag vet att du vet att han vet vem som vet) att BG-maffian kommer att ha en egen Kawasaki ZXR 750 av äldre, oömt, snitt som vi kan ta ett varv eller två på runt ön. Jorka kommer att frakta över den bak i Dodgen.

När det gäller placering under träningar/tävlingar förlitar jag mig på att de erfarna IoM-rävarna tar mig under sina vingar. Nu verkar drömmen om ett varv på två hjul vara löst också. Hjälmen har jag väl på huvudet, då tar den ingen plats alls. :brynad

Fan va kul.:banana:banana:banana:banana.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Glöm inte bort att marknadsföra vårt team därborta! Vi kanske vill köra IoM eller BSB något år... :rofl

Teamtischan skall med, såklart! :tummenupp


[BG sluta läsa nu.]

(Och när BG inte tittar på så trycker jag fast en Team Black Mamba-klibba på hans hoj, men säg inget till honom.)

[/BG börja läsa nu.]
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Stämmer det verkligen? Hittar ingen sådan blankett på försäkringskassan, och SMC-TRAVELL har inte sagt något utöver att man ska ha sjukförsäkringskortet med sig.
Dom hittar den knappt själva ibland. Men om man ringer så kommer det ett intyg på posten med underskrift och stämpel. Du kan alltså inte skriva ut den själv. På FK 6395 som man får i år står det att man SKALL visa upp intyget tillsammans med pass för vårdgivaren. Bäst att ha med, speciellt om man åker hoj dit. Många faror lurar, inte minst vänstertrafiken.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Grymt kul besked!!! Det var mer än jag fått information om, men allt händer så snabbt nu på alla håll och kanter. Här är det full fart med packningen och jag vet att Peter sliter frenetiskt med resan på sitt håll och detta påfund blir ju i så fall bara en ytterligare bonus. Det har kommit till ytterligare två resenärer de senaste dagarna men vi har fortfarande några platser kvar. Om nu någon känner att det vore kul att följa med så tar vi emot folk fram tills planet är fullt hela vägen ända till avresedagen 5 juni. Ibland kan något negativt vändas till något positivt. Det kan ju exempelvis vara någon som plötsligt får en lucka i schemat p.g.a. att man råkar vurpa med hojen och blir sjukskriven några veckor. Vad kan väl vara bättre med att muntra upp sig med under konvalescensen än en resa till TT-15 då...
:hej:7peta


James%20Hillier%20Classic%20TT%202014__________wi800he600moletterboxbgwhite.jpg

James Hillier körde en ZXR på Manx GP i somras tror jag bestämt.

På återhörande!
/Björn

Njaa inte riktigt. En lista på deltagarna måste vara inlämnad 48 timmar innan flygturen börjar...
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Glöm inte bort att marknadsföra vårt team därborta! Vi kanske vill köra IoM eller BSB något år... :rofl

Marknadsföringen är påbörjad vad det gäller BG. Presschefen känner till charterflyget och BG:s fan club liksom Duke Video. Om ett par minuter vet Manx Radio också...
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det gjordes experiment för ett antal år sedan att hyra ut motorcyklar. Blev inge bra. På tok för många kom tillbaka i lådor och säckar. Omöjligt att hyra MC nu så vitt jag vet och jag har frågat förr. Moped kanske...men det är troligen i senaste laget nu. Många har samma idé. Så hjälm och liftning är en bra idé. Jag vet många som fått åka bakpå om man har tillräckligt med mod. Jorka kan alla småvägar på hela ön så om man åker med honom så kommer man till många intressanta platser. Uppe på berget vid Bungalow är det bra och dit kan man åka tåg. Douglas-Laxey först. Byt i Laxey till Snaefell Mountain Railway som har en station där järnvägen korsar banan vid Bungalow. Man måste vara ute i god tid. Mycket folk och de slutar köra tågen då vägen är avlyst av naturliga skäl. Det går ju inte att ha tåg som korsar banan då det är träning eller race.

Bray Hill är ett bra ställe att titta på. Dit promenerar man i Douglas.

Gorse Lea är kanon. Strax före Ballacraine. Där finns mat och dryck. Det går bussar från Douglas.

Ett annat bra ställe att titta är Glen Helen. Tror att det går bussar dit också. Men var beredd på att stanna där hela dagen. Matsäck bör tas med.

Pubben The Raven vid Ballaugh Bridge är ett bra ställe.

Parliament Square är också bra mitt i Ramsey. Man kan ta sig dit och ifrån när som helst. Samma sak med Gooseneck. Det finns en bakväg så att man kan komma och fara vidare när man vill. Samma sak gäller Creg-ny-Baa. Vid Creg-ny-Baa ser man förarna i nästan 2 km från verandorna på värdshuset med det kostar extra. Mera tips från mig kommer. Hör gärna av er med frågor!
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Marknadsföringen är påbörjad. Presschefen känner till charterflyget liksom Duke Video och BD:s fan club.. Om ett par minuter vet Manx Radio också...

Vi får väl se till att alla är nyklippta, nyrakade och utrustade med rejäla sajjdbörns när vi kliver av planet iförda bara BG-attiraljer. :)

Förresten, när kommer BG-kallingar med extra utrymme för de obligatoriska stålkulorna? :brynad



(Ohh... Mängden ordvitsar i mitt huvud just nu är otrolig angående tryck på BG-kallingar... "Väck den Björn som sover!" "Fastest man around!" "Du drar, jag skjuter!")
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top