Typ av kedjefett?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Vill helt enkelt veta vad ni använder för fett/olja för att smörja upp kedjan!

Jag har använt biltemas och andra som man "sprutar" på och dom har absolut fungerat. Det jag är trött på är att man får hela hojen full med olja och kladd som sprutar från kedjan och det är det som stör mig!

Har läst om att ok/q8 ska sälja en bra lite "fastare" olja som inte kladdar.

En annan tanke var vanligt Universalfett, fungerar det tro?

Obs vill ha ett så billigt som möjligt och som är lätt att få tag på:)

/Andreas
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Biltemas kedjesmörja är rent skit. Jag brukar gilla deras produkter men den där är ett rent skämt.

Motuls kedjevax.

0000_Motul_Chain_Lube_Road_--.jpg
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag brukar använda "castrol chain wax" på landsvägscyklarna men eftersom det var slut förra gången jag skulle ha en ny så fick det bli en burk med "Castrol chain lube". Helt värdelöst på en landsvägcykeln enligt mig då hela bakänden blir full i olja...

Enda fördelen med kedje olja vs kedjewax är att oljan smörjer kedjan under en längre tid... Detta märks ganska tydligt om man åker långt!
Nackdelen är som sagt att det blir olja ÖVER ALLT.

Castrol chain wax test:http://www.webbikeworld.com/t2/motorcycle-chain-lube/castrol-chain-wax/

Kedjeolja = MX/offroad då den smörjer bättre
Kedjewax= Landsvägskörning
Mina 2cent...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltemas kedjesmörja är rent skit. Jag brukar gilla deras produkter men den där är ett rent skämt. Motuls kedjevax.
View attachment 365377
Jag tror inte om Biltemas kedjesmörja är ren skit,
snarare är Biltemas kedjesmörja smutsig skit för hojen blir ju helt svart i närheten av kedjan.
Motul kedjevax är 1a förslaget. :tummenupp
Mera förslag ! :banana
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hur många mil får ni ut på vax?

Att köra med vax är som att polera däcken med vinylglans.. ser snyggt ut men är ofunkis.
 
Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Tackar! Ska införskaffa mig en sådan, verkar bra! Problemet är säkert att det inte är den lättaste att få tag på?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har kört 600 mil utan att vare sig ha sträckt kedjan eller haft på något på den.
Köpte en beg vfr750 förra året, det satt en scottoiler på den.
Scottoiler is tha shit, promise.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag kör Valvoline White chainlube, tycker jag fungerar bra:tummenupp
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
Ang kedjefett för Orings

jag skulle skrivit Motul chain lube Road + is da shit för ett tag sedan för jag tyckte i början fick jag en känsla av att kedjan rullade så jävla fint och tyst mot innan då jag körde lite olika, bl a Castrol chain lube... nu efter att kört Motul ett tag och det tog slut för mig så jag råkade vägen förbi Biltema och körde på och tycker att kedjan rullar om nåt ännu tystare och mjukare än med motul. men fan som den stänker överallt :gnissla men jag tror nog inte Biltemas Race lube är så dåligt faktiskt, om man bara står ut med skiten överallt och eventuellt smörja något oftare... visserligen skall man ju efter varmkört kedjan spraya på och låta verka en stund, sedan dra med trasa och få bort det värsta överflödet..
vet inte vad man skall tro om det där vax liknande typerna :va
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hur många mil får ni ut på vax?

Att köra med vax är som att polera däcken med vinylglans.. ser snyggt ut men är ofunkis.

3250 mil på Thunderacen och då använde jag huvudsakligen shell advance wax. Kedjan var i riktigt skapligt skick men jag kände för att byta då framdrevet började bli lite schletet. Bakdrevet såg knappt använt ut när jag la det bredvid det nya.
76012.jpg

Men det viktigaste för livslängden på kedjan är nog inte med vilken produkt men smörjer in den utan hur ofta och noga man rengör den. Jag gör en rejäl rengöring vid varje däcksbyte - minst. Varje gång jag rengör den så blir man varse om hur enormt mycket grus o skit som fastnat på kedjan. T.o.m. jag förstår att gruset knappast är nyttigt för kedjans livslängd.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Motul Chain Lube eller Castrol Motorcycle Racing Chain Lube.

Castrols är ingen utpräglad "racingprodukt", utan ersatte deras gamla "chain wax". Sitter där den ska. Frekvensen av rengöringen och smörjningen i sig är viktigare än produkten.


castrol_chain-lube-racing.jpg
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Min erfarenhet med många mil i alla årstider och test av ett 10 tal olika smörjor är "Skitar det inte ner så gör det inte vad det ska".

Jag smörjer aldeles för ofta men det årliga 3000 mila bytet har visat att det lönar sig då drinpaketen i snitt kunnat rulla 1000 mil till utan problem.

Kör numera på Fultemas Racingolja och smörjer nog mer än snittet (3-4ggr/v) och torkar av kedjan efter 10 min efter smörjning vilket ger en nysmord babyrövren kedja.

Kedjan på FZ:an som införskaffades ny i April -11 fick det årliga drivpaketsbytet i juni-12 vid 3100mil, mitt analt tisdstyrda byte avdrivpaket visade sig vara lite premature då den enligt YC skulle ha hållt 1000 mil till.


Det skitar ner lite men torkar man av kedjan efter 10 min så är det överkommligt.


All torrsmörjning och där jag räknar in alla Wax har dödat drivpaket på max 1500 mil, vilket i min köraåretruntfilosofi är ett stort ajabaja.
 
Last edited:

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
tja fan om inte den nya känns bättre, eller åtmindståne stänker inte riktigt så illa som det gamla tycker jag iaf.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Gjorde rent kedjan på gatcykeln (R1) med vanlig lampolja och diskborste när lusten föll på/när det såg förjäkla sketet ut, sen på med Motul vax.

Körde, om jag inte minns fel, ca 2000 mil utan byte.
Kör samma sak på racehojjen.

Funka bra för mig.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltema har ju nu 2 olika kedjesmörj, nån som testat den nya och har nå åsikter om den?
Detta är den första som jag alltid kört med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjefett-for-MC-36445/
Och detta är den nya. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-365100/
är det samma skit bara olika priser eller är den nya racing bättre?
Jag har alltid använt Racing, den senare. Funkar kanske OK för att smörja kedjan. Jag är inte kompetent avgöra det. Sprayar vid varje tankning, dvs ca var 20e mil. Inte f-n torkar Racing. Sprayade i Sundsvall i fredags direkt efter jag kört ca 10 mil. Körde hojen till Östersund igår måndag, dvs efter 2 dagar stillastående hoj, och det är en oljedroppe under kedjan framme vid växellådsdrevet på garagegolvet idag. Det kallar jag inte att torka. Och allt blir svart i närheten av kedjan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top