ISLE Of MAN - racerapport!

kiddec

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Ronneby
Hoj
-80 Ducati MHRnr484 , -72 Laverda 750SF
Vilken fantastisk prestation. Stort Grattis till Björn och teamet och som vanligt ett stort tack till Silja som höll oss på banan. Mamma Gun förtjänar också all respekt där vid sidan av banan. Ingen avundsvärd position!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Att bli 31 i mål med en slirande koppling, med start från plats 38 - är extremt bra i detta sällskap. RespecKt :)
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
:tummenupp Fantastiskt fin fint , tekniska saker är inte kul med koppling som strular.
Hoppas ni vilket jag förmodar få ordning på kopplingen.

Kör hårt Björn ! :roflSe upp för Galnedansken ... han kan få racefeelings och dundra ett par varv ...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
TT Supersportrace 1 - racerapport!

Tiden springer iväg men här kommer en kort racerapport från gårdagens första supersporttävling.

Jag hade ju rankats som nummer 72 av 96 startande i klassen inför årets TT. Tidigare har rankingen varit så gott som orubblig när det gäller i vilken ordning förarna ska flaggas iväg från startlinjen. Till i år har emellertid proceduren ändrats så att det bara är de 20 första seedade förarna som startar i nummerordning. Vi andra fick kvala till oss startpositionerna vilket är ett stort fall framåt för oss med sämre ranking eftersom det blir färre omkörningar när fältet är fördelat efter de faktiska varvtiderna man presterat.

Jag hade kvalat till mig 38:e startposition. När starten gick var det full attack iväg från linjen och ner för legendariska Bray hill. Borta vid Quarter bridge tog jag det försiktigt med nedlägget i den tvära högern eftersom jag startat på nya däck. Ut ur Union Mills kunde jag skymta Paul Shoesmith som startat närmast före mig med 10 sekunders försprång. Nere vid Ballacraine var jag ikapp honom men lyckades inte ta mig förbi i det knixiga partiet som följer förrän jag fick en bättre utgång på den korta rakan från Glen Helen upp mot Sarahs Cottage.

Därefter borrade jag ner huvudet bakom kåpglaset och försökte köra mitt eget race. Vid Ramsey efter halva första varvet reagerade jag över att kopplingen slirade till under belastning. I slutet på första varvet insåg jag att jag hade stora problem eftersom kopplingen började slira alltmer. Efterhand har jag fått konfirmerat från svenskar i publiken att även de hade hört hur kopplingen slirade uppför backen mot Agos leap när jag gav mig ut på andra varvet.

Jag visste att jag skulle kunna köra slut på kopplingen på bara några kilometer om jag inte la om strategi och behandlade kopplingen med silkesvantar. Jag undvek att gå ner på ettans växel om det inte absolut krävdes, mellangasade vid alla nedväxlingar och rullade försiktigt på gas ur kurvorna. På sista varvet kunde jag inte gasa fullt på sexan utan att det började slira om när luftmotståndet blev för kraftigt. Jag tror inte att jag tappade så mycket som man skulle kunna tro men ett antal sekunder tickade säkert iväg. I gengälld försökte jag kompensera med senare inbromsningar och högre kurvhastigheter än vad jag någonsin presterat tidigare.

Jag tvivlade under körningen på att kopplingen skulle hålla i mål men jag lyckades få grejerna att hålla ihop och dessutom räckte det till en TT-bronsreplica, något som bara de som kört inom 110 % av vinnartiden föräras med. Att jag lyckades sätta personbästa med 118 MPH i snitt på sista varvet var en bonus.

Idag har mina mekaniker Thomas och Håkan samt pappa Lasse ägnat hela dagen åt att jaga rätt reservdelar, byta ut den slirande kopplingen och köra en testrepa i den mobila dynojet-bänken som står i depån.

Allt verkar fungera och jag ser fram emot TT-veckans andra supersporttävling imorgon.

På återhörande!
/Björn
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Gött mos Björn:tummenupp
Såg att en åskådare som varit på banan när det är avlyst för race fick 8v fängelse!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Absent friends är inte bara döingar, det är alla som av olika anledningar inte är närvarade. En möjlighet att tänka på de man saknar helt enkelt.
Jo, jag vet vad det betyder om t.ex klistrar in det i google translate eller slår upp det ordagrant.

Lite google-fu visar dock att inte ens de engelsktalande är helt överens med sig själva om vad det egentligen betyder. Jag var liksom tvungen att kolla runt lite grann.

Det verkar som om ju mer formella omständigheter desto mindre levande är de omnämnda frånvarande och vice versa....
Jag har tyvärr stött på det i något mer formella sammanhang och där jag sett och hört det så har det tror jag nog snudd på utan undantag att det handlat om vänner som man redan sett för sista gången.

Oaktat det så är det aldrig för sent att lära sig något nytt. :)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jo, i formella sammanhang är det nog som du säger att det är avlidna.
Min källa är min svåger som är engelsman. Han är iofs från Somerset och där är de lite egna :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top