Caféracer xs850 - Projekt fula ankungen

Lo0z3r

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hörnefors
Hoj
Yamaha XS850
Har hittat hit efter lite letande efter inspiration till mitt Caféracer-projekt, måste berömma alla aktiva på denna sida, det är GRYM inspiration ni levererar!

Efter att jag sålde min ombyggda hd när barn och husköp var annalkande, lades bobberdrömmen på hyllan. Endast en HD/Indian gör sig iktigt bra som choppers/bobbers imop, och HD/Indian är dyra...

Men, på senare tid har caféracer-stilen lockat, så det gjorde inget! Men valet av motorcykel är fan inte lätt, speciellt med vädigt begränsad budget..
Äldre 2-cylindriga är snygga men för svaga, 4-cylindriga för breda över motorn.. Valet föll därför på Yamaha XS850, som grädde på det valet kommer det vansinnigt härliga trippelljudet!

Hittade bara en jäkla cykel i närområdet, ful som stryk, så ful att jag knappt vågade berätta för någon vad jag köpt..:dummer
_DSC6195 (1024x681).jpg_DSC6196 (681x1024).jpg

Men vem ser inte potentialen med den? :näsblod

Så, nu har jag rivit och byggt de få stunder man har med nyköpt hus och litet barn...

Photo 2012-05-08 14 50 56 (1024x765).jpgPhoto 2012-05-11 13 44 57 (1024x765).jpgPhoto 2012-05-20 21 43 16 (1024x765).jpgPhoto 2012-06-14 19 54 19 (1024x765).jpgPhoto 2012-06-14 20 53 36 (765x1024).jpg

Så bygget fortsätter, men har kört fast lite, fattas lite verktyg och en fungerande svets...
 

Bifogat

  • _DSC6195.jpg
    _DSC6195.jpg
    237.3 KB · Visningar: 373

Lo0z3r

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hörnefors
Hoj
Yamaha XS850
Tack ska du ha, ni har riktigt fina byggen! Och tack för länkarna, en hel del "gött å finn" där!

Nu har de flesta delar jag beställt runt om i världen inkommit, eBay har blivit min drog :)

Bakskärm, hastighets/varvräknare, clip-on, dekaler och en hel del reservdelar har kommit än så länge. Luftfilter, tanklock och framlykta och lite annat fattas.

Hade några kvällar i garaget nyligen, bilder kommer strax!


/Stefan
 

Lo0z3r

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hörnefors
Hoj
Yamaha XS850
Här kommer lite bilder.
Närmast väntar lackering av tank, bakdel och ramdelar, troligen lackerar jag motorn med mattsvart motorfärg också..

Photo 2012-07-03 08 33 04.jpg

Photo 2012-07-03 00 10 03.jpg

/Stefan
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jävlar så fet den blir! Har du köpt eller gjort bakramen själv?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Ser riktigt bra ut!!:tummenupp Det där med eBay känner jag igen:D. Hoppas på att få tummen ur på mitt eget bygge också, förhoppningsvis blir det lite tid över i helgen.
 

Lo0z3r

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hörnefors
Hoj
Yamaha XS850
Tack som fan!
Jag byggde bakramen själv med en liknande rörbock som biltema har, något som höll på att bli vatten över huvudet när jag i sista sekund bestämde mig för att bocka böjen uppåt. Att få den hyfsat liksidig var ett h-vete..

Vad gäller tummen ur får vi hjälpa varandra att hålla igång, vet hur jag själv fungerar. Behöver en smäll ibland för att hålla i! :7peta
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Blir riktigt coolt!:yoparty
 

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Ort
Röbäck
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Ahhh... Coolt att du kommit igång med bygget! De se ba bra ut! :)
 

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Ort
Röbäck
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Självklart! Har du kvar kåpan från hojen? En jobbarkompis har en xs500 från -80 och kåpan kanske passar på den?
 

Lo0z3r

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hörnefors
Hoj
Yamaha XS850
Byggandet hackar sig fram i semestertider, rätt mycket är gjort, men mindre syns..
Jag har behövt lägga massor med tid på tråkiga renoveringsjobb.
Har äntligen lyckats byta styrlagren, satt helt sjukt hårt. kapning av invändig nedre lagerbana, upphettning med gassvets och ett helvetiskt bankande löste demonteringen, men sedan skulle den nya skiten dit..

Sedan är nästan hela cykeln nedplockad igen för lackering och lite rostlagning - den var i mycket sämre skick än jag trodde när jag köpte den...

Fortfarande har ingen ny lack lagts på tank och cuts, blir när löning kommer..

Nu har jag börjat montera ihop lite sakta, under arbetet kommer femtioelva småfix fram, så allt tar tid.

Inser att jag måste köpa nya däck innan provkörning är möjlig.
Jag vill att dom ska se lite retro ut men ändå klara lite hårdare körning, har ni några tips? Funderar om Metzler Lasertech skulle vara ett bra alternativ?

Men roligt är att motorcykelns ansikte börjar visa sig, sedan framlysen och blinkers bak kommit på plats!

Photo 2012-07-22 16 28 55.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Snyggt!
Är det en SR tank du satt på?
Kanonfina bildmontage, men det hade varit ännu trevligare att se bilderna lite större (eller är det bara jag som måste skaffa glasögon måntro)?
Mvh P
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ser riktigt bra ut!
Gillar normalt större lampor men den lilla sitter som gjutet på det här bygget!
Vad är det för bälgar fram på gaffeln? Är det en köpe-cuts & isf från var? Är sugen på att prova liknande grejer. :)
Fotograf Z får skaffa glasögon, bilderna är kanon! :tummenupp :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Fan jag börjar bli gammal, det är väl därför det ligger ett par läsgkasögon i garaget numera :)
Nåväl, det är iaf alltid kul att se hur andra löser olika problem/möjligheter och chansen att få se lite detaljer är aldrig fel.
Men jag håller med alla som gillat montagen av bilderna, dom är skit snygga ... och jag ska hämta upp glasögonen :)
 

Lo0z3r

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hörnefors
Hoj
Yamaha XS850
Haha, jag lovar att lägga upp helbilder också, när jag tagit bilder som tål att nagelfaras :tummenupp

Fotograf Zäta:
Det är en XS750-tank, de 6 liter mindre den är mot 850-tanken gör stor skillnad på utseendet.

MrMadMax:
Kul att du gillar framlyset, jag gick på ett klassiskt chopperlyse, Bates 5 3/4", ville hålla lyset innanför gafflarna.
Ang. bafflarna så köpte jag ett par från ebay, inte rätt mått, men nog små för att kunna klämma fast med klammer. (säljare var ´megapacks`)
Det är en kapad köpe-cuts. Jag smalnade av sitsen och kortade/rundade av bakdelen för att följa bakramen och skapa mer luft ovan hjulet. Var dessutom så billig att jag vågade prova med en köpes att göra om (köptes av säljare ´carbon-moto-ltd` för 30 pund)
Cuts - org.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Haha, jag lovar att lägga upp helbilder också, när jag tagit bilder som tål att nagelfaras :tummenupp

Fotograf Zäta:
Det är en XS750-tank, de 6 liter mindre den är mot 850-tanken gör stor skillnad på utseendet.

OK, har precis skaffat en XS500, med en extremt 4kantig form på tanken ... och innan jag är klar med XJ tanken så kommer jag inte att påbörja ett nytt tankbygge. Men den tanken du satt på ser riktigt schysst ut.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tack för bra info & svar :tummenupp Nu när jag kikar närmare på cutsen så ser jag modifikationerna, snyggt gjort!
 

Lo0z3r

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hörnefors
Hoj
Yamaha XS850
Här kommer lite byggbilder, eldragning har stått på agendan med vilket jag fått ovärderlig hjälp av en vän!

Dock har jag inte kunnat provstarta av förklarliga skäl.
Värre är att att det är blinkersproblem. Ena bakblinkersen lyser med ett fast sken, ingen annan. Trodde att det var reläet som var problemet och köpte ett led-relä på biltema, då blev det stendött allting.
Några ideér?

Photo 2012-07-29 12 01 48.jpgPhoto 2012-07-29 12 14 01.jpgPhoto 2012-07-30 14 34 04.jpgPhoto 2012-07-30 14 34 36.jpg

Jag har även börjat bygga en stabilisator (vet ej namn?) mellan framgafflarna, passade på innan jag skulle lämna igen gassvetsen idag.

Photo 2012-07-29 19 08 56.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top