Ovalt däck, var går gränsen & vad gör man?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har letat efter orsaken till varför mitt bygge är lite wobbligt under vissa förutsättningar och efter att ha gått igenom det mesta vad gäller lager, dämpare, fälgar, balansering, spårning så började jag detaljstudera framdäcket...

Det är något ovalt, kanske ett par mm, se kassa bilder nedan, "topp" & "dal". Räcker det för att skapa wobbel? Uppstår tydligast i ca 90km/h och i högersväng (ojämnheten i däcket ev störst på höger sida?).

Har släppt ur luften och däcket verkar ligga dikt mot fälg vad jag kan se så monteringen är förmodligen korrekt. När jag kollar om fälgen är rund så ser det OK + att även sidan av däcket ser runt ut. Så det är "bara" slitytan på bild som är ojämn, topp & dal en gång per roteringsvarv.

Om det är ett kasst däck, vem bråkar man med då? Ett nytt Avon-däck köpt av mcdäckonline monterat av lokal snubbe för några veckor / 100 mil sedan.

Tips eller råd? :)

Arghh... Ska på mc-semester om två dagar och har ju ingen lust att åka runt med wobbel i onödan men det verkar ju svårt att få detta löst mha garanti med så kort varsel. :huvet

DSC00932.jpgDSC00933.jpg
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Där har du en möjlig orsak: Avondäck. Det finns nästan bara dåliga omdömen om det däckfabrikatet. Man köper dem helt enkelt inte. Byt ut det och satsa på ngt riktigt fabrikat som Michelin, dunlop, metzler. Kontakta mcdäckonline, garanti skall även gälla för onlineköp.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ställ upp hjulet i luften, bygg nåt som ligger nära fälgkanten och snurra hjulet.
då ser du ju iaf om fälgen rör sig el om de är däcket.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
ställ upp hjulet i luften, bygg nåt som ligger nära fälgkanten och snurra hjulet.
då ser du ju iaf om fälgen rör sig el om de är däcket.

Tackar, redan gjort och fälg ser OK ut. Även monteringen ser OK ut... :(
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Där har du en möjlig orsak: Avondäck. Det finns nästan bara dåliga omdömen om det däckfabrikatet. Man köper dem helt enkelt inte. Byt ut det och satsa på ngt riktigt fabrikat som Michelin, dunlop, metzler. Kontakta mcdäckonline, garanti skall även gälla för onlineköp.

Har läst ganska många bra omdömen i nutid om Avon och den modell jag köpt (men vet dom förr hade dåligt ryckte). Men visst om det nu visar sig vara fabrikationsfel på det jag har så... Tror i och för sig att det händer med alla tillverkare ibland att ett måndagsexemplar slinker igenom.

Osäker på om ett par mm fel i rundhet räcker för att skapa wobbel men jag utgår ifrån att det räcker. Har kontaktat mcdäckonline och får se vad som säger. Ska även be lokala däcksnubben dubbelkolla monteringen + få ett utlåtande från honom.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ett par mmm borde du inte märka ens.
Jag tror att det är den ökade däckbredden som gör att det småspårar.
Det går att prova: Går den bättre med högt lufttryck så är det förmodligen däcksbredden.
Går den bättre med lågt lufttryck så är det förmodligen ovaliteten.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
För den intresserade. Fick svar från mcdäckonline som följer "Vi är mycket ledsna att höra att du har anledning att klaga på kvaliteten på våra produkter. Vi kan försäkra er vårt företag försöker göra sitt bästa för att hålla kunderna nöjda och det är därför den felaktiga varan kan bytas ut eller återbetalas. Vår reklamation procedur anges att felaktiga däcken kommer att upphämtas och de kommer att vidarebefordras till tillverkaren där ett antal tester kommer att göras på dem. Under tiden kan du välja att ha ersättningsdäck eller en full återbetalning. Om testernas resultat är negativt kommer vi vara tvungna att fakturera dig. ... "

Helt OK support om man nu har valt att handla via nätet. Ska höra med lokala däcknissen om ett extra utlåtande så att jag inte åker på en faktura senare ;)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ett par mmm borde du inte märka ens.
Jag tror att det är den ökade däckbredden som gör att det småspårar.
Det går att prova: Går den bättre med högt lufttryck så är det förmodligen däcksbredden.
Går den bättre med lågt lufttryck så är det förmodligen ovaliteten.

Ahh, bra, en åsikt angående rundheten och dom där millimetrarna! :) (Även om den var motsatt mot min gissning. ;))

Däckbredden är original för fälgen men inte för hojen så visst kan den ha blivit mer spårkänslig. Wobbligheten kan jag provocera kring 90km/h (i högersväng(?) av någon anledning), även på kalasfin asfalt.

Får prova ditt tips gällande lufttryck.

Borde vara ett lösbart problem, antingen mha nytt däck eller om jag trots allt missat någon felkälla på hojen gällande lager mm...
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Ganska logiskt att du kan provocera fram det i högersväng då det är höger sida på däcket (på bilderna). Jag skulle tro att det känns ganska mycket vid nerlägg då däcket kommer röra sig upp och ned och därmed skapa wobbel.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade liknande symptom på en hoj med platt bakdäck en gång i tiden. Det var iofs extremt plattslitet, föregående ägare hade enbart slitit däcket mitt på, utanför plattan var det helt oanvänt :huvet Dessutom var det Avondäck, med Metzeler Z6'or fram och bak så blev hojen hur stabil och fin som helst :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
@Whiskey: Lite så har jag oxå tänkt. Blir ju än känsligare med en hoj som inte är speciellt stabil i övrigt.

@Hoztic: Thx. Däcket bak är nog något platt så det kan säkert spela in tillsammans med tusen andra felkällor... Men väntar nog med att byta bakdäcket tills dom andra möjliga problemen är kollade igen.

Skickade även frågan direkt till Avon, vad som är definitionen på ett "runt hjul", dvs hur mycket radien får skilja sig. Kunde inte hitta svaret när jag googlade tidigare.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Inklippt från byggtråden:
Har varit ute för en del mer eller mindre besynnerliga slitageförändringar vid förändringar av fjädring och geometri. Du har väl ändrat på i princip allt sådant?

"Wobbel" tror jag snarare beror på det platta bakdäcket och/eller avvikelser i geometri samt en fjädring som inte är avstämd mot nuvarande premisser. Vad ett så bombastiskt framhjul kan ha för effekt i ditt bygge vågar jag inte ens gissa på. Kolla StfPaps bygge, han gjorde väl vissa iakttagelser vid sin provkörning. Då handlar det ändå om (förmodligen) lättare fälg och däck trots ökad bredd. Tyngden och bredden i ditt framhjul kan säkert framkalla lite konstigheter men förklarar inte ovaliteten.

Glöm inte att det är en dakotaram och alla hojar från den tiden slingrar sig som Jan Danielsson när bakdäcket blir platt. Ibland kallas det för wobbel utan att vara ens i närheten av ett riktigt sådant, en del vingel är ju bara tidstypiskt och något som hör körningen till. Wobbel kan kasta dig av hojen. Lugnar det sig om du lägger an frambromsen med 1 eller 2 fingrar?

Tackar! Jo, mycket är ändrat och förstår att det har påverkan. Det är inget vingel utan styret börjar slå i sidled (som i sin tur skulle kunna leda till ett rejält wobbel så att jag blir avslängd).

Bakdäcket är "bara" lite platt än så länge men givetvis kan det ju när man går över den lilla kant som är hända lustigheter. Får följa upp bakdäcket senare om inte övrigt hjälper.

Så fort jag ändrar hastighet så försvinner wobblet. Ska prova lite mer utstuderat att bara känna på bromsen när det uppstår, antar att du funderar på om det har med bromseriet att göra. Nytt inslag som är värt att följa upp.

Thx!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Inklippt från byggtråden:


Tackar! Jo, mycket är ändrat och förstår att det har påverkan. Det är inget vingel utan styret börjar slå i sidled (som i sin tur skulle kunna leda till ett rejält wobbel så att jag blir avslängd).

Bakdäcket är "bara" lite platt än så länge men givetvis kan det ju när man går över den lilla kant som är hända lustigheter. Får följa upp bakdäcket senare om inte övrigt hjälper.

Så fort jag ändrar hastighet så försvinner wobblet. Ska prova lite mer utstuderat att bara känna på bromsen när det uppstår, antar att du funderar på om det har med bromseriet att göra. Nytt inslag som är värt att följa upp.

Thx!


Svarade i byggtråden då jag inte besitter de faktakunskaper i ämnet som man bör kunna förvänta i teknikforumet, mest spånande och gissningar utifrån gamla erfarenheter m a o.

Nej, jag tror inte det har med bromsen att göra, eller att det skulle vara fel på den. Det där med 2 fingrar på bromsen handlar mest om att lugna ner pendlingsrörelserna, vet inte varför det funkade på gamla wobbelstaket, bara att. Var det riktigt illa fick man panga bakbromsen (låsa) tills hojen förhoppningsvis rätade upp sig, alltså komma ur pendlingen/svängningen. Fanns det krut kvar kunde det hjälpa att gasa...

Jag förmodar att du "konstruerat" en geometri som ger en viss självsvängning/resonans vid en specifik hastighet och/eller lutning, detta förstärks sen av slitaget som uppkommer. Det är precis det konstruktören försöker eliminera inom hojens fartregister. Hade denna svängning legat bortom 200-strecket eller under styrfart hade ditt bekymmer bara varit av akademisk karaktär. Stora (typ 19" och upp), smala framhjul brukar kunna ha en lindrande inverkan på detta.

Hur är bakhjulets rundhet? Kan det vara en deformation där som triggar igång rörelsen? (Har jag nu missat att läsa tillräckligt noga ber jag om ursäkt. Kan vara så att det redan är provat).

Som exempel på hur det kan te sig i låg fart kan jag nämna att min hoj "tuggar" sig runt garagesvängen och t o m snäva korsningar med styrvikterna borttagna (för att byta styre:tungan), än mer påtagligt när jag (av helt andra orsaker) släppte ner kronorna 10 mm. För övrigt uppstår inte detta fenomen inom hojens fartregister och är alltså inget problem. Kunde kanske komma tillbaka om den toppat ytterligare 30 km/h?

Observera att detta inlägg är rena gissningar utifrån vad jag upplevt med gamla hojar och inte innehåller ett uns av expertis. Jag har ju inte direkt klivit in i tråden med någon påstådd kompetens utan MrMadMax placerade mitt svar här. Denna reservation p g a några vansinniga gissningar av folk som uppenbarligen totalt ignorerat förekomsten av regler i en annan aktuell tråd.
 
Last edited:

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jag hade precis samma fenomen på min förra hoj med ett Avon framdäck. Det var så ovalt att man kände i styret hur det guppade och det däcket var nästan nytt när jag köpte hojen. Slängde på en uppsättning Dunlop roadsmart och allt var frid och fröjd igen.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
@ Blueridge: Som vanligt uppskattar jag alla kommentarer & funderingar. Hade ingen aning om att det fanns några gissning/fakta begränsningar i denna del av forumet. :rodnar :) Hur som, som TS är jag iaf nöjd med inläggen. Håller med och förstår inlägget, ska bla kolla upp bakhjulet lite mer noggrant & om inget annat hjälper även prova att ändra på längden av framgaffeln. :)

@ Bearwood: Det var som f-n, intressant! Återstår att se om det är samma sak här. Thx!
 
Last edited:

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
@ Bearwood: Det var som f-n, intressant! Återstår att se om det är samma sak här. Thx!

Det märktes tydligt när jag ställde upp den på depåställ i styrkronan då däcket i upphissat läge låg ca 3mm från marken. Så märkte jag när jag snurrade på hjulet att det slog stopp helt plötsligt och det var ju som sagt däcket som tog i på högsta punkten.
Ovaliteten (guppandet) kändes mest i farter under 70 km/h.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Det märktes tydligt när jag ställde upp den på depåställ i styrkronan då däcket i upphissat läge låg ca 3mm från marken. Så märkte jag när jag snurrade på hjulet att det slog stopp helt plötsligt och det var ju som sagt däcket som tog i på högsta punkten.
Ovaliteten (guppandet) kändes mest i farter under 70 km/h.

Precis samma för mig när jag roterar däcket strax ovanför marken, var tvungen att hissa upp den ett par mm till för att kunna rotera ett helt varv... Men nu har jag tidsnöd så jag får leva med detta några dagar nu på en långtur. (Tänkt till Norge men prognosen säger regn regn regn i väster så får nog planera om och hålla mer österut istället.)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag hade precis samma fenomen på min förra hoj med ett Avon framdäck. Det var så ovalt att man kände i styret hur det guppade och det däcket var nästan nytt när jag köpte hojen. Slängde på en uppsättning Dunlop roadsmart och allt var frid och fröjd igen.
Det Avon däcket jag köpte av dig förra sommaren?!?!!!! :7peta:4skrika:brinnerup:mad:

För att tillföra mera till tråden, har inte haft nåt liknande problem med avon framdäck (vet inte än om det var Bearwoods problemdäck jag har eller ett annat..) men märkte inte av någon ovalitet eller guppande i resten av hojen. Dock satt de på en motard så...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
@ Blueridge: Som vanligt uppskattar jag alla kommentarer & funderingar. Hade ingen aning om att det fanns några gissning/fakta begränsningar i denna del av forumet. :rodnar :)

Står uppe på sidan:

"VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera."

...och som motivering:

"VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet."

Detta står under rubriken "REGLER FÖR TEKNIKFORUMET" på varje sida i hela teknikforumet.

Ska jag hålla på längre??

Nu blir vi bananade allihop och det är ditt fel!:crash

Hoppas du får rätt på det och gå sen för all framtid rejäla omvägar runt allt det står AVON på.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nu kanske jag inte är exakt nog för att få svara ;-)
Men om däcket är ovalt borde det väl mer bli att det "guppar"/vibrerar i styret? Samt att det borde märkas i alla farter? Möjligtvis borde väl det bli bättre i högre fart då det vill bli runt av fysikens lagar? Eller tänker jag knasigt nu?

Ingen skillnad när däcket är varmt eller kallt?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top