Aprilia RS125 orkar inte vid full gas

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Tjena. Körde lite idag och märkte att inget hände när jag hade full gas. Min polare sa att det kunde bero på att man ger motorn för mycket bränsle så att den söver sig själv. När jag höll full gas så stannade den vid 5 tusen varv och ökade inte, utan bluddrade bara. Det var på 3:ans växel men det är likadant på 2:an och 4:an. Testade inte på 5:an och 6:an för vägen tillät inte det. Om jag å andra sidan håller nästan full gas och växlar lite senare så fungerar det utmärkt, och den varvar ut, fast det känns som att den inte har 100% effekt. Alltså, när jag väl är uppe i varv så är det inget problem med att hålla full gas, utan mer eller bara när jag ligger på låga varv och drar full gas. 150km/h vid 10 tusen varv och då gick det inte mycket snabbare, vilket är väldigt nära rödmarkeringen, men min far har fått upp den i 170 och han väger endel mer än mig.

Farsan säger att det är fel munstycke på, eftersom tidigare ägare har haft den på bana, men jag undrar om det inte är "Jet:en" som är felinställd. Den står just nu på 2 1/4 varv, tror jag. Den är i alla fall inställd efter instruktionsboken, men på internet är det någon guru som säger att 3 1/4 (tror jag, igen. Längesen jag läste det.) är bäst. Förgasaren och oljepumpen samt luftboxen är rengjorda, men luftfiltret är dock inte oljat/fetat. Hojen är helt ostrypt.

Det är också ett steg "för tunn" växellådsolja i, men spelar det någon roll i detta fallet? Motorcykeln står stilla mestadels då ingen kör på den direkt (Jag kan inte direkt, pga bruten handled) men jag brukar starta den några gånger i veckan och gasa lite, eftersom jag märkte att den gick uselt av någon anledning när den stog stilla en längre period. Motorn och allting är i bra skick och har inte gått så värst många mil (600).

Undrar då alltså om någon vet vad problemet skulle kunna vara, det där med att den inte gasar vid fullt gas pådrag och varför den "saknar effekt". Förstår att det kan bero på många saker, osv.
 

AxelAprilia

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2012
Ort
Rimforsa
Hoj
Aprilia sx 125-10
Jag har samma problem med min aprilia (sx 125) det är ju samma motor min har bara gått 150 mil. Den går bra som du säger när man kommer upp i ett visst varv
 

AxelAprilia

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2012
Ort
Rimforsa
Hoj
Aprilia sx 125-10
Ja allt motormässigt är detsamma, min har 24 hk från att den var ny, inte svensksåld från början
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
ja det är samma motor rotax 122 i båda.. och nej din rs125a har inte 34hk snarare 30 eller en liten bit under. sx125an har mindre effekt.
OT: prova rengör föggen se till så att den får soppa som den ska, antar att båda är ostrypta, ev. byta munstycke osv.
tänk på att luft/bränsle skruven skall justeras när hojen är varm. för att få bättre hjälp dirigerar jag er till www.125ccsportbikes.com där lär ni få bra svar, jag har själv inte haft detta problem. hoppas det hjälpte lite iallafall:)
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
ja det är samma motor rotax 122 i båda.. och nej din rs125a har inte 34hk snarare 30 eller en liten bit under. sx125an har mindre effekt.
OT: prova rengör föggen se till så att den får soppa som den ska, antar att båda är ostrypta, ev. byta munstycke osv.
tänk på att luft/bränsle skruven skall justeras när hojen är varm. för att få bättre hjälp dirigerar jag er till www.125ccsportbikes.com där lär ni få bra svar, jag har själv inte haft detta problem. hoppas det hjälpte lite iallafall:)

Ja du har rätt. Jag vet inte vad jag har fått 34 ifrån. Men min förgasare är rengjord, precis som jag skrev. Men jag ska läsa på den sidan. Tack för tipset. :)
 

AxelAprilia

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2012
Ort
Rimforsa
Hoj
Aprilia sx 125-10
Aa är säker men min är inte helt avstrypt, har en rejv bara eller vad det heter, en cylinder med en kolv i som är kopplad mellan cylindern och cdin, variabel avgasport tror jag det var. Ska även gå att få ut 29 hk ur min så inte sämre effekt i sx125.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Det är väl exakt samma motor i SX som RS?
Ifall det är samma CDI får någon annan svara på dock...
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
"nope just sighing at you thinking youll get 30 hp from a stock engine

33 hp as qouted by aprilia being derestricted is qouted at the crank not the wheel

to get the RWHP or true HP you take 6-7 hp off that crank figure which leaves you with 25 -26 RWhp for a stock derestricted bike

to get 30 RW hp youll need a lot more mods then just a bigger carb and exhaust"
citerat från Pego på 125ccsportsbikes och han vet vad han snackar om .. :7peta
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
"nope just sighing at you thinking youll get 30 hp from a stock engine

33 hp as qouted by aprilia being derestricted is qouted at the crank not the wheel

to get the RWHP or true HP you take 6-7 hp off that crank figure which leaves you with 25 -26 RWhp for a stock derestricted bike

to get 30 RW hp youll need a lot more mods then just a bigger carb and exhaust"
citerat från Pego på 125ccsportsbikes och han vet vad han snackar om .. :7peta

Att bevisa hur mycket fel jag hade är inte direkt meningen med den här tråden. Jag fick 34 ifrån att jag har läst det i FAQ:n i den här forumdelen.
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
min tanke var inte att bevisa att någon hade fel, tänkte bara att jag skulle få svar på denna ständiga fråga..
Ang. Ditt problem, rengör Rave ventilen.
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Var ute och körde 12 mil igår. Hade kört 8 mil innan och då hade jag tankat fullt då jag nollställde mätaren. Efter 13-14 mil på mätaren så fick jag slå på reserven och klarade mig hem på det. Då hade jag aldrig kört över 80 km/h och jag led av samma problem som innan. Hur stor är tanken på RS 125? Har inte instruktionsboken till hand. Kan det vara att han får för mycket soppa och det är därför han drar så mycket och samtidigt inte får någon effekt på mellan registret (4000-6000 varv. Efter 6000 går den dugligt), pga fel munstycke? Vid 6-7 tusen varv och uppåt går den riktigt bra, tycker jag.

Jag vet att när den är strypt i CDI:n så går de dåligt på mellan registret, men det här är extremt. Om jag ligger på 4000 varv i 70 km/h på 6:an (eller 5:an. Minns inte riktigt :p) och råkar gå ned på 60 km/h och sedan drar full gas för att komma upp i 70km/h igen så händer INGENTING! Det kan ta 10-15 sek. Och den ska inte vara strypt vad jag vet. CDI:n är "uppgrävd" och sedan igenfylld. Rejven i kopplad. Throttelstoppet borttaget.

Rejven är tvättad i maskin så att den är nästan sprillans ny och kör med riktigt bra olja i, så den ska inte bli smutsig.

Edit: Vad är det för munstycke som sitter på original, eller det som är optimalt för ostrypt?
 
Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Ja det var för mycket soppa för en rs, min ligger på 0,5-0,6 vid hyfsat lugn körning när jag snittar 90-100 på småvägar.

Har då satt spänning på selenoiden(den som drar i avgasporten) så den funkar som den ska??
Har du alltid haft detta problemet?
Kollat munstycke och hur nålen sitter i förgasaren?
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Ja det var för mycket soppa för en rs, min ligger på 0,5-0,6 vid hyfsat lugn körning när jag snittar 90-100 på småvägar.

Har då satt spänning på selenoiden(den som drar i avgasporten) så den funkar som den ska??
Har du alltid haft detta problemet?
Kollat munstycke och hur nålen sitter i förgasaren?

Jag har alltid haft det problemet. Det var dock första gången jag körde en längre sträcka på den. Totalt har jag och farsan kört 25 mil (hojen har gått 500 mil med förra ägaren, osv.), vilket knappt är något, och det har alltid varit samma problem. Har testat att justera jetten i olika lägen men det hjälpte knappt något att öka jetten (men lite). Men jag testade bara att skruva ur den max 1 varv. Vågade inte mycket mer, då jag inte vet vad som skulle kunna gå fel.

Jag har inte kollat selenoiden eller förgasaren (förgasaren är dock fullkomligt rengjord). Det är min första två-takt och jag har inte så mycket erfarenhet, men jag ska kolla på selenoiden och förhoppningsvis förgasaren. Det är dock lite bökigt att komma åt.
Hur går din i jämförelse med min? Orkar din något vid 4000 varv? Och vet du vilket munstycke det ska vara för en ostrypt? :)

Edit: Har fortfarande problemet med att den stannar och blöddrar vid 5000 varv i några sekunder och sedan ostadigt går uppåt till ~6500 varv där han sticker.
 
Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Min kör jag med 130 eller 128(osäker) beror ju på vilken växel men på de längre så orkar den ju absolut dra vid låga varv och rakt upp. Går ju på högre också bara att det tar lite tid
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Jag hade 128 i min aprilia iaf :) Har för mig att det är original storleken i fp utförande.
Men att den inte orkar dra i högre hastigheter är som bikerboy säger normalt! ;)
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Tack för svaren.:tummenupp Jag ska kolla på förgasaren och avgasporten. Men om det är så att jag behöver ett annat munstycke, vart hittar jag det då? Jag var inne på geiwiz och 24mx men jag hittade ingenting.
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Det är vanliga dellorto 6mm munstycken. De fina att köpa på de flesta moppersidor ; )
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Har fortfarande problemet med att den stannar och blöddrar vid 5000 varv i några sekunder och sedan ostadigt går uppåt till ~6500 varv där han sticker.

Du måste hålla den på höga varv hela tiden om du ska race:a, det är en 2-takts 125 kubikare! Inte direkt ett vridmomentsmonster. Min RS 125 från 98 var identisk när det begav sig. Tänk på att ligga på höga varv och låga växlar om du ska köra fort.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top