Förbannad och smått uppgiven - Hjälp! F-bolaget från helvetet

jetson

Guest
Hehe 43 för avställningsbar helförsäkring är helt ok premie, iaf för en nyare hoj.

Om jag var du skulle jag kollat vad halvförsäkringen ligger på, brukar vara nästan hälften av helförsäkringen. Helförsäkring+sporthoj = inte aktuellt, enda gångerna jag kollar dom är när jag är uttråkad och vill skratta lite. Man får kolla över alternativen iaf innan man springer iväg och säljer hojen, vet att man kan bli lite stressad när man får en premie runt 40-100k men det går oftast att lösa.


Men kollar man inte posten är man ju stekt ändå :D ...
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Försäkringsbolag har bara ett syfte.Att tjäna pengar på dig och dina ägodelar som sedan kan delas ut till aktieinnehavare.Har detta föräkringsbolag gett dig ett pris så får de väl för f_n se till att hålla vad de sagt.Är innerligt trött på bluff och båg gänget som som med lagen i ryggen jämt för över sitt ansvar på andra.

Du har uppenbart köpt en hoj som du visste att du hade råd att försäkra som de sedan ändrar så du tvingas sälja den igen.Bara att säga som det är, JÄVLA HELIDIOTER till bolag.Du skulle räknat ut ett belopp på vad denna affär kostat dig pga deras felaktiga uppgifter och hotat med indrivning och kronofogde.För så gör ju dessa bolag mot dig. :finger
 

Smagatusk

Guest
Är det inte dags att berätta vilket försäkringbolag det handlar om?
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Fick en jävligt bra offert per telefon, accepterade direkt. Några dar senare kom fakturan... 4ggr högre än utlovat. Surnade ihop. Ringde dit, var förbannad. De skulle kolla upp och återkomma. For ut och körde, var sur. Krashade, totalt. Betalade fakturan.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Huvva... elaka djävlar.

Hur tänker dom med att skicka post till en riktig brevlåda???
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är det inte dags att berätta vilket försäkringbolag det handlar om?
Sätter en 25-öring på LF, har varit med att dom höjt premie efter någon vecka och sedan tvingat en att pröjsa för dagarna innan man han byta bolag. Jag läste dock mina brev så det blev ju inte så mycket pengar, men sättet är ju jävligt irriterande.
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Var inte så att f-bolaget beräknade premien på förra ägaren,och sen upptäckte att det blivit ett ägarbyte
och justerade premien på dig,angående ålder,osv.osv.
 

FJ

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
BMW R1200GS
Du borde kunna anmäla dem till KO eller ARN. När det gäller en sådan väsentlig förändring av föregående kontrakt torde de inte kunna hävda att det skall förnyas med automatik.
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Det är så enkelt att du får ta konsekvenserna av att inte öppna posten när den kommer. Om man kom undan så enkelt skulle inte en jävel öppna en räkning.

Anledningen att de höjde kan jag mycket väl tänka mig är för att de inte är intresserade av kunder som ställer av och på hojen oavbrutet.

För att du ska slippa bli av med hojen nästa gång, "sälj" den till en släkting eller polare och "köp" tillbaka den igen, så hävs försäkringen.

Att ta konsekvenserna av att inte öppna posten, sure, men de har fortfarande inte meddelat mig PÅ NÅGOT SÄTT höjningen förens 2 dagar efter påställningen. Jag har ställt på hojen en dag, körde en tur med min far och ställde sedan av den eftersom jag opererades dagen efter. Sedan ville min far låna MC:n eftersom vi hade besök från USA och han lånade ut sin till dem, då fick han låna min, allt godkänd och enligt befintliga villkor hos bolaget (ingen sa någonting om en höjning med typ 500%). Jag har alltså ställt på den en gång, sen ställt av den dagen efter, några veckor senare ställde jag på den igen och då ville de ha 500% mer i försäkring(fortfarande inget meddelande om höjda kosnader). Det är knappst att ställa på och av den oavbrutet. Jag vill också tillägga att jag har varit kund hos bolaget i 8 års tid, haft 6 hojar reggade och betalade, 3 bilar, olycksfallsförsäkringar, hemförsäkringar och vuxenförsäkringar. Inte en enda gång har jag behövt få några pengar från bolaget för mina bil/mc försäkringar. Jag har bara betalat och gjort dem feta och nöjda. Dock fick jag åberopa hemförsäkringen då någon snodde min cykel...



Det åligger f-bolaget att skriftligt och innan ändringen träder i kraft informera dig om saken, samt motivera varför premien ändras under innevarande avtalsperiod. Har de skött den delen så tror jag du får svårt att hävda någon rätt gentemot bolaget. Har de däremot inte gjort detta utan du får reda på det först efter att du ställt på hojen så tror jag du har möjlighet att få rätt. Får du inget gehör hos bolaget ifråga så kan du alltid ta kontakt med Konsumentvägledningen i din kommun för rådgivning.

Konsumentvägledningen låter som ett bra tips! De har inte meddelat mig om någon ändring. endast ändrat summan i en förvillande mäng papper och villkor som skickas ut.

Av registreringsbeviset framgår om hojen är strypt eller ej. Såldes hojen som strypt & du därför fick den låga försäkringspremien? Var fick FB uppgiften om att strypningen var borttagen? Antagligen från samma reg. bevis som du fick året efter. Men skulle det vara så illa att hojen är reggad som strypt fast strypningen var borttagen vid köp är det en sak du får lösa med säljaren.

Men att montera & ta bort strypning ska ske på auktoriserad verkstad för att sedan typbesiktiga den till den nya effekten.

Tyvärr är det mycket fusk med strypta hojar, bara på detta forumet finns flera trådar där man diskuterar hur man tar bort strypningen.

Själv har jag aldrig förstått vitsen med att strypa en hoj säg att du har ett A2 kort med begränsning på 35 kW = 47.586 hk det finns massor med roliga hojar som matchar det kravet/begränsningen.
Eller om det är billig försäkring du eftersträvar så finns även där mycket att välja mellan.

Nu är ju inte VTR 1000F ett effektmonster med 110 hk & 96 Nm, så jag begriper inte den premiehöjning du fick, jag menar 43K är det ingen som betalar oavsett hoj .Måste ses som en markering från FB att de ej vill försäkra din hoj.
Slutligen ska du självklart betala din skuld på 1300kr så att du inte får en betalnings anmärkning - det är det inte värt oavsett ven som har rätt. Du kan ju alltid försöka kräva dem åter senare.

Jag har som sagt varken monterat eller tagit bort någonting på hojen. Jag kan dock tillägga att jag provade att "beräkna" sex andra VTR av samma årsmodell (98) på samma bolag, i samtliga fall fick jag precis samma summa, 6522kr /helår/helförsäkring, varför jag då ska betala 43k är mig helt oförståeligt, alla dem var besiktigade på den kw som de alltså ville ha 43k av mig för.

Min post kan bli liggande någon dag eller två ibland om den ser tråkig ut men framför allt så kan man ju vara på resa ett par veckar utan att komma åt sin post så att meddela en prishöjning med så kort varsel är ju ändå ganska olämpligt. Nu brukar försäkringsbolag vara ute i väldigt god tid och jag misstänker att TS inte läst sina villkor ordentligt men men...

Ja, jag råkade faktiskt vara borta nästan en vecka där när posten kom, därför tog det 10 dagar innan jag öppnade brevet (var borta 7, men det är väl också ovesäntligt). Alla de besked de skickar ut återfinns på min personliga sida och där finns inte ett enda brev om att de höjt försäkringen. Förutom att summan ändrats, men det har alltså kommit i efterhand, efter att jag ställt på den. Jag har alltså inte kunnat ta ställning eller yttra mig ang en ev. höjning.

Aldrig någonsin, under mitt 36-åriga liv, hört om någon som gör så så jag anar att det är rätt ovanligt.

..men det var tydligen ovidkommande.

Då måste du vara rätt insnöad. Har du verklien ALDRIG hört talas om någon som inte öppnar och lusläser all post som kommer samma dag/minut/sekund skiten dimper ner i brevlådan? Jag bevarar all min post i olika pärmar och har stenkoll på vad som kommer. Men ska man för fan inte få vara bortrest ett par dagar utan att bli bankrutt av privata jävla skurkar till försäkringsbolag?
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Var inte så att f-bolaget beräknade premien på förra ägaren,och sen upptäckte att det blivit ett ägarbyte
och justerade premien på dig,angående ålder,osv.osv.

Hur ska de kunna räkna premien på förra ägaren? Självklart räknar de premien på mig. Jag var dessutom i samma ålder och samma "zon" som föregående ägaren. Dessutom är jag i bonusklass 19 av 19 hos bolaget eftersom jag varit kund så länge utan skador.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Att ta konsekvenserna av att inte öppna posten, sure, men de har fortfarande inte meddelat mig PÅ NÅGOT SÄTT höjningen förens 2 dagar efter påställningen.

Nu i somras fick jag som vanligt en massa papper från bolaget, och med liten text och ingen riktig "SE HIT" skylt så har de ändrat mitt belopp från 7099kr till dryga 43000kr. Jag upptäckte inte detta direkt eftersom jag inte brukar öppna posten direkt när den kommer utan väntar till slutet på månaden.

Du skriver ju själv ovan att de HAR meddelat dig, om än med liten text. Hade brevet kommit när du ställde på hojen?

För att förtydliga vad jag menade med att ställa av och på i otid så kalkylerar bolagen med att du ställer på hojen på våren och av på hösten. Inte att du har den påställd nån vecka här och där.
 
Last edited:

-Linkan

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -08
Du skriver ju själv ovan att de HAR meddelat dig, om än med liten text. Hade brevet kommit när du ställde på hojen?

För att förtydliga vad jag menade med att ställa av och på i otid så kalkylerar bolagen med att du ställer på hojen på våren och av på hösten. Inte att du har den påställd nån vecka här och där.

Det räcker sannolikt inte med att skicka ut ett nytt försäkringsbrev med en ny prislapp för att bolagets informationsplikt ska kunna anses vara uppfylld. De bolag jag haft tidigare har inte haft en ensidig rätt att ändra premien under avtalsperioden i sina avtalsvillkor, det tror jag inte det aktuella bolaget här har heller. Det ska till att någon grundläggande förutsättning ändrats för att de ska ha rätt att justera premien, och i så fall måste de informera om det på ett tydligt sätt. Och under alla omständigheter har kunden rätt att hoppa av vid en sådan villkorsändring, vilket bolaget måste upplysa om. Konsumentköplagen är skriven på ett sätt som innebär att alla företag måste betrakta konsumenter som halvidioter och därför agera utifrån det när de informerar om ändrade villkor för en köpt tjänst.

Beträffande avställningsbar försäkring så kalkylerar bolagen mycket riktigt med att man ställer av på hösten och ställer på till våren. Men vad bolagen tänker eller kalkylerar med är oväsentligt, det är vad som står i villkoren som gäller. Står det inte i försäkringsvillkoren att det är en begränsning i hur ofta man får ställa av och på hojen så är det fritt fram, åtminstone fram till huvudförfallodatum för försäkringen. Ett avtal är ett avtal.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Hehe 43 för avställningsbar helförsäkring är helt ok premie, iaf för en nyare hoj.

Om jag var du skulle jag kollat vad halvförsäkringen ligger på, brukar vara nästan hälften av helförsäkringen. Helförsäkring+sporthoj = inte aktuellt, enda gångerna jag kollar dom är när jag är uttråkad och vill skratta lite. Man får kolla över alternativen iaf innan man springer iväg och säljer hojen, vet att man kan bli lite stressad när man får en premie runt 40-100k men det går oftast att lösa.


Men kollar man inte posten är man ju stekt ändå :D ...

Hojen är såld.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det räcker sannolikt inte med att skicka ut ett nytt försäkringsbrev med en ny prislapp för att bolagets informationsplikt ska kunna anses vara uppfylld. De bolag jag haft tidigare har inte haft en ensidig rätt att ändra premien under avtalsperioden i sina avtalsvillkor, det tror jag inte det aktuella bolaget här har heller. Det ska till att någon grundläggande förutsättning ändrats för att de ska ha rätt att justera premien, och i så fall måste de informera om det på ett tydligt sätt. Och under alla omständigheter har kunden rätt att hoppa av vid en sådan villkorsändring, vilket bolaget måste upplysa om. Konsumentköplagen är skriven på ett sätt som innebär att alla företag måste betrakta konsumenter som halvidioter och därför agera utifrån det när de informerar om ändrade villkor för en köpt tjänst.

Beträffande avställningsbar försäkring så kalkylerar bolagen mycket riktigt med att man ställer av på hösten och ställer på till våren. Men vad bolagen tänker eller kalkylerar med är oväsentligt, det är vad som står i villkoren som gäller. Står det inte i försäkringsvillkoren att det är en begränsning i hur ofta man får ställa av och på hojen så är det fritt fram, åtminstone fram till huvudförfallodatum för försäkringen. Ett avtal är ett avtal.

Så för TS gäller att kolla upp följande:

- Avtalsperiodens start och slut.
- När informationen om höjningen skickades ut.
- Leta efter brister.
- Baserat på vad som framkommer fatta beslut om hur han bör gå vidare.

?
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Det är så enkelt att du får ta konsekvenserna av att inte öppna posten när den kommer. Om man kom undan så enkelt skulle inte en jävel öppna en räkning.

Anledningen att de höjde kan jag mycket väl tänka mig är för att de inte är intresserade av kunder som ställer av och på hojen oavbrutet.

För att du ska slippa bli av med hojen nästa gång, "sälj" den till en släkting eller polare och "köp" tillbaka den igen, så hävs försäkringen.


Och hur skulle han ha klarat sig undan prishöjningen menar du. Om han så slet brevet ur brevbärarens hand innan han hunnit stoppa det i ts brevlåda så hade ts behövt betala försäkringen för datumen 10, 11 och 12.

Lite nyfiken på hur du skulle ha reagerat om ditt försäkringsbolag höjde din premie med typ 10 000kr/dag och sedan skickade ett brev som kräver att du betalar retroaktivt. :confused:
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Och hur skulle han ha klarat sig undan prishöjningen menar du. Om han så slet brevet ur brevbärarens hand innan han hunnit stoppa det i ts brevlåda så hade ts behövt betala försäkringen för datumen 10, 11 och 12.

Lite nyfiken på hur du skulle ha reagerat om ditt försäkringsbolag höjde din premie med typ 10 000kr/dag och sedan skickade ett brev som kräver att du betalar retroaktivt. :confused:

Då byter man bolag,dra någon tycka synd om tråd här hjälper ju inte mycket,för det första när det gäller försäkringspapper så öppnar man väl dom direkt,sen om det är något problem så får man väl lösa det med bolaget ifråga,hjälper inte det så blir det ARN.
Sen att man måste sälja hojen är väl lite drastiskt i mina ögon,finns ju andra bolag
Vad vill ts att man ska svara??,låter som lite självömkan .:gråta:gråta:gråta
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top