306 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    www.racesetup.se Svanbergs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Värnamo
    Hoj
    -02 Yamaha R6
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    777

    HJÄLP! Yamaha R6 laddar inte.

    Hej, min Yamaha r6 -02 vill inte ladda.

    Det började med att jag på en träff inte fick igång den då batteriet var
    Urladdat. Så jag köpte mig ett nytt och tog med tjejen ut på en runda.
    När vi är som längs bort stannar jag oh frågar om vi ska åka hem snart.
    Ska då starta motorn men den är heldöd.
    Frågan är då vad kan felet vara?
    Jag har sökt en massa men ingen verkar veta exakt.

    Är det statorn eller laddningsregulatorn?

    Ska mäta lite så fort jag laddar upp batteriet så den går att starta!

    Alla svar som kan hjälpa önskas såhär i semester tider!

    Med vänlig hälsning, Robin!

  2. #2
    Medlem ljungqvist86s avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    462
    Du är säker på att batteriet är urladdat då så att det inte är något annat som inte lirar? ( du vet säkert hur motorn låter vid för klent batteri)

    Hade liknande problem med min Triumph nyligen det var statorlindningarna i generatorn som hade gett upp!

    Försök starta med startkablar alt rulla igång för att se om den överhuvud taget går! Om den startar, ta då en multimeter och mät batteriet med motorn igång. Har du 13-14 volt då så är det inte fel på laddningen vilket borde betyda att lindningar och regulator är okej!
    Ljungqvist MC- Fear the black hawks!!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    2 374
    Koppla loss statorn från laddningsregulatorn.
    Mät sedan motståndet mellan de 3 trådarna, två i taget. Det blir 3 mätningar och alla ska visa mindre än 1 Ohm.
    (=inget avbrott i lindningarna i statorn, OK)
    Ta sedan och mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Har du bra kontakt (oxid och liknande kan ge dålig kontakt) blir det lågt motstånd.
    När du hittat två skruvar som det är mindre än 1 Ohm mellan har du bra kontakt till båda skruvarna.
    Mät sedan mellan en av skruvarna och alla 3 sladdarna från generatorn.
    Alla tre mätningarna ska ge mycket högt motstånd , "oändligt".
    Högt motstånd visar att statorn inte brunnit och det blivit kortis till motorn.
    Ovan två OK.
    Starta hojen med batteriet anslutet men inte statorn till regulatorn.
    När hojen gått några minuter och oljan är varm så varvar du upp till ca 4000RPM
    Då ska du mäta ca 70 Volt AC mellan alla tre paren från statorn.
    Gör du det, mäter 3 x ca 70V AC
    AC, alternating current, det är växelströmsmätning !
    är statorn OK !
    Felet är laddningsregulatorn. Det var det på min sukka.
    Senast redigerat av Denåterfödde den 2012-07-08 klockan 19:28.

  4. #4
    www.racesetup.se Svanbergs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Värnamo
    Hoj
    -02 Yamaha R6
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    777
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...ningsregulator

    Hittade denna symtomen på hojen just nu!
    Frågan är ju då eftersom att killen inte varit aktiv sedan 2009..

    VART köper jag kontakten?

  5. #5
    Medlem Phass avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Öland
    Hoj
    just nu utan
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Svanberg Visa inlägg
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...ningsregulator

    Hittade denna symtomen på hojen just nu!
    Frågan är ju då eftersom att killen inte varit aktiv sedan 2009..

    VART köper jag kontakten?
    Jag hade precis samma fel på min hoj för två månader sedan, bränd kontakt och kortis i regulatorn.
    Kontakten var bara skit så klippte kablarna och satte kabelskor på dem. Sedan krympslang runt för att hålla väta borta. Funkar lysande

  6. #6
    www.racesetup.se Svanbergs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Värnamo
    Hoj
    -02 Yamaha R6
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    777
    Men du bytte aldrig regulatorn?

  7. #7
    Medlem FPs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Yamaha RÄÄJZ SEXA + WR250F
    Inlägg
    316
    Citat Ursprungligen postat av Phas Visa inlägg
    Jag hade precis samma fel på min hoj för två månader sedan, bränd kontakt och kortis i regulatorn.
    Kontakten var bara skit så klippte kablarna och satte kabelskor på dem. Sedan krympslang runt för att hålla väta borta. Funkar lysande
    Hade samma fel på min i helgen, ett stift i kontakten till regulatorn var brännd.

    Men varför har den bränt? Byta regulatorn?

  8. #8
    Medlem Phass avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Öland
    Hoj
    just nu utan
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Svanberg Visa inlägg
    Men du bytte aldrig regulatorn?
    Citat Ursprungligen postat av FP Visa inlägg
    Hade samma fel på min i helgen, ett stift i kontakten till regulatorn var brännd.

    Men varför har den bränt? Byta regulatorn?
    Regulatorn fick jag byta.
    Men mät upp om hojen laddar. gör den inte det är det antingen regulatorn eller generatorn som pajjat

  9. #9
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Karlskrona/Skåne
    Hoj
    JA
    Inlägg
    14 346
    Att felsöka detta är busenkelt. Leta upp löaddregulatorn. Den har vanligen 5 sladdar. #st går till statorn och 2st till batteriet. Börja att mäta DC till batteriet med motorn igång och lagom varv (inte tomgång). Är detta inte tillfredställande mät de 3 ingående sladdarna AC. De skall ge 50-70V vid lite varv. Med dessa 2 mätningar har du diffat regulatorn från stator...

    90% av bristen på laddning är brunnen regulator. Köp en MOSFET-regulator när du byter...
    Fått hjälp av mig? Donera en slant till SOS Barnbyar.

  10. #10
    Medlem FPs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Yamaha RÄÄJZ SEXA + WR250F
    Inlägg
    316
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Att felsöka detta är busenkelt. Leta upp löaddregulatorn. Den har vanligen 5 sladdar. #st går till statorn och 2st till batteriet. Börja att mäta DC till batteriet med motorn igång och lagom varv (inte tomgång). Är detta inte tillfredställande mät de 3 ingående sladdarna AC. De skall ge 50-70V vid lite varv. Med dessa 2 mätningar har du diffat regulatorn från stator...

    90% av bristen på laddning är brunnen regulator. Köp en MOSFET-regulator när du byter...
    Ett av stiften i kontakten till regulatorn var lite bränd och glappade. Klämde till den med en tång så den slutade glappa sen laddad hojen som den skulle.

    Men, bör jag byta regulator? Undrar lite varför stiftet bränt. Känns onödigt att byta nått som fungerar (I alla fall för tillfället)

  11. #11
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Karlskrona/Skåne
    Hoj
    JA
    Inlägg
    14 346
    Citat Ursprungligen postat av FP Visa inlägg
    Ett av stiften i kontakten till regulatorn var lite bränd och glappade. Klämde till den med en tång så den slutade glappa sen laddad hojen som den skulle.

    Men, bör jag byta regulator? Undrar lite varför stiftet bränt. Känns onödigt att byta nått som fungerar (I alla fall för tillfället)
    Beror på vilken årsmodell du har. På en förgasarcykel är det bara att köra vidare och vara glad. Det värsta som kan hända är att du överladdar batteriet och dödar det. I en sprutcykel finns där lite mer risker då en ECU kan ta skada om man överladdar något djävulskt.

    Men även på en sprutcykel så hade jag nöjt mig med att hålla koll på laddningen och stanna regelbundet under de första turerna och kolla att batteriet inte ser ut som en fotboll och är brännhett.
    Fått hjälp av mig? Donera en slant till SOS Barnbyar.

  12. #12
    Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya 3 cls avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Svenshögen
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    Inlägg
    914
    En smula dålig kontakt eller möjligt glapp = varmt som s-tan

  13. #13
    www.racesetup.se Svanbergs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Värnamo
    Hoj
    -02 Yamaha R6
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    777
    Klippte bort kontakten, skarvade med egna stift. Satte på dom och Startade och kollade strömmen på batteriet. 14.1 utan lampor på. Borde den inte ladda då? :p

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2014 Yamaha MT09 av Lankfisher46

2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

Bloggar
Ute i god tid... av Toyman

Lyckades ej, fegade ur! av Toyman

Ett varv i Göteborg.... av Toyman