"Långtidsprojekt", Yamaha R1 -98 Fighter

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
I samband med att vi fick tillökning i våras sålde jag Gixxern och sökt efter ett projekt att pula med under "pappa-tid" som jag numera är berättigad till :rofl

Hittade mig en R1a som först blivit stulen, sedan lagd, sedan plockad på diverse delar och sedan hittad i det skick jag köpt den i, familjen undrar lite lätt hur jag någonsin ska få det att bli något av vraket :dummer :rofl

rp01.jpg


Nåväl, det som var stulet eller iaf borta är ungefär:
Ruta, sidokåpor, båda sadlarna, bakhjul, databoxen samt annan elektronik och en massa småskruvar och vissa små plastdelar vid försök att sno fler saker...

Dessutom är tanken bulad på flera ställen, växelspaken krökt, höger fotpinne och handbromsspaken av, framkåpa och bakkåpa spräckta, bromsoken halvt igenrostade från att ha legat i diket och sen stått ute plus att tändningslåset först är brutet med mejsel och sedan klippt kablarna precis mot metallen så inget går att skarva :4skrika

Sagt och gjort, ett riktigt PROJEKT! :rofl

Så vad ska jag göra med detta då? Jo, jag vill bygga mig en "gammal" hoj (den är ju ändå 14 år nu...) som påminner om en nyare naken. Utseendet på FZ1-N tilltalar mig mycket, så det är väl nåt åt det hållet jag kommer jobba, sen får vi se vart jag landar.
Mekandet görs en bit hemifrån så det kommer inte mekas varje dag, kanske inte ens varje vecka? Men tanken är inte att den ska vara klar i år men förhoppningsvis till Maj nästa sommar!

Att-göra lista på ett ungefär:
- Få igång motorn med ny härva och box (har ju inte mer än förra ägarens ord på att den fungerar)
- Riva ner hojen i minsta pinal och göra rent från skit
- Pulverlacka ram och sving mattsvart, samt framhjul och bakhjul när ett sånt dyker upp
- Laga framhjulskåpan och bakkåpan ev. köpa nytt
- Renovera framgafflar med ny packning och olja
- Ny tank eller bula ut den gamla
- Köpa streetfighterkrona med risers samt styre, kortade handtag och förlängda slangar, kablar och vajrar
- Köpa eftermarknadsfotpinnsats (långt ord ;))
(fyller väl på listan allteftersom jag kommer på mer saker...)
- Köpa diverse prylar som antingen stulits eller är slut...
- FZ1-N lyse eller mer troligt "MT-03" eftersom dessa verkar lättare att få tag på...

Hoppas ni är några som kan tänka er följa min långa kamp mot en färdig Streetfighter förr eller senare så att man genom tråden kan få lite tips och råd på vad jag behöver tänka på eller skaffa! :Bugar
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Har vart bort till garaget två gånger och mekat sen jag fick hem den.
Mycket för att få mig en liten uppfattningen om vad jag har att tampas med, men framförallt för att slita bort den gamla härvan :)

Demontering påbörjad, toppkåpa, bakkåpa m.m. bortplockat
rp03.jpg


Ny härva med box inhandlad samt vänster fotpinne (även om den inte kommer användas sen) genom SH, tack :)
rp04.jpg


Kablarna som går fram till tändningslåset där det är klippt. 7 kablar, men det är bara 6st som går fram till kontakten :dummer
rp05.jpg


Hittade en schysst orginalsadel på tyska Ebay som är påväg hem
rp06.jpg


Hela bakramen rensad, kabelhärvan loss överallt förutom runt luftfilterboxen
rp08.jpg


Luftfilterboxen borta och hela kabelhärvan uppmärkt och bortplockad!
rp09.jpg


Någon som vet ett tändningslås som ligger o skräpar? :krama
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Välkommen i klubben:yoparty

Den här typ av projekt brukar skena iväg rätt bra i kostnader beroende vilka krav du har:tungan

Men fasen så roligt:tummenupp
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Ser ut som ett kul projekt på ledigheten.
All heder till dig som tar dig tid!

Har du tittat på någon existerande fighter och bestämt dig efter det?
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Härligt projekt.
Hoppas du fick den billigt :rolleyes:

Med den takten du startat i så är den väl klar om nån vecka.

Lycka till kommer att följs.
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Tack!:tummenupp
Jo att det inte blir gratis har jag räknat med, men det får man räkna med ;) Jag har ju hela Gixxerns budget öronmärkt i ekonomin till en början, men det BORDE räcka om motorn inte är slut... Vi kör på så får vi se vart vi hamnar :hihi

Tid måste man ta sig ;) Annars blir det inget åka! Frugan var mest orolig över att jag bara skulle köpa banhoj och inte låta henne åka med, så hon var positiv till projektet sålänge det finns passagerarsadel :)
Jag har kollat på många projekt såväl här som på customfighters det senaste halvåret, och hittat många cleana schyssta hojjar där folk lagt ner tanke och energi på rätt grejer. Jag gillar som nämnt tanken på att den skulle påminna om en nyare hoj typ FZ1-N men med mer ös ;)
En begränsning i projektet blir nog bakramen, eftersom frun ska åka med bak så har jag ingen lust för några större moddar där av säkerhetsskäl utan hellre modda bakkåpa om nödvändigt. Tänkte pröva en 02-03 röv och se hur mycket som behöver göras om där :smasha
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Härligt projekt.
Hoppas du fick den billigt :rolleyes:

Med den takten du startat i så är den väl klar om nån vecka.

Lycka till kommer att följs.

Det tycker jag verkligen att jag fick :) Iaf OM motorn funkar som förra ägaren säger... Kollar man på ebay finns det ram med bara sving och papper för mer pengar än jag betalade för allt :rolleyes:

Boysen i gänget hävdar att den ska vara klar till Gelleråsen om två-tre veckor ;) Tveksamt säger jag... Däremot så går det ju lättare att ta sig tiden nu när man har semester jämfört med när jag går tillbaks till jobbet :gnissla
Tur att man har en snäll fru som tar hand om ungen på nätterna så mannen får sova :rock
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Tack!:tummenupp
Jo att det inte blir gratis har jag räknat med, men det får man räkna med ;) Jag har ju hela Gixxerns budget öronmärkt i ekonomin till en början, men det BORDE räcka om motorn inte är slut... Vi kör på så får vi se vart vi hamnar :hihi

Tid måste man ta sig ;) Annars blir det inget åka! Frugan var mest orolig över att jag bara skulle köpa banhoj och inte låta henne åka med, så hon var positiv till projektet sålänge det finns passagerarsadel :)
Jag har kollat på många projekt såväl här som på customfighters det senaste halvåret, och hittat många cleana schyssta hojjar där folk lagt ner tanke och energi på rätt grejer. Jag gillar som nämnt tanken på att den skulle påminna om en nyare hoj typ FZ1-N men med mer ös ;)
En begränsning i projektet blir nog bakramen, eftersom frun ska åka med bak så har jag ingen lust för några större moddar där av säkerhetsskäl utan hellre modda bakkåpa om nödvändigt. Tänkte pröva en 02-03 röv och se hur mycket som behöver göras om där :smasha

Den lite nyare R6 röven kanske är ett option?? Kikade på den själv till mitt nya bygge. Finns till riktigt bra priser på Ebay.
Bara hoppas att frugan har en tillräckligt smal röv bara:D
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Den lite nyare R6 röven kanske är ett option?? Kikade på den själv till mitt nya bygge. Finns till riktigt bra priser på Ebay.
Bara hoppas att frugan har en tillräckligt smal röv bara:D

Hehe! Hennes röv är nog inga problem :D Dock de R6 moddar jag sett har folk svetsat om bakramen, och det jag oroar mig lite över då är stabiliteten, men det är helt klart värt att kolla upp närmare! :)

Kul att det verkar finnas lite intresse iaf! Ska verkligen försöka komma ut lite då å då och fixa så att det dyker upp bilder allteftersom ;) Måste dock först få tag på tändningslås så jag kan provstarta motorn iaf!
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Precis fått tag på ett helt framlyse från en FZ1-N :yoparty Eller ja, det ligger hos en polare i tyskland tills jag hittat mer roliga prylar att ta hem från landet i söder :banana förarsadeln har kommit hem från tyskland genom en annan polare :tummenupp

Kommer göra sig fint i fronten när hojen börjar bli klar SENARE ;)

I övrigt har inget hänt sen sist eftersom jag inte hunnit meka ännu ;)
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Nu har jag vart 2h i garaget och bytt ut gamla härvan mot den nya, allt är kopplat och nu behövs egentligen "bara" tändningslås för att kunna prova om liket startar...

Någon som sitter på ett? ;)
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Inga nya bilder, MEN för en månad sen fick jag hem mitt thailändska ebay tändningslås, och ikväll (med fru och barn bortresta) hade jag möjlighet att spendera lite tid i garaget...

Vred runt tändningslåset, drog på choken, och som om den aldrig gjort annat mullrade den igång! Ljuvliga musik!!! :rock

Nu känns det hela ännu mer värt tiden som komma skall!

Härnäst skall den ner i molekyler (när tid finnes), och då skal det fotas!
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Tjoho, nu var motorn ur! :fyllisar
Nu skall den rengöras och sen får den åka till någon trevlig verkstad som kan gå igenom den så den är redo för sommaren 2013 :yoparty

Lite bilder

Gamla härvan brevid nya (inför provstarten)
IMG_0800.jpg

Nya tändninglåset från Thai
IMG_0829.jpg

Nya hjulet jag hittade på sporthoj :)
IMG_0831.jpg

Idag revs motorn ner, när jag plockade upp tändhattarna visade det sig att 1ans hatt var helt sönderärjad och brast vid infästningen... Tur att det gjorde det NU så man vet vad man ska byta :)
IMG_1096.jpg

Motorn ur! Nästa steg är hojen i molekyler inför lack!
IMG_1106.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jahaa....denna tråd har jag ju spanat på innan ! Va kul att jag får bidraga med lite delar.
Synd att du skaffat kabelhärvan redan då jag har en komplett liggande....du skulle få "bästa pris kompis" :fyllisar

Kör hårt !
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
:D tack Arnold! Bra att veta! Min ska ju moddas lite för att passa det kommande utseendet, och skulle den inte funka efteråt vet jag vart det finns en ny ;)

Ska se om jag hinner lämna iväg motorn imorrnkväll för genomgång.

Alla lösa delar som skall rengöras och gås igenom i övrigt ligger nu i källarförrådet som är mer lättillgängligt än garaget :rock
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jag skaffade en balja på typ 50 x 50 cm som jag fyllde med ca 3 cm diesel. Perfekt att stå och slabba oljiga delar i med en diskborste. Men det kanske inte är så populärt att ha i källarförrådet....eller så kommer nått pucko och slangar ur dieseln :D

Ett annat tips är att ta med skiten till en spolhall och gå lös på grejena med högtryckstvätt.
Men det är helt klart värt jobbet....det är en fröjd att jobba med rena delar framöver !

IMG_0842.JPG
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Haha att man inte ens tänkt så långt, jobbar ju på en bilfirma :) men diesel å borstar nere i källarn ska nog funka ;)

Tack för tipsen!
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Yepp...då vill vi se foto på rena fina motordelar om nån vecka :)

Kan få se bilder på en ren o fin bebis istället, för det är där den mesta av min tid går :) Det är inte lätt att finna tid till hojen när man har ett underbart barn :arsele hade dock inte velat byta henne mot ett hemskt barn :rofl
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Varför ska du plocka ner motorn om den fungerar? En bra regel är ju att inte röra det som fungerar...
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top