ISLE Of MAN - racerapport!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om Björn vill / kan tävla på Isle of Man 2013 har jag ingen aning om.
Kostnaderna för hoj, förlorad arbetstid, förlorad ???, förlorad ??? osv går ju aldrig att ersätta som jag ser det.
Däremot kan jag tänka att ge Björn ett bidrag till hans kostnader för Manx GP 2012.
Och får man sedan en tröja med
"Manx GP 2012
Team Björn G
Sweden
Hang Arounds"
eller nått liknande så vore det kul.
2013, om framtiden vet vi inget.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Om Björn vill / kan tävla på Isle of Man 2013 har jag ingen aning om.
Kostnaderna för hoj, förlorad arbetstid, förlorad ???, förlorad ??? osv går ju aldrig att ersätta som jag ser det.
Däremot kan jag tänka att ge Björn ett bidrag till hans kostnader för Manx GP 2012.
Och får man sedan en tröja med
"Manx GP 2012
Team Björn G
Sweden
Hang Arounds"
eller nått liknande så vore det kul.
2013, om framtiden vet vi inget.

Yes, good point. Vi vet att det kostar cirka 20.000 kr att ta sig dit och hem. Så om Björn racer i 2013 så vill vårt bidrag hjälpa där, eller om han tar en paus så vill vårt bidrag minska hans 2012 budgetunderskott. (Bara en liten, liten hjälp, inte något försök på totalspons.) Och jag misstänker att Björn nog rätt snart säger något om 2013 planer, så vi vet vad vi skal skiva på tröjorna. Tyvärr stressar vi honom en aning just nu. Men vi kan ju skänka en gåva utan att kräva fasta planer.

Konklusion: Dom som tycker att det är super kul med en svensk på Isle of Man, och har kapacitet att skänka 1000 kr spons, så kan vårt samlade bidrag användas av Björn för 2012 eller för 2013. När vi vet planer (snart), så kan vi avgöra om tröjorna ska heta 2012 eller 2013. Design och text av sponsortröjor tar jag med dom som faktiskt betalar in. Det är dom som får bestämma. Kanske "Sponsor edition" istället för "Hang around". Men vi behöver inte diskutera offentligt i tråden, för att undvika spam. Men tack för kommentaren. Håller med. Jag tar det med dom som är med i gänget som skänkt stålar.

Så man kan vara med, eller man kan stå över. Inget tvång. Har du lust att skänka 1000 kr så anmäl dig och sänd stålar. Är du fortfarande i "tänka" fasen, så behöver vi inte diskutera om, men, kanske, osv. Tack för input till 2012/2013 text. Bra tänkt.

mvh
Kris
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Status privat spons - eller privat gåva - till Bjöns Isle of Man äventyr.

Det börjar droppa in så sakta på kontot. 1000 kr per person om man
vill vara med. Känn inget tvång, det är bara för dom som har lust.

Inbetalning på Swedbank konto: 7422-1410000
Vigtigt: Ange "BG 2013 ditt namn" vid inbetalning så jag kan hitta rätt person,
och sända "Manx GP 201x Team Björn G" sponsor tröja/tshirt till rätt person efteråt.
Om det kommer stå 2012 eller 2013 och hur mycket vi ska ta av dom 1000 kr/pers
till tshirts får vi ta internt när 10+ har inbetalat. Under 10 pers, ingen tröja/tshirt.


Status just nu: 13 stykken sponsorer som anmält sig!!!
1: Kris955
2: Rickar
3: Hårding
4: Christer Cederlund
5: sTf_paPs (Mikael)
6: Lena Beyron
7: Swingline
8: RaffeKawa
9: CBX1000
10: Evil Twin
11: Scuba Diver
12: Michelle No2
13: Guzzipelle
(Har jag missat någon så skicka PM)

På lördag uppdaterar jag med status på pengar som kommit in.


Det blir aldrig total spons, det är bara en liten del av ett års satsning.
Hur långt räcker våra pengar om man bara kikar på transport till/från banan:
1: Färjan från Danmark till England. (Skåpbil+släp+4pers T&R 7200 kr.)
2: Storebæltbroen (Mellan Sjælland-Fyn i Danmark 810 kr.)
3: Öresundsbron (Mellan Sverige-Danmark 1430 kr.)
4: Färjan England till IoM (Skåpbil+släp+4pers Tur&Retur 9000 kr)
5: Diesel till resan Göteborg-Skåne-Danmark-England-IoM (T&R 2000 km väg, 3000 kr)
6: Sponsortröjor (??? kr ingen aning ännu)

Tack till dom som offrar 1000 kr var, av hårt tjänade privata pengar.


Back to racing:
Senior 1000cc racet startar fredag kl 13:15 IoM-tid (14:15 svensk tid) om inte vädret trilskas.
Kan Björn klara top-20 med sin 600 bland alla proffas i Senior racet?
Spännande!!!!


mvh
Kris
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Snubblade över den här tråden för ca en tinne sedan och har nu läst alla dina inlägg. Kan bara säga att jag är riktigt imponerad över din insats. Men framförallt fin förmåga att uttrycka dig i skrift.
Tycker du beskriver din resa, dina förberedelser på ett mycket bra sätt. Ibland blir jag nästan irriterad för att det inte står mer. Jag vill bara fortsätta att läsa, både om med och motgångar. Därför gillade jag framförallt inlägget om styrdämparen. Naturligtvis jävligt surt, framförallt med tanke på vad konsekvenserna kan bli men det speglade hur du kände.

Tackar för att du gjort min tågresa kortare och önskar dig lycka till i fortsättningen.
Den här tråden borde hamna i sporthoj.com's hall of fame. :tummenupp
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Junior-racet samt lite snabba funderingar kring framtiden...

Fan va kul det är att läsa denna tråd, ALLA är positiva, massor med engagemang & bra initiativ, härliga inlägg & uppdateringar från alla(ingen nämnd & ingen glömd...). :)

Okey, då är jag på plats framför datorn igen. Måste inledningsvis bara instämma med inlägget ovan beträffande glädjen i att uppleva så mycket sprudlande positiv kraft från olika håll och kanter i vårt avlånga land. Ja, vi har ju tydligen läsare med oss i både Danmark och Norge också för den delen. Alldeles oavsett vad framtiden för med sig så känns det i alla fall som om jag lyckats i mitt uppsåt att försöka förmedla en del av magin som vilar över den här ön i allmänhet och tävlingarna i synnerhet. Alla glada tillrop, lyckönskningar och kommentarer samt all energi som ni måste ha lagt ner på att studera bilder och obskyra youtube-klipp vittnar ju om det, inte sant? ”The Mountain Course” är gravt vanebildande oavsett om man är förare eller åskådare, jag lovar!

I tisdags fick jag så äntligen fullfölja min första tävling här på ön. Racet avlöpte utan konstigheter. Min ”pitcrew” gjorde ett exemplariskt depåstopp efter halva racet som avgjordes över 4 varv. Ni där hemma har ju redan lyckats göra en fullödig analys av min insats i förhållande till konkurrenternas race- och varvtider och jag fokuserar därför på att försöka levandegöra själva körkänslan här.

När jag rullade fram till startlinjen så var jag riktigt taggad efter nederlaget med den brustna styrdämparen i newcomers-racet. Det är dock viktigt att inte överila sig på första varvet eftersom man inte har en aning om i vilket skick banan är för dagen. Det finns en informationstavla vid startlinjen för alla tävlande som man hinner ögna igenom sekunderna innan start. Där informeras man om vad man förväntas möta för speciella svårigheter för dagen. Allt från dieselfläckar efter någon lastbil vid Braddan bridge till ”fog on the Mountain” gäller det att försöka hinna memorera. Under junior-racet handlade det om flodströmmar över banan mellan Ballacraine och Glen Helen samt efter Handley’s.

Under racet försökte jag bygga upp min "pace" varv för varv men samtidigt köra med någorlunda kontinuitet för att ha krafter att behålla fokus även på sista varvet. När jag i efterhand fick besked om att jag lyckats bryta 180km/h-barriären i snittfart över sista varvet kändes det som en liten delseger eftersom det var ett bevis för att jag lyckats med min raceplan. Redan när jag var på besök på Isle of Man i mars förstod jag att de blev glada när de fick klart för sig vilken racingbakgrund jag har. Jag har tävlat på ganska många olika typer av motorcyklar vilket har gett mig en hygglig förmåga att anpassa min körstil efter den hoj jag sitter på för tillfället. En bra egenskap då det är omöjligt att få till alla inställningarna så att de blir optimala runt hela det 6 mil långa varvet. Framförallt tyckte dock Manx-organisationens representanter att det var positivt att jag tävlat så mycket i vår nordiska endurance-serie, ERF, de senaste åren. De har nämligen upplevt stora problem med att alldeles för många newcomers-förare enbart har erfarenheter av vanlig ”kortbane-racing” i olika nationella och internationella mästerskap. Taktiken att bränna allt krut under 20 minuters tävlande, som t.ex. vid en vanlig SM-tävling, har inte mycket gemensamt med den körstil som krävs för att prestera på Isle of Man. Ett race här kan vara i upp mot 1½ timme och du har inte råd att att tappa fokus under en enda sekund vilket gör att man, förutom en hyfsad grundkondition, också måste ha sinnesnärvaro att fortlöpande göra bedömnngar av i vilka situationer man kan ta lite större risker eller när man istället måste vara tålmodig. Mycket av den ”race-smartness” som man tränas i under en endurancetävling är därför direkt tillämpbar på ”The Mountain Course”. Det är därför lite tråkigt att behöva uppleva hur endurance-racingen i Sverige, läs ERF, fört en tynande tillvaro under de senaste två åren. Förutom att endurance tveklöst ger mest bantid och därmed är ”mest racing för pengarna” för alla oss roadracing-amatörer, så är det också en bra plantskola för alla som någon gång funderar på att ge sig i kast med ”The Mountain Corse” på Isle of Man.

”The Mountain Course” är dock fysiskt mer krävande än jag kunde förställa mig innan jag körde banan i race-tempo första gången. Så här två dagar efter Junior-tävlingen så är jag mer fysiskt sliten än vad jag någonsin var under förra säsongen efter att tillsammans med Tom North ha brottas med en BMW S1000RR i team Union Racings färger under 6 timmars endurance-tävlande. Orsaken till detta beror främst på två saker, dels att banan är så fruktansvärt ojämn under långa sträckor och dels att farterna är så höga under så lång tid. Banans ojämnhet kräver att man avlastar chassit under långa sträckor genom att lägga mer tryck än brukligt på fotpinnarna. Lägg därtill att man med jämna mellanrum får ett slag i bröstkorgen av tanken när man ligger bakom kåpglaset som gör att man chippar efter andan ett kort moment eller en spark i ändan från sadeln som känns långt upp i njurarna så kanske det kan ge en fingervisning om vad det handlar om. Jag gissar att även ett tränat roadracing-öga enbart uppfattar ca. 10% av de styrslag och små framhjulslyft som man bjuds på alla möjliga och omöjliga ställen runt banan när man tittar på en onboard-film hemma i TV-soffan. Så var det åtminstone för mig innan jag körde varvet för första gången.

Värst är det emellertid för nacken! Banan innehåller så långa partier som passeras på femmans och sexans växel liggandes bakom kåpgalset. Det ger en onaturlig vinkel för nacken under lång tid eftersom man inte har råd att släppa banan med blicken ens för ett ögonblick. Ojämnheterna samt frestelsen att titta över kåpglaset för att bättre kunna bedöma banans alla små vinklingar belastar nacken ytterligare då luftmotståndet mot hjälmen är rätt betydande runt 250 km/h och därför vill knäcka huvudet bakåt så fort man blottar sig för fartvinden.

Så långt om mina körupplevelser här. Att sia om framtiden är däremot inte det lättaste som alla vet. Eftersom frågan kommit upp så vill jag åtminstone försöka säga något om mina tankar och funderingar inför 2013. Allt för att undvika onödiga spekulationer eller, Gud förbjude, att någon ska riskera att känna sig lurad. Jag vill dock börja med att fastslå att det ännu är för tidigt att presentera några planer i detalj. I real roadracing-världen bör man ta en tävling i taget och imorgon ska jag köra Senior-racet, för att i mitten på september avsluta min säsong med att köra Tysklands största landsvägsrace i Frohburg.

Att jag kommer tävla i någon form även under 2013 råder det ingen tvekan om, så länge jag inte träffas av blixten eller råkar ut för något annat oförutsett. Det är heller ingen hemlighet att jag mer än gärna skulle återvända till Isle of Man. Upplevelsen av att tävla på ”The Mountain Course” låter sig inte fullt ut beskrivas i ord men jag kan intyga att det inte finns mycket i livet som kan mäta sig med det! Problemet är att det, förutom pengar, krävs ett team med personal som man kan lita på och som dessutom har möjlighet att avsätta närmare 4 veckors semester för äventyret på Isle of Man. TT på våren är visserligen fräckt men för att tävla där bör man hålla en viss standard varvtidsmässigt och självkritisk som jag är tycker jag mig inte ha nått de tiderna riktigt än. Manx GP vore därför det förnuftiga alternativet. Om det nu överhuvudtaget finns något som kan betecknas som förnuftigt runt företeelsen ”The Mountain Course”...:rolleyes:

Jag är inte mycket till marknadsförare och det är få saker som jag tycker så illa om som att stå och framhäva mig själv inför okända människor. Jag vill heller inte utfärda löften som jag inte vet om jag har möjlighet att infria då det finns faktorer som ligger bortom min kontroll i nuläget. Samtidigt inser jag att man måste smida medan järnet och varmt och om det nu råkar finnas människor som tror på mig så vore det en smula korkat att avblåsa allt innan det ens har börjat. För att kunna genomföra en liknade satsning under kommande säsong skulle jag emellertid behöva komma i kontakt med en eller ett par större sponsorer. Är det någon där ute som har några idéer så är jag beredd att ta det i beaktande. Naturligtvis känner jag mig också hedrad över initiativet med att samla ihop pengar men om någon i det här skedet tar pengar ur egen ficka så är det mycket viktigt att det görs på ett sätt så att givaren kan spåras för återbetalning i efterhand om nu allt rinner ut i sanden i vinter. För att sammanfatta ovanstående så är en grundplåt iform av sponsring närmast en förutsättning för en liknande satsning för mig nästa år, men inte ens ett gott startkapital är en full garanti för att en eventuell satsning går att genomföra på ett bra sätt. Och kan man inte komma hit väl förberedd så har man inte här att göra eftersom insatsen då blir allt för hög ur flera aspekter.

I nuläget så är det dock full fokusering på morgondagens Senior-race. Allt annat är av underordnad betydelse ikväll som ni säkert förstår.

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
HÄRLIGT att höra av dig! Hoppas du får en fin racedag med bra väder imorrn! :tummenupp
 

Guzzipelle

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Ronneby
Hoj
Moto Guzzi 1100 Sport, Husaberg FE550
Heja Björn!

Du behöver inte alls framhäva dig själv. Dina tidigare meriter och detta "äventyr" visar att du har hjärtat på rätt ställe och huvudet med dig, trots att det går fort, för mig är du "the worlds fastest Bear!" och en hjälte för oss alla.
En sådan kille vill jag gärna hjälpa!
Lycka till imorgon...Förlåt! Det heter nog "go break a leg" där du är men det får du inte ta bildligt.

mvh Guzzipelle
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
En äkta svensk / nordisk viking i modern utförande.
Tack Björn för upplevelsen.

Vi klistrar öronen till manxradiott365 imorgon för att följa Senior loppet.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Snart är det dags! Start kl 13:15, Björn har startnummer 42, och startar 6:50min efter ettan.
GO GO GO:yoparty
 

kiddec

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Ronneby
Hoj
-80 Ducati MHRnr484 , -72 Laverda 750SF
Björn,

Mycket underhållande läsning. Du är en mästare även med pennan!
Full focus på Senior nu här i Ronneby.

Have a safe race , you hear!!:tummenupp
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Björn er nu ude på banen.... jeg vil uppdatere med vad jeg hører...


PS Björn... du har også læsere så langt væk som i Filippinerne
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Manxradiott365:
"Bjorn Gunnarsson, the young sweede was 12:th on Grandstand, tremendous ride of the newcommer" :tummenupp

Enligt listan är Björn på 16:e, hastighet 121,815 mph

GO GO GO

Listorna uppdaterade... Björn på 12:e plats!!!!!
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
BG får kredd på radion för sitt kämpande...12:e plats vid Grandstand efter första varvet vad jag förstått.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Manxradiott365.com
:
Omväxlande vått och torrt på banan med lite småregn på en del ställen enligt intervju under pitstop.

Ett par förare framför Björn verkar ha brutit... oklart varför...

Publiken fäller upp paraplyer och snitthastigheterna sjunker... banan är väldigt blöt på de öppna partierna...wetracHar inte hört något om Björn på en stund...

(Enligt listorna som just uppdaterades är Björn 9:a :yoparty .Fel av mig... jag uppfattade inte att man delade listorna i samband med depå-stopp)

Med reservation för att listerna är svåra att tyda... depå-stopp mitt i allt ihop...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top