ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag tror att några medlemmar här som var på Isle of Man-träffen i Örebro köpte lott till en resa till ön under 2015.
Dragningen har ägt rum idag lördag och Mats Hjälmrot från Örebro vann en resa på cirka 10 dagar med logi och guidning av Jorka Blomberg. Vinnaren var närvarande vid dragningen och han blev jätteglad då det visade sig att han utöver motorcyklar också är en stor vän av tåg och det finns ju 6 olika järnvägar på ön. Grattis!
:fyllisar
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Länk till reportage om träffen idag lördag 31/1 2015 i Ribboda utanför Örebro:
http://na.se/nyheter/lekeberg/1.2820846-film-lockar-mc-folk-att-resa Längst bak från vänster på vinjettbilden, några av MC-Sveriges kändisar: Peter Karlsson, Pelle Jansson och Leif Rosell.

P.S.
Ja OK då! Jag drar de sex olika järnvägarna:
1. Den mellan Douglas och Port Erin som körs med ånglok.
2. Den hästdragna på strandpromenaden i Douglas.
3. Den elektriska mellan Douglas och Ramsey.
4. Den elektriska mellan Laxey och toppen på Snaefell.
5. Minijärnvägen vid Groudle Glen. Ånglok.
6. Den ännu mindre gruvjärnvägen vid lilla vattenhjulet i Laxey.
(Å hur den drivs minns jag inte just nu, men med Googles hjälp så ser det ut som ångdrift här också. Ursäkta om den här tråden om racing tycks ha spårat ur lite för tillfället... HÄPP!)

Så nu vet ni det! ;-) D.S.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
MC-mässan och Varg-Olle Nygren!

Förra helgen ägde vinterns stora MC-mässa rum. I år var den förlagd till Stockholmsmässan i Älvsjö. Mässan är alltid ett välkommet avbrott i vintertristessen i väntan på att MC-säsongen ska komma igång. Dels finns det möjlighet att klämma och känna på årets nyheter men framförallt är det en fantastisk chans att träffa en massa gamla vänner från hela landet med motorcyklar som gemensam nämnare.

View attachment IMG_4383.jpg
På plats i montern.
Precis som i fjol fanns mitt team Nordgren Racing representerat med en egen monter. Teamchef Henrik Nordgren har sen han slutade tävla själv för snart 10 säsonger sedan, försökt dra sitt strå till stacken för roadracing-Sveriges utveckling genom erbjuda möjligheten att hyra en konkurrenskraftig tävlingshoj till ett förmånligare pris än vad det kostar att köpa och bygga på egen hand för den som inte redan har väldigt goda kontakter.

För egen del handlade mässan om att träffa alla trevliga bekantskaper som jag lärt känna genom Isle of Man-satsningen och inviga nya själar i mystiken kring ön. Som en bonus fick jag även tillfälle att hälsa på lite leverantörer, mediapersoner och annat branchfolk som uppvisat intresse eller hjälpt mig i min satsning mot Isle of Man. På det hela taget hade jag fyra genomtrevliga dagar inne i mässhallarna och vill passa på att skicka en hälsning till alla som var förbi Nordgren-montern för att dricka en kopp kaffe och prata racing. Extra kul att det var så många nya ansikten som dök upp och att flera av er också presenterade er med era nicknames från sporthoj.com. Att vi lyckades värva lite nya ansikten till BG-supporterflyget till TT-15 var ju också ett extra plus.

View attachment IMG_4341.jpg
Varg-Olle, BG och Iréne
Dagens utvikning får bli det hedersamma besöket av legendaren ”Varg”-Olle Nygren som hade vänligheten att på Iréne Gunnarsson Sjödahls uppmaning gästa montern under MC-mässan. För er som inte kan er motorhistoria så beskrivs Varg-Olle bäst som 1900-talets kanske främste svenske superstar i MC-sammanhang. Det är alltid vanskligt att jämföra talang mellan grenar och tidsepoker men få har varit en sådan mångkonstnär på två hjul som Varg-Olle som bl.a. tävlat i enduro, isracing, trial och road racing. Mest känd är han dock som Speedwayförare där han sägs ha gjort mer än 30 000 heat mellan (så vitt jag kunnat läsa mig till) åren 1948-79.

Nu är ju det här en Isle of Man-blogg så självklart frågade jag ju Varg-Olle om hans tankar kring ön å er läsares vägnar.;) Han sken upp och berättade att TT-tävlingarna på Isle of Man var något av det absolut häftigaste han varit med om (och denne man har som sagt upplevt det mesta på två hjul). Olle slog tidigt igenom som speedway-åkare och nådde bevisligen otroliga framgångar inom denna sport. Själv beskrev han det dock för mig på sitt rättframma sätt som att han ganska tidigt tröttnade på de korta heaten där det mest handlade om starten och att vara först in i första kurvan. Han måste vid det här laget lagt märke till mitt förvånade ansiktsuttryck. Mannen framför mig hade ju trots allt fått sitt smeknamn "Varg-Olle" som ankare i Norrköpings speedway-lag Vargarna under mer än 30 år (48-79 med undantag för några små avbrott) och varit proffs i otaliga utländska klubbar.

Mr. Nygren förklarade därför att han under ungdomen varit en stor fantast av Gunder Hägg (den där svenske löparen som slog en massa världsrekord under kriget) och det som fascinerade mest var hur löparna lade upp sina strategier under loppen genom att ligga i rygg på varandra och rycka i rätt läge utan att visa sina kort i förväg. Detta taktik och rävspel saknades i Speedwayen men i den tidens långa road racing-lopp (eller TT som var den allmänna benämningen förr) hade desto mer av denna vara. Jag mindes plötsligt att jag, uppvuxen med en Duccatist till pappa, sett bilder på Varg-Olle vid TT-loppen i Hedemora (som ju samlade alla världens toppförare på 50-talet) iförd en synnerligen coolt lackad röd/silverfärgad hjälm. Varg-Olle berättade att den hjälmen hade Ducati-fabriken haft med sig åt honom tillsammans med tävlingshojarna när han var fabriksförare åt dem i Hedemora.

En förare av Varg-Olles kaliber kunde ju inte heller ha världens främsta Grand Prix-tävling vid den här tiden ogjord. År 1956 gjorde han sina första och enda TT-starter på ön. Jag kan intyga att det är ett helt företag att tävla på Isle of Man i dagens läge och inte kan det ha varit särskilt mycket mindre krångel på 50-talet. Varg-Olle berättade att han hade engelska kompisar som hjälpte honom att fixa starttillståndet på ön och i gengäld så ordnade han starter åt dem i den här delen av Europa. Varg-Olle ställde upp i Junior som på den tiden var 350-klassen (idag supersport 600) och Senior som var den största 500-klassen (idag Superbike). Han fick fabriksmaskiner från AJS och Matchless för tävlingen och hans AJS 7R gick som en klocka och tog honom till 20:e plats enligt TT-databasen medan den tvåcylindriga Matchless G45.an gick sönder i Senior. Matchlessen var ett sorgebarn som vållade honom mycket bekymmer eftersom stötstängerna hoppade ur sina koppar vid minsta övervarv om jag minns vårt samtal rätt. Nåja, det var en häftig upplevelse att stå i montern tillsammans med en sådan motorlegend och få visa ombordbilderna från mina egna körningar på ön på storbildsteven och jämföra Varg-Olles erfarenheter från banan på 50-talet med mina egna något färskare. Jag förbluffades av hur mycket karln faktiskt kom ihåg av banan trots att han aldrig varit där sedan -56, och hur lite som faktiskt ändrats sedan dess av sträckningen.

Efter att vi snackat racing oavbrutet i trekvart ursäktade sig Varg-Olle över att han hade lite andra kompisar som han skulle hinna med, men innan han lämnade vår monter bjöd han in mig att komma och testa en speedway-cykel på "Varg-Olles sladdskola" som han årligen håller på somrarna. Trots att han passerat 85-års sträcket håller han i förevisningarna på egen hand och han var noga med att påpeka att han lärde ut grunderna på ett sätt så att alla skulle kunna vara med. Vi konstaterade tyvärr snabbt att årets sladdskola krockar med mina åtaganden på Isle of Man i sommar men vi bytte e-mailadresser för att kunna hålla kontakten framöver. Jag har haft som uttalad ambition att någon gång i livet pröva på alla former av MC-sport och Speedway, Isracing samt Trail är fortfarande vita fläckar på min karta. Vem kan tänkas vara en bättre läromästare än Varg-Olle Nygren som enligt rekordböckerna ska ha tävlat i 6 olika motorcykelgrenar och som nybliven 85-åring glatt berättar att hans nya mission i livet är att han slagit sig på "Iron Butt"-köringar d.v.s. långdistanskörning inom en begränsad tid.

185859984_5aa0ebf3-7db7-4492-8f27-3e4a2d3ba8c6.jpg

Flickidol, omslagspojke och filmstjärna i bl.a. "Farlig kurva" och "Motorkvaljerer". En av svensk motorhistorias verkliga giganter att se upp till!

På återhörande!

/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Färjebiljetten till IoM betald!

Då var man ytterligare ett steg närmare Isle of Man i sommar.

Betalningen av båtfärden från Heysham i England till Douglas är nu transfererad och klar enligt kontobeskedet.

För en båtfärd på runt 4 timmar (ungefär som till Gotland tror jag?) tar Steampacket 11033 skr för att transportera över en VW LT35:a med ett påkopplat släp tur och retur i TT-tider...:3freak

IMG_0837.jpg
Vårt hem för 5 personer under en månads tid på resande fot till IoM. Det gäller att packa noggrant för det kostar att släpa prylar över till ön.

Sen tillkommer så klart kostanden för färjan till England och ett antal mil genom Europa också. Det är tur att man redan har bestämt sig för att det är värt det!:D

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Björn!

Det finns ett alternativ! Det som Jorka alltid använder för att komma över Nordsjön. Kanske blir lite billigare och HELA bilresan blir cirka 25 mil tvärs över England om man mäter från Göteborg.
Här: http://freight.dfdsseaways.com/
Snacka med dem! De kör Göteborg-Immingham dagligen med fraktfartyg med ett mindre antal hytter, mat och jättefint!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lysande sätt att ta sig över Nordsjön, betydligt trevligare än de gamla passagerarfärjorna!:tummenupp
Färre mil genom Europa om man inte ser det som semester utan bara transportsträcka.
Men det finns en del nackdelar med den färjan.
Har man inte tur och pratar med rätt person kan det vara svårt att få plats.
Lastbilschaffisar har företräde, det är plats för 12 passagerare.
Tiderna är inte lysande.
Tiderna kan ändras, avgångar kan ställas in.
Billigt kan kanske diskuteras men det finns inte mycket att göra av med pengar på under resan, en "butik" med tullfria varor, så på det viset blir det billigare.
http://freight.dfdsseaways.com/DFDS...m_ferries/Documents/Passenger information.pdf
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Guy Martin tänker lägga av efter 2015!

Enligt brittiska "The Independent" kan det vara sista chansen att se Guy Martin på The Mountain Course under TT i sommar. Personligen tror jag dock inte att han kan hålla sig till att enbart skruva lastbil resten av livet... :rolleyes:

På återhörande!
/Björn

guy-martin-tt.jpg


MARTIN ANNOUNCES RETIREMENT DATE

Isle of Man TT favourite and TV personality Guy Martin has revealed that he will retire from road racing at the end of the season. in an interview with The Times, the 33-year-old confirmed that he will call it a day at the end of 2015 in order to return to his day job as a truck mechanic, in which he makes "£12 an hour and double pay on Saturday's".

Guy Martin will retire from road racing at the end of the season. Martin has secured 18 podiums at the TT during his career, but an elusive first win is yet to come around the Mountain Course and the Tyco Tas BMW rider will have one last chance to secure victory at the event in the summer.


https://www.youtube.com/watch?v=8Nqp74p9RrA
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag har också svårt att tänka mig att Guy lägger av helt. Men den där segern på Isle of Man har han ju försökt att få nu i ganska många år utan resultat. Kanske tappat sugen en aning?
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Dan Kneen utan styrning i vår.

Dan Kneen ser tyvärr ut att stå utan styrning inför TT 2015. Dan är tillsammans med Conor Cummins den snabbaste infödda Isle of Man-bon genom tiderna runt Mountain Course och känd som en hårdgasare som inte backar av i onödan. Dan är dessutom bra kompis med min vän Tuukka Korhonen och hade därför vänligheten att guida oss ett varv runt banan när Tuukka och jag var på rek.resa till ön 2013. Hoppas verkligen att det fixar sig för honom med en styrning.

DSC01177.jpg
Här hade vi gjort lunchuppehåll i Creg Ny Baa. Notera Mozz racing-tischa som självklart imponerade stort på Dan.:hihi

På återhörande!
/Björn

Dan Kneen left without a ride for 2015 road race season

Manx rider Dan Kneen has been left without a ride for the 2015 season after the Millsport Racing team he was due to compete for pulled out of a deal to compete at road races this year.

The 27-year-old had agreed to ride Suzuki machinery for the Ballymoney-based outfit but was informed of the team's decision to withdraw last week.

Kneen now faces a race against time to be on the grid this season.

The Ulster Grand Prix Superstock winner is searching for competitive bikes.

Kneen has been a regular presence at international road races since 2009 but he scaled new heights in 2014 as he put in a series of fine performances on Burrows Engineering machines, winning numerous races on the Irish roads.

Those victories saw him comfortably clinch the Irish Superbike Road Race Championship and he went on to secure his first international success at Dundrod in August.

He took three top-10 finishes at last year's Isle of Man TT, his best result being an excellent seventh position in the Superstock race.

His eighth place in the Senior event saw him record his best-ever lap of the Mountain Course, 129.360mph, to become the 17th fastest rider of all time.

"I'm absolutely gutted to find myself without a ride for 2015 and what appeared to be a superb opportunity has turned into a nightmare," said the Braddan rider.

"To secure the deal with Millsport so early in the off-season was a real boost and although things had gone a bit quiet in the last few months. the team assured me in January that everything was still very much in place.

"However, that suddenly changed last week when I got a message from them telling me it was all off because of a lack of finance.

"Having had my best ever season in 2014 makes it even harder to take and it's left me high and dry with not a lot of time left to get something new sorted."


https://www.youtube.com/watch?v=og35NzN-Gz4
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
TT-reseuppdatering...

Pratade nyss med Peter, reseledaren för vår TT Isle of Man-resa med egenchartarat flyg, och han berättade att allt flyter på ungefär som förväntat. Tältboendet på Metzeler-campen som jag berättat om tidigare är betalt och klart och där finns det nu enbart 5 tält kvar att sätta upp sig på.

Det har droppat in en hel del förfrågningar om alternativa boende för dem som av olika anledningar har svårt att bo i tält. Vi har ratat de erbjudanden som skulle innebära ett alltför stort prispåslag och dem som ligger allt för långt från Douglas. Peter har dock precis fått fatt i 5 bäddar ytterligare. Den här gången i ett hus i Onchan. Det är stadsdelen som ligger precis norr om depåområdet och Govenors Bridge. Om detta är av intresse för någon av er läsare så hör av er till Peter så snart som möjligt så att han i så fall kan boka även detta boendealternativ.

Round%20Island%2025.JPG

Onchan sett från havet.

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ett litet tillägg om Onchan, (uttalas ånkan).
Det är inte alls långt från startlinjen. Cirka 1 km (lite beroende på läget för övernattningen) om man går närmaste vägen. Från Onchan till Governor's Bridge är det ännu närmare. Signpost Corner, Cronk-ny-Mona och Hillberry är också inom promenadavstånd. Dagtid kan man också ta hästspårvagnen till centrala Douglas om man väljer att färdas närmare havet. Vändplatsen och stallet är precis intill då man kommer ner för backen från Onchan. Ett bra ställe att bo på alltså!
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Min anmälan till TT-15 är godkänd!

Nu är det klart!:banana

11 newcomersracet.jpg
Startbekräftelsen från TT-organisationen har kommit och jag har fått starttillstånd i både Supersport och Supertwin-klasserna!!!

TT-arrangörena rankar alla ansökande efter vilken förmåga de bedöms ha att klara världens tuffaste road racing-tävling baserat på tidigare resultat och övriga meriter. Utifrån denna denna ranking har jag tilldelats startnummer 72 i supersport och 47 i supertwin.

Enligt brevet jag fått från TT-generalen så är alla klasserna rejält övertecknade och om jag förstått det rätt så kan det komma att tillåtas uppåt 100 tränande per klass som ska konkurrera om 72 platser i Superbike och 78 platser i de övriga soloklasserna. Supersport verkar som vanligt vara den populäraste klassen med flest anmälningar. För att ytterligare höja kvaliteten på startfältet har arrangören sänkt kvalgränsen från 115 till 112 procent. I klartext så betyder det att alla förare som rullar ut till startlinjen på tävlingarna måste ha gjort träningstider som inte är långsammare än 112% av den tredje snabbaste varvtiden för klassen. I supersport-klassen innebär det att det kommer behövas snittvarvtider i närheten av 180 km/h gissar jag.

Starten i supertwin är en hemlighet som jag inte har velat annonsera officiellt innan allt har varit 100% klart. Men i och med att jag nu beviljats deltagande så är det kul att kunna avslöja för alla läsare här att förutom de två supersportheaten så kommer jag även att delta i supertwin-tävlingen för Isle of Man-baserade DP Coldplaning/TC Racing Team. Det är samma team som danske Robin Harms ska göra sin TT-debut för i sommar om nu någon av er råkar känna igen team-namnet sedan tidigare. Att deltaga i denna extra klass kommer, förutom en extra tävling, också att ge mig möjlighet till ytterligare träningsvarv, något som är värdefullt när det handlar om att finslipa kunskaperna om den 6 mil långa banan.

I TT-programmet kallas dock Supertwin-klassen för "Lightweight" då den är ersättningsklass för den gamla 250GP-klassen (precis som att Superbike ofta kallas Senior med IoM-termer). Supertwin finns inte som klass i Sverige men är stort i Storbritannien och har ett ganska fritt reglemente. Grunden är fyrtakts 650cc-twinar som top-teamen trimmar till en bit över 100 bakhjulshästar vilket ger dem ungefär samma varvtider som 250GP-hojarna hade på sin tid.

TT-arrangörena skryter med att det är det starkaste och jämnaste startfältet någonsin i sina pressmeddelanden. Om någon av er läsare tycker att det vore ballt att komma och heja på plats vid vägkanten på Isle of Man så har vi fortfarande platser kvar på vår TT-resa mellan datumen 5-13 juni...:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Vad härligt att starttillsånden är klara.:). Det blir extra kul att du ska köra Supertwin också, då får vi ju fler möjligheter att heja fram dig på plats på IoM.:banana:banana:banana:banana:banana.

Vad blir det för motorcykel som du ska köra i Supertwin?
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Supertwin

Vad härligt att starttillsånden är klara.:). Det blir extra kul att du ska köra Supertwin också, då får vi ju fler möjligheter att heja fram dig på plats på IoM.:banana:banana:banana:banana:banana.

Vad blir det för motorcykel som du ska köra i Supertwin?

En ER-6:a såklart. ;)

Stämmer huvudsakligen Peter!

Det finns lite olika reglementen för klassen beroende på i vilken serie man tävlar i Storbritannien. Jag har faktiskt inte satt mig in i exakt hur det reglementet ser ut som man kör efter på TT men på Manx GP har jag sett helt egna rambyggen och kåpor m.m. verkar vara helt fritt för egna kreationer. Den gemensamma nämnaren är som sagt motorerna som ska vara tvåcylindiga fyrtaktare på 650cc och där har jag sett nedfordrade duccar och lite andra specialvarianter. Det förhärskande är dock motorbyggen som har antingen SV650 eller ER-6 som grund. Så vitt jag förstått det så lär dock ER-6:ans vevhus vara lite hållbarare när effekten börjar närma sig 100 hästar på bakhjulet.

Den hoj jag är erbjuden har mycket riktigt en bottendel från en ER-6:a. Jag åker över till ön för att kolla på hojen och träffa teamet i början på april. Får väl återkomma med lite mer detaljer efter det.:)

En av de coolare hojarna i klassen för oss som är födda lite retro(;)) är annars nedanstående Paton som Olie Linsdell körde i TT 2014. Även den har motorkomponenter från ER-6.

paton-s1-strada-to-race-in-the-isle-of-man-tt-2014-81206-7.jpg


På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top