Råd kring val av hoj för väg/bana.

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Står inför det underbara valet och kvalet av ny hoj. Har inte haft hoj på 2 säsonger pga studier (ja, pissiga prioriteringar :rolleyes: ) men nu är det äntligen dags igen.

Efter lite funderande så har jag kommit till slutsatsen att jag vill lära mig "köra hoj på riktigt". Det vill säga gå bankurser och lära mig kontrollera hojen (och mig själv :näsblod) så att jag framöver inte behöver känna mig osäker på min egen förmåga i möjliga trafiksituationer.
Min första hoj var en sv650 och därefter hade jag en gsxr600 -97 som följdes tätt av en monster 600. Gsxr:ens kraft var lite väl svårhanterad för mig då :rodnar, något som fick mig att börja fundera över det där med min egna förmåga i relation till hojens förmåga.

Jag vill ha en hoj som jag kan köra på gata samt bana, och inte behöver vara så rädd för att lägga på banan skall påpekas(läs, inte så jäfvla dyyr). Den skall också vara hyffsat billig att försäkra för mig då jag vill kunna använda till vardags.

Och ja, jag är svag för twinnar...

Funderar på en sv650 99-02 som jag kan utrusta med racekåpor från twinshack.co.uk kanske...
http://www.twinshack.co.uk/prods/447.html

Har någon en annan och kanske bättre idé så är jag jäkligt tacksam om ni delar den med mig!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
SV650 är en fin hoj.

Sen har du ju Honda VTR1000 också.

Och det med att ha för mycket kraft, du verkar redan ha det viktigaste instrumentet av alla... insikten i att inte vräka på för fullt utan vilja utvecklas. :tummenupp
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
KTM 990/950 Superduke, är ju inspirerande i gatbruk och riktigt duktig på de svenska banorna.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Superduke/990sm kanske?!
KTM 690 är riktigt skoj när det svänger.
Dom är inte så svettiga att försäkra.
990/690 går som offroad hos bilsportmc
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
SV650 är en fin hoj.

Sen har du ju Honda VTR1000 också.

Och det med att ha för mycket kraft, du verkar redan ha det viktigaste instrumentet av alla... insikten i att inte vräka på för fullt utan vilja utvecklas. :tummenupp

Tack.

VTR:en är nog ett bra alternativ också med lite mera pulver än SV:n. Synd bara att jag får hosta upp dubbelt så mycket i försäkringspremie för den bara :va

Kollat lite på er6n också, men det känns lite synd om man skulle lägga den då den kostar 10-15k mer... även om jag hört och sett att den verkar gå finfint på bana.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tack.

VTR:en är nog ett bra alternativ också med lite mera pulver än SV:n. Synd bara att jag får hosta upp dubbelt så mycket i försäkringspremie för den bara :va

Kollat lite på er6n också, men det känns lite synd om man skulle lägga den då den kostar 10-15k mer... även om jag hört och sett att den verkar gå finfint på bana.

I stort sett alla hojar går bra att köra med på bana.
Köp den hoj du själv anser dig ha råd med och som du gillar... den som får hjärtat att slå ett slag extra. :tummenupp
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Ska du köra "bulten" så är det en sån här du ska ha.

View attachment 365068


Hahaha... shysst! Är det där senaste BMW-tourern? Tycker jag känner igen formspråket:glömdet
Ja, jag körde bulten senast för något år sedan och fick oväntat besök av en mötande motorcyklist som verkade tycka att det vänstra sidan av mittlinjen såg sååå mycket bättre ut i just den högerkurvan :va Höll fan på att skita på mig...
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Superduke/990sm kanske?!
KTM 690 är riktigt skoj när det svänger.
Dom är inte så svettiga att försäkra.
990/690 går som offroad hos bilsportmc

Har absolut noll erfarenhet av supermotardhojar faktiskt! Verkar kul som fan, men om jag skulle vilja dra iväg på en trip på sisådär 30mil så lär det väl bli lite jobbigt med stånka och så upprätt sittställning i vinddraget? Men å andra sidan får man väl bara ta den kurviga omvägen så blir det en jäkla kul trip...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
690n är nog det du letar efter, trista resor på motorvägar blir trista på alla hojar.
Du verkar söka något som inte är dyrt i drift, inte är dyrt att lägga ikull och som du kan lära dig lite på utan att den skrämmer dig.

Hur man än vrider och vänder på det är det en kompromiss på något område att välja hoj (eller så shoppar man en VFR800 som inte är riktigt bra på något :volvo745 ).

/J
 

Jimmy

Guest
RSV is da shit! Särskilt om du redan vant dig vid twinnens sätt att bete sig. Kommer att ta ett tag innan jag går över till radfyra igen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har absolut noll erfarenhet av supermotardhojar faktiskt! Verkar kul som fan, men om jag skulle vilja dra iväg på en trip på sisådär 30mil så lär det väl bli lite jobbigt med stånka och så upprätt sittställning i vinddraget? Men å andra sidan får man väl bara ta den kurviga omvägen så blir det en jäkla kul trip...

En enstånka på 700cc ska avnjutas i små portioner.
Annars blir vibrationerna för jobbiga.
En kollega körde 2011 två transportsträckor landsväg, dvs 2 x 35 mil/dag och efter det sålde han sin KTM 690.
Inget kul tappa känseln i både händer och fötter.
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
690n är nog det du letar efter, trista resor på motorvägar blir trista på alla hojar.
Du verkar söka något som inte är dyrt i drift, inte är dyrt att lägga ikull och som du kan lära dig lite på utan att den skrämmer dig.

Hur man än vrider och vänder på det är det en kompromiss på något område att välja hoj (eller så shoppar man en VFR800 som inte är riktigt bra på något :volvo745 ).

/J

Alltså... jag får en premie från bilsport-mc på hel/hel 17761kr/år för en ktm 690sm -08... längtar till jag fyller 30 eller flyttar från hufvudstaden... suck:gnissla
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ring till fler bolag då...behöver du köra helförsäkrat, etc...det finns alltid en lösning. Kör avställningsbart och ställ på när du skall köra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ta du SV650S. 2002 eller 2003 kom justering för att ställa hänget på gaffeln. Har min halvförsäkrad hos Svedea. Går nått sönder lagar jag själv. Helförsäkrade hojar lagar MC-firmorna under vintern. Så vurpar du en gång så är det färdigåkt den säsongen.
 
Last edited:

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Har absolut noll erfarenhet av supermotardhojar faktiskt! Verkar kul som fan, men om jag skulle vilja dra iväg på en trip på sisådär 30mil så lär det väl bli lite jobbigt med stånka och så upprätt sittställning i vinddraget? Men å andra sidan får man väl bara ta den kurviga omvägen så blir det en jäkla kul trip...

Det går å klämma längre om man vill.. jag körde 45 mil på min gamla 640.
Men det finns ju iofs bekvämare toruinghojar :)
sen har man svårt skoj på kurviga banor å vägar för att inte tala om gocart banor :banana
kostar inte så mycket om man trillar omkull heller..
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ursäkta har inte läst så mycket av era krav MEN en gsx-r 750 skulle vara det självklara valet för mig alla DAGAR i veckan!!!!!!!!

Börja prioritera! :D

Med vänlig hälsning, Kristoffer (jag är med student 24år och har bil plus leksaken)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Alltså... jag får en premie från bilsport-mc på hel/hel 17761kr/år för en ktm 690sm -08... längtar till jag fyller 30 eller flyttar från hufvudstaden... suck:gnissla

Låter som du ska kolla med fler bolag. Och flytta från huvudstaden kan du väl inte göra? ;-)

Känner igen resonemanget. Min SP2 är egentligen rätt jobbig på gata men trivs som fisken i vattnet på bana. Samtidigt är jag skitskraj att lägga den vilket inte direkt bidrar till förarutvecklingen....fast å andra sidan vill man ju inte åka ratbike på gatan

Krashisar är ett alternativ men även att köpa en renodlad banhoj (importera från UK tex) så man kan slappna av maximalt. Har dock inte fått igenom den investeringen i familjestyrelsen...

Vilket stuk vill du ha? Har inget emot motarder och fajters men jag vill sitta framåtlutat. RSV Mille kanske kan vara ett alternativ om du liksom jag är sucker på twin.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top