Förbannad och smått uppgiven - Hjälp! F-bolaget från helvetet

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag brukar öppna posten när jag har tid, fan det är ju ibland en halv roman med räkningar, villkor och annan skit! Jag har också fått sota för mitt slarv men jag är envis. Tänker inte anpassa mig. Jag tänker ofta på braveheartfilmen när han blir torterad i slutet och skriker FREEEEDOOOOM. Så skulle jag vilja vara, en modig kämpe.
 
Last edited:

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Två tips, kostnadsfritt. Öppna din post, läs din post. Vill inte vara dryg men det är så det funkar.

Edit: Såg just ditt sista inlägg. Du ska ha AUTOGIRO, vem fan betalar räkningar utifrån avier i postlådan, 2012? Djiisus.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Försäkringspremien är inte huggen i sten.
Tycker man att det är för dyrt, så går man och pratar med sin försäkringshandläggare.
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Varje gång du ställer av så bryter du avtalet för helförsäkringen, därför fick du Bla avtalspapprena när du ställde på tillsammans med fakturan...

Och det är rätt gött för då kan du ändra fbolag genom att ställa av hojen och ringa till ett annat bolag och säga: tjena vill ni försäkra min hoj? Sen hade du tecknat hos de och ställt på den så hade saken varit biff!

Så du hade inte behövt sälja hojen...
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
När man ställer på ett fordon så tar det 2 dagar innan man har fått hem papper på försäkringen. som det alltid har gjort. Vid avställbar försäkring så på börjas en ny årsförsäkring varje gång du ställer på den. och premien går upp.

Vad står det i dina vilkor? Datum osv? Verkar som att du inte har läst det heller. Ring och kolla vad kostnaden blir vid varje på ställning.
 

Ronin

Medslem
Gick med
23 May 2004
Ort
Down under
Hoj
KawaHonda
Det känns som det saknas information om detta ärende. De flesta försäkringsbolag har ju tagit bort möjligheten att försäkra på strypt effekt då det fuskas med detta hela tiden. Du kunde ju ha bytt försäkringsbolag istället för att ta till det drastiska beslutet att paniksälja den med förlust, eller varför inte ställa av den igen för att i lugn och ro se över dina möjligheter? Troligtvis var det så att du lyckades få igenom strypt effekt hos f-bolaget och därmed körde "billigt" något år? (får man gissa L-försäkringar som ibland missar detta om man räknar och tecknar på nätet?)
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jag har som sagt varken monterat eller tagit bort någonting på hojen. Jag kan dock tillägga att jag provade att "beräkna" sex andra VTR av samma årsmodell (98) på samma bolag, i samtliga fall fick jag precis samma summa, 6522kr /helår/helförsäkring, varför jag då ska betala 43k är mig helt oförståeligt, alla dem var besiktigade på den kw som de alltså ville ha 43k av mig för.

Du har sålt hojen, har en restskuld på 1300kr. Du skriver hit för att få råd om hur du ska slippa restskulden. Du får råd av skiftande kvalitet. Som jag ser det kan du nuläget bara betala, glömma & gå vidare samt ta lärdom om hur försäkringsbolagen funkar.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Det känns som det saknas information om detta ärende. De flesta försäkringsbolag har ju tagit bort möjligheten att försäkra på strypt effekt då det fuskas med detta hela tiden. Du kunde ju ha bytt försäkringsbolag istället för att ta till det drastiska beslutet att paniksälja den med förlust, eller varför inte ställa av den igen för att i lugn och ro se över dina möjligheter? Troligtvis var det så att du lyckades få igenom strypt effekt hos f-bolaget och därmed körde "billigt" något år? (får man gissa L-försäkringar som ibland missar detta om man räknar och tecknar på nätet?)

Givetvis är det inte datumet för öppnandet av ett enstaka kuvert som är avgörande i detta fallet. Jag tror heller inte på att vi fått: The truth, the whole truth and nothing but the truth i detta fallet, mycket talar emot det – tyvärr.
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Två tips, kostnadsfritt. Öppna din post, läs din post. Vill inte vara dryg men det är så det funkar.

Edit: Såg just ditt sista inlägg. Du ska ha AUTOGIRO, vem fan betalar räkningar utifrån avier i postlådan, 2012? Djiisus.

Jag hade autogiro fram tills allt detta skedde, men när de var på vippen att dra 5600kr från mitt konto så valde jag att tillfälligt stoppa autogirot.

Försäkringspremien är inte huggen i sten.
Tycker man att det är för dyrt, så går man och pratar med sin försäkringshandläggare.

Jo denna var huggen i sten, fick inte en krona billigare. Handläggarna jag pratade med hade inte rätt att sänka, och chefen vägrade.

Det känns som det saknas information om detta ärende. De flesta försäkringsbolag har ju tagit bort möjligheten att försäkra på strypt effekt då det fuskas med detta hela tiden. Du kunde ju ha bytt försäkringsbolag istället för att ta till det drastiska beslutet att paniksälja den med förlust, eller varför inte ställa av den igen för att i lugn och ro se över dina möjligheter? Troligtvis var det så att du lyckades få igenom strypt effekt hos f-bolaget och därmed körde "billigt" något år? (får man gissa L-försäkringar som ibland missar detta om man räknar och tecknar på nätet?)

Jag har aldrig, och kommer aldrig försöka fuska med en försäkring, det kan komma dyrt efteråt. Jag köpte bara en mc, försäkrade och var nöjd å glad. Jag provade dessutom att göra offerter på 6 likadana hojar av samma årsmodell, samtliga hamnade på drygt 6000kr, tror knappast alla dem var reggade som strypta. Anledningen till att jag nu istället för att teckna en ny försäkring med ett annat bolag är för att jag som jag skrev tidigare har opererat mig, och jag kan inte köra på resten av säsongen, inte en jävla meter tyvärr. Jag har kvar en termin på min universitetsutbildning, att ha kvar en hoj som jag ändå inte kan köra och dessutom tappar den i värde, jag måste betala för förvaring etc etc så skulle det rent ekonomiskt blivit mycket dyrare än att "paniksälja".

Du har sålt hojen, har en restskuld på 1300kr. Du skriver hit för att få råd om hur du ska slippa restskulden. Du får råd av skiftande kvalitet. Som jag ser det kan du nuläget bara betala, glömma & gå vidare samt ta lärdom om hur försäkringsbolagen funkar.

Givetvis är det inte datumet för öppnandet av ett enstaka kuvert som är avgörande i detta fallet. Jag tror heller inte på att vi fått: The truth, the whole truth and nothing but the truth i detta fallet, mycket talar emot det – tyvärr.

Vilken sanning är det du inte får? Jag är helt ärlig och uppriktig i vad jag skriver. Jag håller inte på å dribblar och försöker få sådant jag inte är berättigad till, men fan om jag tänker betala för någonting jag verkligen känner är fel från bolagets sida.


Jag förstår inte riktigt den skadeglädje som verkar finnas här. Jag har inte gjort något fel, förutom att jag var bortrest och inte öppnade ett brev. Hur kan det vara rätt åt mig? Fortsättningsvis ber jag er som svarar att försöka hålla er til att ge mig konkreta råd och tips. Har ni inga behöver ni inte svara med ett inlägg. Tack.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag tycker också det är konstigt att folk tycker att du borde skylla dig själv. Baserat på infon vi fått låter det ju som att försäkringsbolaget gjort fel, inte du.

Tidigt kom en fråga som jag tror att du inte svarat på, nämligen vad som står i försäkringsvillkoren om premieändring?
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
13.1 försäkringstiden
Försäkringen gäller under den tid som står på försäk*
ringsbrevet. Om du tecknar försäkringen samma dag
som den ska träda i kraft gäller den dock inte förrän
efter det klockslag du tecknar den.
Vid försäkringstidens slut förnyas försäkringen automa*
tiskt för ytterligare ett år om inte uppsägning har skett
från någondera sida eller vi i förväg har kommit överens
om något annat. Har du tecknat motsvarande försäkring
hos annat försäkringsbolag, förnyas inte försäkringen.
Du kan säga upp försäkringen under försäkringstiden
om försäkringsbehovet har upphört eller om någon
annan liknande omständighet har inträffat. If kan säga
upp försäkringen under försäkringstiden, men bara om
det finns speciella skäl. Vid uppsägning under försäk*
ringstiden har du rätt att få tillbaka den del av premien
som avser tiden efter upphörandet.


13.2 ändring av premie eller andra villkor
När vi ändrar premien eller villkoren i övrigt meddelar vi
dig om ändringarna minst 30 dagar i förväg. Du måste
före ändringsdagen meddela oss om du inte accepterar
ändringarna och därför vill upphöra med försäkringen.

Något sådant meddelande har inte skickats ut till mig, jag har gått igenom samtliga dokument hemma och de som finns på min personliga hemsida där allt som skickats till mig ska finnas.

12.5 avställt fordon – avställningsförsäkring
Försäkringen gäller endast då fordonet är avställt i
Vägtrafikregistret (f.d. CBR), uppställt i Sverige och
inte brukas i trafik. Avställningsförsäkringen omfattar
stöld, brand, rättsskydd och vagnskada.

Kan inte hitta någonstans att de har rätt att ändra försäkringen hejvilt bara för att jag ställer av den.
Dessutom står det att försäkringen är tecknad och beräknad för att motorcykeln inte används hela året.

Jag kan inte se någonstans att jag har brustit i mitt ansvar att förvalta mina försäkringar eller så som många verkar tro att jag har gjort. Bara för att ett bolag vill ha pengar ska man väl för tusan inte svälja vilka orättvisor som helst!!!!!
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Nu har de ringt upp mig och gett mig rätt. För de där 10 dagarna kommer jag betala för den gamla försäkringspremien. Jag kommer dock kräva att de återbetalar pengar till mig för att de även höjde garageförsäkringen med 500% som drogs på autogiro. Handläggaren har även hon tittat igenom sitt system och erkänner att inget brev ang höjning har skickats ut. Dock menar hon på att det inte är deras fel... det har varit en automatisk höjning... Då frågade jag om det är MITT fel att den automatisa höjningen blivit av, jag frågade också om jag på något sätt har brustit i mitt ansvar gentemot dem eller liknande. Nej svarade hon på det, du har inte gjort något fel över huvud taget.

Ja men om det inte är mitt fel, och inte ert fel, vems fel är det då... Hon sa att en chef kommer höra av sig då hon inte har någon mer befogenhet. Självklart är det DERAS sak att meddela mig.

Återkommer med vidare info i ärendet.
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Ser nu att när jag ställde av hojen i maj så skickade de först ut ett brev där garageförsäkringen var 140kr. Några veckor senare skickade de ut ett till brev där garageförsäkringen stod som 561kr, fast de har skrivit samma period för båda två. Detta är rörigt ska jag be att få tala om.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Du ska självklart skriva ett brev till klagomålsansvarig på försäkringsbolaget. Tyvärr lönar det sig oftast att klaga i det här landet. Skriv sakligt medge dina fel men påpeka att det är för dig orlimligt att överhuvudtaget kunna förvänta sig en höjning på 550%. Begär en avskrivning på premien på 10-15% som du skall betala har du dåligt med pengar begär även en räntefri avbetalning. Detta brukar fungera men ta det inte med endast en handläggare. Har funkat för mig med både försäkringsbolag och servicelösa Telia.
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Nu har de gett mig rätt även vad gäller garageförsäkringen och jag kommer få tillbaka pengar för detta. Jag har också kontaktat konsumentombudsmannen i min kommun ang att kräva ersättning. Jag ids inte gå in närmare på detta men jag vill tacka för att jag fått tips och råd.

Sen till alla er fjolltanter som vill att man bara ska betala å glömma: HELL NO! Har ni inte bättre å komma med så strunta i att svara.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Nu har de gett mig rätt även vad gäller garageförsäkringen och jag kommer få tillbaka pengar för detta. Jag har också kontaktat konsumentombudsmannen i min kommun ang att kräva ersättning. Jag ids inte gå in närmare på detta men jag vill tacka för att jag fått tips och råd.

Sen till alla er fjolltanter som vill att man bara ska betala å glömma: HELL NO! Har ni inte bättre å komma med så strunta i att svara.

Såja var inte arg nu,var ju kanon att det löste sig.:tummenupp
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Detta måste ju räknas som ocker, och det är faktiskt olagligt. Man har helt enkelt inte som näringsidkare rätt att ta ut en kostnad som är oskälig jämfört med rådande värde. 43000 för en VTR skulle nog ALLA anse vara oskäligt.

Nu är det ju löst men väldigt fult av Försäkringsbolaget att göra en sån grej.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top