ISLE Of MAN - racerapport!
311 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 1 av 50 123456726 ... SistaSista
Resultat 1 till 30 av 1481
  1. #1
    "Probably the best Bear in the world" bgs avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Honda CBR600RR-14
    Inlägg
    326

    ISLE Of MAN - racerapport!

    Hej gott folk!

    Jag står i begrepp att förverkliga en gammal dröm om att tävlingsdebutera på den 6 mil långa racerbanan "The Mountain Course" som slingrar sig runt ön Isle of Man, belägen i Irländska sjön mellan England och Irland. Det hålls två tävlingssejourer på denna bana varje år, nämligen TT-tävlingarna på våren och Manx Grand Prix under sensommaren. Det är alltså Manx Grand Prix 18-31 augusti 2012 som jag har siktet inställt på. Banan betraktas allmänt som roadracingens Mount Everest, det svåraste man kan ge sig på med andra ord.

    Jag brukar inte vara någon vän av stora ord i officiella sammanhang och har därför inte gjort någon affär av mitt deltagande utåt, även om jag jobbat med förberedelserna under snart ett års tid. Nu är det dock så nära förestående att jag snart vågar börja hoppas på att mina förväntningar kan infrias. Att ro i land ett sådant här projekt kräver en hel del engagemang och beslutsamhet, men hur mycket man än investerar av sig själv, så är det ogenomförbart utan hjälp från omgivningen i både stort och smått. Även om den här tävlingen visserligen är något som jag enbart kör för min egen skull, för att realisera en dröm jag haft sedan barnsben men som jag nog innerst inne aldrig trodde att jag skulle kunna sätta i verket, så har jag förstått att min Isle of Man-satsning även väcker ett visst intresse hos andra. Inte minst sedan självaste Rachid ringde för någon vecka sedan och ville göra reportage till nästa nummer av tidningen Highsider som tydligen börjar närma sig pressläggning.

    Nåväl, för att försöka ge något tillbaka till alla Er som på ett eller annat sätt involverats i mina förberedelser eller till dem som bara råkar dela min passion för landsvägsracing eller "real roadracing" som det numera officiellt brukar kallas, tänkte jag frångå min principer om att hålla en låg profil och skapar därför denna tråd i syfte att dela med mig av mina upplevelser och erfarenheter. Det blir inte frågan om någon daglig rapportering men om det löser sig med uppkoppling ska jag försöka hinna sticka emellan med lite tankar och funderingar från depån om tid finnes. Något säger mig dock att det kommer bli intensiva veckor där borta, men om inte annat så är avsikten att åtminstone ge Er lite återkoppling efter hemkomsten.

    Som jag skriver så är det första gången jag besöker Isle of Man i tävlingssammanhang och frågetecknen är naturligtvis många i det här skedet om hur allt fungerar där borta. Manx Grand Prix har dock en egen hemsida (manxgrandprix.org) där de lägger upp nyheter och resultat. Därifrån kan man säkert navigera sig vidare.

    Om allt går som jag hoppas så kommer jag att stå på startlinjen i newcomers, junior och senior. Avsikten är att starta i samtliga tre klasser med en och samma hoj, trots att det skiljer en del i reglemente mellan klasserna. Newcomers och Senior körs enligt det gamla Superbikereglementet med trimmade 750cc-fyror eller 1000cc för twinar, medan junior körs enligt supersportreglementet. Själv kommer jag att tävla med en Honda CBR600, tillhandahållen av Nordgren racing och utrustad enl. svenskt superstockreglemente, vilket betyder att motorn är så gott som standard invändigt. Självklart kommer detta att ge mig ett visst handikapp materialmässigt men den långa krävande banan sägs nämligen förutsätta ett motorbyte efter träningsveckan om man kör supersporttrimmat, men ändå har ambitionen att få allt att hålla även under tävlingarna. Dubbla motorer ligger långt utanför min budget och min målsättning är i första hand att få så många varv som möjligt runt banan under årets MGP.

    Kort om mig och min bakgrund: Jag är anser mig vara en av alla dessa roadracing-amatörer, i ordets sanna bemärkelse, som betalar det mesta ur egen ficka och som inrättat sitt liv och leverne för att skapa sig möjligheten att köra racermotorcykel på bana. Detta eftersom det helt enkelt finns något annat i livet som kan mäta sig med upplevelsen av att försöka ta en motorcykel till gränsen för dess och förarens kapacitet. Med undantag för ett studieuppehåll i början på 2000-talet så har jag tävlat sedan 1997 och jag har kört allt ifrån classic roadracing till endurance, SM och NM. Allt från klassiska Matchless till BMW S1000RR och inte minst 250cc GP-racers. Kort sagt så har jag kört allt som gett mig en möjlighet att komma ut på racerbanan. Några SM-deltävlingssegrar och ett par SM-silver får väl räknas till de främsta meriterna genom åren.

    Orsaken till att jag vill ge mig i kast med The Mountain Course är att den är något av en helig graal inom motorcykelsporten, omgiven av långa traditioner sedan 1900-talets början, som i sin tur resulterat i mängder av klassiska legender och myter. Ingenstans i världen sägs man kunna få en fartupplevelse lika stark som när man passerar genom "bottom of Bray Hill" eller byn Kirk Michael i över 250 km/h på högsta växeln. Att bara fullborda ett träningsvarv där skulle otvivelaktigt komma att bli min främsta roadracing-merit i alla kategorier.

    Ingen bana är heller lika svår eller oförlåtande att ge sig i kast med då ett varv är 6 mil långt och varvet innehåller 264 kurvor, merparten skymda, som man måste lära sig utantill. Talesättet säger; "Att tävla på Isle of Man innebär 2 veckors racing och 50 veckors förberedelser" och jag kan intyga att det inte är taget ur luften! Att gå in på alla detaljer som förväntas av dig som deltagare skulle kräva en egen doktorsavhandling. Helt summariskt kan jag dock berätta att sedan jag bestämde mig efter förra säsongen för att göra ett seriöst försöka att komma till start i årets MGP, har jag strävat efter att ägna en timme om dagen åt att titta på onboard-filmer, spelat PS2-spelet från banan och intervjuat några av de mer framgångsrika svenskarna som tävlat på The Mountain Course, nämligen Mats Nilsson och Peter Lindén. Dessutom har jag tillbringat vår och försommar åt att försöka lära mig hitta rätt på den CBR600 som jag ska tävla med där borta på ön. Det rör sig om en motorcykel eller tävlingsklass som jag inte har någon tidigare erfarenhet av och för att hitta rätt bland inställningar och körteknik så snabbt som möjligt, deltog jag i de sex första superstock SM-heaten här hemma i Sverige som ett led i mina träningsförberedelser. Min budget tillät ingen försäsongsträning på varmare breddgrader i år och att tävla i getingboet superstock 600 var det bästa sättet för mig att på snabbaste, billigaste sätt lära mig hojen, hitta tempot och samtidigt öva in den lite annorlunda körstil som jag tror mig komma att behöva för att kunna gå rakt på apex i de många skymda kurvorna och ändå få med sig huvudet mellan stenmurarna och träden som kantar banan. Det är på sin plats att passa på att tacka alla kollegorna i SS600-klassen för de fina tips jag fått under våren i allt från körteknik till inställningar av CBR:en.

    En av de viktigaste delarna i mina förberedelser skedde under första veckan i mars när jag och min finländske kompis från 250GP-tiden, Tuukka Korhonen, flög över till Isle of Man för att studera banan i detalj på plats. Tuukka körde Manx GP i fjol och har, förutom bankännedom, ovärderliga kontakter på ön. Under fyra och ett halvt dygn hann jag med att färdas 12 varv runt banan i bil. Det låter ju inte så märkvärdigt, men med ett varv som mäter 60km ska man betänka att det rör det sig om 72 mil. Dessutom stannade vi bilen och promenerade igenom de svåraste sektionerna. Vi hade lite olika guider under dessa varv men den kanske värdefullaste var Dave Moffitt som vann Supertwin-klassen i fjol under Manx och som kom 12.a på TT i samma klass i år. Undantagslöst så var det bestående intrycket att folket på Isle of Man är fantastiskt hjälpsamma och de var mycket måna om att vistelsen skulle ge så mycket som möjligt inför min tävlingsdebut. Samtidigt förstod jag att bland de många brittiska förarna i evenemanget är det inte ovanligt att man besöker ön 10-12 gånger med landsvägsmotorcykel under icke-tävlingssäsong i syfte att köra runt banan och fila på spårvalen. Isle of Man är ett motorcykel-Mekka med fri fart på alla vägar överallt utom i byarna. Om man dessutom väljer att åka dit på icke tävlingstid så är trafikintensiteten inte högre än att man kan lägga hyggliga varvtider även om man så klart måste ta hänsyn till eventuella möten.

    Ovanstående introduktion är tänkt som en liten aptitretare inför de kommande veckorna. Med ett skiftjobb att sköta, i kombination med de sista förberedelserna inför avresan den 12 augusti mot Isle of Man, så räknar jag emellertid inte med att hinna med särskilt täta uppdateringar framöver. I morgon bär det dessutom av till säsongens största classic racing-tävling, Års-racet på Sviestadbanan i Linköping, där jag gör säsongens enda framträdande i 500cc-klassen. Ingemars fina Seeley G50, privatföraralternativet i Moto GP i slutet av 60-talet, som jag haft äran att tävla med vid utavalda tillfällen sedan 2008, har tyvärr fått stå tillbaka inför årets Isle of Man-äventyr. Till helgen blir det ett kärt återseende av både den och alla kollegor i classic racing-branchen.
    Eftersom smartphones och annan modern teknik inte är något för oss som hellre lägger våra surt förvärvade slantar i Grevens däckstrailer, så kommer det att bli tyst från min sida ett tag framöver. Som vanligt gäller dock devisen att den som väntar på något gott aldrig väntar för länge....

    Avslutningsvis vill jag passa på att nämna för den som inte känner till så mycket om The Mountain Course och tävlingarna på Isle of Man att hela You Tube är fullt med filmer från ön. Skriv "Isle of Man, Manx, TT" i sökfönstret så finns det både korta klipp och hela race att ta del av. Lägger du dessutom till " full onboard lap" så får du åka med ett varv.

    För er som är mer insatta måste jag bara rekommendera filmen "The Road Racers" av David Wallace. Den är inspelad under ett par år i slutet på 70-talet och producerad med stöd av konstrådet på Nordirland. Det är en dokumentär som skildrar vilkoren för RR-förarna Mervyn Robinson, Frank Kennedy och inte minst välkände Joey Dunlop som sedermera kom att bli den mest framgångsrike föraren genom tiderna runt Isle of Man. Mycket möda är lagt på filmen och med vad som måste varit avancerad teknik för sin tid, med bl.a. både slow motion-bilder och onboard-sekvenser, fångas själva själen i road racing i allmänhet och real road racing i synnerhet. Å detta till på köpet i en ram som inte ens Hollywoods främste manusförfattare skulle kunna matcha, med den lilla skillnaden att här är allt på riktigt. Även om byxbenen numera är smalare och polisongerna (tyvärr!!!) blivit mindre så är mycket av amatör-racingens villkor oförändrade in i våra dagar. Den ständiga jakten på ekonomiska och materiella förutsättningar eller rädslan för skador och ena sidan, samt lyckan över en körupplevelse på gränsen eller ett bra resultat å andra sidan. Det är nog något som alla som någon gång varit involverande i sporten kan känna igen, oavsett tidsepok.

    På återhörande!
    /Björn

  2. #2
    8 Superbike Küngens avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S1000RR
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 800
    Ojoj... Fan vad kul Björn. Helt rätt av dig att leva livet och förverkliga dina drömmar. Jag kommer att följa dig i tråden så gott jag kan.

  3. #3
    ہمیشہ آخری. BusAnnas avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ort
    Vasastan
    Hoj
    Street triple R -13
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 186
    Cool! Ska bli jättekul att följa dina rapporter.
    Citat Ursprungligen postat av - Jerker - Visa inlägg
    Begåvning och hojintresse samsas inte alltid i en och samma individ.

  4. #4
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    7 633
    Fantastiskt! Ja, fruktansvärt snabb är du ju, du har ju spöat mig vid samtliga tillfällen i år. Men Björn, lova att du håller dig på hjulen! OK? Bra!!!

    Lycka till!!!

  5. #5
    Medlem Baptistens avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    Surahammar
    Hoj
    FZ 750 *SÅLD* R1 Polka.
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    173
    Min första, enda och förmodligen sista trådprenumeration.

    Detta ska bli väldigt spännande att följa, ett stort lycka till Björn!

  6. #6
    Absolut skitlångsammast
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    1 896
    Askul, jag håller tummarna!

    Fast låg profil och helt tyst är inte synonymer, fortsätt skriv för det gör du bra.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  7. #7
    Medlem FPs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Yamaha RÄÄJZ SEXA + WR250F
    Inlägg
    316
    Kommer följa detta med spänning

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Nynäshamn
    Hoj
    Triumph tiger -03, Xr650 -03, KTM450EXC -06
    Inlägg
    311
    Hur gör man för att prenumerera på en tråd! Lycka till!!! Någon gång skall jag ta mig dit för att kolla live, fast man får väl boka två år i förväg.

  9. #9
    86 hundradelar.... slevens avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Ort
    Nybro
    Hoj
    ZX-6R SST 600
    Inlägg
    2 102
    Stort lycka till Björn!
    250 räser. För att du var värd det.

  10. #10
    Absolut skitlångsammast
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    1 896
    Citat Ursprungligen postat av TriumphNynäs Visa inlägg
    Hur gör man för att prenumerera på en tråd! Lycka till!!! Någon gång skall jag ta mig dit för att kolla live, fast man får väl boka två år i förväg.
    Högst upp sidan, Ämnesverktyg, prenumerera på ämnet.
    Håll koll under "Visa svar" sedan.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  11. #11
    Kalas
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Östergötland
    Hoj
    Zx6R/Bana . 2009.
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    424
    Grymt! Detta skall följas. Lycka Till !!

  12. #12
    #13 Geggamojas avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    Stone Island
    Hoj
    Monster600
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 884
    Fasen vad ballt, nästan så man vill åka dit och hejja. En sporthojare på Manx, det är ju stort!
    RIP DUCATIS2R800 DUCATI748 DUCATI1098 TRIUMPH675 APRILIARS125 KTMSXF250 HONDACBR600RR
    LONG LIVE
    DUCATIMONSTER600

  13. #13
    T.R.Ö.T.T. Gustav Os avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    Yamaha TZ-M250 96
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    25 073
    Lycka till Björn!
    "We are in Grand Prix Racing, so why would we use a street engine? This is like a jockey riding a donkey in a horse race...."
    KTM GP technical boss Harald Bartol

  14. #14
    Be nice, because kharma's a bitch! Johan-ST1050s avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Linköping, nära Sviestad
    Hoj
    Hynda 600 ärr ärr
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 857
    Lycka till!
    Inga träd skadades i samband med detta meddelande, dock blev ett antal elektroner störda i sina banor.

    Shit happens, everything else is a bonus!

    ----->Tusentals hojbilder <-----
    Köp en högupplöst bild och stöd barncancerfonden! (50kr/bild)

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Tärnsjö
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    41
    Fan va fränt!! Ska bli grymt kul å följa. Stort lycka till!!

  16. #16
    Medlem Richos avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Göteborg / Hisingen
    Hoj
    GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
    Inlägg
    3 750
    Lycka till! Må racegudarna vara med dig.
    _________________________________________

  17. #17
    Smed oops164s avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Ort
    Göinge Fridhem/ Kristianstad
    Hoj
    Tösernas leksaker,
    Inlägg
    3 378
    Riktigt skoj att läsa.
    Vi får väl dra igång en SH spons tycker jag!!!

  18. #18
    Det växer ingen mossa på rullande sten.. Revelators avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Ort
    Insjön
    Hoj
    R6-07 samt ett rullande GRC RRZ Chassie
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    223
    Underbart, blir alltid lika till mig varje gång ngn jagar sin dröm. Önskar dig all lycka och väntar med spänning på nästa rapport!
    Sporthojsinstruktör
    Söker hundvakt, barnvakt och hushållerska...
    www.banåkning.nu

    Sponsorer
    Touringbutiken
    Bridgestone
    Motorrad
    KTM
    Breed

  19. #19
    Musteridirektör Pelles avatar
    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Nein
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    5 589
    Underbart! Hoppas du uppnår dina mål. Lycka till!

  20. #20
    Team Wiking Racing samuel ws avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    R6 v4.0
    Inlägg
    1 901
    Lycka till Björn!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  21. #21
    I like it! Hulkomanias avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Ort
    Island of Kings
    Hoj
    R1
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    349
    Spännande, stort lycka till!

  22. #22
    I like peoplesbeer K-Bs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Trollhättan
    Hoj
    K6 1000 banhoj, GSX-R 750-90, GSX 600 F, MiniGP
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 139
    Bra att du följer dina drömmar, istället för att ångra att du inte gjorde det senare i livet.

    Jag har satt mitt mål på Manx GP också
    - BOMBARLIGAN -

  23. #23
    Missade just apex evilns avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Södermalm
    Hoj
    Triumph SP3 -08
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 090
    Lycka till och håll dig vid liv. Kollat lite onboards från senior TT och skulle aldrig utsätta mig för det om jag ändå var bäst i världen.

  24. #24
    Medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Kvicksund
    Hoj
    DM BIZeta
    Inlägg
    56
    Lycka till nu Björn

    Hela familjen håller tummarna för dig.

    Patrik Marklund

  25. #25
    Ordinary man doing extraordinary things Axxexss avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Ort
    Verkstan
    Hoj
    Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    9 280
    Tuukka och jag kommer lasta idag och åka över till Irland. Eftersom Portugisen Nuno Cateano inte kommer köra 250GP på Ulster GP så har vi nog plats för att kunna ta med en extra motor åt Björn och Tuukka. Båda har fått nya motorer i sina hojar. Så tycker nog om ska kunna hålla ihop det racet.

    Kommer bli kul att följa! Har själv följt Björns karriär från 1998 och detta projektet är jag delvist inblandad i. Vilket dom senaste 3 veckorna inneburit massa jobb med hojarna och lite sömn. Kraven på detta racet är höga på både förare och hoj. Dom utsätts rätt hårt. På en 1000cc så har man tex 35 sekunderfull gas på maxvarv per varv. Som jämförelse så har man på Sveriges snabbaste bana Anderstorp ca 4 sekunder fullt på maxvarv per varv.dessutom massor av hopp och wheelies. Så vad man måste och hur man ska preppa en hoj är lite annorlunda mot här hemma. Reglerna är rätt petiga med. Bara avgasrör och kylare har jag nog najjat på 30 ställen per hoj!

    Årets Manx ser väldigt intressant ut i år. Inte bara för att vi skickar dit 2st från vårat team utan också på vilka andra som också fått start där. Ska bli kul att fllja för vi känner många av dom från dom andra rrr racen vi kört på. Kamil Holan, Peter Heimans och Michael Hoffman är några av dom nya på IoM och som kört riktigt bra på andra race. Ska bli kul att följa!
    ____________________
    N O R D G R E N R A C I N G
    ____________________

  26. #26
    There's a new kid in town Maverick_ou812s avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
    Hoj
    2010 Honda CBR1000RR C-ABS, 110 cc Fiddy
    Inlägg
    12 387
    Lycka till Björn och hela Team Nordgren, läste om ert äventyr i senaste Highsider. Grattis till en förverkligad dröm.
    Rutinerad felkörare
    Köra hoj på bana - Det roligaste man kan göra med kläderna på!
    Sydskanes Emse #10021

  27. #27
    "Probably the best Bear in the world" bgs avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Honda CBR600RR-14
    Inlägg
    326
    Hej igen och tack för alla lyckönskningar så här långt. Det kan behövas! Kul att det blivit så fin respons i tråden. Det inspirerar mig att knappa vidare på tangentbordet för att hålla er uppdaterade.

    Kom hem hem vid midnatt efter 3 intensiva dagar under 47-årsracet på Linköpings motorstadion. Det var riktigt kul att köra classic igen, efter nästan ett års frånvaro från Seeleyn. Moderna hojar i alla ära men det är ändå något visst med deras förfäder. De härstammar från epok när män var män och motorcyklar var motorcyklar - utan en massa elektroniskt bjäfs som traction-control eller ABS som filtrerar körupplevelsen. "It´s just road - seat - arse!" som den alltid lika lågmälde och finkänslige Jeremy Clarkson i Top Gear, så filosofiskt sammanfattade sin provkörning av en Ferrari F40 för många år sedan

    Jag är dessutom övertygad om att min classic-körning är till nytta för mitt moderna tävlande eftersom man i frånvaro av sofistikerad fjädring och breda däck m.m., hela tiden måste jobba med sin sittposition och körteknik för att få bågen att styra som man vill mellan böjarna. Wobblandet och studsandet går helt enkelt inte att justera bort med några enkla klick eftersom de flesta komponenter inte är justerbara. Runt Isle of Man är det i stort sett omöjligt att ställa in även en modern CBR så att den uppträder optimalt igenom varenda sväng, eftersom skillnaden i underlag och kurvtyper är ofantlig mellan banans olika sektioner. Alltså måste man vara beredd att försöka kompensera för detta som förare i stället. En erfarenhet som jag hoppas ha nytta av med andra ord.

    Som före detta mellan- och högstadielärare i framförallt historia kan jag inte undanhålla er att årets tema för års-racet var "Skåneloppet". GP-racing på svensk mark i roadracing-sammanhang är för många av dagens knuttar synonymt med åren på mossen i Anderstorp under 70- och 80-talen. Några få känner dessutom till att världens främsta förare även tog sig hela vägen upp till Hedemora under några år på 50-talet för att köra VM-deltävling på landsvägsbanan där.

    Ganska få känner dock till VM-tävlingarna på Råbelövsbanan, norr om Kristianstad som kördes under några år kring 1960 och som gick under benämningen Skåneloppet. Även denna bana var en landsvägsbana och den slingrade sig över åkrarna kring Råbelövs gods, precis i norra utkanten av Kristianstad. Bansträckningen finns kvar än idag och lär enligt uppgift mäta ca. 6500 meter. Det finns en fin informationstavla om tävlingarna, alldeles vid bankanten, vid vilken jag brukar stanna när jag ändå råkar passera någon gång ibland på väg till Claessons i Bromölla. 47-års racets tema var alltså Skåneloppet och innebar allt från autentiska reklambanderoller på depåmuren till en miniutställning i depån från VM-åren i Skåne. En särskilt rolig detalj var att den målflagga som användes under helgen lär ha varit exakt den samma som användes under GP-tävlingarna i Kristanstad. Det var inte utan att jag kände historiens vingslag när jag korsade mållinjen som etta i 500cc-racet, efter en racelång batalj med Lars Sandberg från Skåne och Tor Henning Molstad från Norge, i vetskap om att det 51 år tidigare varit Gary Hocking som var den förste att ta samma flagga i samma klass, en knapp sekund före Mike Hailwood, båda på MV Agusta.

    Dagens boktips måste alltså bli "Skåneloppet - Sveriges Grand Prix - 1952-1961". Boken gavs ut i fjol, lagom till 50-års jubileumet av den sista tävlingen, och är skriven av eldsjälen Rickard Bruzelius som gjort ett gediget arbete med att sammaställa alla fakta baserat på, så vitt jag förstått, intervjuer av dem som var där och gamla tidningsartiklar. Författaren fanns på plats i depån och självklart ville jag stötta en sådant här initiativ genom att köpa boken för 260 kr. När Bruzelius signerade boken så passade han också på att avslöja att han fått nuvarande ägaren av Råbelöfs gods att ställa upp med lokaler för ett litet museum i anslutning till banan. Ett givet utflyktsmål i framtiden med andra ord!

    På återhörande!
    /Björn

  28. #28
    5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82 Loteks avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Bästkusten.
    Hoj
    En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    669
    Ja, det här...det kommer att följas med spänning.
    En värdig trådprenumeration som skall bli otroligt intressant.
    Kör snyggt. Kom hem hel.
    People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

    “I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”, Jeremy Clarkson.

  29. #29
    Tvåtaktstaliban Marsupilamis avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Söderslätt, Skåneland
    Hoj
    2xRD500 1xRS250
    Inlägg
    356
    Följer tråden med stort intresse, men har inte mycket att tillägga mer än att jag önskar dig all lycka till!

    Kan dock spinna vidare lite på din historielektion då jag nyligen läst "Stealing Speed" av Mat Oxley.
    Det var efter loppet på Kristianstadbanan 1961 som Ernst Degner defekterade till väst med en väska full av motordelar från östtyska MZ. Dessa delar samt kunnandet som han fått från den moderna tvåtaktarens urfader ,Kaaden, sålde han till Suzuki som ihop med Yamaha kort därpå sopade rent banorna från fyrtaktarna.
    Den gyllene tvåtaktseran föddes alltså indirekt av avhoppet på skånsk mark.

    Väldigt läsvärd bok som finns att köpa för några tior hos ex.vis Adlibris.
    I speed up for corners.

  30. #30
    Keep ´er lit... Hårdings avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Whasazthan
    Hoj
    Suzuki gsx-r 600 K1
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    976
    Kul att få följa en svensk under MGP 2012 och lycka till med spårvalen. Kommer lyssna på sändningarna från ManxRadio som man kan ladda ned som app till både Andriod och Iphone.

Sidan 1 av 50 123456726 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2010 Triumph Street Triple av cslowan

2006 Suzuki SV650s av Lain

2008 Suzuki Gsxr 1000 av gixxerspeed

Bloggar
FaN... av Toyman

1949.... av Toyman

1:a Advent.... av Toyman