Hur får jag en mattsvart yta att få mera svärta?

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Hjo
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
Har en mattsvart hoj ifrån -01. Den kom mattsvart ifrån fabirk och är helt ok i lack och kåpor. Problemet är bara att när jag ställde den bredvid en polares, i övrigt identiska hoj, så har min blivit något mera blekt med åren.:( Finns det något sätt / medel, eller motsvarande som jag kan få mera svärta i den mattsvartafärgen?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Hittar du nått sätt får du gärna dela med dej!
Själva problemet är nog inte så lättlöst. Lutar åt en omlackering tyvär.
Jobbat tidigare med både lackering/rekond men har dålig erfarenhet av matta saker, men som rent spånande i tankarna-->
1-Ev en SNABBpolering som kan göra det bättre. Problemet är ju att det blir en viss glansighet, skulle fortfarande se matt ut för ögat men jämför du med den identiska hojen brevid så syns det. Sen att lyckas med denna polering utan flammor med svart bas vetefan... Har tidigare polerat upp vissa fellacker till rätt äggskalglans, typ från 50%till 60%glans, men det har varit ljusa färger vilket är betydligt mer förlåtande för flammighet. Om det blir mera svärta vet jag inte.
2-Nytt lager matt klarlack på. (garanterar inte mer svärta här heller) Iof gör man arbeten innan för att lägga klarlack kan man lika gärna ta med ny bas o då blir det bra;)
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Om du ska lacka om den så rekomenderar jag att lacka den blank svart och sedan ta matt klarlack. Då får du mycket bättre svärta än att använda matt svart under klarlacken
 

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Hjo
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
Nej, det verkar vara lättare sagt än gjort detta! har varit i kontakt med en rekondfirma och Meguiars för att kontrollera om det fanns något bra medel. Svaren blev la ungefär dem samma... Man skall ha blanklackerade hojar:tungan
Hade varit riktigt skoj att se de bilderna som du länkade till Nikel. Du vet inte om dem ligger uppe någon annanstans eller.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Foliera över skiten med mattsvart vinyl ... bara byta när den blir dassig :tummenupp
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Nej, det verkar vara lättare sagt än gjort detta! har varit i kontakt med en rekondfirma och Meguiars för att kontrollera om det fanns något bra medel. Svaren blev la ungefär dem samma... Man skall ha blanklackerade hojar:tungan
Hade varit riktigt skoj att se de bilderna som du länkade till Nikel. Du vet inte om dem ligger uppe någon annanstans eller.

Ska fråga honom om de finns.
Kanske räcker med sista bilden så du ser resultatet.

Det är iaf Swissvax OPAQUE produkterna du ska ha eftersom de är gjorda för matta lacker och behåller de matta.


//Nikel


http://www.swissvaxhandbook.com/paint-work-handbook.htm#matt-paintwork-care
 
Last edited:

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Har själv matt-svart hoj i orginalutförande.

På Elmia mässan i år så pratade jag med en "lack-expert" från USA som stod i Meguiars bås. Han rekommenderade två produkter från dem. Först ett extremt skonsamt schampoo och sedan en efterbehandling som inte skall polera lacken. Den funkar riktigt bra och hojen blir lite svartare efter jag lagt på medlet. Kommer inte ihåg vad det heter nu då jag sitter på jobbet, men kan kolla när jag kommer hem (om jag kommer ihåg det dvs).
 

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2011 BMW K1300R
Det där såg ju inte fel ut, jag som undrat vad som var bäst för att hålla den matta lacken fin på nya hojen :tummenupp
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top