Halloj, tog kortet i torsdags och undrar hur ni andra genomförde "utbildningen" ?

pecci

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Umeå
Hoj
ER-6n -11
Halloj, tog kortet i torsdags och undrar hur ni andra genomförde "utbildningen" ?

Jag köpte hoj i fredags förra veckan och övade krypkörning/högfartsbana mån,tis och ons förmiddag denna vecka (blev någon timmes körning) för att sedan köra upp i torsdags. Tre stycken före mig kuggade så man var hyfsat nervös :) Kan tilläggas att jag aldrig övningskört mc i trafik, då jag gjorde detta privat och inte känner någon som haft kortet mer än 5 år. Hyfsat nöjd!! :) Blev inte sämre av att min hoj lämnades in på en garantireparation i fredags och fick låna en CB1000R i helgen.. hoppas nästan min blir kvar några dagar till ;)

Väl mött!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Du får fem rockare av fem, :rock:rock:rock:rock:rock ...men inbilla dig nu för fan inte att du är full-lärd och kan köra hoj som en kung med så lite träning, bara för att det gick vägen, för då kan det gå illa. Grattis till hojen, till kortet, välkommen hit och kör försiktigt!
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Låter inte riktigt rätt eftersom du måste göra risk 1 o sen risk 2 o även teoriprov för att ens kunna boka en uppkörning.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Låter inte riktigt rätt eftersom du måste göra risk 1 o sen risk 2 o även teoriprov för att ens kunna boka en uppkörning.

Tänkte också på det, men de kan man väl köra med lånad hoj eller? Varför utgår alla alltid från att alla underliga historier är påhittade?
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tänkte också på det, men de kan man väl köra med lånad hoj eller? Varför utgår alla alltid från att alla underliga historier är påhittade?

Han skriver ju att han aldrig kört hoj i trafik tidigare, endast övat tre dagar på sin hoj o sen tagit sitt kort. Du kan inte boka en uppkörning innan du gjort risk1 risk2 o teoriprov.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Han skriver ju att han aldrig kört hoj i trafik tidigare, endast övat tre dagar på sin hoj o sen tagit sitt kort. Du kan inte boka en uppkörning innan du gjort risk1 risk2 o teoriprov.

Inget av de momenten innehåller körning i trafik så vad är grejen?
 

pecci

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Umeå
Hoj
ER-6n -11
Låter inte riktigt rätt eftersom du måste göra risk 1 o sen risk 2 o även teoriprov för att ens kunna boka en uppkörning.

På r2 fick man låna hoj :tummenupp. Man känner att man inte är erfaren så kör mest lugnt! Hur ni andra gjorde var min lilla fråga, lite kul att några svarar med skeptis :tungan
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tre körlektioner bara för syns skull så att läraren på skolan blev nöjd. Riskutbildningar. Teori. Uppkörning. Kort i hand.

Kostade knappt 9000kr.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Allt verkar vara så himla komplicerat nuförtiden.Själv skrev jag först teoriprovet och och medans detta prov sedan rättades så körde man en runda runt kvarteret med en annan lärare.Tog ca två timmar alltihop.Tror att det hottaste man kunde åka på under denna tid var en Suzuki GSX 1100, den modellen med fyrkantig strålkastare eller en röd Kawa GPZ 1100.

Kommer ihåg att jag tjuvkörde dit på min lilla 125 och när jag närmade mig trafikskolan så rullade den en bit på trottoaren när min trafikskolelärare som såg det hela lugnt men allvarligt sa att det var tur att uppkörningsläraren inte såg det där.LOL ... :crash
 
Last edited:

cimp

Cimp
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Vällingby
Hoj
2008 Triumph Daytona 675
Teori och uppkörning. Hade ingen hojj förutom en ninja som stod i hallen. Blev ruinerad på ca 16 tusen kände mig lite smått våldtagen. Gör fortfarande lite ont när ja sätter mig på sadeln som förnuvarande är en cykel då mina hojjar ständigt blir snodda. Och inte fan kör ja bra för att ja betala 16. Kör alltid över min förmåga och trodde ja skulle få mer brudar med a körkort. Ett tips till mina med trafikanter är att ställa av era fordon när fb löst ut mig för då blir de sportbil o inte fan kan ja köra bil häller.....
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Övningskörde privat några timmar, tjuvkörde själv på landet några gånger, tog 5 lektioner på körskola. Klantade första uppkörningen (garagevändningshelvetet). Ny uppkörning med soft instruktör som var god vän med körskoleläraren = inga problem och en trevlig dag. Tokkörde själv därifrån på trafikskolans hoj med kortet :banana
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Är detta klubben för inbördes beundran!? :Bugar:D

En annan tog ca 10 lektioner, tjuvkörde manöverbanorna på en parkeringsplats vid 4-5 tillfällen och övningskörde privat 3-4 gånger under ganska precis 2 månader. Kostnad: Mer än jag är villig att räkna ut....
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
läst igenom TS första å fattar inget ...

ingen teori
inga risk utb.
ingen övning i trafik (!!??)

Troll
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Tog kortet 04 innan alla risk kurser. Skrev en massa dataprov på körskolan under jan/feb. Körde nog en ca 10 lektioner, övningskörde mest landsväg med farsgubben lite under våren och öva en massa garagevändningar på jobbets parkering. Har ingen aning om vad det kostade mig men det var inte så jäkla dyrt som nu men minst 10lök misstänker jag. Lätt värt varenda krona :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
läst igenom TS första å fattar inget ...

ingen teori
inga risk utb.
ingen övning i trafik (!!??)

Troll

Det står väl ingenstans att han inte har gjort risk1/2 och teoriprov?
Man behöver inte ha en egen hoj för någon av de tre ovanstående :tungan
 

pecci

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Umeå
Hoj
ER-6n -11
läst igenom TS första å fattar inget ...

ingen teori
inga risk utb.
ingen övning i trafik (!!??)

Troll

Det hoppas ja att man skulle slippa skriva :va men nöjd med kortet är väl alla :tuttar många verkar tro att man måste ta lektioner? Men på r1 blir många osäkra och åker dit på ett paket
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
På r2 fick man låna hoj :tummenupp. Man känner att man inte är erfaren så kör mest lugnt! Hur ni andra gjorde var min lilla fråga, lite kul att några svarar med skeptis :tungan

Kändes lite som om du missa hälften av meningen. Därför ja svara så. Men kan lätt slå dig, köpte hoj en fredag o hade uppkörning på måndagen. Hahhaa...sen att ja gjorde allt det man gör innan dess räknades inte, el? :hihi :tungan
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top