Autodrom de Terramar - "Bortglömd" racerbana!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag vet inte vad det är, men jag går igång på racing!!!! Som jag beskrivit tidigare var jag nyligen i Barcelona, och att gå "I Ronnie Petersons fotspår" var grymt, gåshud flera gånger! Samma sak när jag svängde in till Phillip Island i februari, WOW!!! Känslan av att här har fantastiska saker skett, slag har utkämpats, ben har brutits, allt för att komma döre "den där djäveln" som ligger framför, det är fint.

Så, när jag researchade Montjuich, banan i Barcelona, sprang jag på en bana, en bankad oval där man i princip bara körde ett race på, Autodrom de Terramar (http://en.wikipedia.org/wiki/Autódromo_de_Sitges-Terramar) byggdes 1923 av ett gäng spanjorer som fått hybris. Efter prmiärracet stal byggnadsfirman entrepengarna (för de hade inte fått betalt för sitt arbete) och därför bojkottades banan av internationella förare och användes bara ytterst sporadiskt sen dess.

Så, man måste ju åka dit! Kunde läsa mig till att banan låg mellan Sant Pere de Ribes och Sitges 5-6 mil väster om Barcelona. Och eftersom jag befann mig 10 mil öster om Barcelona var det bara att åka juh! Hur svårt kan det vara???:)

Rätt svårt visade det sig! Min karta var sådär! Pangade på med hyr-Insignan in mot Barcelona, siktade på att ta Motorvägen norr om staden. Tarragona var en bra riktpunkt! Väl i Barcelona lyckades jag ganska snart tappa bort den och när det stod "las Ramblas" och "Montjuich" på avfarter insåg jag att jag kommit fel!!!
Försökte ta en ny bäring mot Sitges, men befann mig plötsligt mot Tarragona igen! Blev initialt sur men resignerade sedan och insåg att "Det får vara värt 45 km omväg, jag vet iaf var jag är!" Gnagde på, hittade avfarten mot Sitges, kommer till en rondell där det står allt UTOM Sitges på någon av de någon av de fem avfarterna!!!! Panik!!!!

Snurrar långsamt runt 1 varv, 2 varv, 3 varv i rondellen allt medan jag frenetisk försöker hitta de andra ställena för att komma på rätt avfart. Plötsligt hör jag en siren, i backspegeln blåljus!!!!:jisses Stannar och en polis kommer fram och rappar ur sig en ramsa!!! Replikerar "Sitges??????????" och han pekar snällt mot en avfart som visar något HELT annat.
Hojtar "GRACIAS!!" och pangar på! Kommer 500 m senare till en rondell till där det inte heller står Sitges på någon av de fyra avfarterna!!!!:confused::gnissla Gör om samma sak men den här gången tar det bara 3 varv innan polisen dyker upp!!! Polisen gör en omkörning på yttern, sträcker ut en arm genom sidorutan, vinkar "Följ mig", störtar ut genom en avfart, klämmer en rondell till fortsatt vinkande, går åt sidan och vinkar framåt längs vägen!!! Pangar om och vinkar glatt tillbaka!!!:) Jag är på gång igen!!!

Sedan blir det svårt! (Varför känns detta så bekant???) Hittar och passerar Sant Pere de Ribe. Svänger av. Hade tänkt att "Jag ser nog banan när jag väl är där" men hur lätt är det att se någonting när det är 4 meter höga olivträd på båda sidor vägen!!! Frågar ett par tjommar och de fattar inget. Frågar ett par till och de fattar inget heller!!! Börjar bli lite gråtfärdig, ska jag inte hitta banan efter tre timmar i bil????!!!:huvet

Då, plötsligt, just när jag ska vända för att jag tror jag kört fel, så dyker en enorm betonbanan upp mellan olivträden!!!
SAM_0437.jpg

Jag får momentan gåshud!!! Jag ryser! Problemet är bara att det ligger en motorväg mellan mig och banan! Försöker leta mig fram genom landskapet för att hitta ett sätt att komma till andra sidan motorvägen, utan att förlora bäringen till banan. Hittar en väg under banan, kommer vad jag tror i närheten av banan men ser bara en massa hus!!!! Frågar en tjomme som pekar rätt in mellan husen!!!!:confused: Rullar in i angiven riktning men ser ingen bana!!! Men vänta, vad är det där???
SAM_0436.jpg


Och det där ser ut som baksidan på en läktare!!!
SAM_0397.jpg


Och se där mellan träden!!!
SAM_0399.jpg

TJOHO!!!!!!:)

Stället är omgivet av grindar och staket och bilder på schäferhundar!
SAM_0401.jpg


Men är man utlänning så förstår man ju inte skyltar!!!:confused: "No se???" "Que??"
SAM_0402.jpg
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kliver in och helt plötsligt står jag på startrakan!!!!
SAM_0403.jpg


På vissa ställen är det lite trasigt och vissa reparationsarbeten skulle behövas innan man kunde få banan godkänd av SVEMO!!!
SAM_0405.jpg


Får lätt gåshud när man tänker sig sitta på en vinglig hoj med kassa däck, eller i en bil med 12-litersmotor i närmare 200, och panga in i den här bankningen!!!!
SAM_0404.jpg
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Det visade sig att Jan Jörnmark (kille som fotar och skriver om övergivna platser) varit där också!
http://jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=111&lang=

Han har också varit runt på gamla svenska banor :)
http://jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=193&lang=

och här en gammal tysk bana
http://jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=125&lang=

Kul läsning med ronnies banor.

Och häftigt med besöket utav mossberg på banan i spanien alltid kul läsning:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Snacka om dold utgång! Och apropå tidigare diskussioner, var är apex????
SAM_0408.jpg


Och vissa reparationer skulle behövas, men ändå, riktigt bra standard!!! Slätt och fint. Oftast!
SAM_0407.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och det bara fortsätter!!!
SAM_0409.jpg


Avåkningszonerna var sådär...
SAM_0410.jpg


MAn vill ju inte gå av 59 meter längre fram här...
SAM_0413.jpg


Kurvan bara fortsatte och fortsatte! På insidan fanns det .... sådär mycket utrymme att gömma sig!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Här har jag kommit en bit ut på "bakrakan" och tittar tillbaka.....
SAM_0416.jpg


och här tittar jag framåt igen. Banan är byggd som en böjd speedwayoval, på varje raka var det en liten "knick"
SAM_0417.jpg


Fifan vilken vy!!!!!
SAM_0418.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Grymt! Skulle gärna åka dit och kolla. Gamla racingbanor ger mig gåshud...!!!:)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tack för bilderna och rapporten, detta blir ett givet resmål i sommar! :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ingång till kurva 2.
SAM_0419.jpg


Tänk om man missar och hamnar i toppen på tallen!
SAM_0420.jpg


Sveriges snyggaste racerförare försöker klättra uppför bankningen men misslyckas! Med fyra meter kvar till toppen tappar jag fotfästet och kanar nedåt. Längst upp lutar det mer än 60 grader!:3freak
SAM_0421.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Utgång på kurva 2
SAM_0423.jpg


Kollar tillbaka mot kurva 2.
SAM_0425.jpg


Ut på startrakan
SAM_0426.jpg


Långt ut på startrakan tittandes tillbaka mot kurva 2. Här kan man se den "knyck" som är på rakan och som det tydligen var kritik mot. På Wikipedia kan man läsa att ut och ingångarna på velodromerna inte var bra, och spontant kändes den här nästan obankade "knycken" SKARP, iaf om man jämför med de bankade krökarna som man måste ha kunnat ta i full fart.
SAM_0429.jpg


Väl tillbaka till start och mål hade jag luskat ut en traktorväg som jag tror jag hade klarat med hyrbilen; jag hade ju betalat för självriskeliminering!!!! Att köra ett varv hade ju varit såååååååååååååå coolt!
SAM_0433.jpg
Det där hade varit en fin souvenir...
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Väl tillbaka vid start och mål hade det rullat upp en bil. SYND var det, för ur bilen kom en ilsken kvinna som hojtade VÄLDIGT och gjorde utomordentligt klart för en svenne att han inte var välkommen!!!
-Pero yo soy un cerrerista de motociclismo de Suecia, I yo gusta mucho el Autodrom!:)
- HALLÅ!!!! FATTAR DU INGENTING ELLER! DU SKA DRA ÅT HELVETE MED EN DJÄVLA PERMITET ANNARS RINGER JAG POLISEN!!!! (fast på spanska då...)
- Por favor, solamente una cerquita. Mi coche esta aquí!
- FÖR DJÄVULEN!!!!!:mad: igen, på spanska...
-Si si si si.....
SAM_0434.jpg


Så det blev inget körande med bilen:(
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top