Stora cykeltråden

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jo, jag har sett den där, men frågan är ju vad man får för pengarna? :va Jag har fastnat lite för en Rose istället, en Carbon PRO-RS 3000 med lite annat vevparti osv ligger grymt bra till just nu :)
Svårt att objektivt slå Rose. Bra grejor till bra priser. Sen att du kan bygga cykeln som du vill gör inte saken sämre. Du får den som du vill ha den från början.
Inom vissa cykelkretsar är tyvärr märkes-mupperiet djupt rotat. Men det är, både i MC och cykelkretsar, väldigt sällan man träffar någon som är begränsad av sin utrustning
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Svårt att objektivt slå Rose. Bra grejor till bra priser. Sen att du kan bygga cykeln som du vill gör inte saken sämre. Du får den som du vill ha den från början.
Inom vissa cykelkretsar är tyvärr märkes-mupperiet djupt rotat. Men det är, både i MC och cykelkretsar, väldigt sällan man träffar någon som är begränsad av sin utrustning
Visst är det mycket som hänger i logon, och få tillverkare har egna fabriker. Men det finns ju ändå viss skillnad mellan bonnmeck och fingrejer, och jag vill gärna ha grejer som både svarar på trampandet, håller, har bra komfort och aerodynamik. Sen om det står Scott eller Rose bryr jag mig inte ett smack i :fakta
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
köpte själv en kina kolfiber ram från ebay för ett antal år sedan. har inget att klaga på angående kvalitet osv för vad den kostade. men nu börjar jag ha tröttnat på hel kolfiber looken, och skulle gärna köpa radon ramen för att få lite mer spännande färger på ekipaget :D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jaha nu har jag till slut plockat isär allt på min gamla suntour framdämpare. Men vad ska man egentligen ha för fett när jag ska plocka ihop allt igen? PTFE fett? Litium?

Och om någon vet en billig skitbakdämpare med ca 170 mm i cc mått så är jag tacksam :)
Inte värt att lägga några pengar på hojen jag har men jag behöver en ny hårdare dämpare så klarar jag mig nåt år till.
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Igår kom den....
Premiärturen blir ikväll.....
bild.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag och tjejen skulle cykla till Åland, toura runt lite där och hem igen, ca 30 mil och 3 nätter i tält var planen. Vi drog direkt efter hennes mc-körlektion i måndags, då skulle vi upp till Grisslehamn, men efter 2 mil sprack min cykelväska, så innehåll och väska fastnar i mitt bakhjul :näsblod Väskan var Biltemas dyra/mindre billiga, den beiga på 93 liter, och den har funkat perfekt till bla Åland förr.

Vi stod där på cykelbanan och övervägde alternativen, men till slut bestämde vi oss för att ta oss hem och byta till motorcykel istället. Så vi började med att ringa runt och boka om allt, sen spände jag ihop väskan med ett spännband och linkade hem.

Nu funderar jag på att köpa Vaude Karakorum istället. Är det någon som har erfarenheter av dom? Biltemas väskor fick sitta väldigt långt bak, annars tog hälarna på mina 47'or i, jag inbillar mig att Vaude är bättre där?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag och tjejen skulle cykla till Åland
Ganska blöt sysselsättning eller?

Själv så var jag ute och tittade på cyklister i onsdags.
cykloumlrer7_zpsa8be9019.jpg
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Här kommer några cykelnoobie-frågor som jag hoppas att nån har lust att svara på?

1. När jag kollar på Girot så tycker jag att det ser ut som att de kör på alldeles för låga växlar. Verkar ta mycket kraft bara att röra benen så snabbt upp och ner, eller vad är meningen?

2. För den vanlige svensson-MTBisten: Skulle det inte vara tillräckligt med ett vanligt 8vxl inbyggt nav? Man slipper väl undan en del underhåll jmf med 21/24vxl? Eller ger de extra växlarna så mycket att det är värt en timme i garaget då och då?

3. Den perfekta allt-i-allo-hojen, hur ser den ut? Finns den öht? Den ska funka både till- och från jobbet, till motion och till den vanliga fyllcyklingen på helgerna. Jag föreställer mig nåt sånt här (och ja, jag har snöat in på nav-växel), fast med skärmar och sånt:16441324-origpic-ea66ee.jpg

Tackar ödmjukast för svar.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jovars gärna. För att tolka mina svar kan det vara bra att veta hur jag cyklar. Har ingen lång historia som seriös cyklist utan har bara haft en halvdant underhållen 21-växlad båge för lite vardagscykling. För två år sedan fick jag iaf loss tummarna ur röven och skaffade en halvgammal billig (5kkr, Shimano Tiagra-komponenter) aluräser och började jobbpendla (29 km enkel) några dagar per vecka under isfri säsong. Har kört ca 400 mil/år och två vätternrundor sedan dess. För en vecka sedan skaffade jag en bättre begagnad cykel (kolfiberram, Campa Centaur-komponenter, 10kkr) och tänker mig fortsätta i ungefär samma omfattning.

1. Jag skulle nog säga att svensson typiskt kör på alldeles för hög växel, det sliter bara på knän och ger syra om man försöker höja tempot lite. Med pedalklossar sitter dessutom fötterna fast i pedalerna och det är lättare att hålla högre kadens. Men för den skull vill man inte trampa så snabbt att man sitter och guppar på sadeln. Blir obekvämt i längden. Kadens är dessutom väldigt individuellt, de flesta verkar ligga bekvämt mellan 65 och 90 ungefär.

2. Om man bara skall slöcykla i osvettig takt max en mil i taget, så visst. Då är det väl inte så noga med att hitta rätt växel i alla lägen, eller att planetväxeln i navet själ dyr benkraft. Mindre underhåll vet jag inte om jag tror på heller. Klarar man av att olja kedjan innan den gnisslar och rostar ihop så kan man spilla nån liten droppe i växelföraren också. Gör man inte det skall man nog inte ha cykel öht. Däremot är utanpåliggande växel lite känsligare mot yttre våld (läs vurpor) och kan ibland behöva handfast kärlek med polygrip om man vådfört sig för mycket. Det är inte svårare att underhålla/justera växlar än vad det är att byta slang (jo, jag vet att det finns massor av cyklister som lämnar in cykeln för slangbyte :huvet )

3. Den blir såklart en kompromiss och beror på vad man värdesätter högst. Jag har svårt att tänka mig motionscykling på nåt annat än en landsvägsräser med bockstyre (eller MTB i skogen) men i övrigt kan det nog funka (om det är max en mil till jobbet). För egen del skulle jag nog hellre välja nån form av cykelcross eller räserhybrid; bockstyre, 20vxl, gärna skivbromsar, 28mm däck (och plats för dubbdäck) och skärmar.
Typ FO13_Mares_AX2Disc_16769.jpg
eller så går man helt enkelt på en av cyklingens gyllene regler som säger att antalet cyklar man kan äga definieras som (n+1) eller (s-1), där n betecknar antalet cyklar man har idag och s betecknar antalet cyklar som skulle medföra omdelebar skilsmässa.

/Anders
n=3
s är än så länge okänt
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ett bra och utförligt svar.

Tack för svar! :tummenupp

Nya frågor:
1. Varför säger man kadens och inte varvtal?

2. När fötterna sitter fastspända i pedalerna, är det för att kunna "trampa" även uppåt? Eller är det bara bekvämt att fötterna sitter fast?

3. Vanliga svensson-hojar har ju navgenerator till framlyset. Men få, om ens någon, har en kabel till baklyset utan där är det batterier som gäller, varför? Och varför kan man inte stänga av lyset?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Tackar tackar.

1. För att det inte är en roterande rörelse i grunden (benens alltså) skulle jag tro. Man pratar tex. om kadens även inom kanotsporten.

2. Kort svar; Ja :smasha
Jag tycker inte det är någon större vits att rundtrampa aktivt, man är ändå förhållandevis svag åt det hållet, men lite förlänger man nog tramptagen. Den stora vitsen är att foten sitter alltid i rätt position på pedalen så man slipper bry sig om att aktivt hålla foten rätt. Har man en gång testat så är det svårt att vara utan clips, åtm. när man vill köra på lite. Som bonus kommer man förr eller senare att roa publiken när man inte får loss foten vid något rödljus och prydligt lägger sig på sidan. Har hittills hänt mig två gånger.

3. Hur långt är ett snöre? Inte en aning. Men kan gissa att det är säkerhetsåtgärd, det är ju inte så dumt att det lyser bakåt även när man står stilla. Framåt har man förh. viss uppsikt själv. Och till skillnad mot (bra) framlysen drar en röd diod där bak försumbara mängder ström så batterierna räcker länge.
De (få) navdynamolysen jag sett kan man stänga av mha liten strömbrytare vid lampan, så det är nog en kombination av slöhet och att navdynamon inte kostar kännbart i rullmotstånd som gör att den får vara påslagen konstant.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
2. När fötterna sitter fastspända i pedalerna, är det för att kunna "trampa" även uppåt? Eller är det bara bekvämt att fötterna sitter fast?
Jag har SPD-SL på racern och vändbara trampor med vanlig platta på ena sidan och SPD på den andra på min MTB. På träning, ToR jobbet och andra cykelutflykter, semester osv har jag alltid SPD, det känns skönt att alltid sitta fast och kunna trampa åtminstone 75% av varvet, jag lyfter sällan trampan, men trampar ner, skjuter fram och drar bak. Nu är det så pass illa att jag nästan har svårt att cykla med vanliga skor, jag halkar bara av.

Jag kan uppdatera mitt cykelväskeproblem förresten. Jag slog till på ett par Vaude Karakorum, och var grymt sugen på att provcykla dom, så tjejen föreslog att vi skulle cykla upp till Siaröfortet, och då tyckte jag att det vore lagom att cykla dit, 6 mil lite drygt, och cykla en omväg med övernattning på vägen hem. Klockrent tyckte hon och kollade upp att dom hade visning 13:00, så vi siktade på att ta oss dit strax innan. Visserligen kom vi iväg lite senare än planerat, jag glömde tex mina cykelbyxor hemma hos mig kvällen innan och fick hämta dom på morgonen, och det tog liiite längre för en av kvinnorna i förhållandet, inga namn nämna :rolleyes: än planerat, så vi missade 13:00 med viss marginal. Men vi tänkte att vi kan ju gå runt själva, utan guide. Så vi fortsatte. Väl framme insåg vi att sista färjan gick 10:25 :huvet Det blev inte bättre av att det började vräka ner regn, så vi tog en konstpaus i en busskur, drog på oss överdragskläder och fyllde på förråden lite, sen cyklade vi hem igen. Totalt fick jag ihop 13-nånting mil och 6h i sadeln, men jag är mest imponerad över tjejen som aldrig har cyklat så långt förut, och hon hade nästan lika mycket packning som mig :tummenupp En astma-attack klarades visserligen av på vägen dit, men med lite vila, på rygg, på en p-ficka så var hon fit for fight igen :)

Så, återigen sket sig vår cyklaochtältatur, men vi hade väldigt kul och trevligt iaf och väskan var klockren, mycket större än man tror, väl genomtänkt och den kändes större än Biltemas, trots att den ska vara 25 liter större! Enda haken är att den verkar vara designad för pakethållare med ett extra stag under själva pakethållaren för att sätta fästena i, för att få lägre tyngdpunkt. Men nu åkte mitt tält mellan väskan och pakethållaren, så det funkade klockrent iaf :tummenupp
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top