Konstruktion av kronor?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hejsan!

Jag ska specialbeställa ett par kronor från en kille som sysslar med cnc-fräsning. Dock har jag inte jättestor kunskap om hur ett par kronor bör se ut för att klara så mycket som möjligt.
Dessutom skulle jag gärna vilja veta ca hur breda ett par USD-gafflar är över nedre och övre kronan? Då pratar vi om en 48mm motard-gaffel.

Det här är vad jag har åstadkommit efter några timmar i Inventor, men huruvida det ser bra ut eller ej vågar jag inte svara på.
NedreStyrkrona.png

Givetvis blir det inga kronor före att gafflarna är inhandlade men jag behöver ett noggrant prisförslag.
 
Last edited:

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Har du ritat efter dem du redan har? Eller har du bara skissat ihop någon?
Det går att ändra väldigt mycket i en cykels uppförande med andra mått på kronorna...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad har den varierande placeringen av klämslitsarna på övre och nedre kronan för betydelse?

-Antar att det har något med att ta upp krafterna på bästa sätt, men spelar det så stor roll om man sätter dem lika uppe som nere?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det finns oändliga varianter på hur en gaffelkrona kan utformas och hur slitsarna kan placeras. Ska du sen ha en M8, två M6 eller tre M6 beror helt på vad du tycker ser bra ut. Styrkan på förbandet vågar jag nog säga är näst intill densamma oavsett, i alla fall hur bra det fungerar rent praktiskt sett. Enklast tycker jag är att använda en M8 till övre kronan och två till nedre. Färre skruvar att pilla med då om man ska höja eller sänka gaffeln, dessutom är det en oerhört vanlig design på gaffelkronor från fabrik.

Det viktiga är att du har korrekt offset mellan styrstolpens centrum och gaffelbenens centrum. För lite offset kan göra den väldigt känslig fram och beroende på hur styrhuvudet är utformat så kan det även begränsa styrutslaget kraftigt (eftersom gaffelbenen kommer närmare ramen).

Enklast tycker jag är att planka av en gaffelkronas befintliga mått men ändra designen så att den passar vad man vill ha själv. Här har du bild på ett par gaffelkronor som jag ritat. Exakt samma mått som originalkronorna fast anpassat för modern 43mm framgaffel och modern framfälg.

DSC_0014-3.jpg


Bara fantasin sätter gränser. Går även att göra s.k. "steppade" kronor där du gör en stegning i kronan för att tjäna lite höjd fram. 10-30mm är rätt vanligt.
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Motard / mx kronor är för det mesta 2 st. M8 uppe och 2-3 M8 nere.

På en del märken Xtrig t.ex är slitsen skuret snett i vinkel. Varför vet jag ej?

Kolla på Xtrig, Ice-parts, FaBa (Nuova faor) exempelvis. Det är dom bästa grejorna som finns, så där lär du kunna snappa upp ett å annat!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vad är syftet och vad ska du använda cykeln till? Vad har du räknat med för offset mellan styrstolpe och gaffelben?

Precis som du anar måste det ju vara så att man inte vill ha de stora krafterna mot slitsarna.

Nu framgår det inte om det är övre eller undre del du ritat. Men du lär förlora en hel del vridstyvhet om du tar ut i mitten som du gjort. Normalt tar man ju ut, men inte helt igenom. Lika så lär du väl få lite svårt att hitta plats för styrfästena, speciellt om du vill ha några olika infästningspunkter att välja mellan.

Måtten är så klart helt unika för fabrikat/modell av gaffelben så vet du inte det idag så är det väl ganska ointressant tillsvidare.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad är syftet och vad ska du använda cykeln till? Vad har du räknat med för offset mellan styrstolpe och gaffelben?

Precis som du anar måste det ju vara så att man inte vill ha de stora krafterna mot slitsarna.

Nu framgår det inte om det är övre eller undre del du ritat. Men du lär förlora en hel del vridstyvhet om du tar ut i mitten som du gjort. Normalt tar man ju ut, men inte helt igenom. Lika så lär du väl få lite svårt att hitta plats för styrfästena, speciellt om du vill ha några olika infästningspunkter att välja mellan.

Måtten är så klart helt unika för fabrikat/modell av gaffelben så vet du inte det idag så är det väl ganska ointressant tillsvidare.

Hojen ska gå som motard på gata. Jag har räknat med originalavstånd mellan styrstolpe-/gaffelbens-centum, detta håller dock inte.

I.o.m. att originalgaffel som sitter på är en "upp och ner vänd USD-gaffel"(?) på 43mm så blir ju även fästhålen i kronan 43mm, uppe som nere. Men med en USD-gaffel blir ju fästhålen mycket större, samtidigt som jag måste anpassa mig till att ett motardhjul är bredare än ett offroadhjul. Med allt det inräknat så kanske jag måste flytta fram gafflarna i jämförelse med original för att dom inte ska gå i tanken vid fullt styrutslag.

...Men allt jag behöver nu är en uppfattning av hur bred en gaffel är upp och nertill. Du har inte lust att mäta med skjutmått va din gaffel är upp/nertill? Om du har en 48mm gaffel vill säga...

Om du klickar på skissen så står den "NedreStyrkrona.png" i högerhörnet dock är detta snarare övre kronan med tanke på tjockleken. Dom är långt ifrån färdigritade och jag är väl medveten om att jag måste ändra hålen så att styrfästena får plats.

Jag funderar även på att ha 2st M10 skruvar till slitsarna i den nedre kronan istället för 3st M6, tror det kan vara ett starkare förband. Uppe gäller 2st M8.
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
dubbla m10 är ju lite väl överkurs. Tror inte de finns några fabrikerade kronor med sådana skruvar ens?

Nä dubbla m8 duger gott och väl. En sak jag lurat fram av att kika lite är att man ska ha slitsarna framtill på övre kronan och baktill på nedre kronan, eftersom gaffeln vill bryta framåt vid belastning. Du får alltså framåtriktade krafter på nedre kronan och bakåtriktade krafter på övre kronan, och man vill då inte ha slitsarna där det är mest belastning.

Annars skulle jag ha satsat på båda fram, om du nu behöver ha space till tanken. Eller var du inställd på att ha slitsar bak? ;)

Slitsarnas vinkel kan möjligen ha att göra med minskning av tvärkrafter på skruvarna. Har man en sned slits i förhållande till skruvens riktning får man ju en tryckkraft på skruven eftersom den får stöd på båda sidorna, om man vinklar slitsen åt rätt håll. Annars blir det tvärt om och skruven blottas mycket värre än vid rak slits :D Men har man slitsen på "rätt sida" spelar det ju inte så stor roll ändå.

Har inget ansys på datan tyvärr :gråta Annars skulle de va kul att testa å simulera lite ;)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
dubbla m10 är ju lite väl överkurs. Tror inte de finns några fabrikerade kronor med sådana skruvar ens?

Nä dubbla m8 duger gott och väl. En sak jag lurat fram av att kika lite är att man ska ha slitsarna framtill på övre kronan och baktill på nedre kronan, eftersom gaffeln vill bryta framåt vid belastning. Du får alltså framåtriktade krafter på nedre kronan och bakåtriktade krafter på övre kronan, och man vill då inte ha slitsarna där det är mest belastning.

Annars skulle jag ha satsat på båda fram, om du nu behöver ha space till tanken. Eller var du inställd på att ha slitsar bak? ;)

Slitsarnas vinkel kan möjligen ha att göra med minskning av tvärkrafter på skruvarna. Har man en sned slits i förhållande till skruvens riktning får man ju en tryckkraft på skruven eftersom den får stöd på båda sidorna, om man vinklar slitsen åt rätt håll. Annars blir det tvärt om och skruven blottas mycket värre än vid rak slits :D Men har man slitsen på "rätt sida" spelar det ju inte så stor roll ändå.

Har inget ansys på datan tyvärr :gråta Annars skulle de va kul att testa å simulera lite ;)

Det var ju just därför jag tänkte att det kunde vara coolt med M10 :tummenupp

Jo det är väl så kronorna belastas vid normalkörning, annat sker nog vid bromsning misstänker jag för att inte tala om när man ligger ner i kurvorna. Jag har dock sätt andra slits-lösningar än "fram och bak"-varianten, poängen är nog att belastningen inte ska läggas direkt på slitsen. Med tanke på det så borde det vara rätt bra med en 45graders slits, typ så som jag har ritat upp den.

Jag vill undvika en utbuktande del för skruvförbandet till slitsen, i största mån ska det alltså försänkas i kronan.

Förstår inte riktig vad du menar i den där sista delen, jag ritar alltid slitsarna 90grader i förhållande till skruven.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Här får du lite inspiration. Designen har väl ofta att göra med att man vill ha en viss funktion kopplad till den nya kronan, som man inte hade innan. -Exempelvis en integrerad hastighetsmätare, som här:
http://www.motogadget.jp/examples.motoscope.mini.triumph.html

Annars brukar det finnas andra som redan utvecklat en beprövad modell.

Typ denna:
http://www.rswracing.com/dr650.htm

Nu läste jag lite noggrannare om den nya gaffeln. Jaja, lite inspiration kanske länkarna ger i all fall.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Inspiration gav dom och en smula hopp om att jag inte är helt ute å cyklar om jag har slitsen vinklade...
msm_triumph_rocket_03.jpg

...Uppe som nere dessutom, vad säger du om det bensinskalle? :tungan
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
För lite offset kan göra den väldigt känslig fram.

Tvärtom. Ett högre offset ger ett kortare försprång - mer snabbstyrd. Om du nu menade känslig med det...

När jag designade mina kronor räknade jag på vilka däck och fälgar jag skulle ha samt på nya gaffelns längd jämfört med vad som satt original. Detta eftersom gaffelvinkeln påverkar försprånget och ett högre bakdäck/kortare gaffel ställer hojen på näsan. Sedan bestämde jag mig för ett försprång jag ville ha. Därefter räknade jag fram hur mycket jag skulle öka mitt offset för att minska mitt försprång från ursprungliga 107millimeter till 92. I mitt fall ökat offset med 5 millimeter.

När du väljer avståndet mellan gaffelbenen är mitt tips att du använder dig av samma som donatorn av gaffeln hade, om stuket passar vill säga. Det gör det enklare att hitta framstänka.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad menar du med försprång?:va Om jag vet avstånden på donatorn så ska jag använda det. Värre blir det om jag får tag på två lösa gaffelben, men då får jag springa runt och kolla avståndet mellan benen på nya motardisar :hihi
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vad menar du med försprång?:va Om jag vet avstånden på donatorn så ska jag använda det. Värre blir det om jag får tag på två lösa gaffelben, men då får jag springa runt och kolla avståndet mellan benen på nya motardisar :hihi

Det är väldigt viktigt att få försprånget rätt. Goggla på försprång och läs noga på. DU kommer att inse att både framaxelns infästning i gaffelbenet och gaffelkronans offset påtagligen kommer att påverka försprånget. Blir det fel kommer hojen att bli väldigt "Sprallig" eller totalt död och ostyrbar. Chansa inte.
90-110mm brukar vara användbart, beroende på hojens övriga tröhet.

Sneda eller raka slitsar? Designefråga!
Skruvval. Använd hellre några fler klena Skruv än få grova. Grova skruvar är svårare att få att sitta kvar i längden.

Mats
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top