ISLE Of MAN - racerapport!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Glöm allt vad dyra fjädringskomponeneter och vråltrimmade motorer heter, Mozz. Om du verkligen är ute efter att kapa varvtider till sommaren så är det mycket riktigt inget annat än ett par rejäla sideburns som gäller.
/Björn

Ok!:tummenupp
Då jag själv märkte betydligt större förbättring av mina varvtider efter jag anmälde mig som MOZZBERRK än när jag bytte hoj så är jag beredd att tro på dina iakttagelser!

Hmmmmm.... fast jag har ju så taskig skäggväxt! Återkommer....
 

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
KTM grusbuse
När jag läser Björns och Mozz inlägg blir jag främst glad eftersom det ger mig insikter i en värld som jag länge betraktat på avstånd och velat lära känna närmre. Sen blir jag purken på mig själv som är för stor, gammal, rädd m.m. för att själv ta mig ut på en bana för att rejsa.:huvet

Eftersom jag började åka hoj relativt sent upp i åldrarna och börjat åka bana först de sista åren har jag tyvärr (tror jag) hunnit lämna den ålder då man ansåg sig osårbar bakom mig, vilket påverkar viljan att ladda på och testa gränser negativt.

Ska dock genast börja låta mina sideburns krypa nedåt och köpa mig ett paket cigg som noga kommer att döljas för fru och barn så jag i brist på annat i alla fall kan jobba med att ha en korrekt racingattityd. Om jag sen tjongar lite silvertejp runt mitt lite för ”nya” skinnställ kanske jag i alla fall kan börja se lite snabbare ut när jag inte kör. Vilket förmodligen kommer att vara det närmsta ”snabb” jag någonsin kommer att komma. :gnissla
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
När jag läser Björns och Mozz inlägg blir jag främst glad eftersom det ger mig insikter i en värld som jag länge betraktat på avstånd och velat lära känna närmre. Sen blir jag purken på mig själv som är för stor, gammal, rädd m.m. för att själv ta mig ut på en bana för att rejsa.:huvet

Eftersom jag började åka hoj relativt sent upp i åldrarna och börjat åka bana först de sista åren har jag tyvärr (tror jag) hunnit lämna den ålder då man ansåg sig osårbar bakom mig, vilket påverkar viljan att ladda på och testa gränser negativt.

Ska dock genast börja låta mina sideburns krypa nedåt och köpa mig ett paket cigg som noga kommer att döljas för fru och barn så jag i brist på annat i alla fall kan jobba med att ha en korrekt racingattityd. Om jag sen tjongar lite silvertejp runt mitt lite för ”nya” skinnställ kanske jag i alla fall kan börja se lite snabbare ut när jag inte kör. Vilket förmodligen kommer att vara det närmsta ”snabb” jag någonsin kommer att komma. :gnissla

Jag har aldrig haft ambitionen att bli världsmästare eller att tjäna några pengar på den här sporten. Rätt eller fel inställning kan man säkerligen dryfta i det oändliga men det viktigaste för mig har alltid varit möjligheten att få komma ut på en racerbana i sadeln på en motorcykel, för att se vad jag kunnat prestera just den dagen med just det materialet. Jag känner mig själv tillräckligt bra för att veta att när visiret väl är nedfällt så är viljan att vinna starkare än det mesta, men till syvende och sist så är det inte pokalerna som betyder något utan istället en körupplevelse på gränsen för min mentala kapacitet.

Med den drivkraften är ålder, förmåga och material av underordnad betydelse. Det viktigaste är istället att bereda sig möjligheten att vara med på banan, oavsett om det gäller en tisdagsträning på Sviestad eller ett kval på Isle of Man. Ur den här synvinkeln kan jag inte se någon ursäkt för dig att inte förverkliga dina önskningar om att bli racerförare, om det är det du verkligen vill...:)

Att sikta på en SM-start till våren är kanske att spänna bågen onödigt hårt men däremot vill jag slå ett slag för enduranceracingen om du är typen som dras till den senaste tekniska utveckligen och tycker att det är literklubbor som gör livet värt att leva. Vår nordiska ERF-serie befinner sig i en tillfällig svacka men det faktum att denna racingform otvivelaktigt ger mest racing för pengarna för den som främst är ute efter sin personliga utveckling som förare, gör att jag tror att deltagarantalet snart kommer att vända uppåt i takt med att samhällsekonomin stabiliseras. Tävlingsformen ger förutom mycket bantid, möjligheten att dela kostnaderna med dina co-riders. Tävlingsteamet Fivers (http://fiver.se/) helgjutna engagemang i nordisk enduranceracing bidrar inte bara med grym seriositet i kombination med flärd och glamour. Humlan, Skalman och Mammut är dessutom fantastiskt tjänstvilliga när det gäller hjälpa nya förare och team in i endurancecirkusen och ger därigenom hela serien en stabil ryggrad.

Om det snarare är klassisk racingattityd i form av sideburns, solglajjer och ett paket röda Marlboro inrullat i ärmen på en oljig T-shirt (sagt av en snubbe som aldrig någonsin själv tagit ett bloss men som för evigt kommer att älska de flourescerande fälgarna på Lawsons Marlboro-Yamaha) så välkomnas du med öppna armar in i classic racing-depån. Oavsett om du har SM-meriter med dig i bagaget eller gör din första tävlingsstart så hittar du alltid någon att kampa med i de stora startfälten. Maskinmaterialet spänner från fabriksracers som Suzuki RG500 och Norton Manx för uppåt halvmiljonen till tjugotusenkroners GSXR 1100 och RD 350. Förutsatt att man kan leva med att man inte får rejsa med maskiner nyare än 1987 års modell, så finns det här plats för alla som tycker att racing är det ballaste man kan ägna sig åt i livet...:tummenupp

Ok.. det kanske får bli jägarstuket då haha, skulle ju vara grymt att få uppleva det hela.

Hoppas att det löser sig för dig. Annars kan jag varmt rekommendera Manx Grand Prix till hösten. De största teamen deltager visserligen inte under Manx-veckorna men många av de främsta förarna är på plats i depån och några av de bästa tar dessutom chansen att tävla i classic-klasserna som varvas med moderna hojar. Fördelen med Manx är att åskådarantalet bara är hälften så stort som på TT vilket inte bara gör det betydligt enklare att få plats på hotell m.m. Möjligheten att själv få någorlunda fria varv runt banan är också dramatiskt mycket större för den som gjort sig besväret att ta hojen med sig över.

Fan, det går åt h-vete!!!!

Tålamod min vän! Rom byggdes inte heller på en dag och visst vill du väl inget hellre än att slå dina personbästa i sommar? Hemligheten sitter i håret, det visste redan Samson på sin tid och för en racerförare motsvaras det av sideburns...:rock

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tålamod min vän! Rom byggdes inte heller på en dag och visst vill du väl inget hellre än att slå dina personbästa i sommar? Hemligheten sitter i håret, det visste redan Samson på sin tid och för en racerförare motsvaras det av sideburns...:rock

På återhörande!
/Björn

Tålamod? Det är inte den dåliga tillväxten som är problemet, det är färgen; det blir rätt gråvitt...:huvet
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tålamod? Det är inte den dåliga tillväxten som är problemet, det är färgen; det blir rätt gråvitt...:huvet

Och???...

...du borde väl vara rutinerad nog för att vara familjär med begreppet "de grå tinningarnas charm". De grå kindernas charm är vida överlägset ur alla aspekter för en erfaren rejser som dig.:crash

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och???...

...du borde väl vara rutinerad nog för att vara familjär med begreppet "de grå tinningarnas charm". De grå kindernas charm är vida överlägset ur alla aspekter för en erfaren rejser som dig.:crash

På återhörande!
/Björn

Men vaffan, jag vill inte vara charmig, jag vill vara snabbast! Och coolast! Med SVARTA sideburns!
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Men vaffan, jag vill inte vara charmig, jag vill vara snabbast! Och coolast! Med SVARTA sideburns!

Skokräm, Magnus, skokräm. Allt kan fixas med svart skokräm. Redan 1956 så tog Burt Munro på Bonneville Salt Flats svart skokräm och fyllde sprickorna i gummit på sina däck så han kunde komma genom teknisk kontroll för att köra sin rekordrepa. Så nog borde svart skokräm funka fint på dina grå sideburns.

Annars kan du stolt visa upp dina grå sideburns, och visa att dom gamla också kan köra några varv runt banan utan att klota hela tiden. Ungdomen blir imponerad av grått hår som kan jaga dom på banan. Du behöver inte ens vinna, bara göra dom lite nervösa. Och du är inte den enda med grått hår, men det visste du redan. :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ungdomen blir imponerad av grått hår som kan jaga dom på banan. Du behöver inte ens vinna, bara göra dom lite nervösa. Och du är inte den enda med grått hår, men det visste du redan. :)

Håret är relativt ogrått, det är mina omagnifika sideburnswannabees som kommer ut gråa, nästan vita!!! Och på något sätt inbillar jag mig att gråvita sideburns är kontraproduktivt vad låga varvtider anbelangar...:gnissla
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Håret är relativt ogrått, det är mina omagnifika sideburnswannabees som kommer ut gråa, nästan vita!!! Och på något sätt inbillar jag mig att gråvita sideburns är kontraproduktivt vad låga varvtider anbelangar...:gnissla

Allt hår på sidan av ansiktet - oavsett färg - sänker varvtiderna. Vrooooom. :fakta
Det är håret som är den aktiva substans i fartökningen, inte färgen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Allt hår på sidan av ansiktet - oavsett färg - sänker varvtiderna. Vrooooom. :fakta
Det är håret som är den aktiva substans i fartökningen, inte färgen.

Ok... ok... OK! Jag gnager på och så får vi se var jag hamnar...:tummenupp
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Håret är relativt ogrått, det är mina omagnifika sideburnswannabees som kommer ut gråa, nästan vita!!! Och på något sätt inbillar jag mig att gråvita sideburns är kontraproduktivt vad låga varvtider anbelangar...:gnissla

Sideburns är aldrig kontraproduktivt för varvtiderna. Mina är av det rödlätta slaget men hjälpte mig att sänka personbästa med över 2 sek på Sviesta SM 2012.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sideburns är aldrig kontraproduktivt för varvtiderna. Mina är av det rödlätta slaget men hjälpte mig att sänka personbästa med över 2 sek på Sviesta SM 2012.

Rödlätt är ju HELT ok, rent ut av HELRÄTT; det är ju lite irländskt och definitivt SNABBT

Martin.jpg


Men gråvitt....:huvet
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
"Silvercheek" – racerförarnas motsvarighet till gorillornas "silverback"!

Men vaffan, jag vill inte vara charmig, jag vill vara snabbast! Och coolast!...

Att sideburns gör dig snabbare tycks du ju i alla fall ha accepterat efter alla verifikationer du nu fått från olika håll här i tråden Moss. Men kom sen inte och påstå att silverfärgade sideburns inte också skulle vara coola! Silverfärgade sideburns har ett signalvärde som endast har sitt motstycke i den inom racingkretsar så legendomsusade silvertejpen. Dessa båda statusmarkörer vittnar om en slags ärrad livserfarenhet som blott kan uppnås efter långvarig envig med fartens demoner. Se det så här Moss: I din egenskap av att vara en "femtioplussare" som fortfarande förmår hålla hälften så gamla konkurrenter bakom dig på racerbanan, så har du sannerligen gjort dig förtjänt av att bära ett par rejält silverfärgade sideburns med stolthet!

Här får du dessutom bildbevis på att de snabbaste OCH coolaste gossarna bär de gråaste polisongerna…:Bugar

Emerson Fittipaldi
200px-Fittipaldirindo.jpg


Jackie Stewart
PA860721.jpg


Peter Lindén
peter_linden_1.jpg
 

Efter ovanstående klargörande så tänkte jag att vi kanske skulle kunna lämna denna, i och för sig synnerligen intressanta och för landsvägsracingen mycket relevanta utvikning om kindskägg, för att återgå till real roadracing. För några dagar sedan beställde jag flygbiljetter till Dublin. Om allt går som planerat är nämligen tanken att under en helg i slutet av april följa med min finske kompis Tuukka Korhonen när han gör säsongsdebut på vägarna i samband med Cookstown 100. Detta är ett av alla dessa mindre landsvägslopp som det dräller av i regionen, men som kan vara nog så spektakulära att bevittna. Det bakomliggande syftet för egen del är annars att vi i samband med hemfärden planerar att ta oss till Isle of Man, för att under ett par dygn i hyrbil bättra på vår kännedom om idealspåret runt The Mountain Course. Fan vad jag längtar tillbaka till den där ön!:kär

Min märkeskollega i classicracingen, Lasse Sandberg, skickade en länk för ett tag sedan till ett sevärt klipp som han med rätta tyckte borde platsa i tråden. Visserligen är det inte så många sekvenser som härrör från The Mountain Course men väl från andra klassiska banor som Billown Course, Dundrod Circuit m.fl. Hur som helst fångas här landsvägsracingens intensitet på ett sätt som påminner mig om varför jag anser att real roadracing är den slutgiltiga och mest ultimata utmaningen bland alla former av racing, oavsett antal hjul. Klippet får tjäna som en aptitretare inför avresan mot Cookstown om en månad.

http://www.youtube.com/watch?v=LU-ynRoqDEs

På återhörande!
/Björn
 

hailwoodreplica

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
falkenberg
Hoj
ducati900ss-96
Hej igen Björn, jag har under vintern kollat på alla timmar racing som jag inte hann se under sommarhalvåret, allra roligast är tv sändningarna ifrån de irländska loppen! Fantastiska prestationer även av rävarna längre bak tycker jag. Eller helt sjukt hur man nu vill se på det. Men idag på jobbet dök det upp en "Ointressant men o så intressant" fråga i mitt huvud. Hur tränar en RRR förare på sin körning? John Mc Guinnes körde (super?)stock 1000 förra året och Ewc, förutom sitt program "on the roads". Men Guy Martin? Bröderna Dunlop osv. Ha det bäst i livet//Leif. Ps. glöm inte en racerapport från Cookstown!!!ds.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
RRR-träning

Hej igen Björn, jag har under vintern kollat på alla timmar racing som jag inte hann se under sommarhalvåret, allra roligast är tv sändningarna ifrån de irländska loppen! Fantastiska prestationer även av rävarna längre bak tycker jag. Eller helt sjukt hur man nu vill se på det. Men idag på jobbet dök det upp en "Ointressant men o så intressant" fråga i mitt huvud. Hur tränar en RRR förare på sin körning? John Mc Guinnes körde (super?)stock 1000 förra året och Ewc, förutom sitt program "on the roads". Men Guy Martin? Bröderna Dunlop osv. Ha det bäst i livet//Leif. Ps. glöm inte en racerapport från Cookstown!!!ds.

Mycket bra fråga Leif! Det finns nog dessvärre inget rakt svar att ge och dessutom är jag på tok för dåligt insatt i RRR-toppförarnas övriga åtaganden för att våga dra några tvärsäkra slutsatser. Jag gissar dock att det där är väldigt individuellt beroende på var de befinner sig i karriären, vilka resultat de har att luta sig mot m.m. TT Legends-teamet har ju bl.a. kört en satsning mot endurance-VM de senaste åren då det är ett bra sätt att förbereda team och förare inför uthållighetsprovet som Isle of Man innebär, även om det säkert finns marknadsföringsmässiga aspekter med i bilden också.

Generellt kan man kanske säga att körteknik- och tempoträningen enklast vässas på permanentbanor där man kan tillåta sig att göra misstag. Många av RRR-förarna gör därför inhopp i olika brittiska serier när landsvägskalendern tillåter efter vad jag kan förstå. De flesta av RRR-förarna är dock knappast ekonomiskt oberoende och precis som för alla oss andra så är det säkert budget, sponsorkontrakt o.dyl. som styr vad de kör för tillfället.

Det finns dock en hel del pengar att tjäna i de största landsvägstävlingarna för dem som når framskjutna placeringar. Affischnamnen kan dessutom få rejäla startersättningar för att ställa upp. Hörde t.ex något rykte om att när Karl Harris inte fick något kontrakt i BSB i fjol bestämde han sig för att ställa upp i TT-tävlingarna på Isle of Man. Som etablerat mångårigt BSB-namn fick han så bra startersättning på ön att han kunde finansiera en privatsatsning i BSB resten av säsongen. Är dock lite osäker på sanningshalten i det här. Klart är dock att Harris slutade 21:a i Superbike och 28.a i Superstock under TT 2012 och om jag tolkat statistiken rätt så varvade han som bäst 121 MPH.

Real roadracingen innehåller dock ytterligare en dimension som förutom strategi och MC-preparering bl.a. handlar om att kunna läsa vägen rätt, hantera den kraftigt skiftande greppnivån, parera ojämnheter, hantera hopp, vita linjer och vägens cambervinklar m.m. Sådan erfarenhet skaffar man sig enbart genom att köra fort på landsväg under tävlingsliknande former...:)

På återhörande!
/Björn

P.S. Det dyker säkert upp en liten rapport från utflykten i västerled här i tråden vad det lider. Det är ju ett led i mina förberedelser inför comebacken på ön 2014...;)
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ett par stycken av RRR-förarna var med på BSB-testet igår. William Dunlop och Connor Cummins bl.a. William var 3/10 sek långsammare på sin 600 än vad Backlund var på sin 1000 där. Iof +3 grader och fuktig bana..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gillar man sideburns och RRR så kan jag rekomendera Bremerhaven i Pingst.
Racet är ett hamnrace precis som Macau eller Monaco och många av folken där ser ut som sjöbusar. Gubben på Fishermans freinds påsen fast ännu yvigare! Guy Martin & co skulle se ut som välkammade skolpojkar om dom befann sig på det racet.
44444.gif
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top