Yamaha R6 vägrar få motorstopp eller rulla iväg..

Zookey

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Spånga
Hoj
2007 Yamaha R6
Igår var jag med några polare i stan, motorcykeln var parkerad. Allt gick fint på vägen dit. Efter 5 timmar när vi skulle röra oss hemåt så startar jag motorcykeln som vanligt och sätter i växeln. Sen när jag lättar på kopplingen så börjar jag känna att motorcykeln inte rör på sig, så då när jag testar att släppa helt på kopplingen så dör den inte ens. Jag börjar gasa men fortfarande inget händer... Den bara står där :confused:
Vad kan det vara? Jag kan inget om meck vad det gäller motorcyklar.
Tack för hjälpen. Jag har även lagt upp video på youtube

https://www.youtube.com/watch?v=Tg1sDVIM_XY&feature=youtube_gdata_player
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Falskt neutralläge kanske? Testat att växla runt lite?
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
testat kicka i en växel utan kopling (dvs stå på tomgång å stampa till på pellen) studsar hojjen till å dör så e vxlådan iaf hel
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag tycker det låter som ett onormalt skrammelljud såvida det inte är kamerans mic som luras...
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Well, rent uteslutningsmässigt då.
Du har fel på växellådan. Märker du att växlarna går i när du växlar? alltså, klonkar det till så som det ska? Rör sig kopplingsarmen som wiren är kopplad till som den ska och går den trögt hela vägen?
Eftersom den rullade innan så är det ju knappast nåt ras utan snarare kanske att kopplingslamellen inte går i som den ska. Har du nyligen bytt till ny olja?
 

Zookey

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Spånga
Hoj
2007 Yamaha R6
testat kicka i en växel utan kopling (dvs stå på tomgång å stampa till på pellen) studsar hojjen till å dör så e vxlådan iaf hel

Jag har inte testat att lägga i en växel utan koppling. Kan försöka göra det. Men ska väll dö ändå när jag lägger i växeln med koppling och släpper kopplingen? Det blir väll samma sak?

Jag tycker det låter som ett onormalt skrammelljud såvida det inte är kamerans mic som luras...

Jag vet inte om det är miccen eller om det är onormalt ljud eftersom jag inte är kunnig inom dom delarna med motorcykel :(
 

Zookey

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Spånga
Hoj
2007 Yamaha R6
Well, rent uteslutningsmässigt då.
Du har fel på växellådan. Märker du att växlarna går i när du växlar? alltså, klonkar det till så som det ska? Rör sig kopplingsarmen som wiren är kopplad till som den ska och går den trögt hela vägen?
Eftersom den rullade innan så är det ju knappast nåt ras utan snarare kanske att kopplingslamellen inte går i som den ska. Har du nyligen bytt till ny olja?

Hej! motorcykeln är servad i början av Juli månaden, oljan är ljus o fin (ny). Växlarna går i klart och tydligt som när den var körbar och den klonkar. Kopplingsarmen rör på sig. Hur menar du trögt? själva armen eller kopplingen?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
kolla så det inte har lagt sig något vid armen till kopplingen tex en liten sten som ger motsvarande att du slirar på kopplingen
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det som jag skriver här är inte felet men du har inget glapp mellan kopplingshandtaget och hållaren till handtaget?
Skall vara 2-3 mm glapp där!
Eller har du det?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Låter som nåt har gått av på filmen, hade nog inte försökt mig på att köra den nåt mer, riv av kopplingskåpan och se om nåt är löst (dvs trasigt.)

Inget fel där? Ur med oljan och av med tråget och titta upp på lådan.

Nåt fel är det iaf, och på filmen låter det trasigt.
 

Zookey

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
Spånga
Hoj
2007 Yamaha R6
Det som jag skriver här är inte felet men du har inget glapp mellan kopplingshandtaget och hållaren till handtaget?
Skall vara 2-3 mm glapp där!
Eller har du det?

Ja du handtagen slår ju i helt när man släpper den. Men kan dubbelkolla när jag går ner till garaget igen.

Låter som nåt har gått av på filmen, hade nog inte försökt mig på att köra den nåt mer, riv av kopplingskåpan och se om nåt är löst (dvs trasigt.)

Inget fel där? Ur med oljan och av med tråget och titta upp på lådan.

Nåt fel är det iaf, och på filmen låter det trasigt.

Jo jag tror det med att nåt har gått av..
Det låter lätt för dig allt du skrev :D. Det jag har tagit bort hittils är den där kåpan som jag filmade från början eftersom jag såg det på ett annat utländskforum där en snubbe hade samma problem men jag förstog fortf inte vad dom menade just där :confused:

www.r6messagenet.com/forums/r6-maintenance-technical/149447-2007-r6-shifts-but-wont-move.html

" Same thing happened to my bike. It was caused by the front sprocket nut backing itself out and the sprocket came loose off the transmission shaft.

Come to find out that there was a recall on the sprocket nut and it was a common prob with the early models.

I'd say pop off the front sprocket cover and check that. It's easy to do.

Good luck."
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ja du handtagen slår ju i helt när man släpper den. Men kan dubbelkolla när jag går ner till garaget igen.



Jo jag tror det med att nåt har gått av..
Det låter lätt för dig allt du skrev :D. Det jag har tagit bort hittils är den där kåpan som jag filmade från början eftersom jag såg det på ett annat utländskforum där en snubbe hade samma problem men jag förstog fortf inte vad dom menade just där :confused:

www.r6messagenet.com/forums/r6-maintenance-technical/149447-2007-r6-shifts-but-wont-move.html

" Same thing happened to my bike. It was caused by the front sprocket nut backing itself out and the sprocket came loose off the transmission shaft.

Come to find out that there was a recall on the sprocket nut and it was a common prob with the early models.

I'd say pop off the front sprocket cover and check that. It's easy to do.

Good luck."

Översatt betyder det att en mutter som håller fast ett drev på en axel har skruvat ut sig så drevet inte "kuggar i". Bör du se om du tar bort kåpan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top