Autodrom de Terramar - "Bortglömd" racerbana!

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ytterligare ett uppskattande tack för underbar läsning. Du har fanimej talang för sånt här! Keep it coming!:banana:banana
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Nu har även jag besökt denna bortglömda "skatt".

Kan verkligen rekommendera detta till alla och får tacka Mossberg för tipset!
Dock får man vara beredd på att spela dum turist när "tanten" kommer. Det verkar inte som om dom uppskattar att man har det som utflyktsmål. ;)

/Emil
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu har även jag besökt denna bortglömda "skatt".

Kan verkligen rekommendera detta till alla och får tacka Mossberg för tipset!
Dock får man vara beredd på att spela dum turist när "tanten" kommer. Det verkar inte som om dom uppskattar att man har det som utflyktsmål. ;)

/Emil

KUL att du var där, visst var det nice! Och tydligen träffade du tanten också...:)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
SAM_0421.jpg

Va moder Theresa där? :hihi

Jag har inte var där, men nån borde skött underhållet där.
http://www.jornmark.se/places_photo.aspx?placeid=193&Photonumber=030&lang=
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kom precis tillbaks från en löptur där jag passade på att kolla in banan. Bankingen är spektakulär på bild, och den ser helt absurd ut i verkligheten. Mäktig syn, väl värd ett besök om man är i närheten av Barcelona.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1346610329728.jpg
    uploadfromtaptalk1346610329728.jpg
    120.7 KB · Visningar: 163

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kom precis tillbaks från en löptur där jag passade på att kolla in banan. Bankingen är spektakulär på bild, och den ser helt absurd ut i verkligheten. Mäktig syn, väl värd ett besök om man är i närheten av Barcelona.

Kul att du åkte dit! Men du måste ha sprungit långt! Låg väl en bit från havet och Sitges. Eller var var du?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kul att du åkte dit! Men du måste ha sprungit långt! Låg väl en bit från havet och Sitges. Eller var var du?

Jag bor på Hotel Melia (där vi motorutvecklare är stammisar) i andra änden av Sitges kan man säga, men det var lagom löpavstånd till banan. Kanske 4-5 km en väg. Trodde den skulle vara i sämre skick, men förutom lite ogräs såg det ut som man skulle kunna ladda på bra där med rätt fordon.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag bor på Hotel Melia (där vi motorutvecklare är stammisar) i andra änden av Sitges kan man säga, men det var lagom löpavstånd till banan. Kanske 4-5 km en väg. Trodde den skulle vara i sämre skick, men förutom lite ogräs såg det ut som man skulle kunna ladda på bra där med rätt fordon.

Kollar man här http://www.youtube.com/watch?v=H0frJrTduaU
när RedBull var och körde nyss, så kan man se att det är lite ojämt ibland. Kolla vid 6.00 och 6.05 tex. Men visst är den i bra skick; 5 meter tjock betong utan tjällossning varje vår rubbas tydligen inte så lätt!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En annan liknande bortglömd racerbana.

Brooklands Aerodrome and Motor Circuit utanför Weybridge i England.

PA240715.JPG


Denna banan var faktiskt den allra första riktiga banan i världen som var byggd enbart för racing och öppnade 17 juni 1907.

1240051_10201021810888092_404350858_n.jpg


76534_10150092387427755_4340080_n.jpg


156136_10150092387837755_2655600_n.jpg


Jessie Ennis, en av dom duktiga roadracingtjejjerna, som tävlade på denna banan på 1920-talet.
155145_10150092387472755_3913633_n.jpg


Affisch från 1907.
149689_10150092387197755_6784294_n.jpg


Idag ligger det ett museum där men annars är det mesta av området byggt med olika butiker.

www.brooklandsmuseum.com
 
Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
En annan liknande bortglömd racerbana.

Brooklands Aerodrome and Motor Circuit utanför Weybridge i England.

PA240715.JPG


Denna banan var faktiskt den allra första riktiga banan i världen som var byggd enbart för racing och öppnade 17 juni 1907.

1240051_10201021810888092_404350858_n.jpg


Idag ligger det ett museum där men annars är det mesta av området byggt med olika butiker.

www.brooklandsmuseum.com

James May anordnade väl det senaste rejset på originalsträckningen häromåret?:banana
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om inte bilderna är arrangerade så är jag ännu mer imponerad över att man wheelar på just det där stället. Att hålla den linje som killen i första fotot håller kräver ganska hög hastighet, förmodligen inte långt ifrån den toppfart ett av dessa monster hade. Ändå wheelar han...Arrangerat foto (där han svänger upp på bankingen) eller "aerodynamisk" wheelie...? Eller är det bankingen som är ojämn...? En av bilarna hoppar ju...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om inte bilderna är arrangerade så är jag ännu mer imponerad över att man wheelar på just det där stället. Att hålla den linje som killen i första fotot håller kräver ganska hög hastighet, förmodligen inte långt ifrån den toppfart ett av dessa monster hade. Ändå wheelar han...Arrangerat foto (där han svänger upp på bankingen) eller "aerodynamisk" wheelie...? Eller är det bankingen som är ojämn...? En av bilarna hoppar ju...

Jag är inte så påläst på Brooklands, men vad Autodrom de Terramar beträffar, så klagade flera förare efter invigningstävlingen på att banan var ojämn, och att bilar och mc fick utstå mycket hård behandling på bankningen. Och det är väl inte främmande att tänka sig att en sådan betongkoloss som en bankad racerbana någonstans sätter sig en decimeter eller två! Och i Axxexx inlägg #51 så tycker jag man ser en linje längs bankningen som antyder en svacka i betongen. Det ser ju ut som om hoj och bil lättar på samma ställe.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top