ISLE Of MAN - racerapport!

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det är polisongerna!
De bryter upp den stående vågen som bildas av fartvinden när man passerar läktaren.
Det fenomen som kallas breaking wind på engelska.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Alltså, om man kollar på http://ttlive.iomtt.com/ på speedtrapen vid Grandstand så är ju Björn högst upp på listan på högst toppfart! 153.6 mph i Juniorklassen!
Intressant. Det missade jag, sorry. Det går inte att se nu. Live timing syns bara då det är aktiviteter på banan.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nu har det kommit upp bilder på Björn från onsdagsträningen. Från hans båda träningsvarv och de är tagna vid Ballaugh Bridge. Första ordet uttalas "Ballaf". Över brokrönet går det inte så fort och det finns flera orsaker till det. Läs längre ner. Farten över krönet är normalt cirka 110 km/t. Den vänstra är från varv 1. Klicka=större bild.
BjornWednesday1.jpgBjornWednesday2.jpg
Ballaugh Bridge är lurigt. Av tekniska orsaker kan man snappa av kedjan där. Utgående axeln med sitt drev är inte på samma punkt som infästningen för baksvingen. Då fjädringen bak går ihop mycket så sträcks kedjan så den kan gå av.
Och som alla förstår så trycks bakfjädringen ihop mera om man kör fort. Större risk för kedjebrott alltså. På TT 2014 kom det en liten film som visar hur man INTE bör göra.
https://www.youtube.com/watch?v=sJ_9cASjZ4I
Dessutom så kan det gå mycket illa om man har fel spår och flyger för långt för då hamnar man i väggen på puben The Raven som ligger vid bron. Det hände senast på träningen för TT 2014. Bob Price hade någon form av problem, som inte är utrett ännu, med sig själv eller hojen. Han avled omedelbart då han körde in i pubväggen. Det finns på YouTube men jag rekommenderar inte att man man tittar. Det är mycket otäcka filmbilder.
Så här ser det ut då man kommer fram mot Ballaugh Bridge i raceriktningen.
BallaughBridge.jpg BallaughBridge1.jpg
Det är vid 18.45 i min film:
https://www.youtube.com/watch?v=xczd86eTnJ8
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tänkte kanske att han hade annat att göra på kvällarna... typ rejsa :)
Han får väl gå upp på morgnarna och ta en eller två bacon baps och en kopp te!
Och på söndag då det inte är träning så kan han fara till Sulby Glen Hotel och ta en öl från den här fina ölpumpen!
SulbyGlenHotel.jpg
Klicka=större bild.
Hotellet ligger vid 20.52 i min film här ovanför.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Här är Börje Jansson vid Ballaugh Bridge på sin 125cc Maico 1970. Han kom 2:a efter Dieter Braun. 1971 kom han 2:a efter Chas Mortimer.
BorjeIoM1970.jpg
Vi bodde bredvid Chas i depån i Douglas 1971 och en morgon satt vi och fikade utanför "Skunken" alltså Ford Transitbussen. Kaffe och mackor med Kalles kaviar som sponsrade oss med en hel kartong varje år. Chas stack ut ett yrvaket huvud och fick se då jag klämde på tuben ovanför min torra brödbit, något som han aldrig hade sett tidigare. "Tjalles" kommentar blev - Christ! Tooth paste! Det hördes över halva depån!
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Trevliga inlägg Silja! Jag visste inte att det fanns en klubb för detta i Sverige, det måste genast kollas upp. Har oxå varit över på ön och skall definitivt dit igen.

En av mina favoriter vid Ballaugh var Martin Finnegan..

DSC_8086.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Statusuppdatering!

Hej alla!
Jag skrev följande inlägg efter träningen igår men då WiFi är hårt belastat här i depån var det omöjligt att kunna ansluta till internet men just nu verkar det gå att komma fram. Mina egentagna bilder verkar tyvärr bara vara att glömma. De får jag väl posta och kommentera i lugn och ro här i tråden när jag kommit hem i stället. Karin anlände till ön här om dagen och hon kommer att försöka få upp lite bilder på facebook inom kort. Det är dock jäkligt kul att se att ni lyckats få fart på tråden lika fint som ni gjorde 2012. Jag har precis läst ikapp de senaste 2 sidorna som jag missat sen jag skrev senast och det var kul att se sig själv på bild och film. Intressant info om toppfartnoteringarna som jag inte kände till själv tidigare. Som jag skrev i inlägget från igår så gjorde vi stora framsteg med chassit mellan måndag och tisdagsträningarna därav den stora fartskillnaden. Precis som ni skriver så försöker jag bygga upp min fart successivt utan att ta onödigt stora risker så här under träningsveckan. Jag passerade förbi dödsolyckan (i bbc-länken som Silja nämner) på mitt tredje varv i tisdags kväll och det var en påminnelse om att aldrig sluta behandla The Mountain Course med respekt. Det såg ut att ha varit frågan om ett framhjulssläpp ut ur den snabba högersvängen precis innan de vita murarna innan East Mountain Box. Det ska gå att ta den kurvan fullt på högsta växeln med en 600:a under gynnsamma omständigheter. Vi utgjorde andra och sista träningsgruppen den kvällen och så dags på kvällen, inte så långt innan solnedgången var det markant fuktigare på vägen, förmodligen av dagg, än vad det varit de två tidigare varven. RIP Stephen!

Just nu är det ostadigt väder och vi förbereder oss för att bli tvungna att köra på intermediatedäcken ikväll. Förvänta er ingen ytterligare putsning av varvtiden ikväll alltså. Synd, vi var sugna på att testa om höjningen av bakändan innebär att hojen blir lite mindre tungjobbad i snabba kurvor som Quarry bends eller om hojen återgår till sitt instabila beteende. I blött väglag kommer jag inte att kunna pusha så hårt att skillnaden märks särskilt tydligt.

På återhörande!
/Björn

Nedan följer inlägget jag skrev igår kväll men som inte gick att posta då:

Dags för en statusuppdatering. Jag har hunnit med tre körningar på banan sen jag skrev senast i förrgår.

I måndags kväll blev det två premiärvarv. Det var fruktansvärt blåsigt och så gott som omöjligt att hålla i över berget utan att riskera att blåsa över kanten. I mitt fall var det dock det minsta bekymret. Hojen gick fortfarande inte rakt i höga hastigheter vilket gjorde att jag inte kunde åka så fort som jag trodde mig kunna.

Vi var alla ganska bekymrade i teamet. Vi har ju kämpat med fenomenet hela säsongen men kruxet har varit att det bara har varit i riktigt höga hastigheter det uppenbarar sig och i dessa hastigheter befinner man sig bara under korta stunder på svenska banor, vilket gjort det svårt att utvärdera. Hojen har mätts upp för att försäkra sig om att den är rak och spårar, styrlager och svinglager har kontrollerats ett flertal gånger o.s.v.

Hela tisdagen gick åt för att göra en del ytterligare modifieringar på chassi setupen och tack vare telefonsupport i Sverige tillsammans med tips från en massa rutinerade landsvägsracingrävar i depån här borta lyckades mina outtröttliga mekaniker Håkan och Thomas till slut förmodligen knäcka gåtan som kort beskrivet handlar om chassigeometri i förhållande till fjädringen och styrdämparens arbete.

Svaret fick vi senare på tidagskvällen. Hojen var fortfarande inte perfekt men de där jobbiga självsvängningarna över 240 km/h var äntligen borta, eller åtmintone fullt hanterbara. Om varvtiderna under måndagen inte varit mycket att skriva hem om så var tisdagens bästa varvtid på 109,9 MPH fullt godkänd ansåg vi.

Onsdagskvällens träning drog i gång strålande sol vid grandstand men sen fick vi några regnstänk över berget under första varvet. Andra varvet var dock torrt och jag kunde putsa min bästa varvtid till 111, 3 MPH, vilket innebar 18 tid i Junior och 19 tid i Senior. Det är bara 1,5 MPH långsammare än vad jag kört som snabbast i racetempo (där man är benägen att ta lite större risker) när jag var här 2012, vilket så klart känns bra! När nu hojen har börjat uppträda mer förutsägbart har vi kunnat börjat med finlir av hojens inställningar. Imorgon ska vi höja bakstötdämparens ridehight 2 mm för att se om vi kan få den lite mer snabbstyrd i högfartskurvorna.

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Manx Radio har en app som funkar bra. Sök på Manx Radio i appstore. Den är gratis!
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Träningen ikväll ska köras trots våta förhållanden men ingen tidtagning
 

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
Träningen ikväll ska köras trots våta förhållanden men ingen tidtagning

På Isle of Man TT appen kan man läsa om vädret kl 15.00 idag:
Screen relative Humidity:90%
Temperature:13 C
Visibility:VG
Wind direction:W
Wind speed:11mph
Max UV:5
Precipitation Probability:32

Let's look at an example of what the probability does mean. If a forecast for a given county says that there is a 40% chance of rain this afternoon, then there is a 40% chance of rain at any point in the county from noon to 6 p.m. local time.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top