TJOHO! Jag körde om!!! En studie i rädsla...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vissa saker undrar man:
- Varför tog det så himla lång tid för mänskligheten att komma på detta självklara, dessa oerhörda lyft för livskvalitet och njutning??? Jag syftar då på saker som färdigskuret bröd och kaffe med jordgubbssmak; saker som bara för lite grann sedan var en utopi, och nu i var mans hem.

Andra saker känns omöjliga men händer ändå. Tänk den första rymdfärden, fuck all datorer och autopilot, Gagarin och John Glenn fantamig KÖRDE sina grejor på ett sätt som känns helt omöjligt idag.

Så har det känts med Ejes kurva på Åsen: Hur FAN har folk kunnat köra om folk där???? Jag har ALDRIG kört om någon jämnsnabb i Ejes!!!! Andra gör det och jag har ALDRIG fattat hur!!!!???
För er som inte kört Åsen så är det så här:
- Man går ur Esset på trean, går på gas med hjärtat i halsgropen, för i den utgången har folk highsidat med en djävla känsla, och det vill man INTE göra. Asfalten är dessutom "utfrätt", liksom söndrig utan att vara knölig typ, och det gör INTE att hornen blir längre. Sedan pangar man i fyran, rätar upp, lägger över och innan man lagt ner fullt slår man i femman. Sedan tar man ett djupt andetag, håller kvar gasen mot stoppet, tangerar kerben och hittar sedan ALLA hål och ojämnheter som finns i hela världen! Viktigt är här att ungefär samtidigt som man slår i femman bita ihop ordentligt, gör man inte det kan plomberna ryka.
Det är då här som detta med omkörningsproblematiken inträder: när man då väl passerat apex har man så fullt upp att hålla i styret att det går absolut inte att bromsa!!! Man MÅSTE hålla i styret för man är livrädd. Dessutom gör alla ojämnheter att man ALLTID hamnar längst till vänster i banan, och när man då har rett ut allt hoppande och dessutom INTE kört av banan, så går det så djevla fort att man har fullt upp att få hejd på skrotet innan Ejes. Att mitt i detta överhuvudtaget FUNDERA över att köra om någon FINNS inte, man är lika glad att man lever varje gång man klarat högerknicken innan Ejes.
Men i söndags hände det!!!! Norska mästerskapen på Åsen; Jag bromsade om en norrman (tror jag iaf att det var) in i Ejes, under race, fightandes om samma placering!!!! Am I proud or am I proud????

Hade ju kvalat bra med nytt PB och allt (tack, jag hör applåderna!!!:)), och när jag då gjort ett så himla rövigt förstaheat (Norrmännen kör två kval på lördag och två heat på söndag)(Jag hade långsammaste snabbastevarv av ALLA i heatet, men kom 11a av 20 = BRA racecraft)(Kan man ha flera parenteser efter varandra som jag har här?), så var jag HET att ravanchera mig!!! Startade bra och fightades hårt med två norrmän, de fick en lucka när PLÖTSLIGT bromshandtaget tog nästan inne vid handtaget, HALLÅ VAD HÄNDER, och jag fick åka och känna "Har jag broms? mitt på rakan samt skruva för att få ut bromshandtaget, och sedan kunde jag sega mig ikapp igen (BARA DET!!!!!:Bugar)...
DÅ.... DÅ fick jag KRAFT och MOD, fuckade att utgången ur Esset är LÄSKIG, tryckte i fyran, femman, vek ner, mjukade liiiite på gasen över bögglorna i högerknicken, ålade mig upp jämsides, klappade på bromsen utta hellvete, såg döden i vitögat, klarade inbromsningen och Ejes kurva Och var förbi!!!! Jag hade bromsat om en jämnsnabb förare i Ejes, jag hade gjort en insats som får Gagarins rymdfärd att blekna, jag kan dö lycklig!!!

Dessutom kom jag 9:a!!!!:) Och INGEN ramlade = ingen placering till skänks!!!:)
 
Last edited:

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Go morron, tack för en målande beskrivning :tummenupp, den tillsammans med en kopp kaffe blev en bra start på dagen.

Grattis till OMKÖRNINGEN :yoparty (och placeringarna)!
 

Thure Trepip

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2012
Ort
Kungshamn
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST 07, Suzuki 500GS 1978
Underbar liten story, känns som om att den puffade mej mot garaget och hojen!! Stort tack!!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Underbart! :rock
Och rätt härlig beskrivning av både utgången av esset, snabbhögern (eller vad den nu kan kallas) och ingången till Eje´s... min hatkurva på Gelleråsen (kan ha med en viss omkullåkning i inbromsningen att göra). :gnissla
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Askul.
Jag säger det igen: mediamässigt är du Sveriges ende RR-chaufför.
Fast svensken hade en fin rapport om rotationshastigheten på sina hjul förstås.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Kaffe med jordgubbssmak???? Är det nå påhitt i södra sverige det?
Å grattis till omkörningen ;-)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
fan va gott mozzis! Nästa år får det fan bli lite tävla igen för min del ;)
 

Faeldt

We are 138
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Skog
Hoj
Honda CBR1000RR -08 -SÅLD, Husaberg FS 650 -07 -SÅLD, Honda CB250N-81, Yamaha FZR1000-94
Haha, skönaste berättelsen jag någonsin läst. Jag satt på cykeln själv och körde reeejjjjjset kändes det som :)
Sjukt spännande:Bugar

Lycka till i framtida tävlingar.

//Faeldt
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dt var som att åka med själv, MYCKET bra beskrivet, jag är stolt över dig Magnus! :)

(Varför finns det ingen "Gilla" på första inlägget i en tråd?)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
TACK alla för fina kommentarer, både om skrivande och körning, det känns fint. Tack!:tummenupp I'll be back!
#22 Mozz
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top